Al die auto's worden verkocht onder 't mom van '0 uitstoot uit de uitlaat'. Maar ze kosten simpelweg energie bij verbruik en in 't geval van de leuke (!) electrische auto's zul je ze flink op hun staart trappen om er alles uit te halen. En dat gaat gepaard met een nog beperking van de (geringe) actieradius en bijbehorende 'tankbeurten'.
Electriciteit is nog altijd spotgoedkoop (ik verbruik thuis <15 euro per maand aan stroom en bijna het 10-voudige aan gas). Toch zul je met je electrische auto rekening moeten houden dat de verbruikscijfers tegen gaan vallen, net als bij hybride auto's die volgas worden bereden.
Dus hoe kun je het vebruik realistisch uitrekenen? Zoals bij de auto 1:10 = 1 liter brandstof brengt je 10 kilometer ver.
1:10 bij een electrische auto = ??Kw brengt je ?? km ver?
Iemand hier die weet hoe 't precies zit met het energieverbruik?
Op http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je uitrekenen wat een electrisch apparaat kost. In 't geval van de electrische auto ben ik wel benieuwd.
Edit: Antwoord gevonden: gemiddeld verbruik van een electrische auto is 120Wh/km. Geen idee wat voor electrische auto ze als gemiddelde hebben genomen en hoe het verbruik is gemeten. Maar het is even een ijkpunt. Wat straks een leuke vraag gaat worden bij het testen van electrische auto's, is dus hoeveel energie ze verbruiken ten opzichte van de norm (120Wh/km ?). En vooral bij een sportieve rijstijl. Aangezien een Electromotor (en de accu?) erg warm schijnt te worden bij circuitgebruik, zal het verbruik haast wel kwadratisch worden verhoogd als je voluit rijdt, of heb ik dat mis?
Op de site http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; zou je met 4 uur autogebruik per dag zo'n 40 euro aan stroom per jaar kwijt zijn, terwijl men in de wandelgangen spreekt over een vijfde van de prijs ten opzichte van benzine. Dus ergens klopt er iets niet.
Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
O wacht, ik moet 't nog x het aantal km's doen. Dus zeg 200 km per dag = dus 40X200 = 8000 euro.
Dat is weer erg veel. Damn, wie helpt ff?
-------------------------------------
Mocht dit trouwens (wederom) uitmonden in een discussie over de zin- en onzin van electrisch rijden. Dan doe ik alvast mee.

Dus laten we ons beperken tot de huidige situatie in NL, waar windenergie slechts 1% van de totale opgewekte energie uitmaakt en electrisch rijden dus vooral mogelijk wordt gemaakt door kolencentrales en kernenergie (geen uitstoot, maar wel afval en een beetje stralingsgevaar...). Erg duurzaam is groene energie niet als je alles meerekent (bouw van windmolens kost ook energie). Olie is gewoon gemaakt van dode plantjes, miljoenen jaren terug. Ik geloof zelf sterk dat we verder moeten kijken dan de huidige ontwikkelingen als 't gaat om duurzame energie. Het kan gewoon beter, efficiënter en we moeten eerlijk blijven door gehele keten te beschouwen en niet alleen één voordeel eruit te pikken. Dit laatste gebeurt helaas te veel en te vaak door (onwetende) politici en belanghebbende partijen.
Noot: Ja ik schrijf elektrisch nog steeds als electrisch. :jenna: