Verbruik Electrische auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Verbruik Electrische auto

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 11:34

Allemaal leuk en aardig dat we nu overspoeld gaan worden met (leuke) electrische auto's zoals de Tesla Roadster, Model S, Fisker Karma en vele anderen. Maar wat ik mij afvraag, hoe meten we het verbruik?

Al die auto's worden verkocht onder 't mom van '0 uitstoot uit de uitlaat'. Maar ze kosten simpelweg energie bij verbruik en in 't geval van de leuke (!) electrische auto's zul je ze flink op hun staart trappen om er alles uit te halen. En dat gaat gepaard met een nog beperking van de (geringe) actieradius en bijbehorende 'tankbeurten'.

Electriciteit is nog altijd spotgoedkoop (ik verbruik thuis <15 euro per maand aan stroom en bijna het 10-voudige aan gas). Toch zul je met je electrische auto rekening moeten houden dat de verbruikscijfers tegen gaan vallen, net als bij hybride auto's die volgas worden bereden.

Dus hoe kun je het vebruik realistisch uitrekenen? Zoals bij de auto 1:10 = 1 liter brandstof brengt je 10 kilometer ver.

1:10 bij een electrische auto = ??Kw brengt je ?? km ver?
Iemand hier die weet hoe 't precies zit met het energieverbruik?

Op http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je uitrekenen wat een electrisch apparaat kost. In 't geval van de electrische auto ben ik wel benieuwd.

Edit: Antwoord gevonden: gemiddeld verbruik van een electrische auto is 120Wh/km. Geen idee wat voor electrische auto ze als gemiddelde hebben genomen en hoe het verbruik is gemeten. Maar het is even een ijkpunt. Wat straks een leuke vraag gaat worden bij het testen van electrische auto's, is dus hoeveel energie ze verbruiken ten opzichte van de norm (120Wh/km ?). En vooral bij een sportieve rijstijl. Aangezien een Electromotor (en de accu?) erg warm schijnt te worden bij circuitgebruik, zal het verbruik haast wel kwadratisch worden verhoogd als je voluit rijdt, of heb ik dat mis?

Op de site http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; zou je met 4 uur autogebruik per dag zo'n 40 euro aan stroom per jaar kwijt zijn, terwijl men in de wandelgangen spreekt over een vijfde van de prijs ten opzichte van benzine. Dus ergens klopt er iets niet.

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

O wacht, ik moet 't nog x het aantal km's doen. Dus zeg 200 km per dag = dus 40X200 = 8000 euro.
Dat is weer erg veel. Damn, wie helpt ff?

-------------------------------------
Mocht dit trouwens (wederom) uitmonden in een discussie over de zin- en onzin van electrisch rijden. Dan doe ik alvast mee. :angel: Ik las namelijk in FD Outlook dat 't opwekken van zonne energie veel water kost. Wist ik niet. Kan me er ook niets bij voorstellen. Wel weet ik dat zonnepanelen nog steeds niet rendabel zijn en de grondstoffen voor zonne energie ook opraken, al zijn er wel nieuwe technieken op komst.

Dus laten we ons beperken tot de huidige situatie in NL, waar windenergie slechts 1% van de totale opgewekte energie uitmaakt en electrisch rijden dus vooral mogelijk wordt gemaakt door kolencentrales en kernenergie (geen uitstoot, maar wel afval en een beetje stralingsgevaar...). Erg duurzaam is groene energie niet als je alles meerekent (bouw van windmolens kost ook energie). Olie is gewoon gemaakt van dode plantjes, miljoenen jaren terug. Ik geloof zelf sterk dat we verder moeten kijken dan de huidige ontwikkelingen als 't gaat om duurzame energie. Het kan gewoon beter, efficiënter en we moeten eerlijk blijven door gehele keten te beschouwen en niet alleen één voordeel eruit te pikken. Dit laatste gebeurt helaas te veel en te vaak door (onwetende) politici en belanghebbende partijen.

Noot: Ja ik schrijf elektrisch nog steeds als electrisch. :jenna:

Dennis Cavallino

Re: Verbruik Electrische auto

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 11:40

In dit overzicht kun je zien dat er nog geen norm is gesteld (zoals 1:10 of 100km/10L zoals we dat uit de huidige autotests kennen): http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/6 ... anbod.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 11:45

Nog iets. Er worden her en der weleens proefballonnetjes opgegooid dat electriciteit voor auto's belast zou moeten worden.
In Nederland hebben wij een vrij hoge prijs per kWh. Slechts twee landen (Italie en Denemarken) moeten het doen met nog duurdere elektriciteit. Andere landen in Europa hebben een veel lagere prijs kWh. Waarom is Nederland zo duur? Dit komt vooral door de hoge heffingen. BTW en belastingen zorgen voor bijna de helft (40%) van de elektriciteitsprijs.
Dat we ook nog accijns als automobilist voor stroom moeten betalen is dus onredelijk imho.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 apr 2011, 11:54

Dennis, even een tempotje teurg aub. Je praat nu vooral in jezelf. De vraagstelling is heel boeiend.

Je hoeft alleen de kostprijs in centen of euro's per km of per 100 km te berekenen. Zo kost de Punto spaardiesel mij qua brandstof ongeveer € 6,50 per 100 km. Of 6,5 cent per km. Bereken dat nou ook voor een electrische auto en de discussie kan losbarsten.

http://www.energieportal.nl/Newsflash/N ... -5113.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens deze site is de km prijs aan elektriciteit voor een elektrisch voertuig 3 cent per km. En voor een normaal benzine voertuig 9 cent per km.
Laatst gewijzigd door Hielke op 20 apr 2011, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2011, 11:58

neem als voorbeeld de Nissan Leaf, op het moment een van weinige leverbare echt electrische auto's.

accu is 24kW met een actieradius van 175 kilometer volgens fabrieksopgave.

1kW stroom kost ongeveer 20 cent ( http://www.watkosteenkilowattstroom.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; )

tijdens het laden ontstaat 15% verlies door warmte ontwikkeling in de omvormer.

dus 1 tank kost: 24 * 115% * € 0,20 = € 5,52

dus € 5,52 / 175km = 3,15 cent/km

maar in de praktijk kom je op zo'n 120km dus € 5,52 / 120km = 4,6 cent/km

tov benzine is bijvoorbeeld € 1,75 / 13km = 12,50 cent/km

maar vergeet niet de afschrijving van het accupakket wat zo'n 20.000 euro kost.... en niemand weet nog wat de werkelijke levensduur is!

Hielke

Bericht door Hielke » 20 apr 2011, 12:18

Wat ik ook wel eens zou willen weten is wat het rendement van een elektrische auto is wanneer de elektriciteit met de verbranding van fossiele brandstof is opgewekt. Bij een benzinemotor is dat ongeveer 30% en bij een dieselmotor 45%.

jaydee

Bericht door jaydee » 20 apr 2011, 12:37

Hielke schreef:Wat ik ook wel eens zou willen weten is wat het rendement van een elektrische auto is wanneer de elektriciteit met de verbranding van fossiele brandstof is opgewekt. Bij een benzinemotor is dat ongeveer 30% en bij een dieselmotor 45%.
Interessante discussie over rendement hier: http://www.olino.org/articles/2009/01/0 ... giebronnen" onclick="window.open(this.href);return false;

(eerste google hit op "rendement elektrische auto")

Hielke

Bericht door Hielke » 20 apr 2011, 12:53

jaydee schreef:
Hielke schreef:Wat ik ook wel eens zou willen weten is wat het rendement van een elektrische auto is wanneer de elektriciteit met de verbranding van fossiele brandstof is opgewekt. Bij een benzinemotor is dat ongeveer 30% en bij een dieselmotor 45%.
Interessante discussie over rendement hier: http://www.olino.org/articles/2009/01/0 ... giebronnen" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeer gekleurd en summier rapport. "Efficiency" als woord komt maar twee keer voor. Daarbij stelt de auteur dat een voertuig met een normale verbrandingsmotor een rendement van slechts 15% heeft. Dergelijke studies kun je moeilijk serieus nemen. Let wel, persoonlijk ben ik voorstander van het grootschalig gaan gebruiken van elektrische voertuigen.

jaydee

Bericht door jaydee » 20 apr 2011, 13:09

Hielke schreef:
jaydee schreef:

Zeer gekleurd en summier rapport. "Efficiency" als woord komt maar twee keer voor. Daarbij stelt de auteur dat een voertuig met een normale verbrandingsmotor een rendement van slechts 15% heeft. Dergelijke studies kun je moeilijk serieus nemen. Let wel, persoonlijk ben ik voorstander van het grootschalig gaan gebruiken van elektrische voertuigen.
Ik heb bewust "discussie" geschreven, Hielke. Die site stinkt naar geitenwol, maar de reacties onder het artikel geven een minder eenzijdig zicht op het geheel.

Bovendien, DF is ook zo gekleurd en summier als wat in deze... Alleen de kleur is anders ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 13:21

Ok, helder. Ik heb inmiddels ook één en ander uitgerekend.

Als ik 30.000 km rijd op electriciteit kost me dat 2250 euro bij een auto die 30kwh/100km verbruikt en 1 kwh 0,25 euro kost.
Dat is exact evenveel als LPG a 0,75 euro bij een verbruik van 1:10.
Bij benzine a 1,75 euro is dat 5250 euro.
Diesel 4250, maar daar kun je zeker 25-50% afhalen afhankelijk van het verbruik van een courante Diesel.

Ik begin er eindelijk een beeld bij te krijgen.
De vraag is dus vooral hoe zuinig je electromobiel is bij jouw eigen verbruik en hoe de kwh-prijs aan je wordt doorberekend, thuis, onderweg en bij oplaadpunten waar je wellicht korting/subsidie krijgt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2011, 13:24

en vergeet niet de kosten van de accu zoals ik schreef...

20.000-30.000 euro voor een pakket! dat kan er redelijk in hakken op je kilometer kostprijs ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 13:29

Een praktisch probleem voor mij zou trouwens het volgende zijn:
Ik zou een electrische auto zakelijk gaan rijden (als ik ooit overstag zou gaan). Eén van de voordelen van electrisch rijden is dat je thuis je auto op kunt laden (ff krachtstroom aan laten sluiten en klaar). Je zou de rekening dan op je zakelijke account moeten zetten, want anders moet je 19 ct/km gaan declareren en dat is weer niet handig, omdat je goedkope bijtelling hebt. Ik vraag me dus af of hoe je je privé stroomrekening zakelijk doorbelast?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 13:32

Martijn_bmw schreef:en vergeet niet de kosten van de accu zoals ik schreef...

20.000-30.000 euro voor een pakket! dat kan er redelijk in hakken op je kilometer kostprijs ;)
Sterker nog, wil je in je Tesla Model S de standaard actieradius van 160 km verhogen naar 400 km. Dan moet je 20.000-30.000 dollar (= euro veronderstel ik op voorhand) extra betalen voor je auto. Een hoop geld voor een geringe bijdrage aan het gebruiksgemak (lees noodzaak).

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2011, 13:40

Dennis Cavallino schreef:Een praktisch probleem voor mij zou trouwens het volgende zijn:
Ik zou een electrische auto zakelijk gaan rijden (als ik ooit overstag zou gaan). Eén van de voordelen van electrisch rijden is dat je thuis je auto op kunt laden (ff krachtstroom aan laten sluiten en klaar). Je zou de rekening dan op je zakelijke account moeten zetten, want anders moet je 19 ct/km gaan declareren en dat is weer niet handig, omdat je goedkope bijtelling hebt. Ik vraag me dus af of hoe je je privé stroomrekening zakelijk doorbelast?

extra meter er tussen of terug rekenen a.d.v. gereden kilometers en daarbij behoorende kW verbruik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 13:42

Extra meter is dan het enige correct meetbare.

marcokers

Bericht door marcokers » 20 apr 2011, 14:42

Martijn_bmw schreef:en vergeet niet de kosten van de accu zoals ik schreef...

Als we dan over extra kosten beginnen.
Wat dacht je dan van de afschrijving en onderhoud... moet je dat natuurlijk ook meenemen.
Wat voor soort aandrijving heb je, een elektromotor die een as aandrijft of motoren die direct de wielen aandrijven? De laatste zal minder onderhoud eisen.

Reind

Bericht door Reind » 20 apr 2011, 16:12

Ik heb een 3 tal vragen. De eerste 2 zal ik zelf beantwoorden en de derde kun je waarschijnlijk zelf wel invullen. Geeft een goed beeld hoe ontzettend krom sommige dingen zijn.

1. Hoe wordt electriciteit opgewekt?
Omdat het een vrije markt is gebeurt dit op de goedkoopste manieren mogenlijk. Een groot gedeelte wat wij in NL verbruiken is afkomstig van kolencentrales. Kolen hebben nou eenmaal een hele goeie prijs/energie verhouding (€3GJ voor de liefhebber). Essent en Nuon zijn overgenomen door Europeese partijen als E-on/ Electrabel om voor hun klanten (= europa) goedkopere stroom te kunnen leveren en daardoor marktaandeel te winnen of igg behouden. Dat doen ze door het bouwen van nieuwe kolencentrales (Eemshaven/Maasvlakte) in Nederland. Het electrisch rendement van een kolen centrale is 30%. Wat gebeurt er dan met de rest van de energie zul je denken? Nou, waarom denk je dat een kolencentrale altijd aan het water ligt? Er word dus electrischiteit opgewekt met een zeer vervuilende fossiele grondstof die ook nog maar voor 30% word benut. De opgewekte electriciteit word vervolgens verstookt in electrische auto's welke van alle kanten word gesubsidieerd :bag:

2. Wat gebeurt er met de energiebalans wanneer 25% van de auto's in Nederland (2MIO) electrisch zijn?
Dan stijgt de vraag naar electriciteit zo explosief dat er buffer capaciteits problemen komen met een instabiele KW/h prijs als gevolg. Het makkelijkste en meest economisce is dan op de vraag beantwoorden met het bijbouwen van nog meer kolen centrales = nog meer grijze stroom.

3. Is een electrische auto echt wel zo schoon zoals word voorgestelt?

marcokers

Bericht door marcokers » 20 apr 2011, 16:22

True, en daarnaast nog weer rekening houden met het rendement van de elektromotor, wordt niet voor 100% omgezet in bewegingsenergie, maar ook een deel warmte. En het rendement van de accu's zoals hierboven genoemd een verlies van 15%.
Er uitgaande dat een huidige goed zonnepaneel maar 7 tot 8% rendement heeft zal dat voorlopig ook wle geen oplossing worden.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 20 apr 2011, 16:27

electrisch rijden wordt pas interessant als een deel van de aandrijving in het wegdek komt ala maglev.

dan geeft een remmend voertuig energie terug en stijgt het rendement opeens enorm van de hele cyclus.

tevens kun je dan laden tijdens het rijden indien gewenst/noodzakelijk.

je moet geen electriciteit in een batterij willen stoppen, dat is cyclisch denken, basis egoisme.

de visie moet zijn, je hebt een lange weg, van a naar b transit verkeer, je logt in, blindeert de ramen, leunt achterover en voila op de plaats van bestemming, met volle accu's voor de laatste xxx km over normale wegen.

voorts is en blijft kernernergie de minst vervuilende energie die er is ondanks een gevalletje tjernobyl en fukushima en laat die groene energie van hier nu voor 80% uit franse kerncentrales komen........

daarbij wil ik nog melden dat de "zelf schoonverklaarde windmolens" allemaal gefinancieerd worden vanuit resultaten gedraaid op kernenergie.

zet je aan het denken.

:-)

E

marcokers

Bericht door marcokers » 20 apr 2011, 16:36

Erik schreef:voorts is en blijft kernernergie de minst vervuilende energie die er is ondanks een gevalletje tjernobyl en fukushima en laat die groene energie van hier nu voor 80% uit franse kerncentrales komen........

daarbij wil ik nog melden dat de "zelf schoonverklaarde windmolens" allemaal gefinancieerd worden vanuit resultaten gedraaid op kernenergie.
True, ben ik het 100% met je eens... en wat is in NL nou de kans op een flinke aardbeving laat staan de kans op een Tsunami... "Ik zeg ... DOEN!!"

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 20 apr 2011, 16:42

Elektrische auto's zijn wat mij betreft (als techneut) zeker niet dé oplossing zoals die momenteel voorgespiegeld wordt in politiek Den Haag.

Note vooraf: ik zie hier gebruik (= energiehoeveelheid) in kW uitgedrukt worden en da's niet correct. Je hebt het vermogen van bijvoorbeeld een apparaat (het vermogen om energie om te zetten), wat uitgedrukt wordt in Watt, of als het per duizenden Watt gaat in kW, of als het om autofanaten onderling gaat in peekaa's (pk). Het verbruik (= vermogen tot omzetten x tijdsduur) wordt dan uitgedrukt in (kilo)Joule, of zoals het thuis gaat in kWh (= 1 kW, gedurende een uur laten omzetten).

Een beetje doorsnee auto heeft bij 120 km/h 25 pk nodig dacht ik (daarboven neemt het hard toe overigens), dus zeg 17 kW. Een uur op de snelweg constant rijden zal je dus 17kWh aan energie kosten (voor verlies).

* Stel dat elektrische auto's binnen nu en 5 jaar door belastingmaatregelen net zo hip worden als belastingvrije auto's dat nu zijn (en die kans bestaat, kijk maar naar de hoeveelheid koektrommels op de weg heden ten dage) dan kun je beter maar zorgen dat je een aggegraat in je schuur hebt staan voor als de power weer eens uitvalt -> Wordt je bier tenminste niet warm :) . Een grove schatting (en vrij ruime) als ik thuis een beetje rondkijk is dat er in een beetje huishouden continue 2kW aan energie staat te verbrassen. Dat is dus 2x 24uur = 28 kWh per dag (nogmaals, dit staaf ik niet op cijfers maar een schatting). Als je zou rekenen dat de gemiddelde elektrische auto een uur per dag gebruikt wordt dan neemt het energieverbruik dus met zo'n 60 % toe (voor verliezen, dus in de praktijk nog meer).

Ik zeg: dat trekt het huidige stroomnet in dit land niet :lol: .

Even verder deze groene droom afschieten: accu's maken is een behoorlijk milieuvervuilende hobby, groene stroom zonder fatsoenlijke alternatieven is een utopie (windstil, jeuj, 40 cm sneeuw op je paar hectare zonnepanelen, jeuj, getijdenenergie werkt nog niet aantoonbaar, biobrandstof = eten opfakkelen), dus ik zou tegen Nuon/E.on/Essent/NEM/etc. zeggen: begin maar vast met bouwen van die gas en/of kolengestookte centrales :turtle: . Wel even goed nadenken dat de verbranding & afvanging van smerige goedjes goed geregeld is, zijn hele mooie technieken voor.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 20 apr 2011, 16:43

Oja, even een one-liner erbij achteraan gooien: windmolens zijn LELIJK!

Dus bouwen we ze op zee. Wat handig is want die dingen hebben nog wel eens onderhoud nodig. Ka-tjing!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2011, 17:01

Ik ben benieuwd waar het heen gaat, maar door de opmars van de electrische auto zullen we rap hetzelfde resultaat zien als bij hybrides. Het verbruik, het gebruik en de duurzaamheid valt in de praktijk tegen. En fabrikanten spiegelen de kosten rooskleuriger voor dan de werkelijkheid. Dom dat ze zulke zaken niet direct hebben weten te tackelen.

Reind

Bericht door Reind » 20 apr 2011, 17:08

G Kolkman schreef:Elektrische auto's zijn wat mij betreft (als techneut) zeker niet dé oplossing zoals die momenteel voorgespiegeld wordt in politiek Den Haag.

Note vooraf: ik zie hier gebruik (= energiehoeveelheid) in kW uitgedrukt worden en da's niet correct. Je hebt het vermogen van bijvoorbeeld een apparaat (het vermogen om energie om te zetten), wat uitgedrukt wordt in Watt, of als het per duizenden Watt gaat in kW, of als het om autofanaten onderling gaat in peekaa's (pk). Het verbruik (= vermogen tot omzetten x tijdsduur) wordt dan uitgedrukt in (kilo)Joule, of zoals het thuis gaat in kWh (= 1 kW, gedurende een uur laten omzetten).

Een beetje doorsnee auto heeft bij 120 km/h 25 pk nodig dacht ik (daarboven neemt het hard toe overigens), dus zeg 17 kW. Een uur op de snelweg constant rijden zal je dus 17kWh aan energie kosten (voor verlies).

* Stel dat elektrische auto's binnen nu en 5 jaar door belastingmaatregelen net zo hip worden als belastingvrije auto's dat nu zijn (en die kans bestaat, kijk maar naar de hoeveelheid koektrommels op de weg heden ten dage) dan kun je beter maar zorgen dat je een aggegraat in je schuur hebt staan voor als de power weer eens uitvalt -> Wordt je bier tenminste niet warm :) . Een grove schatting (en vrij ruime) als ik thuis een beetje rondkijk is dat er in een beetje huishouden continue 2kW aan energie staat te verbrassen. Dat is dus 2x 24uur = 28 kWh per dag (nogmaals, dit staaf ik niet op cijfers maar een schatting). Als je zou rekenen dat de gemiddelde elektrische auto een uur per dag gebruikt wordt dan neemt het energieverbruik dus met zo'n 60 % toe (voor verliezen, dus in de praktijk nog meer).

Ik zeg: dat trekt het huidige stroomnet in dit land niet :lol: .

Even verder deze groene droom afschieten: accu's maken is een behoorlijk milieuvervuilende hobby, groene stroom zonder fatsoenlijke alternatieven is een utopie (windstil, jeuj, 40 cm sneeuw op je paar hectare zonnepanelen, jeuj, getijdenenergie werkt nog niet aantoonbaar, biobrandstof = eten opfakkelen), dus ik zou tegen Nuon/E.on/Essent/NEM/etc. zeggen: begin maar vast met bouwen van die gas en/of kolengestookte centrales :turtle: . Wel even goed nadenken dat de verbranding & afvanging van smerige goedjes goed geregeld is, zijn hele mooie technieken voor.
Dan blijf je de CO2 balans negatief beinvloeden. CO2 is niet te filteren. Je moet het zoeken in brandstoffen met een korte levencyclus. Deze zijn in de basis CO2 neutraal. Het liefst organische risidu (afval) stromen die anders toch worden gestort en verrotten (veroozaakt CH4 ookwel methaangas, is 21 schadelijker dan CO2) of inefficient worden verbrand. Dit zijn redelijke goedkope biobrandstoffen die niet als voedsel kunnen worden bestempeld en daarsnaast in huidige installatie (lees kolencentrales) kunnen worden verbrand.
Ofwel Biomassa is heel goed toepasbaar in onze huidge infrastructuur.

Biomassa kun je ook chemisch scheiden, krijg je ethanol. 40% in Brazilie rijd daarop.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 20 apr 2011, 18:37

True.

Wat ikzelf wel een mooie oplossing vind is dat er bacterieen (dacht ik) zijn die CO2 om kunnen zetten in brandbaar spul :) . Ben de exacte term even kwijt.

Ik denk overigens dat er zo her en der bij de oliemaatschappijen heeeeel wat technologieen liggen die zijn 'opgekocht' maar momenteel nog niet in gebruik zijn.

Plaats reactie