Algemeen Aprisco cup topic
-
Re: Algemeen Aprisco cup topic
We hadden dit weekend controle als je ook een sper diff had. Daar hadden ze een apart apparaat voor waar je 1 wiel op rollers kan zetten en andere op de grond. Als de auto er dan vanaf trekt heb je een sper.
Deze materie gaat op als je een platensper hebt. Maar deze materie gaat niet werken als je een Torsen/Quaife diff hebt.
Die werkt namelijk als een open diff als 1 wiel los komt. Dus met 1 wiel op rollers gebeurd is dus niks als test.
Hier een bericht.
Quaife/Torsens always spin unladen wheels in opposite directions when the input shaft is held still. My S15 helical LSD spins the tires in different directions just like an open diff when you jack the car up.
Belangrijk bij de volgende keer controle. Gewoon achter deksel eraf punt.
Deze materie gaat op als je een platensper hebt. Maar deze materie gaat niet werken als je een Torsen/Quaife diff hebt.
Die werkt namelijk als een open diff als 1 wiel los komt. Dus met 1 wiel op rollers gebeurd is dus niks als test.
Hier een bericht.
Quaife/Torsens always spin unladen wheels in opposite directions when the input shaft is held still. My S15 helical LSD spins the tires in different directions just like an open diff when you jack the car up.
Belangrijk bij de volgende keer controle. Gewoon achter deksel eraf punt.
- GTRene
1 wiel op rollers werkt lijkt me anders dan 1 wiel echt los van de grond toch?
of loopt zo'n roller zo licht dat als ware hetzelfde is als 1 wiel op glad ijs zeg maar....
zou anders wel lullig zijn
een Quiafe is wel leuk/handig lijkt me, ook minder onderstuur dan een dikke sper (welke schijnbaar ook niet mag)
denk niet dat ze snel de deksels eraf gaan halen
of loopt zo'n roller zo licht dat als ware hetzelfde is als 1 wiel op glad ijs zeg maar....
zou anders wel lullig zijn

een Quiafe is wel leuk/handig lijkt me, ook minder onderstuur dan een dikke sper (welke schijnbaar ook niet mag)
denk niet dat ze snel de deksels eraf gaan halen

- L@urens
Het ziet er rustig en beheerst uit dat 1e deel. Beetje abrupt einde aan het filmpjeReind schreef:Motortje mis toch nog een beetje vermogen tov de kopgroep. Als Rogier hier nog wat beelden wat race twee posts is dat goed te zien dat ik nog een beetje top mis. Moeten overigens hele mooie beelden zijn (40min) binnen een seconden van elkaar.

Je kunt goed zien waar de mindere goden het laten liggen en hoe klein de mechanische verschillen zijn. Ik zie je stuur scheef staan: uitlijnfoutje of resultaat van fanatiek curbs pakken*? Qua vermogen: heb je een OEM blok of is het al 's uit elkaar geweest? En hoe lang gaat zo'n blok dan mee?
*) Bij de MaX5 cup is foute sporing door bijv een curb genoeg voor ruktijden

Laatst gewijzigd door L@urens op 07 mei 2011, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Top 8 gewoon deksel eraf. Anders weet je het nooit zeker.
- L@urens
Of gewoon sper toestaan? Wat is de reden van verbod? Slecht te krijgen/hoge kosten?Andre schreef:Belangrijk bij de volgende keer controle. Gewoon achter deksel eraf punt.
Of voor de rade naast ECU ook random (open) diff uitdelen

Soort Le Mans start krijg je dan... met monteur erbij.
- L@urens
Heb je adhv datalogging ook kunnen zien waar die 1,5s in rondetijd vandaan kwam? Op CPZ doet een NO wind tov een ZW wind nogal wat voor een underpowered autotje. Was de Vmax een stuk hoger?Reind schreef:Alle motoren liepen die dag loeihard. Leek wel of er lachgas in de lucht zatWe reden ook mega snelle tijden.
- GTRene
vraagje, ik vroeg me af, bij een platen sper als je beide wielen van de grond hebt en aan 1 wiel draait, draait de andere kant dezelfde richting mee.Andre schreef:Top 8 gewoon deksel eraf. Anders weet je het nooit zeker.
als je bij een open diff hetzelfde toepast draaien de wielen de tegenovergestelde richting.
bij bv een Quaife als je 1 wiel echt van de grond hebt werkt het als een open diff zegen ze, doch de Quaife werkt als een LSD diff zeg maar als beide wielen op de grond staan.
wat gebeurt er als je een beemer met Quaife diff beide wielen van de grond lift en dan 1 wiel draait...
draait ie dan dezelfde richting (beide wielen) of als open diff tegenovergesteld

-
Discussie sper is er wel geweest. Qua kosten overweging niet toegestaan.
Zou je het vrij geven heb je weer het volgende.
E36 sper 25% orgineel zijn 2e hands te krijgen maar moeilijker.
Quaife diff nieuw te krijgen kosten vallen relatief mee.
Drexler sper is het beste maar ook het duurste.
Allemaal een quaife is qua onderhoud slijtage prijs de beste optie.
Persoonlijk zou ik liefst met een sper rijden. Dat is qua rijden veel leuker voor de coureur.
Zou je het vrij geven heb je weer het volgende.
E36 sper 25% orgineel zijn 2e hands te krijgen maar moeilijker.
Quaife diff nieuw te krijgen kosten vallen relatief mee.
Drexler sper is het beste maar ook het duurste.
Allemaal een quaife is qua onderhoud slijtage prijs de beste optie.
Persoonlijk zou ik liefst met een sper rijden. Dat is qua rijden veel leuker voor de coureur.
Laatst gewijzigd door Andre op 07 mei 2011, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
Prachtige beelden Reind. Je rijdt fair en heel beheerst. Is wel weer duidelijk dat je iedere curb en verhoging op Assen goed moet kennen (en er dan vol overheen blaffen) om wat verschil te kunnen maken.
Andre, wat is dat sperdifferentieel verhaal en die controle? Snap ik even niet. Je komt er net zo hard in als de video-overgangen van Reind
Waarom die auto's zo veel harder liepen? Ik denk door het mega hoge luchtdruk gebied. Veel lucht, veel zuurstof, veel benzine. Topsnelheid van de auto's is relatief zo gering dat ze daar door de hoge luchtdruk weinig negatief effect van hadden.
MEER en MEER videobeelden graag. 100 keer mooier dan aan de kant staan en bijna niks zien. Ik weet dat uit de auto van Andre en Wouter ook mooie beelden geschoten zijn.
Marc32, wat is je achternaam en wagennummer ook alweer?
Andre, wat is dat sperdifferentieel verhaal en die controle? Snap ik even niet. Je komt er net zo hard in als de video-overgangen van Reind

Waarom die auto's zo veel harder liepen? Ik denk door het mega hoge luchtdruk gebied. Veel lucht, veel zuurstof, veel benzine. Topsnelheid van de auto's is relatief zo gering dat ze daar door de hoge luchtdruk weinig negatief effect van hadden.
MEER en MEER videobeelden graag. 100 keer mooier dan aan de kant staan en bijna niks zien. Ik weet dat uit de auto van Andre en Wouter ook mooie beelden geschoten zijn.
Marc32, wat is je achternaam en wagennummer ook alweer?
- GTRene
iemand die mijn vraag van hierboven weet hoe de Quaife reageert als je beide wielen lift?
verder kan het snelheidsverschil bv ook wat liggen aan oliekoeler en of luchtgeleiding en of de brandstof die getankt wordt en of welk toevoegings middel gebruikt wordt, wie weet een octaan booster erin...neem aan dat ze de brandstof niet chekke?
verder kan het snelheidsverschil bv ook wat liggen aan oliekoeler en of luchtgeleiding en of de brandstof die getankt wordt en of welk toevoegings middel gebruikt wordt, wie weet een octaan booster erin...neem aan dat ze de brandstof niet chekke?
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Leuk filmpje.
Voor de volgende keer zonder reclame erin: http://www.freemov2avi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de volgende keer zonder reclame erin: http://www.freemov2avi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Reind
Ik heb zelf ook weleens geoppert om met sper te gaan rijden. Het liefst ook met een korte overbrenging, word zo´n m50 motor toch een stuk levendiger van.
Maar zomaar even een goed diffje maken kost minimaal 1K. Zoals Andre al beschreef zijn er verschillende sperren voor heeeel verschillende prijzen. Elke jaar word er gestemt sper/geen sper. Omwille van bovenstaande is er tot nu toe nooit een meederheid geweest.
Mijn stuur staat idd iets scheef. Foutje bij het uitlijnen, en ja ik ben gek curbs, en nee dat heeft geen invloed op de sporing. Normaal spaar ik boel iets meer maar wou nu gewoon zo snel mogelijk naar voren. En dan gaat de trukendoos open.
En een Datalog systeem staat al wat jaartjes op het verlanglijstje. Zo'n systeem kost ook zo een paar duizend. Ik doe het gewoon ouderwets op gevoel en dat gaat prima.
Maar zomaar even een goed diffje maken kost minimaal 1K. Zoals Andre al beschreef zijn er verschillende sperren voor heeeel verschillende prijzen. Elke jaar word er gestemt sper/geen sper. Omwille van bovenstaande is er tot nu toe nooit een meederheid geweest.
Mijn stuur staat idd iets scheef. Foutje bij het uitlijnen, en ja ik ben gek curbs, en nee dat heeft geen invloed op de sporing. Normaal spaar ik boel iets meer maar wou nu gewoon zo snel mogelijk naar voren. En dan gaat de trukendoos open.
En een Datalog systeem staat al wat jaartjes op het verlanglijstje. Zo'n systeem kost ook zo een paar duizend. Ik doe het gewoon ouderwets op gevoel en dat gaat prima.
- Marc32
32...toevallig he?Hielke schreef:Marc32, wat is je achternaam en wagennummer ook alweer?

- L@urens
Nee hoor. Nokia Symbian telefoon met RaceChrono en 5Hz GPS of een Android met TrackMaster en dezelfde GPS, dan haal je dat soort dingen er prima uit.Reind schreef:Zo'n systeem kost ook zo een paar duizend. Ik doe het gewoon ouderwets op gevoel en dat gaat prima.
- ThomasGTT
Even uit nieuwsgierigheid, wat zit er op de onderste spaak van je stuur?
Lijkt wel zo een radio voor onder de douche
Lijkt wel zo een radio voor onder de douche

- Knot
Zal morgen thuis de beelden eens kijken.
Ben ook benieuwd wat rene zegt, draaien de wielen opgekrikt ook dezelfde kant op bij drexler en quaife?
Curbs ben ik geen fan van, is in mijn ogen ook smokkelen, wie geld heeft om te herstellen trapt zn auto zo hard en ruig mogelijk erover en vervangt weer ondersteldelen.
Ben ook benieuwd wat rene zegt, draaien de wielen opgekrikt ook dezelfde kant op bij drexler en quaife?
Curbs ben ik geen fan van, is in mijn ogen ook smokkelen, wie geld heeft om te herstellen trapt zn auto zo hard en ruig mogelijk erover en vervangt weer ondersteldelen.
- Marc32
Wanneer kunnen we de resultaten van de controle eigenlijk verwachten?
-
Peter en Rene
-
Als ik dit zo zie krijg ik weer zo'n zin in een goed opgebouwde 318IS........
Lekker aan het stuur trekken en gewoon gas erop houden
om het motorvermogen te compenseren.....

Lekker aan het stuur trekken en gewoon gas erop houden

- Hielke
Mooie akties. Jammer van de tetter bij 12.05Andre schreef:Peter en Rene
- Reind
Hier stukje van Race 2.
- Joost
Super om te zien zo vanuit de auto
.
Met welke banden wordt er gereden in de cup?

Met welke banden wordt er gereden in de cup?
-
Federal:)
Nee toyo R888.
Nee toyo R888.
- Joost
Federal:)
Haha!
Met welke bandenspanning functioneren de Toyo's het beste?
Is dat nog afhankelijk van het gewicht van de auto of voor-/achterwielaandrijving?
Heb ze zelf ook besteld maar moet natuurlijk helemaal omschakelen wat betreft bandenspanning na de Federals!!! Wat ik soms lees gaat er de helft van de lucht in!
- Hielke
Makkelijke tweede race Reind. Een vetteltje
Over die 888's, die zijn er toch in drie verschillende compounds? Zacht, normaal, hard? Welke worden er in de Aprisco cup gebruikt?

Over die 888's, die zijn er toch in drie verschillende compounds? Zacht, normaal, hard? Welke worden er in de Aprisco cup gebruikt?