Viercilinders zijn kut

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Snipe

Viercilinders zijn kut

Bericht door Snipe » 20 okt 2011, 11:30

Reactie van Tom op de nieuwe BMW 3 Serie: "Mooie auto geworden! Jammer van die 4 cilinderturbotroep." Zomaar een voorbeeldje, het internet staat er vol mee.

Rico rijdt een Z4 met zescilinder en loopt niet echt warm voor turbo's en viercilinders. Peter rijdt een Halfords-met-spoiler-en-zescilinder en heb ik nog nooit juichend over een viercilinder gehoord. Zelf ben ik ook wel te spreken over de BMW zes-in-lijn. Dan heb ik het nog niet over Andre, die klinkt bijna verliefd als 'ie het over de motor van de 130i heeft.

Kortom, tijd om met een vierpitter op pad te gaan ;-)
http://www.driving-fun.com/2356/home/te ... izing.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Viercilinders zijn kut

Bericht door Robin » 20 okt 2011, 11:52

Afbeelding

op DF?

Snipe

Bericht door Snipe » 20 okt 2011, 11:55

Lol, komkommertijd inderdaad. We konden écht niks meer verzinnen en toen zijn we maar met een viercilinder op pad gegaan ;-)

Nee, we waren er wel benieuwd naar omdat 'ie in best veel modellen komt. Bij BMW NL hadden ze op dit moment één auto waar 'ie in zit en dat was deze X1.

911-lover

Bericht door 911-lover » 20 okt 2011, 12:12

De laatste jaren als Daily steeds een zescilinder gereden daar ik toch vrij veel kilometers per jaar maak en relaxer rijdt in een zes dan in een viercilinder .
Om even op te sommen van de laatste tot de eerste
A6 2.8 Quattro , A4 2.6 Quattro , Omega B MV6 , E34 525TDS , E34 525TDS , Omega A 2.6 Dual Ram , Senator B 2.5
En nu sinds vrijdag terug een viercilinder .
Waarom ? Omdat ik deze wagen (zijn soort) al jaren eens wilde hebben .
En tot nu toe bevalt het me wel .
De luxe die ik gewoon ben kan ik vergeten , maar het rijplezier is enorm .
Wat het geworden is ? Een Impreza WRX :df:

Tom

Bericht door Tom » 20 okt 2011, 12:16

Ik vind turbo's kut Perry :)
Er zijn genoeg lekkere 4 cilinders (zeker het hoogtoerige spul). Denk aan E30 M3, S2000, Exige van Michel, etc... dingen hangen heerlijk aan het gas.
Pas in zo'n nieuwe 118i gereden en dat is een prima auto en een goede motor. Maar geef mij maar een 6-in-lijn. Zelfs al zou het vermogen gelijk zijn. Ik vind het alleen jammer dat je straks de keus niet meer hebt. En ik zie de meerwaarde niet meer zo van BMW als ze 4 cilinder turbomotoren monteren, dat hebben alle andere merken ook (en die hebben vaak weer geen 6 of 8 cilinders in het programma).

Luco

Bericht door Luco » 20 okt 2011, 13:03

Het is maar net wat je gewend bent.
Voor 95% zit het tussen je oren.

Michel P

Bericht door Michel P » 20 okt 2011, 13:04

Tom schreef:Ik vind turbo's kut Perry :)
Er zijn genoeg lekkere 4 cilinders (zeker het hoogtoerige spul). Denk aan E30 M3, S2000, Exige van Michel, etc... dingen hangen heerlijk aan het gas.
Pas in zo'n nieuwe 118i gereden en dat is een prima auto en een goede motor. Maar geef mij maar een 6-in-lijn. Zelfs al zou het vermogen gelijk zijn. Ik vind het alleen jammer dat je straks de keus niet meer hebt. En ik zie de meerwaarde niet meer zo van BMW als ze 4 cilinder turbomotoren monteren, dat hebben alle andere merken ook (en die hebben vaak weer geen 6 of 8 cilinders in het programma).
+1, maar turbo of compressor kan ook een feest zijn hoor!

Michel

JP

Bericht door JP » 20 okt 2011, 13:25

Tuurlijk zijn 4cylinders kut, en met een turbo is er al helemaal geen plezier aan te beleven. Doch denk ik dat deze combinatie icm BMW al gauw de hemel in geprezen gaat worden. Daarkonterij is sinds kort een woord wat door BMW gepatenteerd is.

Luco schreef:Het is maar net wat je gewend bent.
Zeker als je met 200km/h tegen een betonblok crasht, dan zit die turbo tussen je oren.

Luco

Bericht door Luco » 20 okt 2011, 13:30

JP schreef:Tuurlijk zijn 4cylinders kut, en met een turbo is er al helemaal geen plezier aan te beleven. Doch denk ik dat deze combinatie icm BMW al gauw de hemel in geprezen gaat worden. Daarkonterij is sinds kort een woord wat door BMW gepatenteerd is.

Luco schreef:Het is maar net wat je gewend bent.
Zeker als je met 200km/h tegen een betonblok crasht, dan zit die turbo tussen je oren.
:lollerdelol:
Zonder gekheid, de meeste bmw rijders zijn zescilinders atmo gewend, dan is een viercilinder turbo wennen, maar de flauwekul van turbogat is al een tijdperk geleden.
Moderne turbomotoren hebben geen turbogat meer.
Veelal is het dus een vooroordeel en gewenning.

k33z

Bericht door k33z » 20 okt 2011, 13:37

Ouch mannen, dat filmpje is wel van een erg bedroevende kwaliteit. Dat hebben jullie stukken beter gedaan, ik zou het zelfs offline halen. Wordt 8x verteld dat het over de motor gaat en halverwege het filmpje wordt er voor het eerst eens iets inhoudelijks gezegd, om daar 5 seconden later weer mee te stoppen.

Over de 4-cylinders, mijn voorkeur gaat ook uit naar een 6-cylinder. De hele beleving van een 6-cylinder spreekt me meer aan. Ben van een 130i naar een A4 2.0Tfsi gegaan, om na 3 maanden weer terug naar BMW te gaan (335i touring). Ik miste het BMW gevoel en het 6-cylinder gevoel.

Het atmo vs turbo verhaal ligt bij mij wat minder gevoelig. De 35i is een heerlijke motor voor een daily en ook voor een zeer sportieve daily. Voor een circuit tool zal je wel een atmo willen, maar voor op de weg is het heerlijk. De 130i was voor mij in het rijtje de perfecte auto, maar de 335i is een leuke (lees praktisch) compromis en een ideale dagelijkse familiekar.

RVV

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 13:40

Ik moet zeggen dat ik de X1 in deze uitmonstering best een goed ogende auto vind. Vind het ook de best ogende X serie. Er wordt door Perry gesproken over SUV, maar ik meen me ergens te herinneren dat BMW de X1 formeel als stationwagen in de markt heeft gezet. Maargoed is ook niet zo relevant natuurlijk.

De vier cilinder turbo, tja hij is nu eenmaal een feit. De doelgroep, X rijders zal zich er wat minder druk om maken. Een X koop je ook niet omdat je nou zo'n liefhebber bent van techniek. X modellen zijn vooral een statement, motor en techniek zijn van ondergeschikt belang. Dat die 8000 euro goedkoper is geworden zal als veel belangrijker worden gevonden. En logisch ook. Want hoe goed de 6 in lijn ook is. Met het huidige CO2 regime is die natuurlijk niet 8000 euro meer waard. Denk ook dat de X1 met 6 in lijn heel slecht verkocht is. Deze zal veel vaker verkocht worden. En dat is voor BMW natuurlijk de echte winst. Die paar 6 in lijn liefhebbers moeten verder niet zo zeuren* dan.

*Geniet nog elke dag met vollle teugen van de 6 in lijn :D

Robin

Bericht door Robin » 20 okt 2011, 13:45

:lol: @JP.

Ik heb nu al 'n tijdje 6 cylinders, maar ik had meer dan tien jaar terug 2 viercylinder turbos. En die motoren waren an sich heerlijk, toen al. Een Imprezxa 2.0 turbo GTT en een Audi S3 1.8T met op 't laatst >270pk.

Heerlijke blokken. Dus dan kan die N20 .28i ook wel, maar dan inderdaad in 'n 128i of 328i ofzo. Prima.

Luco

Bericht door Luco » 20 okt 2011, 13:48

k33z schreef: Voor een circuit tool zal je wel een atmo willen.
Leg uit?

k33z

Bericht door k33z » 20 okt 2011, 13:51

8.000 euro goedkoper? Dat is inderdaad fors! De standaard uitrusting is gelijk gebleven?

Verder helemaal eens met dit verhaal Rico, maar hoe ligt dit bij de 3-serie?

80% (waarschijnlijk meer) van de BMW rijders geeft niets om rijkwaliteiten. Ze kopen een auto puur op status en design. Voor deze doelgroep breken er goude tijden aan bij BMW. Deze doelgroep rijdt namelijk denk ik maximaal (om even de 3-serie als voorbeeld te nemen) een 320i of een 320d en deze motoren gaan er behoorlijk op vooruit.

Ik ken de percentages niet, maar hoeveel procent van de verkochte auto's (binnen de 3-serie) zijn 6-cylinders (E9x range)? Ik denk namelijk dat het percentage liefhebbers hier vele malen hoger ligt dan bij de pure status kopers. Ik denk dat voor deze doelgroep een 6-cylinder een echte meerwaarde is.

k33z

Bericht door k33z » 20 okt 2011, 13:53

Luco schreef:
Leg uit?
Ik denk dat deze discussie al te vaak gevoerd is. Een turbo is op een circuit s(waarschijnlijk) neller door het vermogen bij lage toeren. Dus misschien in een raceauto zelfs de betere optie.

Voor trackdays zou ik meer plezier halen uit een atmosferische motor, puur door het karakter. Het moeten werken om hard te gaan. Dat je daarvoor langzamer bent is op een trackday (mijns inziens) ondergeschikt.

Maargoed, deze discussie is denk ik al te vaak gevoerd.

RVV

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 13:54

Kees ergens tussen de 5 en 10 procent van de verkochte BMW's heeft een 6 cilinder.

k33z

Bericht door k33z » 20 okt 2011, 14:00

Denk je niet dat daar de liefhebbers zitten en dat die er juist wel moeite mee hebben? Voor mij is een 6-cylinder (met of zonder turbo) een bijna onmisbare toevoeging aan het 'BMW gevoel'.

Feit is dat we er niets aan doen.

Snipe

Bericht door Snipe » 20 okt 2011, 14:00

RVV schreef:Er wordt door Perry gesproken over SUV, maar ik meen me ergens te herinneren dat BMW de X1 formeel als stationwagen in de markt heeft gezet.
Formeel wel, inderdaad. Maar een kind kan zien dat dat onzin is ;-)

RVV

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 14:05

Klopt, maar wat was dan ook al weer de reden dat het formeel geen SUV is?

Robin

Bericht door Robin » 20 okt 2011, 14:09

k33z schreef:Denk je niet dat daar de liefhebbers zitten en dat die er juist wel moeite mee hebben? Voor mij is een 6-cylinder (met of zonder turbo) een bijna onmisbare toevoeging aan het 'BMW gevoel'.

En dan durft zo'n Heimatter in 'n ander draadje ook nog eens 50k voor 'n Vierzylinder Sechzehnventiler Zwo Punkt Drei Liter Kurzhuber E30 M3 te vragen.

Ja dann wird es nimmer was, doch?

Luco

Bericht door Luco » 20 okt 2011, 14:13

k33z schreef:
Luco schreef:
Leg uit?
Ik denk dat deze discussie al te vaak gevoerd is. Een turbo is op een circuit s(waarschijnlijk) neller door het vermogen bij lage toeren. Dus misschien in een raceauto zelfs de betere optie.

Voor trackdays zou ik meer plezier halen uit een atmosferische motor, puur door het karakter. Het moeten werken om hard te gaan. Dat je daarvoor langzamer bent is op een trackday (mijns inziens) ondergeschikt.

Maargoed, deze discussie is denk ik al te vaak gevoerd.
Het karakter is anders, maar in een turboauto moet je net zo hard werken hoor.

Snipe

Bericht door Snipe » 20 okt 2011, 14:16

RVV schreef:Klopt, maar wat was dan ook al weer de reden dat het formeel geen SUV is?
Bijna niemand mag een SUV leasen. Maar een stationwagon daarentegen....
Er is zelfs een EfficientDynamics Edition van de X1, met de motor van de 320d EDE. Wel een groen B-label, maar net teveel uitstoot voor 20% bijtelling.

RVV

Bericht door RVV » 20 okt 2011, 14:22

Bijna niemand mag een SUV leasen
Duidelijk argument!

k33z

Bericht door k33z » 20 okt 2011, 14:24

Robin schreef:
k33z schreef:Denk je niet dat daar de liefhebbers zitten en dat die er juist wel moeite mee hebben? Voor mij is een 6-cylinder (met of zonder turbo) een bijna onmisbare toevoeging aan het 'BMW gevoel'.

En dan durft zo'n Heimatter in 'n ander draadje ook nog eens 50k voor 'n Vierzylinder Sechzehnventiler Zwo Punkt Drei Liter Kurzhuber E30 M3 te vragen.

Ja dann wird es nimmer was, doch?
Uitzonderingen daar gelaten :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 okt 2011, 16:07

4 cilinder voor daily use voldoet prima vind ik :D mijn 318i rijdt lekker :thumbup:

tuurlijk rijdt een 6 cilinder lekkerder / beter maarja alles is duurder:

- meer HSB
- meer verzekering
- Vooral meer benzine
- meer onderhoud
- meer aanschaf/afschrijving.

kortom centen kwestie :mrgreen: maar dat maakt een 4 cilinder niet meteen kut :bag:

Plaats reactie