Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
M@rcel

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i Classic

Bericht door M@rcel » 18 okt 2011, 11:55

Maatje van me in Australië, krijgt morgen zijn nieuwe Cherokee Limited 70th Anniversary Edition geleverd.
Full options, 3,7L V6 voor omgerekend 27.000 euro.
Ook nog eens geen wegenbelasting en de benzine doet daar 1.30 dollar de liter.

Wat worden we hier weer genaaid.

On topic,

Gave bak Dennis. :thumbup:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 18 okt 2011, 17:17

M@rcel schreef:Wat worden we hier weer genaaid.

On topic,

Gave bak Dennis. :thumbup:
dat wisten we toch al dat je in nl genaaid word......

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 okt 2011, 12:58

Mijn moeder rijdt nu in een my09 Cherokee/Liberty, maar die kijkt nu naar een Wrangler Ultimate. Dat is gewoon een 5-persoons cabrio als je het dak eraf haalt. Erg stoere bak.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 dec 2011, 15:19

Nadat ik een paar dagen ziek op mijn mand had gelegen, werd 't gisteren tijd om buiten een frisse neus te halen: klussen aan de Jeep.

Zo heb ik o.a. het gasklephuis verwijderd om schoon te maken. Was wel nodig, dus met remmenreiniger en tandenborstel lekker wezen poetsen tot 'ie van binnen weer bling bling was. Ik had af en toe dat de auto niet naar de 4/overdrive wilde opschakelen. Dat bleek een elektronische bug te zijn, veroorzaakt door de gasklep-positie sensor. Dus ik hoop dat dat euvel nu is verholpen. Na de 1e rit leek 't er wel op.

Verder nog wat dingen gedaan, maar het leukste vond ik dat ik het lampje in de motorruimte aan de slag heb gekregen. Erg handig....

... totdat je er volgende dag achter komt, dat 'ie niet automatisch uitgaat als je de motorkap sluit. Vanmorgen dus een lege accu en toen ik de kap open deed zag ik 't lampje nog heel zacht branden. :coffee: Het wordt tijd voor een Dual Battery system. Een jumpstarter is sowieso wel handig, want de C3 is geen handige auto voor een startkabelactie, want de accu daarin is volledig ingebouwd. Handig.

Komende dagen extra set wielen met All Terrain bandjes ophalen. Die ga ik polijsten en de goudkleurige binnenkanten weer in de lak zetten. Als dat er knap uitziet doe ik dat ook met het huidige setje.

Ook ligt er ergens hi-jack voor mij klaar met handlieren en sleeplinten. Als ik die binnen heb kan ik 't terrein in. Tot nu alleen over een modderpad gereden en op 't strand de lage gearing nodig gehad. Ik heb er wel zin in om binnenkort wat meer te gaan off roaden.

Inmiddels weten we ook welke daktent we willen: de Overzone

Afbeelding

http://www.autohomeus.com/rooftop/overzone.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;. Die wij willen is 1,6 meter breed bed met vaste matrassen en 'day room'. Ik moet nog even zien of we hem over de achterklep heen plaatsen of aan de zijkant van de auto. Het heeft allebei voor- en nadelen. Achteraf is hij alsnog een kwartslag te draaien, dus misschien eerst maar in de praktijk testen. Erg veel zin om daarmee op vakantie te gaan. Kind kan zowel tussen ons in slapen als beneden zolang hij/zij nog niet in een eigen tent kan.

In het nieuwe jaar ga ik een paar upgrades doorvoeren
- Extra bagagerek van aluminium die voor de daktent wordt geplaatst, met daarop extra verlichting, ruimte voor jerrycan en reservewiel (twijfelgevalletje ivm hoge gewicht op verkeerde plek)
- Hella 100w verstralers (afneembaar). Beugels zitten er al op, thv de grill. Ik monteer ze dan alleen voor ritten waarbij ik ze echt nodig denk te hebben. De lampen worden aangesloten op 't groot licht, maar krijgen ook een eigen schakelaar.
- Schakelaar voor elektrische fan
- Extra 85 liter LPG tank op plek van reservewiel, in de vorm van reservewiel. Tijdens ritten/reizen gaat er dan een wiel op 't dak, of ik moet een upgrade doen die ik liever niet wil: beugel achterop (is namelijk een permanente voorziening, die je niet meer kunt terugdraaien).
- Opbergsysteem achterin kofferruimte van aluminium waarin alles vast zit.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 12 dec 2011, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 dec 2011, 15:45

gaaf zo'n daktent er op!

dat is echt leuk rondtrekken :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2011, 08:24

Net op weg naar kantoor zit er een Audi A5 voor me te hannesen, terwijl verderop een verkeerslicht op groen staat die we best zouden kunnen halen. Dus zodra de weg verbreedt naar twee opstelstroken ga ik er voorbij en geef dus gas, om 't ook nog te kunnen halen.

Terwijl ik ernaast zit trapt die A5-sukkel ook 't gas in, maar 4 liter die al op stoom is versus VAG-meuk is een kansloze strijd voor hem. Ik hou 't gas op de plank, want ik hou niet van zulke acties als ze mijn 'gat' dicht gaan rijden, expres. Voor ons zitten auto's die 80 rijden, dus ik rem af en voeg weer in nadat ik een paar keer richting heb aangegeven, die A5 wilde me er niet tussen laten. Ik voeg uiteindelijk alsnog in. Daarna gaat die A5-prutser seinen! Die had beter eerst een kop koffie kunnen drinken voordat 'ie de weg op ging, hij kan er niet eens een trage oude Yank uitrijden, whaha.

Nu moet ik alleen wel weer tanken door die actie. Anders kom ik niet thuis, hahaha.

Knot

Bericht door Knot » 15 dec 2011, 08:55

LOL... afstraffen die gasten idd...

Snipe

Bericht door Snipe » 15 dec 2011, 09:10

Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n daktent? Je hebt straks zo'n kind. Als je dan in de vakantie op de familiecamping met zwembad en glijbaan plus Nederlandssprekend animatieteam staat, moet je dan eerst even de tent afbreken en al je spullen in de auto proppen als je in de plaatselijke supermarkt een paar potjes Olvarit wil gaan halen?

Michel P

Bericht door Michel P » 15 dec 2011, 09:40

LOL, moeder en kind blijven bij de auto met daktent, en Dennis gaat zich vermaken met animeermeisjes, terwijl hij zegt naar het dorp te lopen voor Olvashit...... :kikker:

Kamperen is afzien, maar niet voor iedereen :tooth:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2011, 12:26

Daktent opzetten duurt +- 10 seconden, afbouwen 5 seconden...

Het is gewoon een kwestie van uitklappen en inklappen. Matrassen e.d. blijven erin liggen.

Familiecampings zijn niet ons ding.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 dec 2011, 12:43

Alleenstaandencampings wel dan?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2011, 12:59

Lekkere schotel droogklootjes gegeten?

ErikS

Bericht door ErikS » 15 dec 2011, 13:18

Nudistencampings? :tooth:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2011, 15:04

Wij trekken altijd samen op met het Zweedse bikiniteam. Ook handig voor de borstvoeding straks...

Marco R.

Bericht door Marco R. » 15 dec 2011, 20:07

Juist niet. Zoveel keus qua borsten, wat doe je de kleine aan :-).

Maar even serieus: Leuk idee zo met de auto en tent. Lijkt mij ook wel stoer, zeker nadat ik dat verhaal heb gelezen hier via het forum van een Belgisch stel in Afrika ergens. Alleen zou ik het bij Europa houden..

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 16 dec 2011, 08:44

Wat een super gave updates weer Dennis. Die kleine van jullie heeft mooie vooruitzichten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2011, 09:27

Sinds ik mijn luchtfilter heb vervangen en het gasklephuis is gereinigd is 't verbruik wederom verbeterd. In plaats van 1:5,5 rijd ik nu 1:6,5.

Het komt er in de praktijk op neer dat ik net 1 dag later hoef te tanken tijdens woon-werk verkeer. Actieradius op LPG is nu tot ruim boven de 300 km gestegen.

Toen ik de auto net had haalde ik nipt een verbruik van 1:5 en een actieradius van 200 tot 230 km (met moeite).

Ondanks dat de bougies er heel goed/nieuw uit zien ga ik die binnenkort vervangen, net als verdelerkap/rotor. Wellicht krijg ik 'm dan bijna op de 1:7 gemiddeld, al lijkt me die winst iets kleiner dan die ik nu heb behaald.

Stel dat ik er nu een extra 90 liter gastank bij plaats, dan kan ik qua actieradius makkelijk tippen aan de eerste de beste Landrover Diesel. Prima voor een lange reis. Voor dagelijks verkeer ben ik al helemaal tevreden. :df:

Knot

Bericht door Knot » 22 dec 2011, 09:37

Wel een verbetering maar nog niet ideaal natuurlijk 1 op 6,5... E39 M5 waarden man!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2011, 09:43

Op gas Knot, op gas...

Het is wel een 4 liter, met enorme aandrijfverliezen natuurlijk omdat alles in de aandrijflijn voor off-road gebruik is afgemeten. En hij is zo vierkant als een flatgebouw, rijdt op on-economische ballonbanden en heeft een automaat die behoorlijk wat efficiency wegneemt.

Ik vind 1:6,5 op LPG geen slechte waarde. Ik rij nu 300 km voor slechts <35 euro in de auto die ik graag wilde. Dat is net geen 10ct/km. Dat is vergelijkbaar met een Landrover Defender die 1:10 rijdt op Diesel, maar die het dubbele kost in de wegenbelasting en verder niet 'sportief' rijdt.

I'm happy.

Civic + petjes hebben 't knap lastig. :)

allen

Bericht door allen » 22 dec 2011, 12:57

Geld is niet eens het allerbelangrijkste denk ik. Ik kan me zo nu en dan echt kapot irriteren wanneer ik 2 keer op een dag kan tanken omdat de wagen bij mij maar een km of 430 red op een tank. 300 Lijkt me helemaal irritant.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2011, 23:59

Daarom is dit ook 'project actieradius'. Een overlandtocht met een actieradius in de dagelijkse praktijk van 200 km was een no go, dus vandaar stap voor stap naar een grotere actieradius. Op vakantie gaat 't verbruik straks natuurlijk omhoog als we met volle bepakking en daktent rijden. Off-roaden is daarnaast ook nog een extra zuipfestijn voor de 4 Litre. Daarom ga ik de volgende stappen uitproberen:

Stap 1 was 't motormanagement resetten en banden oppompen naar 2,6/2,8 bar. Het verbruik ging van 1:5 naar 1:5,5 (gemeten na voltanken, niet op boordcomputer). Bij 1:5 is de maximum actieradius 280 km.

Stap 2 was een servicebeurtje waarvan ik 1 deel heb uitgevoerd, deel 2 volgt nog. Nu is het verbruik dus 1:6,5 (= max actieradius 364 km).

Stap 3 wordt het verwijderen van de vulbeveiliging van de huidige LPG tank (ipv 56 liter, kan ik dan 70 liter tanken). In theorie stijgt de maximum actieradius dan naar 455 km.

Stap 4, het plaatsen van een staande gastank van+- 90 liter op de plek van het reservewiel.

Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Als ik die extra gastank monteer, heb ik zo'n 160 liter lpg. Zonder vulbeveiliging ga ik dan naar een theoretische maximum actieradius van 1040 km. Met vulbeveiliging op beide gastanks is dat dan 832 km.

Benzine als backup
Daarnaast heb ik nog een 35 liter benzinetank + jerrycans (als ik op reis ben, dus zeg max. 65 liter). Het vebruik op benzine is gunstiger dan op LPG, zeg voor 't gemak 1:8. Op benzine zou ik dus 280 km kunnen rijden op 1 tank (reserve jerrycans zijn daarnaast nog goed voor 240 km).
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 dec 2011, 09:24, 5 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 dec 2011, 00:06

In de praktijk rij ik mijn lpg tank nooit leeg, ik tank altijd ruim voordat 'ie leeg is (10 liter marge), nu haal ik op die manier dus 300 km. Mocht lpg bij de pomp op, gesloten of stuk zijn, dan kan ik op lpg nog zo'n 65 km rijden, soms net genoeg om een volgend tankstation te halen.

Benzine is puur bedoeld als backup en noodsituaties.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 23 dec 2011, 13:34

Hoe zit het eigenlijk met de beschikbaarheid van LPG op de route(s) die je wilt gaan rijden?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 dec 2011, 00:28

LPG is vrijwel overal te krijgen en de EU gaat het LPG gebruik van 3% nu naar 10% in 2020 stimuleren. Dus het LPG netwerk wordt steeds beter.

In Oost Europa is LPG er populair. In Zuid Europa, incl. Griekenland en Turkije is het goed te verkrijgen, in Oost Turkije wordt het schaars. Bulgarije is geen probleem. Georgië en een deel van Turkije zijn dus lastig, maar niet onhaalbaar. .

In Scandinavië moet je een actuele lijst meenemen.
1 van de veerboten naar Marokko accepteert lpg auto,s niet altijd, maar al zou je over mogen steken, op lpg rijden is verboden in dat land, dus je kunt er geen lpg tanken.

In Belgie, Frankrijk en Tsjechië heb ik gemerkt dat je parkeergarages vaak verboden zijn voor lpg auto's. Verder geen probleem (wel altijd 2 nippels mee als adapter).

In feite is LPG gewoon een mix van propaan en butaan die onder 10 bar in je tank wordt gepompt. Als je in landen komt waar vanwege de hoge temperaturen een andere verhouding wordt gebruikt, dan is het maximum vullen af te raden

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 24 dec 2011, 08:57

Volgens mij is er in Griekenland weinig te krijgen en soms alleen voor taxi's. Ik heb er in ieder geval nooit veel gezien.
In Duitsland zag ik in Keulen ook een bordje met een verbod voor LPG wagens in de parkeergarage. Ik weet niet hoe er verder mee omgegaan wordt in Duitsland.

Ik zou over de breedte een tank nemen met een zo breed mogelijke diameter. Het nadeel is dat je de bank niet kunt opklappen en je minder bagageruimte hebt.

Plaats reactie