Verbruik Electrische auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Verbruik Electrische auto

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 19:55

En daar is de co2 handel dus voor bedoeld, om dat wel interessant te maken voor die bendes.

Bij Saab was een ingenieur die gewoon afval in zijn auto pleurde a la back to the future. Die had 100.000 km met succes afgelegd.

Zou ik ook wel willen. Liever dan een auto op electriciteit.

Reind

Bericht door Reind » 20 apr 2011, 20:36

Er zijn zoveel mogelijkheden voorhanden die in onze huidige maatschappij toegepast kunnen worden. Het probleem is alleen dat de kostprijs van deze nieuwe brandstoffen nooit kunnen concurreren met de huidige brandstoffen. Ze zijn sterk afhankelijk van subsidie beleid. En deze worden gedacht op een niveau waar de olielobby heel sterk is. Iets met Koninklijke Shell. Maargoed, we horen bij de EU en kunnen dat ook niet eeuwig volhouden. Nederland loop wat dat betreft heel ver achter.

Nederland is geen productieland meer maar een kenniseconomie. Doordat we (overheid) nu onze koppen in de grond steken ligt de focus verkeerd en missen wij de boot en komen we zwaar op de koffie. Dat gaat de economie van NL geen goed doen.

Ik ben er bang voor.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2011, 20:45

inderdaad als we massaal elektrisch gaan rijden kan niet eens door het elek. netwerk dat we hebben.

dat kan zoveel stroom aanvraag niet aan, dan gaan de kabels rood gloeiend worden ;)

(heb ik als verhaal uit eerste hand van een medewerker bij een van de grootste netwerkbeheerders in NL ;) )

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 21 apr 2011, 00:55

Windmolens zijn zeker lelijke apparaten daarom bouwen we ze ver op zee, of in Urk.
(welke gespschoen in hemelsnaam dat laatste verzonnen heeft).

Volgens mij zijn er maar weinig mensen die weten hoeveel kabaal een 5Mw windmolen maakt bij ee windkrachtje 4........

Jahoor, bouw ze vooral op Urk :-)

Die getijde centrale incl dat extra meertje voor de afsluitdijk van Wubbo Okkels, dat biedt m.i. perspectief !

Rudie Kawa
Auto: A5 SB, 993, 330ci, Ducati 1098

Bericht door Rudie Kawa » 21 apr 2011, 12:06

Waarom techniek die behoorlijk doorontwikkeld is vergelijken met een techniek die in de kinderschoenen staat? Om de laatste te kunnen afbranden?

Kan me zo voorstellen dat de heren Otto, Daimler en Benz ook behoorlijk bekritiseerd werden in hun tijd, toch ben ik blij dat de afweging over de kosten voor voer voor de paarden versus benzine voor de verbandingsmotor in het voordeel van de laatste beslecht is.

Ik heb overigens liever windmolens op 1 kilometer van m'n huis dan een kerncentrale op 10 kilometer, maar dat terzijde...

Louis

Bericht door Louis » 26 apr 2011, 23:50

Ik bouw en verkoop tegenwoordig E-bikes.

http://www.youtube.com/watch?v=RuVVA_ZoeRc" onclick="window.open(this.href);return false;

Geeft mij meer lol dan welke auto of motor dan ook, qua acceleratie moet je een rappe wagen hebben wil je van 0-50kmh winnen Haha,

Over driving fun en zuinigheid gesproken :mrgreen:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 27 apr 2011, 15:58

Snelheid van 50km/h, moet je dan een helm op omdat het een scooter is? Of hoeft dat nooit?

ErikS

Bericht door ErikS » 27 apr 2011, 16:44

Nondeju, dat is vet, die fiets!

Hebbe hebbe! :shock:

(Moet je zelf een fiets aanleveren, of is die 1000 euri al in? :mrgreen: )

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2011, 18:20

vette fiets! maar ben bang dat dit niet als fiets wordt gezien...

weet het wel zeker, al die officiele dingen met electro hulp schakelen boven de 25km/h de hulp uit.

anders wordt het gezien als snorfiets met kentekenplicht en al. of boven de 40km/h als bromfiets...

neemt niet weg dat ik het een gaaf ding vind en een stoer filmpje met die flitspaal 8) :lol:

busby

Bericht door busby » 27 apr 2011, 21:54

Ik zit zelf ook in de fietsen, wellicht is er wel een zelfde lijn tussen die van de E-auto's en E-bikes, een niet te onderschatten mogelijk probleem;

Wanneer je één van die producten koopt, schrijf je hem in zeg voor de auto in 10 jaar volledig af, de fiets maximaal 5 jaar. Het is geen "normaal" product meer wat je koopt, het is een electronisch product met een bijpassende levensduur, vergelijkbaar met de accu van bijv. je mobiele telefoon.
Hoeveel accu's zijn er na 2 jaar nog bruikbaar?

Het is niet aannemelijk dat een electronisch product over 5 tot 10 jaar met dezelfde snelheid van technische ontwikkelingen en verbeteringen nog uitwisselbaar zal zijn met techniek van vandaag, zeg laders en accu's. Een accu van een fiets kan je ongeveer 1000 keer opladen, dit zal in de praktijk ca. 4 tot 5 jaar zijn.
Het zal een uitopie zijn wanneer er dan nog (passende) vervangings accu's leverbaar zullen zijn, dus zal de fiets waardeloos zijn na die tijd.

Ik verwacht dat het met een auto niet anders zal zijn, al zal de afschrijving wat langzamer gaan.
De prijs per kilometer zal naar mijn idee vele malen hoger zijn dan een auto op fossiele brandstoffen, alleen al vanwege de afschrijving

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2011, 08:35

busby schreef:Ik zit zelf ook in de fietsen, wellicht is er wel een zelfde lijn tussen die van de E-auto's en E-bikes, een niet te onderschatten mogelijk probleem;

Wanneer je één van die producten koopt, schrijf je hem in zeg voor de auto in 10 jaar volledig af, de fiets maximaal 5 jaar. Het is geen "normaal" product meer wat je koopt, het is een electronisch product met een bijpassende levensduur, vergelijkbaar met de accu van bijv. je mobiele telefoon.
Hoeveel accu's zijn er na 2 jaar nog bruikbaar?

Het is niet aannemelijk dat een electronisch product over 5 tot 10 jaar met dezelfde snelheid van technische ontwikkelingen en verbeteringen nog uitwisselbaar zal zijn met techniek van vandaag, zeg laders en accu's. Een accu van een fiets kan je ongeveer 1000 keer opladen, dit zal in de praktijk ca. 4 tot 5 jaar zijn.
Het zal een uitopie zijn wanneer er dan nog (passende) vervangings accu's leverbaar zullen zijn, dus zal de fiets waardeloos zijn na die tijd.

Ik verwacht dat het met een auto niet anders zal zijn, al zal de afschrijving wat langzamer gaan.
De prijs per kilometer zal naar mijn idee vele malen hoger zijn dan een auto op fossiele brandstoffen, alleen al vanwege de afschrijving
100% mee eens en schreef ik ook al in dit topic, als je de hoge afschrijvingskosten meeneemt is de kilometer kostprijs gewoon hoger dan die van een benzine of diesel auto ;)

Louis

Bericht door Louis » 28 apr 2011, 15:44

100% eens wat betreft een auto, wat betreft mijn Ebike, 100% oneens.

w/uur per km is zo vreselijk gunstig dat ik voor 1.6 euro aan stroom 1000 km zou kunnen rijden, maar omdat het zo leuk is om de Hayabusa van het fietspad uit te hangen ( verstand er wel bij ) gaat dit ongeveer over naar 500 km

Een maat van mij heeft nav. van het zien van mijn fiets ook een fiets laten bouwen en kan de conversie kosten in iets meer dan een half jaar terug verdienen. Even geen zin het hele verhaal van 25km woon/werk verkeer / 1 op 11 rijdende bus uit te leggen.

Anyway, het is zeker niet straatlegaal, een helm zou ook zeker verstandig zijn.

Elektrische fiets is toegestaan tot max 250 watt. ondersteuning tot 25km/h en alleen icm een trapsensor.

De accu's in mijn fiets zijn niet te vergelijken met "normale" ebikes maar hebben na 1000x laden/ontladen nog ongeveer 80% over van de capaciteit, wat ook voldoende is.

Complete set accu's ongeveer 400 euro voor 700 watt/uur en zijn na een paar jaar alleen maar goedkoper, verder slijt er niet veel. Brushless motor behoeft geen onderhoud en kan tig 1000 km draaien. Af en toe een 8,95 euro achterbandje bij de halffords.

De vrouw heeft de bike nu mee naar het centrum en de auto's laten we bijna altijd staan. 8Pk op een fiets is spannender dan 330 pk in de BMW 535d kan ik je vertellen :mrgreen:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 28 apr 2011, 16:18

OK, duidelijk: Wel een leuk idee inderdaad, kan me voorstellen dat het een sensatie geeft.

Even over verbruik: Cijfers over kosten heb ik niet, maar in de AMT staat een artikel over co2-uitstoot: Elektrische auto met kolencentrale-energie stoot meer uit dan een moderne diesel, 160g/km!
Bij gemiddelde europese energie is dat 60 g/km, in Duitsland 75, in frankrijk(kernenergie) nog maar 20 g/km.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 apr 2011, 17:39

wel gaaf zo'n rappe fiets :D

Joy

Bericht door Joy » 28 apr 2011, 20:52

Louis, heb je ergens een website hierover ? Heb al eens vaker dit soort filmpjes gezien, ben wel nieuwsgierig geworden :D

Louis

Bericht door Louis » 28 apr 2011, 23:30

Aan de site wordt gewerkt.

http://www.youtube.com/watch?v=MqoDInSJsRU" onclick="window.open(this.href);return false;

Geeft een berg " Joy " hoor :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 28 apr 2011, 23:40

En wat is de uitgangsbasis kwa fiets ? Moet je die zelf aanleveren of is er reeds ervaring met bepaalde frames ? Wat doe je met de accu's als de fiets lange tijd stil staat ?

Louis

Bericht door Louis » 29 apr 2011, 22:05

Qua fiets is gewoon een goede MTB voldoende, een beetje MTB zal toch wel gemaakt zijn om met 60 km/h van een berg af te gaan ?

Ik heb zelf een nieuwe MTB gekocht van het merk Stevens, en dit gaat echt prima. de MTB is ongeveer 18 kg ( kan minder ) zwaarder geworden maar het rijdt en remt vooral echt goed. De accu's worden geladen tot ongeveer 70% vol bij lange tijd niet gebruiken.Accu's zullen na een paar maanden dan nog steeds 65% vol zijn. Maar een lange tijd niet gebruiken is wel vervelend :wink:

Hans

Bericht door Hans » 05 mei 2011, 07:31

do 05 mei 2011, 05:30 | 0 reacties
| lees voor
Elektrische auto loont niet
door Olof van Joolen
AMSTERDAM - Bijna niemand heeft er baat bij om zijn gewone auto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar.

Voor 95 procent van de automobilisten is de actieradius van elektrische auto’s te beperkt. Ook hebben verreweg de meeste autobezitters geen mogelijkheden om de wagen op te laden.

Dit blijkt uit onderzoek van het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng. Het grootste struikelblok is de te beperkte actieradius van de nieuwe generatie auto’s. De beste modellen komen op een volle accu volgens de fabrikant maximaal 150 kilometer ver.

Airco

Onderzoeker Wim Korver stelt dat met elektrisch rijden veel minder kilometers gemaakt kunnen worden dan fabrikanten stellen. „Files, rijden op de snelweg en het gebruik van de verwarming en airco worden niet meegerekend”, legt Korver uit.

Het tweede probleem is het opladen. Uit de studie blijkt dat in het sterk verstedelijkte Nederland het een groot probleem is de auto op eigen terrein of voor de deur aan het verlengsnoer te hangen. Critici van de elektrische auto wezen er eerder al op dat ze helemaal niet zo groen zijn als de overheid doet voorkomen. Wanneer iedereen zou overstappen, zouden er dertig nieuwe elektriciteitscentrales moeten komen. Die draaien op hun beurt op fossiele brandstoffen als kolen en gas.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9697 ... html?p=2,1" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2011, 10:36

dat zijn wel heel veel centrales...maja das dan ook iedereen.
doch nu kunnen ze nog steeds geen stroom opslaan das natuurlijk zonde, doch s nachts wanneer er eigenlijk een overdaad aan stroom is bij de centrales zou die stroom wel kunnen worden opgeslagen in de accu's van die auto's.
daarbij steeds meer woonwijken e.d. gaan over op zonnencellen op het dak e.d. en zodoende wordt ook die overdaad aan stroom terug gestuurd naar de centrales dus dat zal op den duur wel goed komen.
bovendien komen er veel auto's als hybride of met hulpmotor en is de schets een beetje op zoals het nu zou zijn en dan ineens een ieder op EV en das geen juist beeld natuurlijk :nerd:

busby

Bericht door busby » 07 mei 2011, 12:34

ik zou mijn geld op waterstof zetten.......

Plaats reactie