Federal 595RS-R topic

Dit is ons algemene autoforum.
Gesloten
Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Gert. » 13 apr 2011, 23:48

Dan ben ik benieuwd waar hij op uit komt als hij flink warm is... zal toch richting de 3 bar gaan lopen.
Lijkt me nogal hoog als ik naar de bechikbare maten kijk.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Andre » 13 apr 2011, 23:49

Als dat zo is dan is het eerder een straatband dan raceband. Maar dan moet ik nog maar zien als die scheuren er op 2.3 niet komen.

Wie gooit er paar knaken tegenaan. De banden zijn wel ietsje duurder geworden.:)

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Joost » 14 apr 2011, 02:35

De hoge begindruk klinkt mij niet vreemd in de oren.

Ik heb mijn Federals na de eerste rondjes op de Ring en op Zandvoort van 2,2 bar (koud) naar 2,5 bar (koud) gezet. Bij 2,2 bar vond ik ze niet lekker rijden, ook niet na een paar rondjes achter elkaar. Ze piepte als een gek en voelden gewoon te slap.

Op Assen reed ik met 2,5 bar (koud) en heb ik geen enkele keer dit gevoel gehad.

Heb het er op Assen toevallig nog met Hielke over gehad.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 08:16

RVV schreef:
Hans R schreef:En, wat is het verhaal van Klapband!? :D
Het verhaal van Klapband is, dat desbetreffende scheuren worden veroorzaakt omdat er met te lage bandenspanning wordt gereden/gestart. Volgens Klapband moet je deze band op 2.3 bar zetten. En niet zoals bij een slick op 1,5 1,6 bar. Door de te lage bandenspanning worden de banden te heet waardoor wrijving de scheuren in het loopvlak veroorzaken. De scheuren kunnen volgens Cees geen kwaad en maken de band niet zwakker. Maar wil je het voorkomen dan moet de bandenspanning op 2.3 bar worden gezet.
Dat is niet alleen bij de federals, maar ook met dunlops, start je op te lage spanning de eerste keer en je neemt teveel curbs mee als ze nog koud zijn dan rij je ze aan vellen.
Gewoon eerste paar rondjes druk iets hoger en netjes rijden, als ze eenmaal ingerupt zijn kan je wel wat lager weg.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Michel P » 14 apr 2011, 08:23

Ruben schreef:Nou dat schiet dan lekker op met de lightweights waar we starten op 1,5/1,6 bar :angel:
Ik rij op 2.0 bar..... maar 2.3 zou ik veels te veel vinden.

Michel

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40242
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Knot » 14 apr 2011, 08:38

Joost schreef:Op Assen reed ik met 2,5 bar (koud) en heb ik geen enkele keer dit gevoel gehad.
WTF.... 2,5 bar koud dat gaat met een beetje sturen (oke, lichte auto maar toch) toch echt naar 2,9 of misschien zelfs 3,0 bar toe heet!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 08:50

Hier staat wat testinfo inclusief drukken en temperaturen.
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2045956" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik het even snel lees is het inderdaad op 2,4 weg en dan 3,1 warm, maar als de band dan goed voelt is daar niks mis mee.
Vaak gaan mensen op veel te weinig druk weg, maar misschien dat andre hier ook wat meer over kan vertellen.
Elk merk en type band is ook weer anders. Zit soms echt een wereld van verschil in.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Reind » 14 apr 2011, 10:02

Ik heb de Federal mbt bandenspanning behandeld als een Toyo ( is immers ook een semi slick). Ik heb ze bij mijn Ringauto voor de zekerheid 0.2 hoger gezet = 1.7 dan op de Aprisco voor het geval dat ik er geen temp in kan krijgen. Naar een rondje of vier op 85% stonden ze gelijk op 2.8. Bij een Toyo gaan dan alle alarmbellen rinkelen. Dus maar snel afgelaten naar 2.2 (warm). Daarna nog 25 ronden gereden waarbij de Federal heel constant bleef en ook goede rondentijden werden gereden.

Als het waar is wat Cees zegt heb ik vandaag weer iets nieuws geleerd. Toch vreemd dat een setje banden a €650 zo makkelijk kan gaan scheuren omdat de bandenspanning niet helelmaal goed staat. Kijk, wanneer je op 0.5 of 3.5 weg rijd snap je niet helemaal hoe het werkt en zou ik het niet heel vreemd vinden dat een band erg te leiden krijgt. Maar een spanning van 1.7 lijkt me nog ruimschoorts binnen de marge.

Bij aankoop zou de leverancier dit toch nadrukkelijk moeten benoemen. Helemaal omdat in NL de Toyo de benchmark is en alternatieve semies in de basis hetzelfde worden behandeld.

En er mee doorrijden, ik weet niet. Ben absoluut geen bandenspecialist maar dit ziet er toch niet goed uit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door VLA » 14 apr 2011, 10:26

Reind schreef:
En er mee doorrijden, ik weet niet. Ben absoluut geen bandenspecialist maar dit ziet er toch niet goed uit:
Volgens Cees klapband (bandenspecialist) kan het dus geen kwaad en zul je er dus geen klapband mee krijgen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door GTRene » 14 apr 2011, 10:35

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Erik dB » 14 apr 2011, 10:41

Reind schreef:
En er mee doorrijden, ik weet niet. Ben absoluut geen bandenspecialist maar dit ziet er toch niet goed uit:
Als je rondrijdt met in je achterhoofd dat je je banden eigenlijk niet vertrouwt, lijkt het me een prima moment om ze te verkopen aan RJay. Hij schijnt ze zonder problemen tot op het canvas op te rijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Arthur » 14 apr 2011, 10:44

Ik durf de stelling wel aan dat Cees Klapband van alles kan zeggen maar dat het toch niet gepruimd wordt hier. Het enige juiste, voor de lieve vrede, wat hij kan zeggen is: klotenband, flikker maar weg en koop een ander merk!
Dan is men hier tevreden en bij elk ander antwoord wordt hij toch afgebrand. Verloren zaak dus. Jammer...

basr
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2011, 19:10

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door basr » 14 apr 2011, 10:55

Wederom een levendige uitwisseling van gedachten. Als we nu eens de proef op de som nemen. Cees of ik sponsoren een setje banden, bijvoorbeeld aan de mij bekende Reind Boone. We gaan testen en zien wat er gebeurt. Dan weten we waar we over praten. Niemand is gebaat bij een product wat niet functioneert. Als het goed is dan gaan we lekker verder met zijn allen, als de band door de mand valt kan Federal er in ieder geval wat aan doen en wachten we nog even met aankopen.

Dus: Cees levert setje banden (50/50 Cees?), Reind gaat rijden op de door Cees aangegeven spanning koud en warm, iemand gaat mee om het te kontroleren en de resultaten worden gepubliceerd. Lijkt me overigens een betere geste van Federal om zelf een setje te sponsoren en niet Cees of mij hier mee te belasten. Het gaat uiteindelijk om hun product.

Wie pakt deze bal verder op: DF, Cees, Federal of ik? Antwoord verwacht ik van DF omdat hier de discussie loopt en DF al contact met Cees heeft.

Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 10:56

Ik heb nog even nagevraagd bij Cees hoe het nou precies zat, door alle drukte gisteren (met 150 mensen ofzo gepraat) is de juiste informatie overdracht een beetje er bij in geschoten :oops:

Hieronder het mailtje wat ik vanochtend van Cees kreeg;
Goedemorgen Rico

Ze moeten beginnen op een spanning koud rond de 2.0 k achter en voor k 2.1/2,2
en dan moeten ze als ze nieuw zijn eerst rustig een ronde op warmen , dan kunnen ze gas geven ( dat is om het glade laagje op de band op te ruwen)
en dan worden ze warm rond de 2,5/2,6 en dat is goed NIET AF LATEN LOPEN , ZO ALS BIJ EEN SLICK NIET DOEN DUS ( DAAR WORDEN VEEL FOUTEN MEE GEDAAN)
Het zijn geen slicks maar semi-racing met profiel wat warmer wordt dan een slick
Kun jij mij die man die problemen had met de banden benaderen? Ik wil de band wel eens zien dan kan ik Federal informeren.

mvg klapband
Bovenstaande advies zal ik ook verwerken in de verkooppagina.

Verder ben ik ondertussen ook wel een beetje klaar met het afzeiken van Cees Klapband. Als je het normaal vind om onze zakelijke contacten af te zeiken dan doe je dat maar ergens anders. Misschien dat sommige mensen het nog niet helemaal in de gaten hebben, maar na een jaar zijn we een redelijke serieus draaiend bedrijf, we doen echt ons best voor onze klanten, onze forumbezoekers maar ook onze zakenrelaties en er mag best terechte kritiek geleverd worden, maar het stelsmatig afzeiken daar zijn Peter en ik ondertussen wel klaar mee.

:thnx:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 11:02

RVV schreef:Ik heb nog even nagevraagd bij Cees hoe het nou precies zat, door alle drukte gisteren (met 150 mensen ofzo gepraat) is de juiste informatie overdracht een beetje er bij in geschoten :oops:

Hieronder het mailtje wat ik vanochtend van Cees kreeg;
Goedemorgen Rico

Ze moeten beginnen op een spanning koud rond de 2.0 k achter en voor k 2.1/2,2
en dan moeten ze als ze nieuw zijn eerst rustig een ronde op warmen , dan kunnen ze gas geven ( dat is om het glade laagje op de band op te ruwen)
en dan worden ze warm rond de 2,5/2,6 en dat is goed NIET AF LATEN LOPEN , ZO ALS BIJ EEN SLICK NIET DOEN DUS ( DAAR WORDEN VEEL FOUTEN MEE GEDAAN)
Het zijn geen slicks maar semi-racing met profiel wat warmer wordt dan een slick
Kun jij mij die man die problemen had met de banden benaderen? Ik wil de band wel eens zien dan kan ik Federal informeren.

mvg klapband
Bovenstaande advies zal ik ook verwerken in de verkooppagina.

Verder ben ik ondertussen ook wel een beetje klaar met het afzeiken van Cees Klapband. Als je het normaal vind om onze zakelijke contacten af te zeiken dan doe je dat maar ergens anders. Misschien dat sommigen mensen het nog niet helemaal in de gaten hebben, maar na een jaar zijn we een redelijke serieus draaiend bedrijf, we doen echt ons best voor onze klanten, onze forumbezoekers maar ook onze zakenrelaties en er mag best terechte kritiek geleverd worden, maar het stelsmatig afzeiken daar zijn Peter en ik ondertussen wel klaar mee.

:thnx:
Rico,

Ik neem aan dat Cees met deze waardes een rwd auto bedoelt, misschien ook handig om het juiste advies voor een fwd en awd te vragen?

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Remmie » 14 apr 2011, 11:10

Rico,
bedankt voor het plaatsen van de informatie.
Mijn banden hebben nog geen scheuren zover ik kan zien.
De bandendruk info is zeer nuttig.

Thanks

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Andre » 14 apr 2011, 11:10

Als de bandenspanning goed is. Hoe zit het dan met de hoge spanning die op de prijzen rust. Daar heb ik de scheuren van in me beurs zitten. Die is zelfs met de hand gemaakt van tirols koeien leder.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 11:13

Ik wil voorstellen om diverse vragen te plaatsen, zoals die van Luco, dan kan ik Cees in een keer al die vragen voorleggen. Bas, ik ga jouw voorstel ook even voorleggen aan Cees hoe hij hier tegen over staat. Ik ben het natuurlijk 100% met je eens dat een test door bijvoorbeeld Reind, (die ik persoonlijk neutraal acht in deze discussie ) onder de juiste bandenspanningswaarden een bepalend testresultaat geeft.

Ondanks het gedoe rondom de prijs denk ik dat veel mensen (ook de mensen die semi-beroepsmatig met banden bezig zijn) graag zien dat de Federal band een goed en volwaardig alternatief is voor Toyo's, Dunlops of Yoko's.

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Tom » 14 apr 2011, 11:18

Pennucciracing Luco schreef:
Rico,

Ik neem aan dat Cees met deze waardes een rwd auto bedoelt, misschien ook handig om het juiste advies voor een fwd en awd te vragen?
Huh? Zijn er dan ook mensen die daarmee racen ? :mrgreen:
/inkopper

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 11:21

Tom schreef:
Pennucciracing Luco schreef:
Rico,

Ik neem aan dat Cees met deze waardes een rwd auto bedoelt, misschien ook handig om het juiste advies voor een fwd en awd te vragen?
Huh? Zijn er dan ook mensen die daarmee racen ? :mrgreen:
/inkopper
Nog een grotere inkopper.
Ja en meestal zijn die nog sneller dan jij ook :jenna: :jenna: :jenna:

Ik kan aanstaande donderdag wel een paar federals testen hoor tijdens de vrije trainingen :hosanna: :hosanna:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Hielke » 14 apr 2011, 11:41

Het voorstel van BasR is in dit stadium van de discussie het beste wat er gedaan kan/moet worden.

Het zou in principe niets hoeven kosten want Reind heeft vanwege zijn normale behandeling van de band die als semi slick verkocht wordt gewoon recht op een nieuwe set banden.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Andre » 14 apr 2011, 11:42

Luco zegt: Ik kan aanstaande donderdag wel een paar federals testen hoor tijdens de vrije trainingen :hosanna: :hosanna:

Heb je de seat wel goed verzekerd dan?

:)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 11:46

Andre schreef:Luco zegt: Ik kan aanstaande donderdag wel een paar federals testen hoor tijdens de vrije trainingen :hosanna: :hosanna:

Heb je de seat wel goed verzekerd dan?

:)
Jazeker :banaan:

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Andre » 14 apr 2011, 11:50

lol als je nou donderdag toch op het circuit bent loop dan even bij de banden leveranciers naar binnen en vraag dan even wat verder over deze federals. Dan hebben we maandag even weer contact.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 11:56

Ow dat wil ik best doen hoor :thumbup:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, mark123 en 2 gasten