jaydee schreef:Downsizen = wassen neus. Doet het leuk in de standaard testcyclus, dus geeft een leuke(re) CO2-waarde in de folder, maar valt toch tegen 'in real life'.
Klpot; een atmo heeft ruim 300gr/kWh aan benzine nodig en een geblazen ding ruim 340gr/kWh en naar mate de turbodruk stijgt zelfs meer om het mengsle voldoende rijk te houden om een instabiel (arm) mengsel te voorkomen.
Dat houdt in dat je bij downsizing ruim 10%-15% minder cylinder-inhoud mag hebben om op hetzelfde uit te komen. Door twee cylinders weg te kappen haalt BMW wel wat meer dan dat, maar om dezelfde prestaties te halen moeten die jampotten nou eenmaal gevuld worden. Bij een 4-pitter kan je dan een wat hogere efficiency halen, maar dan alleen maar in deellast. Bij vollast maakt het geen biet uit, sterker nog, je gaat een hoger verbruik krijgen.
Een paar weken geleden ben ik met mijn E28 M5 naar Trebendorf (bij Dresden) geweest. Dat was ruim 1400km heen-en terug tegen een verbruik van 12ltr/100km (premium) benzine. Kruissnelheid lag tussen 170km/h-210km/h met uitschieters naar 240km/h. Daarintegen heeft mijn daily C180 (W203) genoeg aan 8ltr/100km voor eenzelfde soort trip naar Denemarken. Maar is die C180 dan een efficientere motor ? Ik en geneigd te zeggen van nee, immers dan had de Benz max (2,0 / 3,5)*12 = 7ltr/100km mogen verbruiken en dat bij dezelfde gemmideldes en dat kan dat ding bij lange na niet. Gezien de 20jaren verschil in ontwikkelingstijd is dat banaal slecht te noemen.