Je momentsleutel moet je (of kun je het beste?) losdraaien (0Nm) als je hem weer opbergt. Het schijnt niet goed te zijn als de veer op spanning blijft.HJ2 schreef:... Na controle van mijn momentsleutel (de laatste schakel die ik controleerde) met de nieuwe (okay, slechts een indicatieve check, maar toch...) bleek er een flinke afwijking in te zitten. Nu weer een vers gekalibreerde iig. dat slaapt toch een stuk lekkerderIk heb er weer flink van bijgeleerd!
...
Cursus autotechniek
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Cursus autotechniek
- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Yup! Net als elke veer 
Ik had de momentsleutel van een goede collega gekregen.
Note to self: 1. Krijgertjes zijn niet per se goed en 2. meten is weten.

Ik had de momentsleutel van een goede collega gekregen.
Note to self: 1. Krijgertjes zijn niet per se goed en 2. meten is weten.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Re: Cursus autotechniek
@HJ: dat je rembalans is verschoven is wel logisch. Je enkel-zuiger remklauw heeft een veel kleiner zuiger oppervlak dan de 4 zuigertjes bij elkaar opgeteld in de 4-pots klauw.
Maar je zet er nog steeds met dezelfde hoofdremcilinder (remcilinder volume en slag) druk op.
Kortom, je zal meer vloeistof moeten verplaatsen, meer druk moeten leveren om dezelfde druk tegen de blokken te krijgen als bij de 1-zuiger klauw. (werkt dus negatief, meer pedaaldruk geven voor hetzelfde effect)
Dan speelt ook nog mee dat in de 4-pots klauw de oppervlaktes van het frictievlak (blokjes) waarschijnlijk groter zijn dan die van de blokken in de 1-pot klauw. (dit pakt dan weer positief uit, bij dezelfde blokdruk heeft meer frictieoppervlak het resultaat van meer remwerking.
Mijn inschatting is dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt op een auto met ABS aangezien het ABS toch de remdruk van die remmen die het eerst blokkeren gaat moduleren .
Op race en rally auto's worden ook vaak grotere brake kits gemonteerd. Meestal wordt dan het ABS eraf gehaald en de hoofdremcilinder wordt vervangen door 2 separate remcilinders met ieder een eigen vloeistof reservoir, een voor de achteras en een voor de vooras. Ook de hydr koppeling krijgt zijn eigen reservoir ( normaal wordt vaak uit hetzelfde reservoir getapt als die van de remmen. )
Door een balansregelaar in de leiding naar de achteras te plaatsen kan de rembalans voor/achter worden afgesteld. ( op droog zeeer veel,soms zelfs 70-75%) op de vooras en weinig achter, op nat doet de achteras juist wel flink mee.)
tip: koop een flesje LocTite borgmiddel. Zet voortaan alle kritische chassis bouten vast met een druppel loctite op de schroefdraad. Zeker op een daily driven auto is het extreem belangrijk dat je ervan op aan kunt dat bouten en moeren niet uit zich zelf los trillen. Vreder: borgringen nooit vergeten en zeker in chassis toepassingen nooit andere bouten gebruiken dan orginele spec . ( een 8.8. bout is veel slapper als een 10.9 bout! )
Dat borgmiddel heb ik ook veel gebruikt op rallyauto's.
Er zijn verschillende soorten, van permanent verlijmend tot spul dat enigzins flexibel blijft.
Maar je zet er nog steeds met dezelfde hoofdremcilinder (remcilinder volume en slag) druk op.
Kortom, je zal meer vloeistof moeten verplaatsen, meer druk moeten leveren om dezelfde druk tegen de blokken te krijgen als bij de 1-zuiger klauw. (werkt dus negatief, meer pedaaldruk geven voor hetzelfde effect)
Dan speelt ook nog mee dat in de 4-pots klauw de oppervlaktes van het frictievlak (blokjes) waarschijnlijk groter zijn dan die van de blokken in de 1-pot klauw. (dit pakt dan weer positief uit, bij dezelfde blokdruk heeft meer frictieoppervlak het resultaat van meer remwerking.
Mijn inschatting is dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt op een auto met ABS aangezien het ABS toch de remdruk van die remmen die het eerst blokkeren gaat moduleren .
Op race en rally auto's worden ook vaak grotere brake kits gemonteerd. Meestal wordt dan het ABS eraf gehaald en de hoofdremcilinder wordt vervangen door 2 separate remcilinders met ieder een eigen vloeistof reservoir, een voor de achteras en een voor de vooras. Ook de hydr koppeling krijgt zijn eigen reservoir ( normaal wordt vaak uit hetzelfde reservoir getapt als die van de remmen. )
Door een balansregelaar in de leiding naar de achteras te plaatsen kan de rembalans voor/achter worden afgesteld. ( op droog zeeer veel,soms zelfs 70-75%) op de vooras en weinig achter, op nat doet de achteras juist wel flink mee.)
tip: koop een flesje LocTite borgmiddel. Zet voortaan alle kritische chassis bouten vast met een druppel loctite op de schroefdraad. Zeker op een daily driven auto is het extreem belangrijk dat je ervan op aan kunt dat bouten en moeren niet uit zich zelf los trillen. Vreder: borgringen nooit vergeten en zeker in chassis toepassingen nooit andere bouten gebruiken dan orginele spec . ( een 8.8. bout is veel slapper als een 10.9 bout! )
Dat borgmiddel heb ik ook veel gebruikt op rallyauto's.
Er zijn verschillende soorten, van permanent verlijmend tot spul dat enigzins flexibel blijft.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Cursus autotechniek
Nog even een snelle reactie van mij.
Ik heb zelf HTS Autotechniek gedaan vanwege mijn interesse in de automobielindustrie. let wel...je leert hier NIET hoe je moet sleutelen. Er wordt je alleen de basis principes van de otto- en dieselmotor uitgelegd, puur om de lesstof te snappen. Verder is het vooral mechanica, natuurkunde en electronica wat de klok slaat.
Om mezelf wat praktijkervaring bij te brengen ben ik gewoon op jonge leeftijd al gaan sleutelen. Ik had geen brommer, maar mn pa leerde me altijd vanalles omdat ie ook zelf goed kan sleutelen. Sinds ik auto rijd, probeer ik ook alles zelf te maken en is een monteur mijn laatste uitweg. Als een monteur het kan, kan ik het ook denk ik dan. Tenzij er natuurlijk speciaal gereedschap o.i.d. nodig is. Je kunt veel leren van forums, vooral merkgerichte forums. Gewoon in je projectjes duiken, rustig en geordend werken, en dan komt het wel goed. Sleutelen is geen rocket science. Je leert alleen bepaalde handigheidjes in de loop der tijd.
Het is dus ook belangrijk om het juiste gereedschap te gebruiken. Die ene ratel met het S-vormig verlengstuk kan net het verschil maken tussen urenlang kloten en godveren, of in 2 minuutjes iets losdraaien...
Qua gereedschap heb ik in de loop der jaren het eea bij elkaar gespaard en dat doe ik nu nog. Koop GOED kwaliteitsgereedschap en spaar het langzaam bij elkaar...en wees er uiteraard zuinig op! Goed gereedschap is immers duur.
Veel succes!
Ik heb zelf HTS Autotechniek gedaan vanwege mijn interesse in de automobielindustrie. let wel...je leert hier NIET hoe je moet sleutelen. Er wordt je alleen de basis principes van de otto- en dieselmotor uitgelegd, puur om de lesstof te snappen. Verder is het vooral mechanica, natuurkunde en electronica wat de klok slaat.
Om mezelf wat praktijkervaring bij te brengen ben ik gewoon op jonge leeftijd al gaan sleutelen. Ik had geen brommer, maar mn pa leerde me altijd vanalles omdat ie ook zelf goed kan sleutelen. Sinds ik auto rijd, probeer ik ook alles zelf te maken en is een monteur mijn laatste uitweg. Als een monteur het kan, kan ik het ook denk ik dan. Tenzij er natuurlijk speciaal gereedschap o.i.d. nodig is. Je kunt veel leren van forums, vooral merkgerichte forums. Gewoon in je projectjes duiken, rustig en geordend werken, en dan komt het wel goed. Sleutelen is geen rocket science. Je leert alleen bepaalde handigheidjes in de loop der tijd.
Het is dus ook belangrijk om het juiste gereedschap te gebruiken. Die ene ratel met het S-vormig verlengstuk kan net het verschil maken tussen urenlang kloten en godveren, of in 2 minuutjes iets losdraaien...
Qua gereedschap heb ik in de loop der jaren het eea bij elkaar gespaard en dat doe ik nu nog. Koop GOED kwaliteitsgereedschap en spaar het langzaam bij elkaar...en wees er uiteraard zuinig op! Goed gereedschap is immers duur.
Veel succes!

- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
@ Jan Speed,
Het is logisch dat de balans verschuift, dat vind ik ook, ik constateer het alleen maar
De wagen zoekt wat meer bij aanremmen op hoge snelheid, maar de dosering is nu vele malen makkelijker, en ik kan blokkeren als ik dat wens. Dat kon dus allemaal niet, ik ben dus one happy camper
ABS heeft er nooit opgezeten, dus dat gooit geen roet in het eten gelukkig. De ABS zit in de boordcomputer tussen mijn oren
Loc-Tite heb ik uiteraard liggen in verschillende smaken, maar staat niet gespecificeerd in de M100 manual, Op zich een goeie om desondanks toch maar te gebruiken, dat ga ik zeker doen.
Borgringen & klassificatie van bouten is me bekend hoor
Maar da's ook lastig in te schatten als je alleen een paar van mijn posts leest.
Ondertussen zou ik wel zelf beginnen aan het vervangen van een distributieriem, of het verwijderen / plaatsen van het blok. Ik heb aardig wat bijgeleerd! En dat zonder openhalen van knokkels of dikke polsen (dat heeft dan ook weer met kwaliteitsgereedschap te maken)
Voor mij is de noodzaak voor een sleutelcursus inmiddels vervallen
Het is logisch dat de balans verschuift, dat vind ik ook, ik constateer het alleen maar

De wagen zoekt wat meer bij aanremmen op hoge snelheid, maar de dosering is nu vele malen makkelijker, en ik kan blokkeren als ik dat wens. Dat kon dus allemaal niet, ik ben dus one happy camper

ABS heeft er nooit opgezeten, dus dat gooit geen roet in het eten gelukkig. De ABS zit in de boordcomputer tussen mijn oren

Loc-Tite heb ik uiteraard liggen in verschillende smaken, maar staat niet gespecificeerd in de M100 manual, Op zich een goeie om desondanks toch maar te gebruiken, dat ga ik zeker doen.
Borgringen & klassificatie van bouten is me bekend hoor

Ondertussen zou ik wel zelf beginnen aan het vervangen van een distributieriem, of het verwijderen / plaatsen van het blok. Ik heb aardig wat bijgeleerd! En dat zonder openhalen van knokkels of dikke polsen (dat heeft dan ook weer met kwaliteitsgereedschap te maken)
Voor mij is de noodzaak voor een sleutelcursus inmiddels vervallen

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Cursus autotechniek

Die knokkels komt nog wel hoor. Trust me


-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33
Re: Cursus autotechniek
Die knokkels komen vanzelf als je aan een oud roestig hok (natuurlijk nooit je eigen auto, want die is perfect) moet sleutelen en er wil weer eens iets niet los. Sleutelhandschoenen helpen een boel, maar lang niet voor alles.
- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Voorlopig maar even blijven oefenen op mijn plastic lotus dan maar, daar gaat alles goed 

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Cursus autotechniek
Daarom heb ik MTS én HTS Autotechniek gekozen.Niels schreef:HTS gaat imho te ver als het om wat hobby sleutelen gaat, MTS is dan beter imho. Gewoon praktischer en gaat qua stof diep genoeg. Op de HTS leer je rekenen hoe groot de koel vinnen moeten worden op de alu carterpan terwijl je op de MTS een motor uit elkaar moet draaien bij wijze van.markk schreef: Speel ook altijd nog met de gedachte om HBO autotechniek te gaan doen. Vooral zaken zoals motortechniek, materiaal, gas/vloeistof dynamica, onderstel techniek, etc., etc. boeit me echt bijzonder.
Je tweede idee is een goede: koop wat oude zooi, koop een werkplaatshandboek en draai het uit elkaar en weer in elkaar.
Leren sleutelen leer je niet uit een boek al zijn ze wel handig

-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33
Re: Cursus autotechniek
jaydee schreef: Je momentsleutel moet je (of kun je het beste?) losdraaien (0Nm) als je hem weer opbergt. Het schijnt niet goed te zijn als de veer op spanning blijft.
Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm? Die veer kan er prima tegen als hij op spanning blijft hoor. Waar veren niet tegen kunnen is te hard gespannen worden, resonanties of oververhitting. Als je je momentsleutel op 0Nm zet, staat er nog steeds een behoorlijke spanning op die veer, alleen het kantelmoment van het mechaniek is bijna 0Nm geworden.
Ik zou je momentsleutel lekker laten staan op de spanning waar hij op stond toen je hem voor het laatste gebruikte. Dan slijt het mechaniek het minste.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Cursus autotechniek
Nee dat vind ik wat overdreven. ik zet echter wel elke avond mn auto op blokken.WhizzMan schreef: Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm?

-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33
Re: Cursus autotechniek
Je zou eens een vierkante plek in je banden krijgen///Joost schreef:Nee dat vind ik wat overdreven. ik zet echter wel elke avond mn auto op blokken.WhizzMan schreef: Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm?

- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Cursus autotechniek
Natuurlijk! Jij niet dan?WhizzMan schreef:
Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm?

[edit] of het nou wel of geen kwaad kan om de sleutel niet te ontspannen, er staat in het boekje dat het wel zou moeten... [/edit]
- Bijlagen
-
- Tengtools.jpg (211.95 KiB) 1686 keer bekeken
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33
Re: Cursus autotechniek
Zo poetsen ze al 50 jaar het plekje waar je een injectie krijgt met alcohol. Recentelijk heeft iemand eindelijk eens onderzocht of dat zin heeft of niet en het blijkt totaal nutteloos om wondinfecties te voorkomen. Vitamine-C helpt ook niet tegen virusinfecties, Omdat je vroeger scheurbuik kon krijgen en dat leek op griep, is het verhaal dat je sinasappelen moest eten om beter te worden bij een griepje in de wereld gekomen. Dit is zo'n geval "iedereen doet het, dus we raden het maar aan".jaydee schreef: [edit] of het nou wel of geen kwaad kan om de sleutel niet te ontspannen, er staat in het boekje dat het wel zou moeten... [/edit]
- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Wij van WC eend adviseren: WC eend.
Testje:
Houd de sleutel 5 jaar (op spanning), en laat hem jaarlijks kalibreren en adjusten. Houd vervolgens bij de kalibratie bij hoeveel je adjust, en of dit binnen de toleranties van de sleutel valt.
Na 5x adjusten nog steeds binnen spec: no problem, lekker op spanning laten.
Na 1x adjusten al buiten spec: Niet meer op spanning laten dus.
Ik weet het niet, ik weet wel dat mijn sleutel way buiten spec was!
Moraal: Werk voor alle veiligheidgerelateerde zaken alleen met gekalibreerd materiaal! :drinking:
Testje:
Houd de sleutel 5 jaar (op spanning), en laat hem jaarlijks kalibreren en adjusten. Houd vervolgens bij de kalibratie bij hoeveel je adjust, en of dit binnen de toleranties van de sleutel valt.
Na 5x adjusten nog steeds binnen spec: no problem, lekker op spanning laten.
Na 1x adjusten al buiten spec: Niet meer op spanning laten dus.
Ik weet het niet, ik weet wel dat mijn sleutel way buiten spec was!
Moraal: Werk voor alle veiligheidgerelateerde zaken alleen met gekalibreerd materiaal! :drinking:
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Cursus autotechniek
Waar doe je dat?HJ2 schreef: laat hem jaarlijks kalibreren en adjusten.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Cursus autotechniek
Goede vraag.jaydee schreef:Waar doe je dat?HJ2 schreef: laat hem jaarlijks kalibreren en adjusten.
Dat zou ik ook wel eens willen weten...
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Yup, die laatste, maar er zijn er nog wel meer hoor.
Wel vooraf informeren wat het kost, want het kan zomaar zo zijn dat een nieuwe, met vers certificaat, goedkoper is dan een kalibratie
:twisted:
Of zet je eigen sleutel eens op een gekalibreerde sleutel en bewonder het verschil. (we ff in het onderste bereik, maar niet onder de 10%, in het middenbereik en in het hoge bereik. Dan weet je indicatief ook genoeg.
Als je 'm normaal gebruikt waarvoor hi bedoeld is en er voorzichtig mee omspringt, zal 't allemaal wel meevallen. Als je 'm gebruikt als moordenaar, koevoet, regelmatig laat vallen, of terug vind onder een berg zand... wel... you do the math...
Wel vooraf informeren wat het kost, want het kan zomaar zo zijn dat een nieuwe, met vers certificaat, goedkoper is dan een kalibratie

Of zet je eigen sleutel eens op een gekalibreerde sleutel en bewonder het verschil. (we ff in het onderste bereik, maar niet onder de 10%, in het middenbereik en in het hoge bereik. Dan weet je indicatief ook genoeg.
Als je 'm normaal gebruikt waarvoor hi bedoeld is en er voorzichtig mee omspringt, zal 't allemaal wel meevallen. Als je 'm gebruikt als moordenaar, koevoet, regelmatig laat vallen, of terug vind onder een berg zand... wel... you do the math...
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Cursus autotechniek
Ja hoor es, het is in de basis een meettool, geen ratel
. Daar hoor je netjes mee om te gaan, anders kun je het ook wel op gevoel doen
.


- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Ff het remverhaal afronden en op naar het nieuwe sleutelprobleem:
Ik bleef het niet lekker remmen vinden, men name op snelheden boven de 140 KM/h. De wagen werd achteren wel heel erg licht en kwispelig (zeker 2 handen aan het stuur nodig). Ik heb toen dempers laten meten, allen OK, maar achteren wel een beetje zacht. En dat is niet zo gek met een wagen die achteraan zowat niks weegt. Toen de remmen laten meten. Mooi symetrisch, maar wel 90% op de vooras!
Damn, hoe kan dat nu weer... Na heeeel lang puzzelen uiteindelijk de piston diameter opgemeten... Damn, te groot! Geen wonder dus dat gekke remgedrag.
Omdat een set nieuwe Wilwood klauwen met de juiste diameter evenveel kost als en hele set van Hi-Spec (group buy) heb ik door de zure appel heen gebeten en een nieuwe set gekocht (Klauwen, Mintex blokken, schijven, bracket en slangen). Monteren was nu in 3 uurtjes gepiept incl. visuele inspectie van het hele systeem en in 1x goed ontluchten. Ik heb er wel wat bijgeleerd. De wagen remt nu zoals het origineel had moeten zijn
Echter:
Ik zag bij montage wat lichte oliesporen op het blok. Omdat mijn blok schoon en absoluut droog is (nadat ik vele pakkingen heb vervangen) ben ik gaan zoeken totdat ik een lekkende stofhoes tegenkwam. De stofhoes zelf was OK, maar de klem niet meer. Ik heb de klem even bij een bandenboer laten vervangen (Tyre center van Cleef in Rijswijk). Geen probleem meer. Alleen: Toen de wagen op de brug stond zag ik dat het chassis meer aan het roesten was dan me lief is. Zie daar: Gratis een nieuwe uitdaging in de schoot geworpen gekregen
Ik wil nu de boel kaal halen, primeren en een toplaag aanbrengen die enigszins flexibel blijft.
Aangezien ik ook hier weer niet gehinderd ben door enige ervaring, zijn alle tips weer welkom!
Hoe haal ik de boel het beste kaal? (chemisch, staalborstel etc)
Welke producten kan ik het beste gebruiken om een goede primer laag te creëren?
Welke producten gebruiken om een goede toplaag te creëren?
En als backup scenario: Welke bedrijven regio Haaglanden zouden dit voor mij kunnen doen
:
Ik bleef het niet lekker remmen vinden, men name op snelheden boven de 140 KM/h. De wagen werd achteren wel heel erg licht en kwispelig (zeker 2 handen aan het stuur nodig). Ik heb toen dempers laten meten, allen OK, maar achteren wel een beetje zacht. En dat is niet zo gek met een wagen die achteraan zowat niks weegt. Toen de remmen laten meten. Mooi symetrisch, maar wel 90% op de vooras!
Damn, hoe kan dat nu weer... Na heeeel lang puzzelen uiteindelijk de piston diameter opgemeten... Damn, te groot! Geen wonder dus dat gekke remgedrag.
Omdat een set nieuwe Wilwood klauwen met de juiste diameter evenveel kost als en hele set van Hi-Spec (group buy) heb ik door de zure appel heen gebeten en een nieuwe set gekocht (Klauwen, Mintex blokken, schijven, bracket en slangen). Monteren was nu in 3 uurtjes gepiept incl. visuele inspectie van het hele systeem en in 1x goed ontluchten. Ik heb er wel wat bijgeleerd. De wagen remt nu zoals het origineel had moeten zijn

Echter:
Ik zag bij montage wat lichte oliesporen op het blok. Omdat mijn blok schoon en absoluut droog is (nadat ik vele pakkingen heb vervangen) ben ik gaan zoeken totdat ik een lekkende stofhoes tegenkwam. De stofhoes zelf was OK, maar de klem niet meer. Ik heb de klem even bij een bandenboer laten vervangen (Tyre center van Cleef in Rijswijk). Geen probleem meer. Alleen: Toen de wagen op de brug stond zag ik dat het chassis meer aan het roesten was dan me lief is. Zie daar: Gratis een nieuwe uitdaging in de schoot geworpen gekregen

Ik wil nu de boel kaal halen, primeren en een toplaag aanbrengen die enigszins flexibel blijft.
Aangezien ik ook hier weer niet gehinderd ben door enige ervaring, zijn alle tips weer welkom!
Hoe haal ik de boel het beste kaal? (chemisch, staalborstel etc)
Welke producten kan ik het beste gebruiken om een goede primer laag te creëren?
Welke producten gebruiken om een goede toplaag te creëren?
En als backup scenario: Welke bedrijven regio Haaglanden zouden dit voor mij kunnen doen

- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Nog even een update m.b.t. het hoofdstuk zelf educatie:
Gisteren mijn eerste ritje gemaakt nadat ik de distributieriem en de koppakking heb vervangen
Ik denk dat ik mijn wens voor een sleutelcursus maar wat specialistischer moet maken, een cursys polyester werk, of lassen of zo
Wel een heerlijk gevoel om op weg te zijn met de wagen met de gedachte dat ik 't klusje zelf heb kunnen klaren. Yeah!
Gisteren mijn eerste ritje gemaakt nadat ik de distributieriem en de koppakking heb vervangen

Ik denk dat ik mijn wens voor een sleutelcursus maar wat specialistischer moet maken, een cursys polyester werk, of lassen of zo
Wel een heerlijk gevoel om op weg te zijn met de wagen met de gedachte dat ik 't klusje zelf heb kunnen klaren. Yeah!
- Luco
- Berichten: 29341
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Cursus autotechniek
Cursus polyesteren wil ik ook wel 

-
- Berichten: 4195
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Cursus autotechniek
Wat moet je leren dan over polyesteren ?
- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Uhm... The works!
Van reparaties t/m het zelf lamineren van onderdelen + de bijhorende mallen maken enz.
Gewoon, omdat het kan
en meestal als ik het dan kan... ga ik er gave dingen mee doen
Vandaag eerst nog maar een stukje genieten van mijn noeste arbeid.
Van reparaties t/m het zelf lamineren van onderdelen + de bijhorende mallen maken enz.
Gewoon, omdat het kan


Vandaag eerst nog maar een stukje genieten van mijn noeste arbeid.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten