Siegers daily: BMW E36 328i ---> The end :(

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Siegers daily: BMW E36 328i ---> The end :(

Bericht door siegerdehaan89 » 05 jun 2010, 15:08

Sinds een week geleden ben ik de trotse en zeer gelukkige eigenaar van een erg nette 328i .

Tja, Wie aan Sieger de Haan denkt, denkt aan Alfa Romeo, eigenlijk. Mijn hart is gestolen door de oude 105 serie van Alfa Romeo. Inmiddels heb ik eigenlijk alle types wel gehad en niets beviel me eerlijk gezegd. Waarom alfa blijven rijden dan? Tja, het merk....... :) Van een Giulia naar een 147 tot een 155 tot een 75 om weer terug te komen bij een Berlina en een Giulia en.... Een Clio Williams, een 318iS, een 325i....

Veel auto's gereden, teveel in bezit gehad en uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat een E36 voor dagelijks eigenlijk wel de fijnste auto zou zijn. Koetsen zijn best stevig, het is net een legodoos dus aan te passen naar eigen smaak en de techniek is vrij simpel. Daarbij, ik heb er al 2 gehad dus weet hoe het een beetje in elkaar zit. BMW is ook gewoon een mooi merk en technisch heel erg goed tov moderne Alfa's.

Ik blijf erbij, een ouwe Giulia is veel leuker dan een E36, maar niet als daily!! Roesten onder je kont vandaan, net zoals iedere andere klassieker. Met die gedachte dus géén oldtimer weer gekocht als daily.

Heb al een poos zitten zoeken naar een écht nette E36 en helaas zijn ze bijna allemaal verkracht, vernaggeld en afgereden of worden aangeboden door personen waar ik geen auto van koop.

En toen.... Maakte Erik een advertentie aan hier op DF voor zijn collega en was mijn interesse gewekt! Ookal wilde ik met alle geweld een 318iS ivm de lichte neus en lekker sturen.

Na de verkoop en aflevering van de 75 gelijk de 328i bekeken bij Jongeheer Geel, aardig gezin, aardige gozer en een eerlijke auto. Hij, als BMW magazijn Chef, leek me iemand die nou niet met imitatie rommel aan zou komen zetten en dat was precies wat ik wilde. Een originele E36. Oké, hij is licht op smaak gebracht maar wél met originele BMW spulletjes! Na de terugrit vanaf Station naar zijn huis had ik al wel gemerkt dat'ie voor een standaard BMW wel oke reed. Niet zoals een E36 kán sturen, maar wel zoals het hoort zegmaar :wink: .

Na wat gepraat en gekijk en wat simpele testjes maar gekocht, meer betaald dan ik wilde maarja, je moet wat hè :? .

Waarom nu ineens wél een 6 cilinder? Simpel, de 2800cc motor rijdt zooveel lekkerder dan mijn ex-325i, veel rustiger, niet zo opwindend met het idee: GAS GAS GAS. Dit is echt lekker zoeven, gewoon cruisen....

Open dak was ik bang voor, maar bevalt eigenlijk ook wel goed.

Issie dan écht zo perfect? Helemaal niet, hij is best goed, maar zeker niet perfect. Ik zal in de loop van de tijd mijn bevindingen plaatsen hier, Dan kan Fabian hier ook meelezen want hij wilde graag op de hoogte worden gehouden.

Lijstje met dingen die vernieuwd/vervangen/veranderd moeten worden:

Interieur:

-Afwerkdopjes kopen en overal indrukken waar ze missen
-Rechter deurpaneel vervangen of laten maken want bij het opbergvak begint het te bobbelen
-18 knops boordcomputer monteren, de 11 knops is kapot :bag:
-Mooi sportstuur, géén idee welke, moet wel chique zijn dus géén deepdish ofzo! :lol:
-Wat kleine dingen opnieuw in de verf zetten zoals mechanisme van de stoelen
-Bestuurdersstoel lager zetten op de één of andere manier, ik kan mijn ideale zitpositie in elk geval niet vinden :'(
-Misschien een BMW Motorsport strip op het dashboard kastje.
-Klapraam bestuurderskant achter repareren, blijkt niet te functioneren :(
-Middenarmsteun laten bekleden in Alcantara want anders issie zo heet alsie in de zon staat en je instapt
-Hemeltje van het dakraam op de één of andere manier trillingsvrij maken, ding rammelt zooo irritant :evil:

Professioneel laten reinigen/poetsen :D

Exterieur:

-Nieuwe knipperlichten in de zijschermen
-Strip bestuurderskant op de deur en zijscherm opnieuw monteren, zit een kier tussen, brrrr :lol:

Tja heb zitten kijken naar goodies maar kan niets vinden wat de auto nou echt mooier zou maken zonder hem om te toveren tot sjonniebak :o

Professioneel laten poetsen en vooral POLIJSTEN zodatie écht mooi gaat glimmen en glad wordt :)

Motorisch:

-Over een poosje oliewissel, wat is de interval en welke olie is het beste voor een snelle straat 328i? Zit nu 5w30 in...
-M50 inlaatbrug
-M3 uitlaat of spaghetti spruitstuk (supersprint is zo duur:()
-Ooit amerikaanse M3 nokkenassen (heeeeel ver in de toekomst)
-Nieuwe motorsteunen
-Nieuwe standaard koppelingsset (ik vind dat sportding dat erin zit maar niks voor een daily ding)

Onderstel:

-M3 remmen op de vooras als alles vervangen wordt
-Nieuwe blokken en schijven rondom, schijven hebben een redelijke rand en blokken bijna op rondom....
-Nieuwe banden achterop, 245/45/17?
-Excentrische massieve bussen voorin en bij eventuele speling op de kogels Meyle spul eronder
-Dikke stabi vooraan
-ringen in de voorkant voor meer camber
-Stukje van de veren zagen achter of een schroefset achter of rondom :P

en na alles opnieuw uitlijnen!

En verder wil ik nog een stillere uitlaat onder mijn auto. Klinkt oprecht fantastisch maar mij teveel herrie. Ik heb liever wat stillers ivm dagelijks gebruik én de politie háát me. Vind het raar dat ze me nog niet hebben aangehouden :whistle: .

Aardige lijst, maar niets heeft haast gelukkig, ja alleen de bandjes achterop dan :idea: Als iemand nog wat heeft liggen?

Ik vraag me dan ook af welke maat het beste is. Voor ligt er 225/45/17 op, dus achterop is kleiner (235/40/17) in diameter en dat is lelijk. Daarbij staat de wang getrokken op de velg, lelijk x2. 245/40/17 of 245/45/17 erop doen ofzo?

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat er wél al gebeurd is:

M-Pakket af-fabriek
M-Spiegels
M3 Alcantara Interieur
M3 3.2 Velgen Voor smal Achter breed
RVS einddemper
chip
Korte Schakelpook M
Elektrisch Schuifkanteldak
Witte knipperlichten
'98 front
Nieuwe voorruit + pezen
Nieuwe pezen achterruit

CD-Wisselaar (Is daar een verloopstekker voor dat ik hem ook op mijn Alpine kan aansluiten??)
Orgineel BMW Radio (vervangen door een Alpine head unit, frontspeakers ook vervangen en klinkt super)
Orgineel BMW Alarm
Elektrische Ramen Voor en Achter (klapruiten)
Voorschokdempers KW
Achterschokdempers Bilstein
H&R Veren
Veerpootbrug

Ik denk al met al een redelijke startpost, vrij duidelijk wat er gaat gebeuren in de toekomst en dat het geen sjonniehok wordt. Ook was ik niet direct van plan om er een sper onder te prakken en driftdagen en circuitdagen te gaan doen eerlijk gezegd. Kost gewoon teveel en vind ik zonde :).

Mocht iemand nog goodies hebben of ideeen of wat dan ook, posten!

Groetjes en een heel fijn weekend!

Sieger.
Laatst gewijzigd door siegerdehaan89 op 20 okt 2011, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Re: Siegers daily: BMW E36 328i

Bericht door Niels » 05 jun 2010, 16:25

Nette kar :thumbup: Gevoelsmatig misschien wat duur maar dat komt meestal omdat ze ook goedkoper worden aangeboden en meestal kom je dan links- of rechtsom toch weer uit op vergelijkbaar geld (en een minder knap ding..). Tenminste mijn ervaring :wink:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 05 jun 2010, 16:34

Dat is ook mijn idee Niels!

Hij stak kwa prijs echt met kop en schouders boven elke andere E36 uit maar ik had gewoon geen zin in sleutelwerk gelijk de eerste week en wilde inderdaad gewoon gelijk een knappe auto kopen. Om die te verbeteren is minder werk dan complete respray en opbouw enz enz enz..

Toen ik ging rekenen wat een 318iS ging kosten ''op smaak gebracht'' kostte meer dan deze aanschaffen. Oke, hier moet ook een en ander aan gebeuren maar toch.... :)

Daarbij heb ik nu een heel fijne 6 cilinder voorin liggen en haal ik een gemiddelde van 1:11.5 (terugweg). Normaal verkeer is tegen de 1:10 aan. Dat haalde ik met mijn 4 cilinders nooit, altijd rond 1:8 want je moet gewoon meer doortrappen met een 4pittertje in het verkeer :mrgreen:

RJay

Bericht door RJay » 05 jun 2010, 17:25

Ik tel de dagen :police:

Veel plezier met je beemer ;) ook een tijdje naar zitten kijken maar het is mij gewoon te duur naast de racer :bag:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 05 jun 2010, 17:29

RJay schreef:Ik tel de dagen :police:

Veel plezier met je beemer ;) ook een tijdje naar zitten kijken maar het is mij gewoon te duur naast de racer :bag:

Muhaha, hoef ik het niet meer te doen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar hoezo te duur, kwa aanschaf? Verder is het maar gewoon een E36 hoor en ik houd van doorrijden en dan 1:10 ermee is toch ernstig lekker! :mrgreen:

ArjanS

Bericht door ArjanS » 05 jun 2010, 17:53

Ziet er netjes uit!

Klapraampje: wip de schakelaar eens uit de middenconsole. Druk stevig tegen de onderzijde van de schakelaar en probeer het raam te openen door op de knop te drukken.

Dat hielp bij mijn coupe. Gaat het raam open, dan weet je dat het aan de schakelaar ligt. Kost ongeveer €36 bij de dealer.....

RJay

Bericht door RJay » 05 jun 2010, 20:31

siegerdehaan89 schreef:
RJay schreef:Ik tel de dagen :police:

Muhaha, hoef ik het niet meer te doen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar hoezo te duur, kwa aanschaf? Verder is het maar gewoon een E36 hoor en ik houd van doorrijden en dan 1:10 ermee is toch ernstig lekker! :mrgreen:
Mijn daily nu is een seat marbella, da's toch 3x goedkoper op mijn leeftijd qua verzekering, en ik hou ook van doorrijden, dus 5x goedkoper qua benzine........ en ook nog eens meer dan 3x goedkoper qua verzekering :mrgreen:

En mijn 328 weegt lekker minder :banaan: (heb er naar laten kijken en het is toch een 2800, waarvan de vanos uitgeschakeld is)

Knot

Bericht door Knot » 05 jun 2010, 21:10

Nogmaals gefeliciteerd. Als je mijn 328i topic nog eens doorleest kan je een hoop opsteken wellicht.

5w30 eruit gooien straks en 10w40 magnatec erin, 10w60 hoeft niet perse natuurlijk als je er niet continu trackdays mee doet.

Had wel verwacht dat de auto climatecontrol had eigenlijk, maargoed, verder een net ding hoor. Banden zou ik gewoon de standaard maten aanhouden waar de 3.2 mee geleverd was.

yorick

Bericht door yorick » 05 jun 2010, 21:45

Mooie 328! Zwart met deze wielen staat goed.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 06 jun 2010, 18:02

ArjanS schreef:Ziet er netjes uit!

Klapraampje: wip de schakelaar eens uit de middenconsole. Druk stevig tegen de onderzijde van de schakelaar en probeer het raam te openen door op de knop te drukken.

Dat hielp bij mijn coupe. Gaat het raam open, dan weet je dat het aan de schakelaar ligt. Kost ongeveer €36 bij de dealer.....
Thanks voor de tip ga ik proberen :thumbup:

Knot schreef:Nogmaals gefeliciteerd. Als je mijn 328i topic nog eens doorleest kan je een hoop opsteken wellicht.

5w30 eruit gooien straks en 10w40 magnatec erin, 10w60 hoeft niet perse natuurlijk als je er niet continu trackdays mee doet.

Had wel verwacht dat de auto climatecontrol had eigenlijk, maargoed, verder een net ding hoor. Banden zou ik gewoon de standaard maten aanhouden waar de 3.2 mee geleverd was.

Thanks! :) Heb jouw topic idd al grotendeels doorgelezen maar zal het nog eens doorspitten voor tips en tricks.

10w40 is top ja? Hm, sinds ik bmw reed altijd 10w60 erin gegooit eigenlijk. Ik zal 10w40 in mijn gedachte houden, thanks :) .

Climatecontrol idd helaas niet. Is dat naderhand in te bouwen? Dat electrische gedoe + airco? Of is dat een klus waarvan je gaat huilen?

Ehm, en wat betreft de inlaat, heb jij daar al naar gekeken Knot? Ga jij ook naar een M50 inlaat upgraden, evt. met wat meer snuisterijen?

yorick schreef:Mooie 328! Zwart met deze wielen staat goed.

Thanks! :D Wielen laat ik inderdaad zo, er is zoveel moois tekoop maar kost allemaal veel geld en meestal 18 of 19 inch. Mij te groot want comfortabel gaatie niet worden met 30 of 35 serie banden.... :)

Heb al heel veel dingen zitten bekijken om hem op te leuken, maar ik denk dat als ik ook maar iets verander, het gelijk zon sjonnieding gaat worden. Ik moet er ernstig aan wennen datie kwa uiterlijk al helemaal goed is :mrgreen: .

Tja en die uitlaat maakt me eigenlijk teveel lawaai maar moet je nou eens horen, het klinkt wel gewoon echt super geil :love: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:df:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 06 jun 2010, 22:58

Ja, gewoon een keurige auto.

Die veerpootbrug is overigens voor "show" en zal weinig functie hebben, gezien de 2 schanierpunten die in dezelfde richting meegaan als de kracht op de schokdempertorens.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 06 jun 2010, 23:08

Blijft lekker die M52 :)

Mooi ding!!!

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 06 jun 2010, 23:14

MParallel schreef:Ja, gewoon een keurige auto.

Die veerpootbrug is overigens voor "show" en zal weinig functie hebben, gezien de 2 schanierpunten die in dezelfde richting meegaan als de kracht op de schokdempertorens.

Die veerpootbrug is idd maar een kitchding zonder noemenswaardige functie. Ik vind hem er wel leuk uit zien maar echt nut heeftie idd niet. Hij was al gemonteerd bij aanschaf dus laat het lekker zitten. Of iemand moet er geld op gaan bieden :mrgreen: .
frank de jonge schreef:Blijft lekker die M52 :)

Mooi ding!!!

Idd hè! Alleen nog wat luchtmods doen want hij mag wel wat lekkerder doorlopen in toeren eigenlijk.

Tja, en toch blijft een sper + kortere reductie kietelen maar moet het maar niet doen! :nerd:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 07 jun 2010, 02:07

siegerdehaan89 schreef:Tja, en toch blijft een sper + kortere reductie kietelen maar moet het maar niet doen! :nerd:
Kan het goed voorstellen. Ik heb zelf dus ook een 328i. De overbrenging is nogal lang van diff, wat hem wel een lekkere cruiser maakt die met weinig toeren vooruit kan, maar daardoor ook wat traag, vooral bij optrekken.
Meest jammere is natuurlijk dat het diff open is.

Er bestaan wel 1e genratie 328i's met een sperdiff, maar die zie je niet vaak.

M3 3.2 6bak+diff blijft een aantrekkelijke optie. Zeker omdat de 6 een overdrive is, en dan nog minder toeren draait met het korte diff, dan een 328i in 5 met het lange diff.

Voor die ene keer per jaar dat ik een week naar de Nordschleife ga is het wellicht wat teveel van het goede. Daarom toen ook een 328i gekocht en geen M3.

steve smith

Bericht door steve smith » 07 jun 2010, 02:48

siegerdehaan89 schreef: Ik vraag me dan ook af welke maat het beste is. Voor ligt er 225/45/17 op, dus achterop is kleiner (235/40/17) in diameter en dat is lelijk. Daarbij staat de wang getrokken op de velg, lelijk x2. 245/40/17 of 245/45/17 erop doen ofzo?
Op die achterwielen hoort 245/40 17. Diameter is dan vrijwel gelijk aan de (correcte) 225/45 17 voor.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 jun 2010, 10:18

siegerdehaan89 schreef:Ik blijf erbij, een ouwe Giulia is veel leuker dan een E36, maar niet als daily!! Roesten onder je kont vandaan, net zoals iedere andere klassieker. Met die gedachte dus géén oldtimer weer gekocht als daily.
he dat klinkt zeer bekend :lol: ik heb ook onzettend veel oude bmw's gehad om er steeds weer achter te komen dat het als daily niet ideaal is en toch eigenwijs weer wat anders ouds te proberen omdat die klassiekers zo leuk zijn :D

maar nu rijd ik sinds 1,5jaar in een E46 en moet zeggen dat bevalt echt top als daily :thumbup: tegen de tijd ik ruimte heb voor een oldtimer komt die er wel bij als hobby auto!.

Hele nette E36 trouwens, veel plezier er mee :thumbup:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 07 jun 2010, 18:16

Aha een bekende 328i :mrgreen:

Zo te lezen vermaak je je prima met de auto!
-M3 uitlaat of spaghetti spruitstuk (supersprint is zo duur:()
Ik weet de prijzen niet uit mijn hoofd, maar een M3 uitlaat(spruitstuk) zou nog best eens een pak geld kunnen kosten.
Een einddemper b.v. zit voor de 3.2 op zo'n €900,- Zelfs voor mij was het goedkoper een RVS demper er onder te laten zetten(die dus ook nog pas gemaakt moest worden!)
-M3 remmen op de vooras als alles vervangen wordt
-Nieuwe blokken en schijven rondom, schijven hebben een redelijke rand en blokken bijna op rondom....
Ik heb nog orginele e36 M3 3.2 remblokken voor en remschijven+blokken achter en sensoren nieuw in doos thuis liggen. Dus als je intresse hebt, misschien kan ik ze voor een leuke prijs aanbieden ;)

Veel plezier met je bolide!

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 jun 2010, 23:13

Uitlaat systeem bij Holtrop halen. Ben je voor 600 eu klaar. Zit je wel met de lambda's wat verlengen. Maar voor iemand die handig is geen probleem :)

Knot

Bericht door Knot » 07 jun 2010, 23:21

Ik zou gewoon eerst eens lekker gaan sturen... 328i is standaard al lekker om te rijden, dan onderstelletje en dan remmen, sperretje en je ziet dat je met die "193"pk en "280"nm al best lekker kunt sturen!

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 07 jun 2010, 23:23

nette e36. ik zeg: niks meer aan doen (behalve dat sper diffje :mrgreen: )

Xave30

Bericht door Xave30 » 08 jun 2010, 01:45

Gefeliciteerd.

Veel plezier ermee.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 08 jun 2010, 02:31

en het bokken bij deellast oplossen.......... Begint dat gezeik nu al?! :'(

Ik vond de vorige eigenaar erg vaag over het onderhoud dus binnekort maar eens een grote beurt uit voeren...

Ehm en draadjes verlengen is geen probleem, al hele kabelbomen zelf gemaakt en nog werkend ook, klokkenwinkels omsolderen...... Mwoh, moet lukken maar vind 600 euro wel veel geld.

Wilde eigenlijk niet teveel kwijt aan het ding ivm de andere auto die nog ergens bij een spuiter onder een kilooke stof staat....... :bag:

Nouja, ik ga maffen maar baal van het gebok. Misschien weet iemand van hier wat het misschien kan zijn? in, vooral versnelling 2 en 3, ieeeeeetsjes gas echt minimaal, rond de 2000 tot 3000 toeren begintie te bokken, van licht tot heviger en echt bokken dat je echt heen en weer vliegt over je stoel :S. Ik snap er geen hol van, verdenk de ontsteking. Vollast of wat meer gas erbij en het is weg. Lijkt me sterk dat dat een brandstofprobleem is. Misschien een bobine kapot of bougiekabel losgeschoten, of, bij achterstallig onderhoud versleten bougies?

nouja...... Word vervolgd.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 08 jun 2010, 07:00

Misschien een overbodige vraag, maar tank je wel goeie brandstof?
Liefst 98 en dan BP o.i.d.

ErikS

Bericht door ErikS » 08 jun 2010, 08:02

Hee Sieger;

Heb gisteren in m'n ex 318IS gereden;

Daar ligt nu een 318IS blok in, met turbo! :banaan: :mrgreen:
Ding heeft EVO zuigers, andere krukas en noem het allemaal maar op...........

Schat nu tijdens inrijden zeker op 250-260 pk..... :banaan: En hij staat nog maar op 0.5BAR..... :banaan:

http://www.custompoint.nl/index.php/pro ... -e36-turbo

Hier kan je het volgen;)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 jun 2010, 12:02

siegerdehaan89 schreef:

Ehm en draadjes verlengen is geen probleem, al hele kabelbomen zelf gemaakt en nog werkend ook, klokkenwinkels omsolderen...... Mwoh, moet lukken maar vind 600 euro wel veel geld.

Wilde eigenlijk niet teveel kwijt aan het ding ivm de andere auto die nog ergens bij een spuiter onder een kilooke stof staat....... :bag:
Dan heb ik het over een compleet systeem he dus incl kats, headers en demper ;)

Plaats reactie