Siegers daily: BMW E36 328i ---> The end :(
- Knot
- Berichten: 40246
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Tsja, ik blijf er toch echt bij, circuitgebruik ligt puur aan de blokken. Ik heb die ATE en ATE powerdiscs nooit krom gehad sinds ik met Hawk HT10 en HPplus op pad ga.
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Ja aangezien ik geen sper heb gaat het binnenste wiel dus vrij draaien. Erg irritant. Ik snap niet waar die body roll vandaan komt eerlijk gezegd. Ik ben geen E36 onderstel kenner maar zelfs voor een 6cyl beamer is dit fors denk ikyorick schreef:Optillend achter wieltje. In 17'' vind ik ze dus ook niet mooi. Gewoon zo houden joh!

Mij bevallen Hawk (ht10) blokken ook veruit het beste (maar ze zijn zo DUUR!). Volgens mij heeft VWK HPplus onder zijn m3 gehad en heb daar een keer mee gereden, maar dat viel wel tegen tov ht10..Knot schreef:Tsja, ik blijf er toch echt bij, circuitgebruik ligt puur aan de blokken. Ik heb die ATE en ATE powerdiscs nooit krom gehad sinds ik met Hawk HT10 en HPplus op pad ga.
- Gert.
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Vanaf donderdag ga ik ook in een E36 328i rijden, dus ik heb een hoop te lezen in dit topic en het topic van knot. 
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Heel goed Gert, 328i blijft een fantastische auto!!
Probeer vooral de complete M3 uitlaat, M50 (325i) inlaatspruitstuk en een chip te regelen (of als je iemand kent die chips kan kopieeren, trek je een kopie van de mijne). Dat maakt de motor zoo fijn, lineair naar de toerenbegrenzer ipv datie ophoud bij ~ 4000 toeren.
Probeer vooral de complete M3 uitlaat, M50 (325i) inlaatspruitstuk en een chip te regelen (of als je iemand kent die chips kan kopieeren, trek je een kopie van de mijne). Dat maakt de motor zoo fijn, lineair naar de toerenbegrenzer ipv datie ophoud bij ~ 4000 toeren.

- Gert.
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
De aangepaste inlaat zit er al op, de rest zal ongetwijfeld volgen.
Remmen zijn standaard en daarover ben ik jullie ervaringen aan het lezen.
Heb vorig jaar een tijd een E36 325i gehad en toen ook wel wat problemen gehad. Het laatste was toen (dacht ik) CL blokken met M3 schijven en dat bleef wel goed.
Bij 4000 toeren moet ie nog wel een kleine 3000 toeren erbovenop goed zijn best blijven doen...

Remmen zijn standaard en daarover ben ik jullie ervaringen aan het lezen.
Heb vorig jaar een tijd een E36 325i gehad en toen ook wel wat problemen gehad. Het laatste was toen (dacht ik) CL blokken met M3 schijven en dat bleef wel goed.
Bij 4000 toeren moet ie nog wel een kleine 3000 toeren erbovenop goed zijn best blijven doen...

- Knot
- Berichten: 40246
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
HPplus is 140 euro, HT10 is 210 of 220 euro, scheelt nogal. En op straat doet HPplus het prima en kan ook een paar rondjes Nordschleife hebben. Goedkoper, minder piepen, remstof makkelijker te verwijderen... ik vind de plus de beste middenweg.
Over de M50 mod, zeker als je van 185cfm naar 250 of 275 gaat, hoe zit het dan met brandstof. De computer zegt altijd (bij VWK al) dat ie het niet bij kan regelen. Moet je eigenlijk geen grotere sproeiers monteren (en dan kom je vervolgens bij chippen op maat a 500 euro uit)?
Over de M50 mod, zeker als je van 185cfm naar 250 of 275 gaat, hoe zit het dan met brandstof. De computer zegt altijd (bij VWK al) dat ie het niet bij kan regelen. Moet je eigenlijk geen grotere sproeiers monteren (en dan kom je vervolgens bij chippen op maat a 500 euro uit)?
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
In principe heb je gelijk, motor zal armer lopen. Vwk heeft bijna 4ton gemaakt met zijn 328i ook met fie mod liep niet kapot. Frank had ook de m50 mod maar ook andere nokkenassen, nog extremer. Liep ook niet kapot. Mijn auto is gechipt en heeft bij rbas aan de kast gehangen, géén melding 'kan nietrijker stellen' en de bougies zijn niet wit. Zal tzt bougies vervangen en een foto maken van de ouwe.
Kortom, gewoon doen. En evt een goeie chip erin. Of een copy van de mijne als iemand dat kan?
Kortom, gewoon doen. En evt een goeie chip erin. Of een copy van de mijne als iemand dat kan?
- Knot
- Berichten: 40246
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Het is wel EWS2 dus niet zomaar even te flashen...
- Pim
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
- Locatie: Achterhoek
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Ga je vast wel van genieten. Van alle auto's die ik heb gehad reed de 328i het allerfijnst.Gert. schreef:Vanaf donderdag ga ik ook in een E36 328i rijden, dus ik heb een hoop te lezen in dit topic en het topic van knot.
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Wat is er anders aan de fusee's dan?siegerdehaan89 schreef:...Wel leuk om te zien hoe anders de 3.2 fusee is tov standaard...
Of bedoel je de naven?
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Fusee's. Waar je stuurarm aan vast zit en je je veerpoot aan vast schroeftMParallel schreef:Wat is er anders aan de fusee's dan?siegerdehaan89 schreef:...Wel leuk om te zien hoe anders de 3.2 fusee is tov standaard...
Of bedoel je de naven?

Ik heb er wel een foto van gemaakt, zal eens gaan zoeken.
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Overigens vandaag ook de grote subwoofer en versterker eruit gesloopt. Kofferruimte weer maagdelijk en geen boembox meer. Was het wel beu en ik kon geen grote dingen meer achterin kwakken.
Hopen op een goede eindejaarsbonus van de baas en een mooie set speakers voor de voorkant kopen + een 4 kanaals versterker.
Hopen op een goede eindejaarsbonus van de baas en een mooie set speakers voor de voorkant kopen + een 4 kanaals versterker.

- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
De naaf dussiegerdehaan89 schreef:Fusee's. Waar je stuurarm aan vast zit en je je veerpoot aan vast schroeft.
Ik heb er wel een foto van gemaakt, zal eens gaan zoeken.

Een fusé is die kogel. Maar dan klopt het in elk geval dat we het over hetzelfde deel hebben.
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Volgens mij is de naaf nog altijd het deel waar je wiel aan vast zit en gelagerd is om je as (wiellagers zitten IN de naaf, vervang je de wiellagers bij een E36, krijg je complete naven). As zit vast aan je fusee. Het fuseedeel staat je veerpoot tegenaangeschroeft .....


- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Dat is toch een en hetzelfde deel?
Of hebben we het toch over wat anders?
Of hebben we het toch over wat anders?
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Nee, de naaf is zeg maar het vrouwtje van de wielophanging, de fusee (of soms de aandrijfas) is de male dan
. Naaf draait t.o.v. fusee waar alle ophangdelen 'fuseren' (al dan niet d.m.v. fusee-kogels).

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Fuuuuhhhhhhse
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Inmiddels, omdat ik niet zo blij werd van de koni set en vooral ook meer comfort wil heb ik besloten dat ik maar ga kijken naar een Eibach Pro Street S set op aanraden van Reind en Bertipedia(heb de Koni set verkocht, mondeling...) . Heb een stuk bij Reind in de Ringauto gezeten en ondanks dat het niet stuiterend hard was, ging het naaiend hard
.
Of zijn er nog andere ideeen? Originele nieuwe M3 dempers + eibach veren draait ook nog door mijn achterhoofd...
Verder ook bekeken wat ik wil met de achteras. Die moet nog steeds gereviseerd worden. Het alfa project zet ik dan ook maar tijdelijk opzij om de pecunia's in de bmw te pompen...
Lijstje dat ik bedacht had:
- Delrin/Aluminum Differential Mounts (3-piece set) (turner motorsport)
- Rear Subframe/Chassis verstevigings set
- powerflex kit rear
- overige bussen achter
Verder nog wat dingen als 2 motorsteunen, hardyschijf, massadraad van motor naar koets, topmounts voor, stuurkogels (2 complete armen) en stabibotjes voor. En een oliewissel voor het motortje (alweer bijna 10.000km geleden) met filter en nieuwe bougies.
Redelijk lijstje weer. Hopelijk krijg ik een vette eindejaarsbonus maar volgens mij zit dat er niet in
.
Maar over de Eibach set. Wat is het verschil tussen de schroefset voor de normale E36 en de M3? Die stabi bevestiging aan de poten bij een M3, kan toch geen 100 euro verschil maken?
Tja, en ik twijfel of ik nou wel of niet 17 inch eronder moet gaan zetten. Rijd fijner en goedkopere banden, maar die BBSen smoelen zo lekker...........

Of zijn er nog andere ideeen? Originele nieuwe M3 dempers + eibach veren draait ook nog door mijn achterhoofd...
Verder ook bekeken wat ik wil met de achteras. Die moet nog steeds gereviseerd worden. Het alfa project zet ik dan ook maar tijdelijk opzij om de pecunia's in de bmw te pompen...
Lijstje dat ik bedacht had:
- Delrin/Aluminum Differential Mounts (3-piece set) (turner motorsport)
- Rear Subframe/Chassis verstevigings set
- powerflex kit rear
- overige bussen achter
Verder nog wat dingen als 2 motorsteunen, hardyschijf, massadraad van motor naar koets, topmounts voor, stuurkogels (2 complete armen) en stabibotjes voor. En een oliewissel voor het motortje (alweer bijna 10.000km geleden) met filter en nieuwe bougies.
Redelijk lijstje weer. Hopelijk krijg ik een vette eindejaarsbonus maar volgens mij zit dat er niet in


Maar over de Eibach set. Wat is het verschil tussen de schroefset voor de normale E36 en de M3? Die stabi bevestiging aan de poten bij een M3, kan toch geen 100 euro verschil maken?
Tja, en ik twijfel of ik nou wel of niet 17 inch eronder moet gaan zetten. Rijd fijner en goedkopere banden, maar die BBSen smoelen zo lekker...........

-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Owja, na de upgrade van 3.2 remmerij vooraan heb ik dus ook een andere wielgeometrie omdat die fusee's anders zijn. Meer camber, meer caster en minder bumpsteer. Klinkt allemaal goed maar nu stuurt de auto erg indirect........ Camber heb ik gemeten, das 3.6 graden geloof ik aan beide kanten (zonder ringetjes). Is ruim, maar niet over de top wat mij betreft. Caster kan ik niet meten natuurlijk.
Maar ik heb ook van die 3.2 topmounts en excentrische rubbers in de draagarm onder. Kan het zijn dat ik nu zoveel caster heb dat het domweg teveel is? Stuurt ook vrij zwaar heb ik het idee --> veel caster dus til ik de auto op hoe meer ik instuur.
Wat is nu de beste oplossing, normale topmounts monteren ofzo?
Maar ik heb ook van die 3.2 topmounts en excentrische rubbers in de draagarm onder. Kan het zijn dat ik nu zoveel caster heb dat het domweg teveel is? Stuurt ook vrij zwaar heb ik het idee --> veel caster dus til ik de auto op hoe meer ik instuur.
Wat is nu de beste oplossing, normale topmounts monteren ofzo?
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Schade
Maar niet door mij. Stond te wachten bij een tankstation in Lochem (avia) om de weg weer op te rijden. Stond een caddy lookalike van Seat voor me en die zette hem in de achteruit en reed ineens naar achter. Ik toeterde nog maar een hoop gekraak vanvoor en ja hoor het leed was al geschiet...... Uitgestapt, gekeken, naja bumper met kras. Ff laten spuiten a 150 euro ofzo, kan gebeuren maakt niet uit. Meisje had haar pa gebeld, of het ook cash kon. Ja prima joh laat ik ook eens aardig zijn...
volgende dag, daglicht, KUT!!!! Voorscherm in een krul!!!!!!!!! neeeee...............
Naja, Gelijk naar die mensen gereden 's avonds, had telefoon en adresgegevens gelukkig. Probleem voorgelegd, de 150 euro teruggegeven en alsnog schadeformulier ingevuld.
Vandaag op mijn gemak met pa gekeken maar de schade is wel heftig van zon trekhaakboem. Lijkt erop dat ook de spatborddrager omhoog en krom staat, koplamp beschadigd, knipperlicht kapot, binnenscherm kapot, grille houder kapot en dus ook zijscherm. Voorbumper met lakschade....
Net een lijst gemaakt als bijlage van alle kapotte delen en wat er moet gebeuren met wat bedragen erbij. Tering tandjes loopt goed in de papieren weer zo. Nu opsturen en hopelijk word het snel geregeld. Schade ziet er écht niet uit zo
Ik baal echt ongelooflijk. Nu word het wel een beetje een gebed zonder eind. Onderstel moet vernieuwd worden, neus gerepareerd, achterschermen roesten.............. Uiteraard houd ik de auto en maak ik alles weer fijn maar godsamme, het zit me niet mee zo. Hopelijk keren ze een mooi bedrag uit
Fijn weekend allemaal





Maar niet door mij. Stond te wachten bij een tankstation in Lochem (avia) om de weg weer op te rijden. Stond een caddy lookalike van Seat voor me en die zette hem in de achteruit en reed ineens naar achter. Ik toeterde nog maar een hoop gekraak vanvoor en ja hoor het leed was al geschiet...... Uitgestapt, gekeken, naja bumper met kras. Ff laten spuiten a 150 euro ofzo, kan gebeuren maakt niet uit. Meisje had haar pa gebeld, of het ook cash kon. Ja prima joh laat ik ook eens aardig zijn...
volgende dag, daglicht, KUT!!!! Voorscherm in een krul!!!!!!!!! neeeee...............
Naja, Gelijk naar die mensen gereden 's avonds, had telefoon en adresgegevens gelukkig. Probleem voorgelegd, de 150 euro teruggegeven en alsnog schadeformulier ingevuld.
Vandaag op mijn gemak met pa gekeken maar de schade is wel heftig van zon trekhaakboem. Lijkt erop dat ook de spatborddrager omhoog en krom staat, koplamp beschadigd, knipperlicht kapot, binnenscherm kapot, grille houder kapot en dus ook zijscherm. Voorbumper met lakschade....
Net een lijst gemaakt als bijlage van alle kapotte delen en wat er moet gebeuren met wat bedragen erbij. Tering tandjes loopt goed in de papieren weer zo. Nu opsturen en hopelijk word het snel geregeld. Schade ziet er écht niet uit zo

Ik baal echt ongelooflijk. Nu word het wel een beetje een gebed zonder eind. Onderstel moet vernieuwd worden, neus gerepareerd, achterschermen roesten.............. Uiteraard houd ik de auto en maak ik alles weer fijn maar godsamme, het zit me niet mee zo. Hopelijk keren ze een mooi bedrag uit


Fijn weekend allemaal

-
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
- Locatie: momenteel geen :/
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
als je slim was had je hogere bedragen neer gezet, had je meer terug gekregen en had je dus wat extra geld voor de andere dingen repareren
je betaald al genoeg premie waar je eigenlijk nooit gebruik van maakt dus laat ze maar een keer lekker dokken 
verder is het natuurlijk wel klote, al het gedoe er omheen. Je bent hier alleen al 1 dag kwijt als je in ochtend spits schade rijd om alle formulieren ingevuld te krijgen (moet je naar 4 verschillende politie stations toe, en allemaal willen ze het eerst grondig bekijken omdat ze toch nix beters te doen hebben, en alles moet in 1 volgorde en ze zitten telkens aan de andere kant van Kuwait -.- )


verder is het natuurlijk wel klote, al het gedoe er omheen. Je bent hier alleen al 1 dag kwijt als je in ochtend spits schade rijd om alle formulieren ingevuld te krijgen (moet je naar 4 verschillende politie stations toe, en allemaal willen ze het eerst grondig bekijken omdat ze toch nix beters te doen hebben, en alles moet in 1 volgorde en ze zitten telkens aan de andere kant van Kuwait -.- )
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Tja ik denk dat er toch nog wel een schadeexpert aan te pas komt dus misschien word het dan nog weer anders en word er niet gekeken naar mijn lijstje...
Ik zie het wel, ik hoop dat het snel afgewikkeld word in ieder geval!
Ik zie het wel, ik hoop dat het snel afgewikkeld word in ieder geval!

- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
Ja dat is lekker slim, denk je dat de verzekeringen niet op de hoogte zijn van onderdeel prijzen.Jeroen K. schreef:als je slim was had je hogere bedragen neer gezet, had je meer terug gekregen en had je dus wat extra geld voor de andere dingen reparerenje betaald al genoeg premie waar je eigenlijk nooit gebruik van maakt dus laat ze maar een keer lekker dokken
)
Als je slim bent breng je de auto naar een schadebedrijf, laat je de expert komen van je tegenpartij.
Die maakt met het schadebedrijf een calculatie met het uurtarief van het schadebedrijf.
Je betaald wat taxatie kosten en je ontvangt je poen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
zo te horen komt er wel een schade expert, meestal boven de 1.000,-euro ofzo.
dan moet je hem ergens neerzetten bij een garage ze willen je er dan niet bij hebben...
bij mij hebben ze de boel mooi verpest dat weet ik wel, dus als ik ooit weer schade krijg dan wil ik er bij zijn en dus belt die schade expert mij maar hoe laat hij bij die garage komt dan zorg ik dat ik er bij ben, vooral met aparte schade/verloop.
magoed, mooi pech dus...hopelijk komt het snel goed en niet zo'n lang zaaddodend gedoe als wat ik hier meemaak.
@Niels, goed idee voor Sieger.
dan moet je hem ergens neerzetten bij een garage ze willen je er dan niet bij hebben...
bij mij hebben ze de boel mooi verpest dat weet ik wel, dus als ik ooit weer schade krijg dan wil ik er bij zijn en dus belt die schade expert mij maar hoe laat hij bij die garage komt dan zorg ik dat ik er bij ben, vooral met aparte schade/verloop.
magoed, mooi pech dus...hopelijk komt het snel goed en niet zo'n lang zaaddodend gedoe als wat ik hier meemaak.

@Niels, goed idee voor Sieger.
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: Siegers daily: BMW E36 328i
@ Rene als je er bij wil zijn kan dat altijd, gewoon even aangeven bij je schadebedrijf regelen ze het voor je.
En als je niet tevreden bent met de calculatie kan je altijd nog een contra expertise laten uitvoeren.
En als je niet tevreden bent met de calculatie kan je altijd nog een contra expertise laten uitvoeren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Diebels_alt, Kadett, Louwe bos, Murena, Semrush [Bot] en 14 gasten