Booooh schreef:Downforce Hans schreef:Tijdens de cbr van vorig jaar was mijn koelvloeistof ook onder de 100 graden bij die snelheid en hoger.
De buitentemp was toen ook tussen de 25 en 30 graden dus van die kolvoeistof temp sta ik niet te kijken.
Ben zou het moeten weten ware het niet dat hij nooit boven de 150 komt dus voor hem is het ook gissen..........

Ja ik zou het moeten weten maar ik houd me altijd netjes aan de snelheid (of een nette marge daarvan)

...
Ik "gis" dat de koelvloeistoftemperatuur niet boven de 100 graden hoeft te komen bij deze (kortstondige) snelheid ...
Ben
En ook niet bij langdurig dit soort snelheden rijden. Waarom? Omdat de koeling harder toeneemt dan de warmteproductie. De warmteproductie is bij vollast in de 3 net zo veel als bij vollast in de 6 maar omdat de snelheid in de 3 lager ligt en de motor toch goed gekoeld moet worden is er spraken van een behoorlijke overcapaciteit van het koelsysteem. Idem met filerijden, daarvoor zijn de radiateurs zelfs nog te klein, waardoor er een extra fan ingeschakeld moet worden.
Alleen de olietemperatuur kan oplopen aangezien de olie doorgaans minder gekoeld wordt dan het koelsysteem.
Bij mijn frikandel zakt de koelvloeistoftemperatuur gewoon boven de 150, dankzij de koperen radiateur met een danige overcapaciteit.