Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Xave30

Re: Fotografie

Bericht door Xave30 » 19 sep 2011, 23:22

All round great job Dvh.

---
Gewoon een leuke foto:

Afbeelding

markk

Bericht door markk » 20 sep 2011, 19:37

@Xave30: Idd mooie foto !

Vandaag een z.g. "beaty-dish" geleend van een collega van me.

Afbeelding

Idee is simpel. Pak een flitser (in mijn geval de SB-700), schuif daar de beaty-dish overheen om het licht mooi te verstrooien en portret foto's die ingeflitst worden gaan er een stuk mooier uitzien met verstrooid/zacht licht.

De resultaten:

[1] Zonder flits, onbewerkt
Afbeelding

[2] Zonder flits, bewerkt (exposure mask over het gezicht heen om deze softwarematig iets uit te lichten)
Afbeelding

[3] Met plain-vanilla flitser, onbewerkt
Afbeelding

[4] Met omni-bounce kapje op de flitser, onbewerkt
Afbeelding

[5] Met omni-bounce kapje op de flitser, bewerkt (basis bewerking, beetje high-light recovery en minder brightness/contrast)
Afbeelding

[6] Met beaty-dish, onbewerkt
Afbeelding

[7] Met beaty-dish, bewerkt (basis bewerking, beetje high-light recovery en wat fill-light/contrast)
Afbeelding

Resultaat spreekt voor zich lijkt me. Erg leuk ding zo'n beaty-dish...

Mark.

Xave30

Bericht door Xave30 » 20 sep 2011, 19:40

Hmmmmmmm. :)

markk

Bericht door markk » 20 sep 2011, 19:46

Xave30 schreef:Hmmmmmmm. :)
Af en in je mand ;-)

Mark.

WireWess

Bericht door WireWess » 20 sep 2011, 22:41

@markk, op klein formaat zijn hoge iso's al snel acceptabel :P

@Xave30 dikke bak :)

@markk:
De test is niet helemaal eerlijk verlopen :)
Je ziet duidelijk verschil in de helderheid van de achtergrond, wat mij doet vermoeden dat de sluitertijden niet overal hetzelfde waren.
Daarnaast is heeft de bare-flits de flits te hard geflitst en naar mijn mening niet breed genoeg geflitst(al weet ik niet of jouw flitskop kan zoomen) ook zie je verschil in zoom bij de diverse foto's dit is ook van invloed op je flitsfoto's.
Ook heb ik het vermoeden dat jullie in een deuropening stonden, waardoor het flitsen met omnibounce(die ook te hard was) ook een "verkeerde" geeft aangezien wij vanaf hier niet kunnen zien hoe de flitskop gericht stond en hoeveel flits je hierdoor kon spreiden naar de deur/muur/plafond.

Met de BD is nog zachter ingeflitst, dan ziet het er natuurlijk direct mooier uit :P
Omdat het oppervlakte van de lichtbron groter is geworden ten opzichte van het object in vergelijking met je bare-flits heb je hier wel iets zachtere schaduwen gekregen onder de kin.

Dus ik stel voor een do-over maar dan wel alle instellingen op handmatig en niet meer zoomen met je lens ;)
Het is in ieder geval een leuk speeltje, helemaal als je het off-cam kan gebruiken.

markk

Bericht door markk » 20 sep 2011, 23:00

Flitser is een sb700, dus die kan zoom, lens is een 50mm prime die niet kan zoomen. foto's zijn gemaakt voor raam waar achtergrondlcht doorhen kwam, in aperture mode. Ik zou de exif's moeten controleren voor de sluitertijden.

Geen zin meer in nu, ik ga slapen...morgen weer een dag...

Mark.

frankv

Bericht door frankv » 23 sep 2011, 20:41

Ik wilde deze met jullie delen. Vanochtend gemaakt, en geen Photoshop oid, maar hoe dan?

Afbeelding
two strange ducks ... by frnkvizr, on Flickr

en deze vind ik gewoon mooi, geen auto's, geen vrouwen maar gladiolen in een overall mooie kleurstelling:

Afbeelding
gladiolen, gladioli, gladioluses after the rain by frnkvizr, on Flickr

Michele

Bericht door Michele » 23 sep 2011, 22:54

markk schreef:@Xave30: Idd mooie foto !

Vandaag een z.g. "beaty-dish" geleend van een collega van me.
(...)
Resultaat spreekt voor zich lijkt me. Erg leuk ding zo'n beaty-dish...
Dit werkt ook erg goed, kan ik uit eigen ervaring melden:
Gary Fong Lightsphere (of een kloon, maakt niet zo heel veel verschil. Je loopt een beetje voor gek met zo'n Tupperware doos op je flitser (recht omhoog), maar het verstrooit het licht heel zacht en zorgt voor zeer vloeiende schaduwen. Wel gaan passen bij de fotozaak, want de lijsten met flitser / lightsphere combinaties kloppen niet bij alle online aanbieders.
Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 sep 2011, 23:00

Ja, of voor een tientje een neppert kopen op Ebay... :-P

Michele

Bericht door Michele » 23 sep 2011, 23:39

MartijnGizmo schreef:Ja, of voor een tientje een neppert kopen op Ebay... :-P
Zoals ik al zei: of een kloon (heb ik dus gedaan...) maar ik merkte dat het nummer dat voor mijn flitser geschikt zou moeten zijn niet paste! een maatje groter wel, terwijl die eigenlijk voor een ander type flitsert bedoeld was...

markk

Bericht door markk » 24 sep 2011, 08:11

@FrankV:
> Ik wilde deze met jullie delen. Vanochtend gemaakt, en geen Photoshop oid, maar hoe dan?
Hoe bedoel je dat. Volgens mij is ie gewoon zo genomen en is de voorrond geflitst...

> en deze vind ik gewoon mooi, geen auto's, geen vrouwen maar gladiolen in een overall mooie kleurstelling:
<doet even m'n vader na> Geen auto's, geen vrouwen, geen drank: Nou knoop me dan maar op :-)
Mooie foto maar kan m.i. wat verder bewerkt worden. Wat meer contrast/scherpte/clarity zoden de bloemen, en druppels, denk ik wat meer naar voren halen.

@Michelle:
Weerkaast ie het flitslicht aan de bovenkant of gaat dat verloren ?
Ik heb ook van die stoffen dingen gezien die je om een flitser klemt rechtstreeks naar boven maar dan verlies je volgens mij erg veel flitslicht. En ik zie door de bomen het bos niet meer:
- Softbox
- Beaty dish
- Omni-bounce
- etc.

Van Falcon Eyes heb je zo'n hele set. Ook zoiets als jij nu laat zien met een witte bol (WC-licht) op je flitser...

Ik denk dat ik met de tijd gewoon ga voor 2 softboxen waar ik m'n SB900/SB700 op statief in kan laten flitsen...

Mark.

frankv

Bericht door frankv » 24 sep 2011, 09:31

markk schreef:Hoe bedoel je dat. Volgens mij is ie gewoon zo genomen en is de voorrond geflitst...
Met de eenden hangend in de lucht? Ik heb de foto gewoon uit de hand genomen, zonder flits of wat dan ook. Maar misschien is het te duidelijk :-)
markk schreef:Mooie foto maar kan m.i. wat verder bewerkt worden. Wat meer contrast/scherpte/clarity zoden de bloemen, en druppels, denk ik wat meer naar voren halen.
Zou kunnen, maar ik vond de samenhang tussen de gladiolen en de lucht zo met wat minder verzadigde kleuren en contrast mooi.

markk

Bericht door markk » 24 sep 2011, 10:03

Oh, die eenden :-)

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 sep 2011, 10:46

markk schreef:@Michelle:
Weerkaast ie het flitslicht aan de bovenkant of gaat dat verloren ?
Ik heb ook van die stoffen dingen gezien die je om een flitser klemt rechtstreeks naar boven maar dan verlies je volgens mij erg veel flitslicht. En ik zie door de bomen het bos niet meer:
- Softbox
- Beaty dish
- Omni-bounce
- etc.

Van Falcon Eyes heb je zo'n hele set. Ook zoiets als jij nu laat zien met een witte bol (WC-licht) op je flitser...

Ik denk dat ik met de tijd gewoon ga voor 2 softboxen waar ik m'n SB900/SB700 op statief in kan laten flitsen...

Mark.
Waar het in de basis om gaat is de relatieve afmeting van de lichtbron ten opzichte van het onderwerp. Schaduwen worden niet harder/zachter, maar de overgang tussen lichte en donkere partijen wordt geleidelijker. Van al die opzetstukjes wordt je lichtbron nauwelijks groter, hooguit gooien ze binnenshuis iets meer licht in de rondte dat dan weer van de muren weerkaatst. Controle heb je daar nauwelijks over... Ik moet dan ook altijd een beetje gniffelen om mensen die buiten met een omnibounce staan te prutsen, het kost nogal wat kracht om te bouncen via de wolken... ;)

De goedkoopste manier om je lichtbron te vergroten is een flitsparaplu. Makkelijk mee te nemen en goedkoop, maar buiten wat windgevoelig en binnen gooit ie nogal wat licht tegen de muur. Zelf gebruik ik liever een kleine softbox, die geeft je wat meer controle. Voor een klein onderwerp op korte afstand (een mensenhoofd bijvoorbeeld) kom je al een heel eind met een 40x40cm-softbox, bijvoorbeeld een Lastolite Ezybox (of een goedkope Chinese variant daarop). De verleiding is groot om meteen met meerdere externe flitsers aan de gang te gaan, maar naar mijn mening is het veel leerzamer om eerst zoveel mogelijk met 1 externe lichtbron te proberen te bereiken! Zack Arias heeft daar erg goede workshops (en leuke video's) over...

Echt leuk wordt het pas als je die enkele lichtbron mee naar buiten neemt, naar mijn mening het grote voordeel van compacte reportageflitsers...

Enkele Canon 580EX in een Westcott Apollo (60x60cm):
Afbeelding

Canon 430EX zonder iets ervoor, met een Gorillapod aan een boom:
Afbeelding

Zo dus:
Afbeelding

Enkele 580EX in een DIY-beautydish (van een IKEA-lamp gemaakt):
Afbeelding

Enkele 580EX, in m'n linker hand, gericht op de muur links van me:
Afbeelding

Naja, zo kan ik wel ff doorgaan, punt is: voor gadgetliefhebbers zoals ikzelf (en ja Mark, jij ook! :P ) is de verleiding groot om je meteen te verliezen in veel apparatuur, terwijl je met een enkele flitser al hele mooie dingen kunt doen als je het een beetje slim en creatief aanpakt.

Michele

Bericht door Michele » 24 sep 2011, 11:35

Om nog wat toe te voegen aan bovenstaand Epistel van Martijjn:

Een deel van het flitslicht bij een lightsphere gaat verloren via de bovenkant, en als je in een kamer staat met een normaal plafond gaat dat dan weer fungeren als tweede reflectieoppervlak.
Maarrrr door de halfronde, witte 'deksel' wordt een deel van het flitslicht ook binnenin de tupperware doos rondgestrooid en dat geeft dan een mooi soft flitslicht. Je kunt dat deksel overigens verwisselen en bijvoorbeeld een gele (warm licht) of zilveren (weerkaatst wat heftiger) dop op het ding doen. Ik gebruik 'm vooral op plekken waar ik geen harde schaduwen wil, portretje, bruidswerk, etc. Je moet er uiteraard niet altijd mee werken. Als ik langs een circuit sta of in de pits is mijn flitser gewoon mijn flitser en zit er niets voor de flitskop.

Veel flitsers hebben ook een ingebouwde reflector (dat witte kaartje dat je omhoog kunt schuiven) en dat is vaak voldoende om wat licht in ogen te toveren of een beetje schaduw op te lichten.
Het hangt er wel altijd vanaf wat voor effect je met je flitser wilt bereiken... Voor een hard portret is hard licht prima, maar de gemiddelde bruid zal je niet in dank afnemen dat je d'r direct flitst. Onderstaand 'hard' plaatje van Horacio Pagani is direct geflitst, terwijl de 'zachte' monteur onderaan indirect is met de ingebouwde reflector.
Middelste foto is een interieur met omnibounce. om met name het hoge contrast kwijt te raken. Ook daarvoor kan je flitslicht gebruiken!
Afbeelding
Bijlagen
este-14.jpg
este-14.jpg (579.61 KiB) 1317 keer bekeken
Este-8.jpg
Este-8.jpg (690.14 KiB) 1317 keer bekeken

markk

Bericht door markk » 24 sep 2011, 12:17

Cool Martijn en Michelle.

Overigens heb je volgens mij paraplus waar je doorheen flitst en paraplus waar je in flitst en die het licht reflecteren.

Ik maak vaak close-up portretten (van m'n dochter en/of vriendinnen). Binnen/buiten en ook soms wat groepsportretten binnen/buiten. Tot nu toe gedaan met flitser en diffuser op camera en/of twee flitsers/diffusers van de zijkanten op statief met commander op de camera.

Ik heb dus al:
- commander
- 2x licht maar hoog statiefje voor flitser
- 2x flitser + diffuser

Kortom wat zouden jullie adviseren:
- 2x beaty-dish (nah, niet erg makkelijk mee te nemen)
- 2x softbox met brackets zodat ik die op m'n statiefje kan monteren en de flitsers erin kan laten flitsen
- 2x paraplu (reflecterend) met brackets
- 2x paraplu (shoot-through) met brackets

Ik neig naar de softboxen maar paraplu's zijn ook wel leuk en het voordeel is dat je dan later weer een ander parapluutje erbij kan kopen (wit/zilver/goud/shoot-through/etc.)

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 sep 2011, 12:22

Qua paraplu's:
- shootthrough: kost meer flitskracht, maar kan dichter bij je onderwerp (dus 'zachter')
- witte reflectie: zachter dan zilver
- zilver: beetje meer punch, wel sneller glimkoppen
- goud: voor als je een Amerikaan in de 90's bent

Ik zou 1 softboxje kopen en daar beide flitsers in stoppen als je veel power nodig hebt (of beiden op 1/2 en sneller doorschieten) of 1 flitser in die softbox en de 2de als haarlichtje of voor de achtergrond gebruiken...

markk

Bericht door markk » 27 sep 2011, 08:05

Vanavond heb ik even kort de gelegenheid om zowel m'n eigen M3 als een e46 M3 cabrio tegelijkertijd op de plaat te zetten. Zit een beetje na te denken over compositie e.d.

Hmmm...Lastig 2 auto's in 1 plaat.

1. Ik denk aan een hoog standpunt van waaruit je de cabrio ziet en dat je door het open dak op de M3 coupe kijkt in de achtergrond.

2. Ook denk ik aan een foto zoals Robin in z'n avatar heeft gehad. Kortom spatbord en wiel van linksvoor in het beeld en in de achtergrond / vrije ruimte / kijkrichting de andere auto.

3. Een interieur picture van de open cabrio waarbij je door het raam de M3 coupe ziet

Als iemands tips of ideen heeft, gaarne. Ik heb weinig tijd en we willen ook voornamelijk nog even binnenweggetjes rijden...

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 sep 2011, 10:57

Hier moet ik verstek laten gaan, ik heb nog bijna nooit een shoot met meerdere auto's gedaan...

vvo

foto

Bericht door vvo » 27 sep 2011, 11:48

Alweer een tijdje geleden bij mijn introductie op dit forum (Alfa Romeo 159 tbi rijder) vertelde ik ook dat ik fotograaf ben. Weliswaar als hobby maar inmiddels ver doorgeschoten daarin. Samen met mijn fotomaatje Marc Hollander pakken we leuke en gevarieerde opdrachten aan.

Op DP is het natuurlijk wel zo toepasselijk om wat uit ons Automotive portfolio te laten zien.
We maken graag gebruik van (portable) flitsers (strobist). De volgende foto's zijn uit betaalde opdrachten, beetje reclame maken :)

911 Turbo, 480pk/620nm, Nikon D700 met 80-200/2.8. In totaal 6 flitsers plus los ingeflitst met een octabox.
Afbeelding

911 Turbo, 480pk/620nm, Nikon D700 met 80-200/2.8. In totaal 3 flitsers plus los ingeflitst met een octabox.
Afbeelding

Boxster S, Nikon D700 met 80-200/2.8. In totaal 3 flitsers plus los ingeflitst met een octabox.
Afbeelding

Rigshot Aston Martin DB9, Nikon D700 met 16-35/4. Camera bevestiging aan een mast, opname van 1 seconde (ND filter 5 stops).
Afbeelding

Zie de blogpost van Marc over een sessie met het Alfaforum (linkje)

Greetz,

Johan.
Laatst gewijzigd door vvo op 27 sep 2011, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 27 sep 2011, 12:37

Very nice Johan.

Super Frankv!

BrianV

Bericht door BrianV » 27 sep 2011, 14:01

Zoals jullie al weten ben ik zins kort in het bezit van een leuke instap camera en heb afgelopen weekend wat leuke foto's gemaakt en ben ik benieuwd naar jullie mening.

Welke site gebruiken jullie voor het uploaden, Flickr is een redelijke bekende?

KoenM

Bericht door KoenM » 27 sep 2011, 14:13

Flickr zet ik mijn beste foto's op, maar daar moet je er eigenlijk max 5 per dag op zetten ofzo..

Als je echt veel foto's wilt uploaden vind ik Photobucket erg geschikt, je moet even een account aan maken, maar dan kan je gewoon heel veel foto's tegelijk uploaden :)

BrianV

Bericht door BrianV » 27 sep 2011, 14:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een dag met vrienden leverde deze foto's op
Allemaal in Jpeg en onbewerkt

WireWess

Bericht door WireWess » 27 sep 2011, 14:31

@martijn lol@flitser in de boom
@Michele duidelijk verhaal.

@markk zo'n opvouwbaar softboxje is wel handig, het nadeel van de paraplu's is dat het licht een stuk lastiger is om te controleren ivm een softbox en je kan evt. nog een grid plaatsen op je softbox om het licht nog beter te doseren.

Een andere goedkope oplossing is een paraplu softbox, dat is een reflecterende paraplu met witte voorkant:
Afbeelding

Aangezien je toch al statieven hebt is een softbox of plu wel een mooie toevoeging aan je setup.

@vvo, nette foto's!

@markk voor inspriatie om 2 auto's op de foto te zetten kan je het beste gewoon even zoeken naar wat shoots, het makkelijkste is zoeken op oud vs nieuw model aangezien er dan meestal 2 auto's op de foto staan bijv:
http://www.crankandpiston.com/20104747/ ... new-skool/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://speedhunters.com/archive/2008/12 ... -240z.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

@BrianV flickr is idd gewoon the way to go :P

@koen ik pomp regelmatig na een event 100+ foto's op flickr, dat is verder ook geen probleem hoor ;)

@BrianV je kan de foto's beter even bewerken(vekleinen), ze zijn nu namelijk ~4mb per stuk.. en erg groot.

Plaats reactie