Viercilinders zijn kut

Dit is ons algemene autoforum.
PD power

Re: Viercilinders zijn kut

Bericht door PD power » 20 okt 2011, 17:23

Luco schreef:
JP schreef:Tuurlijk zijn 4cylinders kut, en met een turbo is er al helemaal geen plezier aan te beleven. Doch denk ik dat deze combinatie icm BMW al gauw de hemel in geprezen gaat worden. Daarkonterij is sinds kort een woord wat door BMW gepatenteerd is.

Luco schreef:Het is maar net wat je gewend bent.
Voor 95% zit het tussen je oren.
Zeker als je met 200km/h tegen een betonblok crasht, dan zit die turbo tussen je oren.
:lollerdelol:
Zonder gekheid, de meeste bmw rijders zijn zescilinders atmo gewend, dan is een viercilinder turbo wennen, maar de flauwekul van turbogat is al een tijdperk geleden.
Moderne turbomotoren hebben geen turbogat meer.
Veelal is het dus een vooroordeel en gewenning.
Een atmo heeft een turbogat van 8000 rpm :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 okt 2011, 17:37

k33z schreef:8.000 euro goedkoper? Dat is inderdaad fors! De standaard uitrusting is gelijk gebleven?

Verder helemaal eens met dit verhaal Rico, maar hoe ligt dit bij de 3-serie?

80% (waarschijnlijk meer) van de BMW rijders geeft niets om rijkwaliteiten. Ze kopen een auto puur op status en design. Voor deze doelgroep breken er goude tijden aan bij BMW. Deze doelgroep rijdt namelijk denk ik maximaal (om even de 3-serie als voorbeeld te nemen) een 320i of een 320d en deze motoren gaan er behoorlijk op vooruit.

Ik ken de percentages niet, maar hoeveel procent van de verkochte auto's (binnen de 3-serie) zijn 6-cylinders (E9x range)? Ik denk namelijk dat het percentage liefhebbers hier vele malen hoger ligt dan bij de pure status kopers. Ik denk dat voor deze doelgroep een 6-cylinder een echte meerwaarde is.
Sterker nog Smudde heeft een 335d touring staan met weinig kilometers aardig vol maar nog wel met een prijskaartje van 50k. De verkoper gaf al aan dat hij verwacht dat die auto er nog wel even staat omdat de meeste mensen tegenwoordig een 320d willen hebben, iets wat de verkoopaantallen onderstrepen.

RVV

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 17:40

335d is eigenlijk ook alleen interessant als je hem zakelijk rijdt en dan zonder bijtelling.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 20 okt 2011, 18:47

Petrolhead Tom schreef: Sterker nog Smudde heeft een 335d touring staan met weinig kilometers aardig vol maar nog wel met een prijskaartje van 50k. De verkoper gaf al aan dat hij verwacht dat die auto er nog wel even staat omdat de meeste mensen tegenwoordig een 320d willen hebben, iets wat de verkoopaantallen onderstrepen.
Inderdaad, voor die 50k heb je een vrij aardig gespecte verse 320d touring.
Precieze aantal weet ik zelf ook niet. Maar de orders die dagelijks door mijn handen glijden zijn over het merendeel toch echt dik aangeklede 4 cilinders ipv (kale) 6 cilinders.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 okt 2011, 19:12

Tom schreef:Ik vind turbo's kut Perry :)
Omdat ze in 't algemeen sneller zijn dan jouw kar? :kikker:

markk

Bericht door markk » 20 okt 2011, 19:22

a) 4 cylinders zijn niet kut.
b) Turbo's zijn ook niet kut

ad a) een e30 M3 is prima. Ook altijd genieten van een Impreza turbo / boxer roffel en mn evo loopt ook prima
ad b) een sti/evo/golf gti is prima.

Alleen 6 cylinders zijn leuker, en 10 nog meer. (ben niet zo van de V8's...)

Ennuh, je ziet gewoon een heel leeg gat in die motorruimte van die X1...

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 19:33

Ennuh, je ziet gewoon een heel leeg gat in die motorruimte van die X1...
Nee hoor dat is optiecode WCX128* kost wat maar dan heb je ook wat.

*Verwarmt schijthuis

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 okt 2011, 21:54

Lijkt me een geweldige motor voor dagelijks gebruik. Lekker beschikbaar koppel voor handen en met lage toeren toch redelijk op snelheid kunnen cruisen. Heerlijk :D

De reden waarom ik al jaren (turbo) diesel rij :lol:

jaydee

Bericht door jaydee » 20 okt 2011, 22:04

Niels schreef:Lijkt me een geweldige motor voor dagelijks gebruik. Lekker beschikbaar koppel voor handen en met lage toeren toch redelijk op snelheid kunnen cruisen. Heerlijk :D

De reden waarom ik al jaren (turbo) diesel rij :lol:
En dat is nou precies wat mij echt enorm tegenvalt aan de overstap van een 6 naar een 4... Volgens het boekje hebben die turboblokken wel een torenhoog koppel vanaf 1500 toeren, maar omdat het een viercilinder is, draait hij helemaal niet lekker onder de 2000 toeren :x Gevolg: je moet toch een versnelling terug om soepel te kunnen versnellen. In de praktijk rij je daardoor ook minder zuinig dan je zou verwachten.

Downsizen = wassen neus. Doet het leuk in de standaard testcyclus, dus geeft een leuke(re) CO2-waarde in de folder, maar valt toch tegen 'in real life'.

Niels

Bericht door Niels » 20 okt 2011, 22:17

Die mening kan ik niet echt delen. 20VT en TFSI pakken heel behoorlijk op vanaf 1500RPM is mijn ervaring. Te weinig emotie imho om puur als fun auto te fungeren maar voor dagelijks gebruik echt meer dan prima.

SteV6

Bericht door SteV6 » 20 okt 2011, 22:20

Niels je hebt te weinig kilometers met je VR6 gereden! Anders had je bovenstaande niet geschreven :bag:

Niels

Bericht door Niels » 20 okt 2011, 22:31

Nou zijn we precies waar we moeten zijn Stephan. Die VR6 maakte onderin toeren ook geen indruk. Tuurlijk wel mooi soepel oppakken maar power? In de praktijk was ik met mijn Golf TDI net zo snel zo niet sneller als het ging om dagelijks kilometers vreten. En dat zal ook gelden voor een benzine vier cilinder turbo en die zijn ook nog een stukje smoother dan een diesel.

Arthur verkocht zijn Leon V6 binnen no-time omdat juist het koppel zo tegen viel na de diverse 20VT's :wink:

Tom

Bericht door Tom » 20 okt 2011, 22:35

Robin schreef:
Robin er is altijd baas boven baas. Als je mij kent weet je dat ik mij daar nog nooit druk om heb gemaakt ;)
Verder is het gewoon persoonlijke voorkeur. Natuurlijk zijn er ook erg goede turbo's (dat het allemaal kut is is wel erg zwart/wit) maar ik houd niet van het karakter.

WJ

Bericht door WJ » 21 okt 2011, 10:08

Waarom heet het een "twin power turbo"? Het is toch gewoon een 4cilinder met 1 turbo?
Geen twin turbo, geen turbo & compressor, toch?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 okt 2011, 10:21

Konden jullie hem alleen s'nachts lenen :kikker:

Ik heb 4, 6 en 8 cilinder gereden...als daily use kan me het niet schelen....maar vind een 6 *(oke 5) en 8 cilinder roffel gewoon mooier!

Snipe

Bericht door Snipe » 21 okt 2011, 10:22

WJ schreef:Waarom heet het een "twin power turbo"? Het is toch gewoon een 4cilinder met 1 turbo?
Hij heeft 1 turbo. Ze noemen het TwinPower omdat het een Twin-Scroll turbo is. Korte uitleg van BMWblog:

"Twin-scroll turbocharging.

The new four-cylinder engines also feature twin-scroll turbocharging. This means that the exhaust stream from cylinders 1 and 4, and the exhaust stream from cylinders 2 and 3, follow separate spiral-shaped paths to the turbine wheel. This reduces exhaust back-pressure at low engine rpm, allowing the energy of the exhaust gas pulses to be utilised as efficiently as possible. The result is instant throttle response and typical BMW fast-revving performance."

RVV

Bericht door RVV » 21 okt 2011, 10:26

Tom schreef:
Robin schreef:
Robin er is altijd baas boven baas. Als je mij kent weet je dat ik mij daar nog nooit druk om heb gemaakt ;)
Verder is het gewoon persoonlijke voorkeur. Natuurlijk zijn er ook erg goede turbo's (dat het allemaal kut is is wel erg zwart/wit) maar ik houd niet van het karakter.

In het algemeen sneller?

De Z4 van Tom doet 0-100 in 5,9 seconden. 231pk.

Een 335i doet 0-100 in 5,7 seconden 306pk volgens de kenners/testbanken/yanks van bimmerpost wel 340pk :kikker:

Nounou wat een verschil :attentie:

Ik weet het allemaal boekjes/barpraat, (want IRL is de 335i veel sneller dan een Z4) maar daar doen turbo rijders in general toch graag aan :D

6 in lijn atmo rijder weet echt wel dat hij niet de meest snelle configuratie heeft. Daarintegen denken turborijders (in general) dat ze in een soort van superman op wielen rijden. Ik droog ze regelmatig af hoor met de Z4. Golf GTI mannetjes/Leon Turbo mannetjes.. komen ze aan te bumperkleven.. willen soms door je heen.. nou even tandje terug vol er op..en daar gaat hun glorie..dan is het echt even genieten met zo'n slome 6 in lijn duh..

Ik ben geen turbohater.. ook geen liefhebber.. elke dag rij ik in een turbo (330d) prima als daily, even een schopje aus der dreizahlkeller.. maar de lol is wel van korte duur. Als familiebak staat een 335i altijd nog op het lijstje. Vind ze gebruikt nog steeds veel te duur. Eerst de prijzen zakken dan laat ik misschien wel mijn broek zakken voor een 335i :D

RutgerK

Bericht door RutgerK » 21 okt 2011, 10:43

WJ schreef:Waarom heet het een "twin power turbo"? Het is toch gewoon een 4cilinder met 1 turbo?
Twinscroll turbo

raymondw

Bericht door raymondw » 21 okt 2011, 10:58

jaydee schreef:Downsizen = wassen neus. Doet het leuk in de standaard testcyclus, dus geeft een leuke(re) CO2-waarde in de folder, maar valt toch tegen 'in real life'.
Klpot; een atmo heeft ruim 300gr/kWh aan benzine nodig en een geblazen ding ruim 340gr/kWh en naar mate de turbodruk stijgt zelfs meer om het mengsle voldoende rijk te houden om een instabiel (arm) mengsel te voorkomen.

Dat houdt in dat je bij downsizing ruim 10%-15% minder cylinder-inhoud mag hebben om op hetzelfde uit te komen. Door twee cylinders weg te kappen haalt BMW wel wat meer dan dat, maar om dezelfde prestaties te halen moeten die jampotten nou eenmaal gevuld worden. Bij een 4-pitter kan je dan een wat hogere efficiency halen, maar dan alleen maar in deellast. Bij vollast maakt het geen biet uit, sterker nog, je gaat een hoger verbruik krijgen.

Een paar weken geleden ben ik met mijn E28 M5 naar Trebendorf (bij Dresden) geweest. Dat was ruim 1400km heen-en terug tegen een verbruik van 12ltr/100km (premium) benzine. Kruissnelheid lag tussen 170km/h-210km/h met uitschieters naar 240km/h. Daarintegen heeft mijn daily C180 (W203) genoeg aan 8ltr/100km voor eenzelfde soort trip naar Denemarken. Maar is die C180 dan een efficientere motor ? Ik en geneigd te zeggen van nee, immers dan had de Benz max (2,0 / 3,5)*12 = 7ltr/100km mogen verbruiken en dat bij dezelfde gemmideldes en dat kan dat ding bij lange na niet. Gezien de 20jaren verschil in ontwikkelingstijd is dat banaal slecht te noemen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 okt 2011, 12:53

Niels schreef:Nou zijn we precies waar we moeten zijn Stephan. Die VR6 maakte onderin toeren ook geen indruk. Tuurlijk wel mooi soepel oppakken maar power? In de praktijk was ik met mijn Golf TDI net zo snel zo niet sneller als het ging om dagelijks kilometers vreten. En dat zal ook gelden voor een benzine vier cilinder turbo en die zijn ook nog een stukje smoother dan een diesel.

Arthur verkocht zijn Leon V6 binnen no-time omdat juist het koppel zo tegen viel na de diverse 20VT's :wink:
Je haalt het punt waar het Jelle en mij om gaat inderdaad door elkaar met power. Met de VR6 kan je gewoon 50km/h in de 6e versnelling rijden @ 1100rpm en bij einde bebouwde kom zonder terug te schakelen (vol)gas geven om naar 80km/h te versnellen. Zonder dat de 6-cilinder begint te bokken of zorgwekkende geluiden maakt. Dat gaat je met een 20VT niet lukken. En waarschijnlijk is het accelaratieverschil tussen de 2.8 en de 1.8 ook nog behoorlijk groot als je dat naast elkaar zou doen. Helaas nooit kunnen vergelijken.
Ook een 4-cilinder diesel zal nooit zo mooi vanaf 1100rpm doortrekken. Die moeten zoals Jelle al schreef toch echt 1750rpm of meer draaien voordat het soepel gaat. En dan heb ik het dus inderdaad niet over brute power. Als je haast hebt hark je de bak toch in 2 om op te schieten :wink:

Stephan

911-lover

Bericht door 911-lover » 21 okt 2011, 13:22

Gaat het hier om de drivingfun of om het luie confortabele gemak ?
Dan is dat probleem snel op te lossen door een autoamtische bak te nemen ipv een schakelbak . :bag:

Btw : Mijn hobbywagen (ook viercilinder) kan zonder problemen 50 rijden in z'n zes en zonder bokken , of wat dan ook , van daaruit lekker versnellen . Het is dan wel geen 1400-tje en niks turbo

allen

Bericht door allen » 21 okt 2011, 15:17

Kan iemand me uitleggen waarom je vanaf 1100 toeren in de zesde versnelling 50 km/u gaat rijden?
Snap dan ook weer niet waarom een bepaald soort BMW rijders zit te miepen om viercilinders. Of dat nu zonder of met turbo is. Zijn we nu de geschiedenis van de 2002 vergeten? Dat een BMW pas toegevoegde waarde heeft met een 6 cilinder is simpelweg onzin.
Verder kun je zeuren wat je wilt over het verbruik bij vollast, maar in de praktijk rijdt je niet constant volle polle.

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 okt 2011, 20:09

allen schreef:Kan iemand me uitleggen waarom je vanaf 1100 toeren in de zesde versnelling 50 km/u gaat rijden?
Gewoon omdat het kan Allen. En prettige bijkomstigheid is dat het verbruik dan op 5.7L/100km ligt voor een 2792cc 6-pitter. Lees de column van Chris Harris in EVO #162 er maar op na for the why :df:

JP

Bericht door JP » 21 okt 2011, 20:16

SteV6 schreef:
allen schreef:Kan iemand me uitleggen waarom je vanaf 1100 toeren in de zesde versnelling 50 km/u gaat rijden?
Gewoon omdat het kan Allen. En prettige bijkomstigheid is dat het verbruik dan op 5.7L/100km ligt voor een 2792cc 6-pitter. Lees de column van Chris Harris in EVO #162 er maar op na for the why :df:
Een mooie momenstopname, het verbruik in 6 bij 50km/h, maar dat hou en doe je echt geen uren achter mekaar. Bij snelwegtempo (120) ben je wel vaak langer op dezelfde snelheid onderweg. Dan lijkt me het verbruik interessanter.

Vind 4cylinders diesel verschrikkelijk. Ze slaan me steeds af.

Niels

Bericht door Niels » 21 okt 2011, 21:20

50km/h in de op één na hoogste versnelling en dan rustig gas geven gaat natuurlijk mooi soepel met een dik vol geluid bij een VR6 Stephan maar dat ging altijd tegen mijn gevoel in. De motor slikt het prima maar je belast je bak imho wel. In de praktijk deed ik dat dus zeeeer sporadisch. De huidige Z3M doet dat sowieso niet soepel, niet eens beneden de 2300RPM :lol:

Je hebt wel een punt hoor. Een Passat 1.4TSI DSG Bluemotion doet dat in automaat stand b.v. k#t. Mijn vrouw dacht dat de betreffende auto stuk was :tooth: En ik vind dat als je een "dikke" BMW rijdt (ook al is dat met een kleine motor) dan moet ie wel soepel kunnen doen. Een beetje turbo lag wil ik wel accepteren maar het moet wel zonder horten en stoten kunnen :wink:

Plaats reactie