Cursus autotechniek

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Cursus autotechniek

Bericht door jaydee » 18 nov 2010, 22:57

HJ2 schreef:... Na controle van mijn momentsleutel (de laatste schakel die ik controleerde) met de nieuwe (okay, slechts een indicatieve check, maar toch...) bleek er een flinke afwijking in te zitten. Nu weer een vers gekalibreerde iig. dat slaapt toch een stuk lekkerder :beer: Ik heb er weer flink van bijgeleerd!
...
Je momentsleutel moet je (of kun je het beste?) losdraaien (0Nm) als je hem weer opbergt. Het schijnt niet goed te zijn als de veer op spanning blijft.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 19 nov 2010, 22:37

Yup! Net als elke veer :-)

Ik had de momentsleutel van een goede collega gekregen.
Note to self: 1. Krijgertjes zijn niet per se goed en 2. meten is weten.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Re: Cursus autotechniek

Bericht door Jan Speed » 21 nov 2010, 20:28

@HJ: dat je rembalans is verschoven is wel logisch. Je enkel-zuiger remklauw heeft een veel kleiner zuiger oppervlak dan de 4 zuigertjes bij elkaar opgeteld in de 4-pots klauw.
Maar je zet er nog steeds met dezelfde hoofdremcilinder (remcilinder volume en slag) druk op.
Kortom, je zal meer vloeistof moeten verplaatsen, meer druk moeten leveren om dezelfde druk tegen de blokken te krijgen als bij de 1-zuiger klauw. (werkt dus negatief, meer pedaaldruk geven voor hetzelfde effect)
Dan speelt ook nog mee dat in de 4-pots klauw de oppervlaktes van het frictievlak (blokjes) waarschijnlijk groter zijn dan die van de blokken in de 1-pot klauw. (dit pakt dan weer positief uit, bij dezelfde blokdruk heeft meer frictieoppervlak het resultaat van meer remwerking.

Mijn inschatting is dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt op een auto met ABS aangezien het ABS toch de remdruk van die remmen die het eerst blokkeren gaat moduleren .

Op race en rally auto's worden ook vaak grotere brake kits gemonteerd. Meestal wordt dan het ABS eraf gehaald en de hoofdremcilinder wordt vervangen door 2 separate remcilinders met ieder een eigen vloeistof reservoir, een voor de achteras en een voor de vooras. Ook de hydr koppeling krijgt zijn eigen reservoir ( normaal wordt vaak uit hetzelfde reservoir getapt als die van de remmen. )
Door een balansregelaar in de leiding naar de achteras te plaatsen kan de rembalans voor/achter worden afgesteld. ( op droog zeeer veel,soms zelfs 70-75%) op de vooras en weinig achter, op nat doet de achteras juist wel flink mee.)

tip: koop een flesje LocTite borgmiddel. Zet voortaan alle kritische chassis bouten vast met een druppel loctite op de schroefdraad. Zeker op een daily driven auto is het extreem belangrijk dat je ervan op aan kunt dat bouten en moeren niet uit zich zelf los trillen. Vreder: borgringen nooit vergeten en zeker in chassis toepassingen nooit andere bouten gebruiken dan orginele spec . ( een 8.8. bout is veel slapper als een 10.9 bout! )
Dat borgmiddel heb ik ook veel gebruikt op rallyauto's.
Er zijn verschillende soorten, van permanent verlijmend tot spul dat enigzins flexibel blijft.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Cursus autotechniek

Bericht door ///Joost » 22 nov 2010, 08:01

Nog even een snelle reactie van mij.

Ik heb zelf HTS Autotechniek gedaan vanwege mijn interesse in de automobielindustrie. let wel...je leert hier NIET hoe je moet sleutelen. Er wordt je alleen de basis principes van de otto- en dieselmotor uitgelegd, puur om de lesstof te snappen. Verder is het vooral mechanica, natuurkunde en electronica wat de klok slaat.

Om mezelf wat praktijkervaring bij te brengen ben ik gewoon op jonge leeftijd al gaan sleutelen. Ik had geen brommer, maar mn pa leerde me altijd vanalles omdat ie ook zelf goed kan sleutelen. Sinds ik auto rijd, probeer ik ook alles zelf te maken en is een monteur mijn laatste uitweg. Als een monteur het kan, kan ik het ook denk ik dan. Tenzij er natuurlijk speciaal gereedschap o.i.d. nodig is. Je kunt veel leren van forums, vooral merkgerichte forums. Gewoon in je projectjes duiken, rustig en geordend werken, en dan komt het wel goed. Sleutelen is geen rocket science. Je leert alleen bepaalde handigheidjes in de loop der tijd.
Het is dus ook belangrijk om het juiste gereedschap te gebruiken. Die ene ratel met het S-vormig verlengstuk kan net het verschil maken tussen urenlang kloten en godveren, of in 2 minuutjes iets losdraaien... :nerd:

Qua gereedschap heb ik in de loop der jaren het eea bij elkaar gespaard en dat doe ik nu nog. Koop GOED kwaliteitsgereedschap en spaar het langzaam bij elkaar...en wees er uiteraard zuinig op! Goed gereedschap is immers duur.

Veel succes! :thumbup:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 22 nov 2010, 10:39

@ Jan Speed,

Het is logisch dat de balans verschuift, dat vind ik ook, ik constateer het alleen maar :-)
De wagen zoekt wat meer bij aanremmen op hoge snelheid, maar de dosering is nu vele malen makkelijker, en ik kan blokkeren als ik dat wens. Dat kon dus allemaal niet, ik ben dus one happy camper :-)
ABS heeft er nooit opgezeten, dus dat gooit geen roet in het eten gelukkig. De ABS zit in de boordcomputer tussen mijn oren :mrgreen:

Loc-Tite heb ik uiteraard liggen in verschillende smaken, maar staat niet gespecificeerd in de M100 manual, Op zich een goeie om desondanks toch maar te gebruiken, dat ga ik zeker doen.

Borgringen & klassificatie van bouten is me bekend hoor :beer: Maar da's ook lastig in te schatten als je alleen een paar van mijn posts leest.

Ondertussen zou ik wel zelf beginnen aan het vervangen van een distributieriem, of het verwijderen / plaatsen van het blok. Ik heb aardig wat bijgeleerd! En dat zonder openhalen van knokkels of dikke polsen (dat heeft dan ook weer met kwaliteitsgereedschap te maken)

Voor mij is de noodzaak voor een sleutelcursus inmiddels vervallen :angel:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Cursus autotechniek

Bericht door G Kolkman » 22 nov 2010, 15:19

:thumbup:


Die knokkels komt nog wel hoor. Trust me :mrgreen: . Meestal when you least expect it. :protest:

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Cursus autotechniek

Bericht door WhizzMan » 22 nov 2010, 17:33

Die knokkels komen vanzelf als je aan een oud roestig hok (natuurlijk nooit je eigen auto, want die is perfect) moet sleutelen en er wil weer eens iets niet los. Sleutelhandschoenen helpen een boel, maar lang niet voor alles.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 22 nov 2010, 19:41

Voorlopig maar even blijven oefenen op mijn plastic lotus dan maar, daar gaat alles goed :wink:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Cursus autotechniek

Bericht door Youp » 23 nov 2010, 09:42

Niels schreef:
markk schreef: Speel ook altijd nog met de gedachte om HBO autotechniek te gaan doen. Vooral zaken zoals motortechniek, materiaal, gas/vloeistof dynamica, onderstel techniek, etc., etc. boeit me echt bijzonder.
HTS gaat imho te ver als het om wat hobby sleutelen gaat, MTS is dan beter imho. Gewoon praktischer en gaat qua stof diep genoeg. Op de HTS leer je rekenen hoe groot de koel vinnen moeten worden op de alu carterpan terwijl je op de MTS een motor uit elkaar moet draaien bij wijze van.

Je tweede idee is een goede: koop wat oude zooi, koop een werkplaatshandboek en draai het uit elkaar en weer in elkaar.
Leren sleutelen leer je niet uit een boek al zijn ze wel handig :wink:
Daarom heb ik MTS én HTS Autotechniek gekozen. :thumbup:

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Cursus autotechniek

Bericht door WhizzMan » 24 nov 2010, 18:46

jaydee schreef: Je momentsleutel moet je (of kun je het beste?) losdraaien (0Nm) als je hem weer opbergt. Het schijnt niet goed te zijn als de veer op spanning blijft.

Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm? Die veer kan er prima tegen als hij op spanning blijft hoor. Waar veren niet tegen kunnen is te hard gespannen worden, resonanties of oververhitting. Als je je momentsleutel op 0Nm zet, staat er nog steeds een behoorlijke spanning op die veer, alleen het kantelmoment van het mechaniek is bijna 0Nm geworden.

Ik zou je momentsleutel lekker laten staan op de spanning waar hij op stond toen je hem voor het laatste gebruikte. Dan slijt het mechaniek het minste.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Cursus autotechniek

Bericht door ///Joost » 25 nov 2010, 02:15

WhizzMan schreef: Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm?
Nee dat vind ik wat overdreven. ik zet echter wel elke avond mn auto op blokken. :mrgreen:

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Cursus autotechniek

Bericht door WhizzMan » 25 nov 2010, 16:06

///Joost schreef:
WhizzMan schreef: Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm?
Nee dat vind ik wat overdreven. ik zet echter wel elke avond mn auto op blokken. :mrgreen:
Je zou eens een vierkante plek in je banden krijgen :D

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Cursus autotechniek

Bericht door jaydee » 25 nov 2010, 23:17

WhizzMan schreef:
Zet jij elke keer als jij je auto parkeert de spanning van je klepveren op 0Nm?
Natuurlijk! Jij niet dan? :whistle:

[edit] of het nou wel of geen kwaad kan om de sleutel niet te ontspannen, er staat in het boekje dat het wel zou moeten... [/edit]
Bijlagen
Tengtools.jpg
Tengtools.jpg (211.95 KiB) 1684 keer bekeken

WhizzMan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Cursus autotechniek

Bericht door WhizzMan » 26 nov 2010, 14:47

jaydee schreef: [edit] of het nou wel of geen kwaad kan om de sleutel niet te ontspannen, er staat in het boekje dat het wel zou moeten... [/edit]
Zo poetsen ze al 50 jaar het plekje waar je een injectie krijgt met alcohol. Recentelijk heeft iemand eindelijk eens onderzocht of dat zin heeft of niet en het blijkt totaal nutteloos om wondinfecties te voorkomen. Vitamine-C helpt ook niet tegen virusinfecties, Omdat je vroeger scheurbuik kon krijgen en dat leek op griep, is het verhaal dat je sinasappelen moest eten om beter te worden bij een griepje in de wereld gekomen. Dit is zo'n geval "iedereen doet het, dus we raden het maar aan".

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 26 nov 2010, 18:23

Wij van WC eend adviseren: WC eend.

Testje:
Houd de sleutel 5 jaar (op spanning), en laat hem jaarlijks kalibreren en adjusten. Houd vervolgens bij de kalibratie bij hoeveel je adjust, en of dit binnen de toleranties van de sleutel valt.

Na 5x adjusten nog steeds binnen spec: no problem, lekker op spanning laten.
Na 1x adjusten al buiten spec: Niet meer op spanning laten dus.

Ik weet het niet, ik weet wel dat mijn sleutel way buiten spec was!
Moraal: Werk voor alle veiligheidgerelateerde zaken alleen met gekalibreerd materiaal! :drinking:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Cursus autotechniek

Bericht door jaydee » 26 nov 2010, 21:32

HJ2 schreef: laat hem jaarlijks kalibreren en adjusten.
Waar doe je dat?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Cursus autotechniek

Bericht door ///Joost » 26 nov 2010, 21:59

jaydee schreef:
HJ2 schreef: laat hem jaarlijks kalibreren en adjusten.
Waar doe je dat?
Goede vraag.
Dat zou ik ook wel eens willen weten...

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Cursus autotechniek

Bericht door daNpy » 26 nov 2010, 23:52

http://www.momentsleutelkalibreren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Of bij Kalibra

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 27 nov 2010, 10:10

Yup, die laatste, maar er zijn er nog wel meer hoor.
Wel vooraf informeren wat het kost, want het kan zomaar zo zijn dat een nieuwe, met vers certificaat, goedkoper is dan een kalibratie :roll: :twisted:

Of zet je eigen sleutel eens op een gekalibreerde sleutel en bewonder het verschil. (we ff in het onderste bereik, maar niet onder de 10%, in het middenbereik en in het hoge bereik. Dan weet je indicatief ook genoeg.

Als je 'm normaal gebruikt waarvoor hi bedoeld is en er voorzichtig mee omspringt, zal 't allemaal wel meevallen. Als je 'm gebruikt als moordenaar, koevoet, regelmatig laat vallen, of terug vind onder een berg zand... wel... you do the math...

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Cursus autotechniek

Bericht door G Kolkman » 27 nov 2010, 13:43

Ja hoor es, het is in de basis een meettool, geen ratel :) . Daar hoor je netjes mee om te gaan, anders kun je het ook wel op gevoel doen :P .

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 23 apr 2011, 10:07

Ff het remverhaal afronden en op naar het nieuwe sleutelprobleem:

Ik bleef het niet lekker remmen vinden, men name op snelheden boven de 140 KM/h. De wagen werd achteren wel heel erg licht en kwispelig (zeker 2 handen aan het stuur nodig). Ik heb toen dempers laten meten, allen OK, maar achteren wel een beetje zacht. En dat is niet zo gek met een wagen die achteraan zowat niks weegt. Toen de remmen laten meten. Mooi symetrisch, maar wel 90% op de vooras!

Damn, hoe kan dat nu weer... Na heeeel lang puzzelen uiteindelijk de piston diameter opgemeten... Damn, te groot! Geen wonder dus dat gekke remgedrag.

Omdat een set nieuwe Wilwood klauwen met de juiste diameter evenveel kost als en hele set van Hi-Spec (group buy) heb ik door de zure appel heen gebeten en een nieuwe set gekocht (Klauwen, Mintex blokken, schijven, bracket en slangen). Monteren was nu in 3 uurtjes gepiept incl. visuele inspectie van het hele systeem en in 1x goed ontluchten. Ik heb er wel wat bijgeleerd. De wagen remt nu zoals het origineel had moeten zijn :thumbup:

Echter:
Ik zag bij montage wat lichte oliesporen op het blok. Omdat mijn blok schoon en absoluut droog is (nadat ik vele pakkingen heb vervangen) ben ik gaan zoeken totdat ik een lekkende stofhoes tegenkwam. De stofhoes zelf was OK, maar de klem niet meer. Ik heb de klem even bij een bandenboer laten vervangen (Tyre center van Cleef in Rijswijk). Geen probleem meer. Alleen: Toen de wagen op de brug stond zag ik dat het chassis meer aan het roesten was dan me lief is. Zie daar: Gratis een nieuwe uitdaging in de schoot geworpen gekregen :bag:

Ik wil nu de boel kaal halen, primeren en een toplaag aanbrengen die enigszins flexibel blijft.
Aangezien ik ook hier weer niet gehinderd ben door enige ervaring, zijn alle tips weer welkom!

Hoe haal ik de boel het beste kaal? (chemisch, staalborstel etc)
Welke producten kan ik het beste gebruiken om een goede primer laag te creëren?
Welke producten gebruiken om een goede toplaag te creëren?

En als backup scenario: Welke bedrijven regio Haaglanden zouden dit voor mij kunnen doen :?:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 23 jan 2012, 19:11

Nog even een update m.b.t. het hoofdstuk zelf educatie:

Gisteren mijn eerste ritje gemaakt nadat ik de distributieriem en de koppakking heb vervangen :hot:
Ik denk dat ik mijn wens voor een sleutelcursus maar wat specialistischer moet maken, een cursys polyester werk, of lassen of zo

Wel een heerlijk gevoel om op weg te zijn met de wagen met de gedachte dat ik 't klusje zelf heb kunnen klaren. Yeah!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29340
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Cursus autotechniek

Bericht door Luco » 23 jan 2012, 19:25

Cursus polyesteren wil ik ook wel :blink:

Emiel
Berichten: 4195
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Cursus autotechniek

Bericht door Emiel » 23 jan 2012, 22:20

Wat moet je leren dan over polyesteren ?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Cursus autotechniek

Bericht door HJ2 » 24 jan 2012, 12:21

Uhm... The works!

Van reparaties t/m het zelf lamineren van onderdelen + de bijhorende mallen maken enz.
Gewoon, omdat het kan :-) en meestal als ik het dan kan... ga ik er gave dingen mee doen :D

Vandaag eerst nog maar een stukje genieten van mijn noeste arbeid. :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Paul76, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 7 gasten