Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Hallo Jos,
Leuk project om te volgen.
De nieuwe motor een BMN ?
Heb destijds een Finse stofzuiger van je gemonteerd deze draait nog prima, was voor een BKD.
Ik las iets over DSG en sper, er bestaat een grote dat dit problemen gaat geven.
DSG zelf zal geen probleem zijn dit is zonder veel gekke aanpassingen te doen.
Er zijn wel een paar belangrijke dingen die je moet weten.
Succes met je project.
Leuk project om te volgen.
De nieuwe motor een BMN ?
Heb destijds een Finse stofzuiger van je gemonteerd deze draait nog prima, was voor een BKD.
Ik las iets over DSG en sper, er bestaat een grote dat dit problemen gaat geven.
DSG zelf zal geen probleem zijn dit is zonder veel gekke aanpassingen te doen.
Er zijn wel een paar belangrijke dingen die je moet weten.
Succes met je project.
- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Motor is een combi van een tot 2,0l opgeboord ASZ (130pk) blok en een bewerkte (16v) BKD cilinderkop.Ook komt er een nieuw type FIN turbo op met de bedoeling een "brede" motor te bouwen. Dit keer niet voor het hoogste vermogen, maar een flinke powerband dus.
Sper in een DSG is tegenwoordig geen probleem meer, ik zit meer met het koppel wat het vliegwiel aankan, met name bij lage toerentallen geeft dat voor mij een te grote belemmering. Ik blijf dus zelf schakelen.
Jos.
Sper in een DSG is tegenwoordig geen probleem meer, ik zit meer met het koppel wat het vliegwiel aankan, met name bij lage toerentallen geeft dat voor mij een te grote belemmering. Ik blijf dus zelf schakelen.
Jos.
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Hallo Jos,
Ik snap je probleem, koppel onderin is moordend voor een 2 massa vliegwiel.
De bak zelf kan het wel aan al zou je wel met andere software en koppelingspakket moeten rijden.
Jammer DSG is wel erg super.
DSG en een sper kan wel, alleen is de kans erg groot dat er teveel vervuiling in de bak onstaat waardoor je elektronica van slag raakt.
Wouter.
Ik snap je probleem, koppel onderin is moordend voor een 2 massa vliegwiel.
De bak zelf kan het wel aan al zou je wel met andere software en koppelingspakket moeten rijden.
Jammer DSG is wel erg super.
DSG en een sper kan wel, alleen is de kans erg groot dat er teveel vervuiling in de bak onstaat waardoor je elektronica van slag raakt.
Wouter.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
dan pak je toch een torssen sper ipv een platensper ?
- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Er komt al genoeg vervuiling van de koppelingsplaten, de elektronica kan hier goed tegen. Of je verwisselt de olie en filter wat vaker. Grootste belemmering is voor mij het koppel bij lage toerentallen, dit kan het vliegwiel niet goed aan. Bij een benzinemotor is dit een volkomen ander verhaal, JD had er meer dan 550nm op staan.
Jos.
Jos.
- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Motor (2.0tdi16v) loopt, rijden gaat nog niet. Remmen (Stoptech 355mm) nu nog beter,

Jos.
Jos.
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Alsof de R32 remmen niet groot genoeg waren 

- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
René Kloeze schreef:Alsof de R32 remmen niet groot genoeg waren
R32 remmenwaren waardeloos, daarna Bembo 323mm met DS3000 blokken deden het echt goed. Kon deze set zo goed als nieuw overnemen en wilde al grotere schijven gaan gebruiken. Wonderbaarlijk hoe licht de schijven en remklauwen zijn.
Jos.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Jos schaamt zich altijd voor een merknaam..... 

- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Weer eens afstoffen hier nadat de TT een tijd niet meer gereden heeft. Nieuwe motor (2.0tdi 16V ASZ/BKD) loopt met EDC15 computer, dit laatste was een uitdaging die nu echt goed (270pk/497nm rookvrij) en stil loopt,





Jos.
Jos.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Dat is een mooie grafiek. Beide lijnen mooi tot aan 4000 toeren lopend. Is dat koppel puur natuur of gelimiteerd?
Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Indrukwekkend.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
+1! hier zou ik ook wel eens meer van willen weten...Joy schreef:Dat is een mooie grafiek. Beide lijnen mooi tot aan 4000 toeren lopend. Is dat koppel puur natuur of gelimiteerd?
Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
lijkt me ook wel wat een standaard golf V met 140pk 2.0TDI motor en dan tunen naar zo'n 250pk

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Wel ff gelijk het prijskaartje erbij, of schrikken we daar teveel vanMartijn_bmw schreef:+1! hier zou ik ook wel eens meer van willen weten...Joy schreef:Dat is een mooie grafiek. Beide lijnen mooi tot aan 4000 toeren lopend. Is dat koppel puur natuur of gelimiteerd?
Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
lijkt me ook wel wat een standaard golf V met 140pk 2.0TDI motor en dan tunen naar zo'n 250pk

- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Als ik het goed gelezen heb de 130pk 1.9tdi, met de kop van een 2.0 tdi 16v (140pk), toch?Joy schreef:Dat is een mooie grafiek. Beide lijnen mooi tot aan 4000 toeren lopend. Is dat koppel puur natuur of gelimiteerd?
Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
uhh geen idee... vandaar hier de vraag aan een kennerMichel P schreef:Wel ff gelijk het prijskaartje erbij, of schrikken we daar teveel vanMartijn_bmw schreef:+1! hier zou ik ook wel eens meer van willen weten...Joy schreef:Dat is een mooie grafiek. Beide lijnen mooi tot aan 4000 toeren lopend. Is dat koppel puur natuur of gelimiteerd?
Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
lijkt me ook wel wat een standaard golf V met 140pk 2.0TDI motor en dan tunen naar zo'n 250pk

- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Michel P schreef:Wel ff gelijk het prijskaartje erbij, of schrikken we daar teveel vanMartijn_bmw schreef:+1! hier zou ik ook wel eens meer van willen weten...Joy schreef:Dat is een mooie grafiek. Beide lijnen mooi tot aan 4000 toeren lopend. Is dat koppel puur natuur of gelimiteerd?
Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
lijkt me ook wel wat een standaard golf V met 140pk 2.0TDI motor en dan tunen naar zo'n 250pk
Kasteel schreef: Voor de VAG-noobs, die motor is de 2.0 TDI uit een Golf (140 pk normaal) ? En die computer, wasda?
Om het oude type (EDC15) computer te kunnen gebruiken heb ik het onderblok van de 130pk (ASZ opgeboord naar 2.0L) en de kop van de 2.016v gebruikt om onderdelen zoals turbo's en verstuivers te kunnen testen op deze auto. Koppel moest vooral onderin begrenst worden vanwege het tweemassa vliegwiel. Vreemd genoeg ging dit met de vorige motor beter. Prijs voor de 250pk versie gaat beter per PM.Kasteel schreef:
Als ik het goed gelezen heb de 130pk 1.9tdi, met de kop van een 2.0 tdi 16v (140pk), toch?
Jos.
- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Auto loopt nu zeer fijn, hoewel een E46 M3 net een maatje te groot is (kon em echt niet bijhouden).....nu de puntjes op de i zetten, dus van 239mm naar 256mm, en dan naar 280mm schijven achter,

Jos.
Jos.
- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
We hebben inmiddels nog zo'n soort motor gebouwd echter met een andere turbo en verstuivers. Deze zit in een Golf IV uit '99 en origineel 90pk.......
Hier wordt mee gereden en is iets terug gezet om de bak en het vliegwiel te sparen,

Dit kan ook, beide settings zonder rook,

Jos.

Hier wordt mee gereden en is iets terug gezet om de bak en het vliegwiel te sparen,
Dit kan ook, beide settings zonder rook,
Jos.
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
wow...dat zijn wel indrukwekkende cijfers Jos!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
das nog eens een winst 

- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Érg mooie lijn en wát een vermogen! En dat allemaal uit een 2-liter?


- jos_br
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Yep, loopt nog rustig ook...Peric schreef:Érg mooie lijn en wát een vermogen! En dat allemaal uit een 2-liter?
Jos.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Netjes Jos,erg netjes!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EmielS60, Mark 320iS, Sabberjoch, Thomas H en 12 gasten