Tja, Wie aan Sieger de Haan denkt, denkt aan Alfa Romeo, eigenlijk. Mijn hart is gestolen door de oude 105 serie van Alfa Romeo. Inmiddels heb ik eigenlijk alle types wel gehad en niets beviel me eerlijk gezegd. Waarom alfa blijven rijden dan? Tja, het merk.......

Veel auto's gereden, teveel in bezit gehad en uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat een E36 voor dagelijks eigenlijk wel de fijnste auto zou zijn. Koetsen zijn best stevig, het is net een legodoos dus aan te passen naar eigen smaak en de techniek is vrij simpel. Daarbij, ik heb er al 2 gehad dus weet hoe het een beetje in elkaar zit. BMW is ook gewoon een mooi merk en technisch heel erg goed tov moderne Alfa's.
Ik blijf erbij, een ouwe Giulia is veel leuker dan een E36, maar niet als daily!! Roesten onder je kont vandaan, net zoals iedere andere klassieker. Met die gedachte dus géén oldtimer weer gekocht als daily.
Heb al een poos zitten zoeken naar een écht nette E36 en helaas zijn ze bijna allemaal verkracht, vernaggeld en afgereden of worden aangeboden door personen waar ik geen auto van koop.
En toen.... Maakte Erik een advertentie aan hier op DF voor zijn collega en was mijn interesse gewekt! Ookal wilde ik met alle geweld een 318iS ivm de lichte neus en lekker sturen.
Na de verkoop en aflevering van de 75 gelijk de 328i bekeken bij Jongeheer Geel, aardig gezin, aardige gozer en een eerlijke auto. Hij, als BMW magazijn Chef, leek me iemand die nou niet met imitatie rommel aan zou komen zetten en dat was precies wat ik wilde. Een originele E36. Oké, hij is licht op smaak gebracht maar wél met originele BMW spulletjes! Na de terugrit vanaf Station naar zijn huis had ik al wel gemerkt dat'ie voor een standaard BMW wel oke reed. Niet zoals een E36 kán sturen, maar wel zoals het hoort zegmaar

Na wat gepraat en gekijk en wat simpele testjes maar gekocht, meer betaald dan ik wilde maarja, je moet wat hè

Waarom nu ineens wél een 6 cilinder? Simpel, de 2800cc motor rijdt zooveel lekkerder dan mijn ex-325i, veel rustiger, niet zo opwindend met het idee: GAS GAS GAS. Dit is echt lekker zoeven, gewoon cruisen....
Open dak was ik bang voor, maar bevalt eigenlijk ook wel goed.
Issie dan écht zo perfect? Helemaal niet, hij is best goed, maar zeker niet perfect. Ik zal in de loop van de tijd mijn bevindingen plaatsen hier, Dan kan Fabian hier ook meelezen want hij wilde graag op de hoogte worden gehouden.
Lijstje met dingen die vernieuwd/vervangen/veranderd moeten worden:
Interieur:
-Afwerkdopjes kopen en overal indrukken waar ze missen
-Rechter deurpaneel vervangen of laten maken want bij het opbergvak begint het te bobbelen
-18 knops boordcomputer monteren, de 11 knops is kapot

-Mooi sportstuur, géén idee welke, moet wel chique zijn dus géén deepdish ofzo!

-Wat kleine dingen opnieuw in de verf zetten zoals mechanisme van de stoelen
-Bestuurdersstoel lager zetten op de één of andere manier, ik kan mijn ideale zitpositie in elk geval niet vinden

-Misschien een BMW Motorsport strip op het dashboard kastje.
-Klapraam bestuurderskant achter repareren, blijkt niet te functioneren

-Middenarmsteun laten bekleden in Alcantara want anders issie zo heet alsie in de zon staat en je instapt
-Hemeltje van het dakraam op de één of andere manier trillingsvrij maken, ding rammelt zooo irritant

Professioneel laten reinigen/poetsen

Exterieur:
-Nieuwe knipperlichten in de zijschermen
-Strip bestuurderskant op de deur en zijscherm opnieuw monteren, zit een kier tussen, brrrr

Tja heb zitten kijken naar goodies maar kan niets vinden wat de auto nou echt mooier zou maken zonder hem om te toveren tot sjonniebak :o
Professioneel laten poetsen en vooral POLIJSTEN zodatie écht mooi gaat glimmen en glad wordt

Motorisch:
-Over een poosje oliewissel, wat is de interval en welke olie is het beste voor een snelle straat 328i? Zit nu 5w30 in...
-M50 inlaatbrug
-M3 uitlaat of spaghetti spruitstuk (supersprint is zo duur:()
-Ooit amerikaanse M3 nokkenassen (heeeeel ver in de toekomst)
-Nieuwe motorsteunen
-Nieuwe standaard koppelingsset (ik vind dat sportding dat erin zit maar niks voor een daily ding)
Onderstel:
-M3 remmen op de vooras als alles vervangen wordt
-Nieuwe blokken en schijven rondom, schijven hebben een redelijke rand en blokken bijna op rondom....
-Nieuwe banden achterop, 245/45/17?
-Excentrische massieve bussen voorin en bij eventuele speling op de kogels Meyle spul eronder
-Dikke stabi vooraan
-ringen in de voorkant voor meer camber
-Stukje van de veren zagen achter of een schroefset achter of rondom

en na alles opnieuw uitlijnen!
En verder wil ik nog een stillere uitlaat onder mijn auto. Klinkt oprecht fantastisch maar mij teveel herrie. Ik heb liever wat stillers ivm dagelijks gebruik én de politie háát me. Vind het raar dat ze me nog niet hebben aangehouden

Aardige lijst, maar niets heeft haast gelukkig, ja alleen de bandjes achterop dan :idea: Als iemand nog wat heeft liggen?
Ik vraag me dan ook af welke maat het beste is. Voor ligt er 225/45/17 op, dus achterop is kleiner (235/40/17) in diameter en dat is lelijk. Daarbij staat de wang getrokken op de velg, lelijk x2. 245/40/17 of 245/45/17 erop doen ofzo?
Foto's:
Wat er wél al gebeurd is:
M-Pakket af-fabriek
M-Spiegels
M3 Alcantara Interieur
M3 3.2 Velgen Voor smal Achter breed
RVS einddemper
chip
Korte Schakelpook M
Elektrisch Schuifkanteldak
Witte knipperlichten
'98 front
Nieuwe voorruit + pezen
Nieuwe pezen achterruit
CD-Wisselaar (Is daar een verloopstekker voor dat ik hem ook op mijn Alpine kan aansluiten??)
Orgineel BMW Radio (vervangen door een Alpine head unit, frontspeakers ook vervangen en klinkt super)
Orgineel BMW Alarm
Elektrische Ramen Voor en Achter (klapruiten)
Voorschokdempers KW
Achterschokdempers Bilstein
H&R Veren
Veerpootbrug
Ik denk al met al een redelijke startpost, vrij duidelijk wat er gaat gebeuren in de toekomst en dat het geen sjonniehok wordt. Ook was ik niet direct van plan om er een sper onder te prakken en driftdagen en circuitdagen te gaan doen eerlijk gezegd. Kost gewoon teveel en vind ik zonde

Mocht iemand nog goodies hebben of ideeen of wat dan ook, posten!
Groetjes en een heel fijn weekend!
Sieger.