Algemeen Aprisco cup topic

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 07 mei 2011, 11:41

We hadden dit weekend controle als je ook een sper diff had. Daar hadden ze een apart apparaat voor waar je 1 wiel op rollers kan zetten en andere op de grond. Als de auto er dan vanaf trekt heb je een sper.

Deze materie gaat op als je een platensper hebt. Maar deze materie gaat niet werken als je een Torsen/Quaife diff hebt.

Die werkt namelijk als een open diff als 1 wiel los komt. Dus met 1 wiel op rollers gebeurd is dus niks als test.

Hier een bericht.

Quaife/Torsens always spin unladen wheels in opposite directions when the input shaft is held still. My S15 helical LSD spins the tires in different directions just like an open diff when you jack the car up.

Belangrijk bij de volgende keer controle. Gewoon achter deksel eraf punt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door GTRene » 07 mei 2011, 11:48

1 wiel op rollers werkt lijkt me anders dan 1 wiel echt los van de grond toch?
of loopt zo'n roller zo licht dat als ware hetzelfde is als 1 wiel op glad ijs zeg maar....

zou anders wel lullig zijn :mrgreen:

een Quiafe is wel leuk/handig lijkt me, ook minder onderstuur dan een dikke sper (welke schijnbaar ook niet mag)

denk niet dat ze snel de deksels eraf gaan halen :hmmm:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door L@urens » 07 mei 2011, 11:52

Reind schreef:Motortje mis toch nog een beetje vermogen tov de kopgroep. Als Rogier hier nog wat beelden wat race twee posts is dat goed te zien dat ik nog een beetje top mis. Moeten overigens hele mooie beelden zijn (40min) binnen een seconden van elkaar.
Het ziet er rustig en beheerst uit dat 1e deel. Beetje abrupt einde aan het filmpje :)

Je kunt goed zien waar de mindere goden het laten liggen en hoe klein de mechanische verschillen zijn. Ik zie je stuur scheef staan: uitlijnfoutje of resultaat van fanatiek curbs pakken*? Qua vermogen: heb je een OEM blok of is het al 's uit elkaar geweest? En hoe lang gaat zo'n blok dan mee?

*) Bij de MaX5 cup is foute sporing door bijv een curb genoeg voor ruktijden :)
Laatst gewijzigd door L@urens op 07 mei 2011, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 07 mei 2011, 11:53

Top 8 gewoon deksel eraf. Anders weet je het nooit zeker.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door L@urens » 07 mei 2011, 11:56

Andre schreef:Belangrijk bij de volgende keer controle. Gewoon achter deksel eraf punt.
Of gewoon sper toestaan? Wat is de reden van verbod? Slecht te krijgen/hoge kosten?

Of voor de rade naast ECU ook random (open) diff uitdelen :)
Soort Le Mans start krijg je dan... met monteur erbij.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door L@urens » 07 mei 2011, 11:59

Reind schreef:Alle motoren liepen die dag loeihard. Leek wel of er lachgas in de lucht zat :D We reden ook mega snelle tijden.
Heb je adhv datalogging ook kunnen zien waar die 1,5s in rondetijd vandaan kwam? Op CPZ doet een NO wind tov een ZW wind nogal wat voor een underpowered autotje. Was de Vmax een stuk hoger?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door GTRene » 07 mei 2011, 12:12

Andre schreef:Top 8 gewoon deksel eraf. Anders weet je het nooit zeker.
vraagje, ik vroeg me af, bij een platen sper als je beide wielen van de grond hebt en aan 1 wiel draait, draait de andere kant dezelfde richting mee.

als je bij een open diff hetzelfde toepast draaien de wielen de tegenovergestelde richting.

bij bv een Quaife als je 1 wiel echt van de grond hebt werkt het als een open diff zegen ze, doch de Quaife werkt als een LSD diff zeg maar als beide wielen op de grond staan.

wat gebeurt er als je een beemer met Quaife diff beide wielen van de grond lift en dan 1 wiel draait...
draait ie dan dezelfde richting (beide wielen) of als open diff tegenovergesteld :hmmm: en dus moeilijk controleerbaar.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 07 mei 2011, 12:13

Discussie sper is er wel geweest. Qua kosten overweging niet toegestaan.

Zou je het vrij geven heb je weer het volgende.

E36 sper 25% orgineel zijn 2e hands te krijgen maar moeilijker.
Quaife diff nieuw te krijgen kosten vallen relatief mee.
Drexler sper is het beste maar ook het duurste.

Allemaal een quaife is qua onderhoud slijtage prijs de beste optie.

Persoonlijk zou ik liefst met een sper rijden. Dat is qua rijden veel leuker voor de coureur.
Laatst gewijzigd door Andre op 07 mei 2011, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Hielke » 07 mei 2011, 12:14

Prachtige beelden Reind. Je rijdt fair en heel beheerst. Is wel weer duidelijk dat je iedere curb en verhoging op Assen goed moet kennen (en er dan vol overheen blaffen) om wat verschil te kunnen maken.

Andre, wat is dat sperdifferentieel verhaal en die controle? Snap ik even niet. Je komt er net zo hard in als de video-overgangen van Reind :lol:

Waarom die auto's zo veel harder liepen? Ik denk door het mega hoge luchtdruk gebied. Veel lucht, veel zuurstof, veel benzine. Topsnelheid van de auto's is relatief zo gering dat ze daar door de hoge luchtdruk weinig negatief effect van hadden.

MEER en MEER videobeelden graag. 100 keer mooier dan aan de kant staan en bijna niks zien. Ik weet dat uit de auto van Andre en Wouter ook mooie beelden geschoten zijn.

Marc32, wat is je achternaam en wagennummer ook alweer?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door GTRene » 07 mei 2011, 12:18

iemand die mijn vraag van hierboven weet hoe de Quaife reageert als je beide wielen lift?

verder kan het snelheidsverschil bv ook wat liggen aan oliekoeler en of luchtgeleiding en of de brandstof die getankt wordt en of welk toevoegings middel gebruikt wordt, wie weet een octaan booster erin...neem aan dat ze de brandstof niet chekke?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9563
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door smiley » 07 mei 2011, 13:08

Leuk filmpje.
Voor de volgende keer zonder reclame erin: http://www.freemov2avi.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 07 mei 2011, 14:33

Ik heb zelf ook weleens geoppert om met sper te gaan rijden. Het liefst ook met een korte overbrenging, word zo´n m50 motor toch een stuk levendiger van.

Maar zomaar even een goed diffje maken kost minimaal 1K. Zoals Andre al beschreef zijn er verschillende sperren voor heeeel verschillende prijzen. Elke jaar word er gestemt sper/geen sper. Omwille van bovenstaande is er tot nu toe nooit een meederheid geweest.

Mijn stuur staat idd iets scheef. Foutje bij het uitlijnen, en ja ik ben gek curbs, en nee dat heeft geen invloed op de sporing. Normaal spaar ik boel iets meer maar wou nu gewoon zo snel mogelijk naar voren. En dan gaat de trukendoos open.

En een Datalog systeem staat al wat jaartjes op het verlanglijstje. Zo'n systeem kost ook zo een paar duizend. Ik doe het gewoon ouderwets op gevoel en dat gaat prima.

Gebruikersavatar
Marc32
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 apr 2011, 16:01

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Marc32 » 07 mei 2011, 14:35

Hielke schreef:Marc32, wat is je achternaam en wagennummer ook alweer?
32...toevallig he? :D

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door L@urens » 07 mei 2011, 14:54

Reind schreef:Zo'n systeem kost ook zo een paar duizend. Ik doe het gewoon ouderwets op gevoel en dat gaat prima.
Nee hoor. Nokia Symbian telefoon met RaceChrono en 5Hz GPS of een Android met TrackMaster en dezelfde GPS, dan haal je dat soort dingen er prima uit.

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door ThomasGTT » 07 mei 2011, 20:39

Even uit nieuwsgierigheid, wat zit er op de onderste spaak van je stuur?

Lijkt wel zo een radio voor onder de douche :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40145
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Knot » 07 mei 2011, 20:45

Zal morgen thuis de beelden eens kijken.

Ben ook benieuwd wat rene zegt, draaien de wielen opgekrikt ook dezelfde kant op bij drexler en quaife?

Curbs ben ik geen fan van, is in mijn ogen ook smokkelen, wie geld heeft om te herstellen trapt zn auto zo hard en ruig mogelijk erover en vervangt weer ondersteldelen.

Gebruikersavatar
Marc32
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 apr 2011, 16:01

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Marc32 » 07 mei 2011, 21:58

Wanneer kunnen we de resultaten van de controle eigenlijk verwachten?

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 07 mei 2011, 22:17

Peter en Rene


ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door ErikS » 08 mei 2011, 11:07

Als ik dit zo zie krijg ik weer zo'n zin in een goed opgebouwde 318IS........

Lekker aan het stuur trekken en gewoon gas erop houden :mrgreen: om het motorvermogen te compenseren..... :mrgreen: :bag:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Hielke » 08 mei 2011, 11:58

Andre schreef:Peter en Rene

Mooie akties. Jammer van de tetter bij 12.05

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Reind » 08 mei 2011, 15:30

Hier stukje van Race 2.


Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Joost » 08 mei 2011, 16:49

Super om te zien zo vanuit de auto :thumbup: .

Met welke banden wordt er gereden in de cup?

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Andre » 08 mei 2011, 16:55

Federal:)

















Nee toyo R888.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Joost » 08 mei 2011, 17:08

Federal:)

Haha!

Met welke bandenspanning functioneren de Toyo's het beste?

Is dat nog afhankelijk van het gewicht van de auto of voor-/achterwielaandrijving?

Heb ze zelf ook besteld maar moet natuurlijk helemaal omschakelen wat betreft bandenspanning na de Federals!!! Wat ik soms lees gaat er de helft van de lucht in!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Algemeen Aprisco cup topic

Bericht door Hielke » 08 mei 2011, 17:21

Makkelijke tweede race Reind. Een vetteltje :wink:

Over die 888's, die zijn er toch in drie verschillende compounds? Zacht, normaal, hard? Welke worden er in de Aprisco cup gebruikt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten