Federal 595RS-R topic

Dit is ons algemene autoforum.
Gesloten
Reind

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Reind » 11 apr 2011, 11:40

Ik ga er gewoon mee terug naar Cees Klapband. Als hij akkoord gaat met "niet goed geld terug" maak ik op basis van zijn prijs dikke winst :D

Ik heb betaald: 4 x €95 = €380
Zou terug krijgen 4 x €160 €640

Kan ik weer een cricuitdagje doen :df:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 apr 2011, 11:43

@Hielke: Ik weet niet of je betoog hout snijdt maar dit leest wel lekker makkelijk weg :wink: En ik denk dat niet veel mensen er problemen mee hebben dat het je zo verwoordt. Praat ik voor mezelf :wink: Dit lijkt tenminste op onderbouwde kritiek zonder dat de ondertoon van een "sneer" erin zit. Nogmaals, weet niet of je verhaal klopt maar dat laat ik nu ff buitenbeschouwing :mrgreen:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 11 apr 2011, 11:55

RVV schreef: Overigens ben ik het wel met het kwaliteitsaspect eens. Als dit een bekend probleem is en er geen goede oplossing voor is geboden door Federal dan rest ons niets anders dan onze naam niet meer te verbinden aan deze band.
:thumbup:

We komen wel ergens uiteindelijk... ;)

Reind

Bericht door Reind » 11 apr 2011, 11:58

Hielke schreef:Het mag dan zo zijn dat er over en weer te persoonlijk en grof gereageerd wordt, in vergelijking met de ernst van de situatie met de falende Federals zijn die uitwisselingen van frustraties in dit topic totaal onbelangrijk.

Ik was behoorlijk verbaasd toen ik de mededeling van de commerciele tak van DF las dat ze onvoorwaardelijk en met maximaal vertrouwen achter de promotie en verkoop van de Federal 595 RSR sportieve straatbanden ten behoeve van DF-ers tijdens trackdays stonden. Was die band er in testen zo goed uitgekomen? Waren er al raceklasses die positieve ervaringen met die band hadden? Was de band door DF-ers qua rondetijd, consistentie en slijtage op een gedegen manier door die hard DF trackrijders getest? En waarom precies op een moment waarop een nederlandse importeur had besloten de prijs van die banden voor zijn verkoopgebied (Benelux) bijna te verdubbelen. Vergelijkingen in het promotietopic met echte semi slicks sloegen helemaal nergens op. De band is nooit in een test met z'n concurrenten vergeleken. Sterker nog, het is helemaal geen semi slick! Het taiwanese Federal heeft 'm als sportieve straatband op z'n website staan. Een hele andere band (F201, F202) wordt daar als semi slick gepromoot. Dat een paar handige gochems in Europa er eigenhandig het label semi slick op geplakt hebben is leuk voor hun beurs, niet voor het belang van de die hard trackrijder. De Amerikaanse markt is zo transparant als wat. Daar krijgen de labelaars zoals in Europa geen kans. In Amerika wordt die band nog steeds als Chinees/taiwanees B merk voor een appel en een ei als straatband verkocht.

DF commercial had deze zet nooit mogen nemen. Niet omdat ik ze geen bedrijfsmatig succes gun, wel omdat ze, zoals het er nu uitziet, met de veiligheid van DF trackday rijders op een onverantwoorde manier risico's durft aan te gaan.
Buiten het feit dat in sinds de constatering van de scheuren in mijn Federal banden het merk kwalitatief niet bepaald hoog meer heb zetten wil ik toch even op bovenstaande geageren.

De Federal RS-R is geen reguliere straatband. Ik heb voldoende circuitervaring om te stellen dat het grip niveau ver boven die van een sportstraatband ligt. Het is in mijn beleving gewoon een semi slick. Je kent Assen goed en weet wat een combinatie auto/banden voor tijden kan opleveren. Een 2.08 rijden met een licht aangepaste straat 325i e36 (standaard motor en overbrenging, eibach pro street, schroefkooi) is niet te doen op straatbanden. Rody reed geloof ik iets van 2:12 met zijn 328i op potenza's. Is toch een flink verschil.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 apr 2011, 11:59

Rico, ik word mbt deze band graag in het ongelijk gesteld.

Maar als er iemand op dit moment van wijsheid wil getuigen door z'n, vergeef me de woorden, promotionele onzin mbt deze banden terug te nemen, dan is dat Peter. Ik hoop dat hij dat zelf inmiddels ook snapt.

steve smith

Bericht door steve smith » 11 apr 2011, 12:27

Blablabla. En wie heeft er weer de grootste mond? Een wegenbelastingvrij À-label rijder die de afgelopen tig jaar geen semi verstookt heeft. Doe ff normaal man.

Heb zelf nog een stuk of 10 van die dingen gebruikt liggen (nieuw gekocht), waar waarschijnlijk ook wel wat aan te zien zal zijn. Wat ik je wel kan vertellen is dat er bij ons nog nooit eentje kapot gegaan is, wel versleten.

Aad

Bericht door Aad » 11 apr 2011, 12:36

steve smith schreef:Blablabla. En wie heeft er weer de grootste mond? Een wegenbelastingvrij À-label rijder die de afgelopen tig jaar geen semi verstookt heeft. Doe ff normaal man.

Heb zelf nog een stuk of 10 van die dingen gebruikt liggen (nieuw gekocht), waar waarschijnlijk ook wel wat aan te zien zal zijn. Wat ik je wel kan vertellen is dat er bij ons nog nooit eentje kapot gegaan is, wel versleten.
Marzelaar , die versleten brengen nu hetzelfde op als ze toen nieuw kosten :D

Hielke

Bericht door Hielke » 11 apr 2011, 12:36

Steve,

ik schat de vaardigheden van een aantal DF circuitrijders als rijders die een auto tot op het naadje weten te rijden toch net een paar klasses hoger in dan die van jou en je metgezellen. Reind is absoluut een van die DF toprijders. En daarbij komt nog dat jij je ervaringen op De Ring hebt opgedaan. Toen Andre met 888's onder de 130i op de Ring zijn rondjes 8.05 BTG draaide bleven die banden onder de optimale werkingstemperatuur.

Reind

Bericht door Reind » 11 apr 2011, 12:39

steve smith schreef:Blablabla. En wie heeft er weer de grootste mond? Een wegenbelastingvrij À-label rijder die de afgelopen tig jaar geen semi verstookt heeft. Doe ff normaal man.

En jij ervaart de band ook als semi slick neem ik aan? Jou referentiekader is wat uitgebreider aan de hand van de vele kilometers. Heb jij ze weleens 1 op 1 vergeleken met Toyo's. En zoja, wat is het verschil (liefst in rondentijden). En zijn die tijden dan ook te realiseren met de duurdere sport straatband?

steve smith

Bericht door steve smith » 11 apr 2011, 12:48

Reind schreef:

En jij ervaart de band ook als semi slick neem ik aan? Jou referentiekader is wat uitgebreider aan de hand van de vele kilometers. Heb jij ze weleens 1 op 1 vergeleken met Toyo's. En zoja, wat is het verschil (liefst in rondentijden). En zijn die tijden dan ook te realiseren met de duurdere sport straatband?
Ervaar ze absoluut als semi, heeft weinig met een straatbanden te maken.. Kan ze niet 1 op 1 met toto's vergelijken want heb de Toyo's altijd op andere auto's gereden. Maar waar een Federal het prima doet op staand water wordt deze wel te heet bij warm weer op de 156. Dat willen we met een Toyo opvangen als de auto klaar is, nieuwe Toyo's liggen klaar op 8,5" wielen.

We hebben het laatste jaar altijd een set "verse" Federals apart gehouden voor drijfnat weer op de Ring. En daar gaan we gewoon mee door, in het nat is er niets straatwaardigs wat er op lijkt. Ik zit op iPad dus kan niet makkelijk een filmpje pakken, maar op vimeo staat bij Marius een S7 filmpje waar de 156 vanaf 05:00 voor rijdt. Dat is op deze semi's......

Hielke

Bericht door Hielke » 11 apr 2011, 12:50

spykerboy schreef:Er zal maar net iemand in de markt zijn geweest voor deze banden.. die wilt ze nu niet meer na jullie gezanik allemaal over de prijs. Ik ben ook nogsteeds opzoek naar een nieuw setje 17" semi's maar welke moet ik kiezen die nog redelijk te betalen zijn van een zaterdag baantje :bag:
Het is je hopelijk niet ontgaan dat het "gezanik" inmiddels niet meer over de prijs gaat. Wil je echte semi's dan zul je waarschijnlijk semi geld moeten betalen.

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 11 apr 2011, 12:58

Ik weet genoeg, ik ga wel achter een set R888 aan voor de Evo :wink:

Zulke topics zijn echt handig, want had in eerste instantie wel oren naar de Federals.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 apr 2011, 13:16

spykerboy schreef:tja daar ging ik al vanuit..
Nou, daar zou ik dan juist niet van uit gaan.
Alle mensen die echt ervaring hebben met die band i.p.v. zomaar iets roepen zeggen dat het qua grip gewoon een semi-slick is.
Maar die breuklijnen vind ik er ook niet gezond uitzien, al weet niemand nu nog wat de oorzaak daarvan is en hoe goed dat door Federal opgelost wordt.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 apr 2011, 13:32

Echt een onvoorstelbaar topic dit. Ik ben een middag online geweest op het VIVA forum om daar mijn column stiekem te promoten, nou volgens mij gaan de dames daar meer volwassen met elkaar om dan hier.

Iets met een kop en een maaiveld en er boven uitsteken......

Reind

Bericht door Reind » 11 apr 2011, 13:34

Naar de exacte oorzaak van het scheuren ben ik erg benieuwd. Maar wie gaat het uitzoeken, deskundige DFers?, Federal?, Cees Plakband? of de levencier die ze niet meer in het assortiment heeft?

Ik weet het niet. Maar ben bang dat ik gewoon een nieuw setje moet aanschaffen en schat zo in dat geen van bovenstaande patijen mijn iets tegemoet gaan komen. :hmmm:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 11 apr 2011, 13:37

Petrolhead Tom schreef:Echt een onvoorstelbaar topic dit. Ik ben een middag online geweest op het VIVA forum om daar mijn column stiekem te promoten, nou volgens mij gaan de dames daar meer volwassen met elkaar om dan hier.

Iets met een kop en een maaiveld en er boven uitsteken......
+1, wilde net zoiets zeggen.

Iets met; I can see you're talking, but all I hear is 'bla bla bla'.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2011, 13:38

Volgens mij heeft zo ongeveer elke motorsport banden leverancier een disclaimer op zijn site staan dat gebruik van motorsportbanden op eigen risico is, ook al zit er een goedkeuring voor weggebuik op, ala R888 etc. Kortom ik denk dat je gewoon naar je centen kunt fluiten als je hier mee aan komt na een trackday. Ja circuitgebruik dus op eigen risico.

Op race producten zoals schokbrekers, remblokken banden etc zit vrijwel nooit garantie.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 apr 2011, 13:58

Als Kees Brakband nou eens dezelfde goede deal met een A-merk, gedegen en goed geteste semi-slick kon maken dan is straks iedereen tevreden.

Kan ie dat?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2011, 14:22

RVV schreef:
Bert ///M3 schreef:Volgens mij heeft zo ongeveer elke motorsport banden leverancier een disclaimer op zijn site staan dat gebruik van motorsportbanden op eigen risico is, ook al zit er een goedkeuring voor weggebuik op, ala R888 etc. Kortom ik denk dat je gewoon naar je centen kunt fluiten als je hier mee aan komt na een trackday. Ja circuitgebruik dus op eigen risico.

Op race producten zoals schokbrekers, remblokken banden etc zit vrijwel nooit garantie.

Bert een disclaimer op je site is daarin niet voldoende. Als leverancier heb je de plicht, als je wilt dat je kleine juridsche lettertjes stand houden voor de rechter om je klant hierop te wijzen. Een en ander afhankelijk van de condities waaronder je de banden koopt. Hoe het zit bij buitenlandse leveranciers weet ik ook niet precies. Alleen zou ik als ik Reind was dit niet zomaar naast me neerleggen.
Sorry hoor maar klinkt als een hoop :blabla:

Disclaimer op een site is even een voorbeeld maar ik denk dat de meeste circuit rijders wel weten hoe het werkt.

Wat denk je nu zelf dat er gebeuren gaat. Kees Klap staat op een DF trackday, verkoopt een setje banden aan mr.x en die gaat er op rijden. Komt vervolgens halverwege de dag terug met scheuren in het karkas. Denk je dan dat Kees gaat zeggen sorry jongen hier is een setje nieuwe. Nee dan gaat Kees zeggen sorry jongen circuitgebruik en dit is het risico van het vak.

Hoe zou je dat voor de rechter willen winnen, paar argumenten waar de tegenpartij uit kan kiezen:
1. Kees zegt zijn straatbanden en als je er mee op een circuit gaat rijden daar zijn ze niet voor bedoeld
2. Kees zegt zijn race banden en daar zitten sowieso risico's aan
3. Kees zegt ga je op een circuit rijden dan slijt alles sowieso in extreme mate dus dit hoort er ook bij.

Bij dit soort kwesties is het altijd jammer maar helaas. Rij jij een sectie vangrail aan gort omdat toevallig 1 van je banden klapt dan heb je gewoon pech. Mag je de schade aan vangrails, je eigen auto etc fijn zelf betalen. Klapt de band van je voorganger en die rost jou er af dan nog is de rekening voor je eigen auto voor jezelf.

Heb je dus zulke scheuren in je banden staan dan is het heel simpel in mijn optiek, weggooien die dingen en een setje andere halen klaar.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 apr 2011, 14:59

RVV schreef:
Hielke schreef:Rico, ik word mbt deze band graag in het ongelijk gesteld.

Maar als er iemand op dit moment van wijsheid wil getuigen door z'n, vergeef me de woorden, promotionele onzin mbt deze banden terug te nemen, dan is dat Peter. Ik hoop dat hij dat zelf inmiddels ook snapt.
Hielke ik ben het niet eens met je benaming promotionele onzin. Peter heeft zijn standpunt om 100% achter deze band te staan gebasseerd op de voor hem bekende en uit de praktijk vergaarde informatie. Als je de oprechtheid van Peter daarin in twijfel trekt vind ik dat een beetje jammer. En ik dacht ook niet dat we zo met elkaar "getrouwd" zijn, met elkaar op DF.
Ik trek zijn oprechtheid niet in twijfel, ik trek zijn kundigheid, zijn vermogen om te analyseren in twijfel. Hij doet uitspraken die door niemand gestaafd zijn. Laat staan door vakmensen van vakbladen in de automotive wereld.

Jullie hadden genoeg leverage gehad om samen met de DF community (ik denk hierbij aan namen als Laurens, Andre, Reind, Elmar, allemaal toprijders met een E36 racer) die banden gedegen te testen. Tegen de 888's (die zijn ruim voorradig) en tegen een goede A merk straatband (die liggen ook wel ergens om een stel velgen voor een E36). De test was voor veel DF-ers van onschatbare waarde geweest en met een goede vertaling naar het engels wordt zo'n topic zomaar een van de hottest topics binnen de verschillende auto fora.

Reind

Bericht door Reind » 11 apr 2011, 14:59

Naar de rechter stappen zal ik niet zo snel doen. Kost alleen maar tijd, en al zou ik gelijk krijgen vind ik het als nog verspilde energie. Kan mijn tijd nuttiger besteden zegmaar.

Ik probeer het gewoon bij de leverancier = niet Cees Plakband. Gaat dat niks worden, moet ik gewoon een nieuwe set kopen en leering trekken uit mijn ervaringen met deze banden.

Vondt het gewoon mijn plicht om vanuit veiligheidsaspect dit feit te posten.

Maarhuuuu.......... iemand nog intresse in een setje z.g.a.n. Federals RS-R. Zijn nog geen 1000km oud en zijn bijna net zo goed als Toyo's. Op een paar kleine details na ziet het loopvlak er nog als nieuw uit.

En al dit moois voor voor €200. Nieuw kosten ze €688. Als dat geen koopje is.

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2011, 15:08

Hielke schreef:Als Kees Brakband nou eens dezelfde goede deal met een A-merk, gedegen en goed geteste semi-slick kon maken dan is straks iedereen tevreden.

Kan ie dat?
Geen idee Hielke, maar je schrijft zelf al, dat het onzin is om een semi-slick te kopen voor een trackday. Waar zit dan de winst?

Verder klinkt zo'n insteek van een bandentest best wel leuk, serieus. Alleen heb je over 4 man, die allemaal 3 sets moeten testen, want een eerlijk vergelijk krijg je pas als iedereen op verse banden kan testen. 12 sets banden is 48 banden x gemiddeld 150 euro per band. Is 7200 euro aan banden, Daarnaast een dag een circuit afhuren met alle bandenfaciliteiten. Reken onder de streep op 15000 tot 17500 euro.. en dat moet uit eigen zak worden betaald want je kunt je banden niet laten sponsoren door de bandenleveranciers omdat je dan de schijn van partijdigheid tegen je hebt.

En met als eindresultaat een topic van onschatbare waarde..

Hielke we zijn Auto motor & Sport/Sportauto niet :wink:

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2011, 15:11

Reind schreef:Naar de rechter stappen zal ik niet zo snel doen. Kost alleen maar tijd, en al zou ik gelijk krijgen vind ik het als nog verspilde energie. Kan mijn tijd nuttiger besteden zegmaar.

Ik probeer het gewoon bij de leverancier = niet Cees Plakband. Gaat dat niks worden, moet ik gewoon een nieuwe set kopen en leering trekken uit mijn ervaringen met deze banden.

Vondt het gewoon mijn plicht om vanuit veiligheidsaspect dit feit te posten.

Maarhuuuu.......... iemand nog intresse in een setje z.g.a.n. Federals RS-R. Zijn nog geen 1000km oud en zijn bijna net zo goed als Toyo's. Op een paar kleine details na ziet het loopvlak er nog als nieuw uit.

En al dit moois voor voor €200. Nieuw kosten ze €688. Als dat geen koopje is.
Reind ik ben blij dat je dit hebt gepost, eigenlijk de meest zinnige bijdrage in heel dit topic. Waar geen letter zuur van is geschreven :thumbup:

Snipe

Bericht door Snipe » 11 apr 2011, 15:17

Hielke schreef:Ik trek zijn oprechtheid niet in twijfel, ik trek zijn kundigheid, zijn vermogen om te analyseren in twijfel. Hij doet uitspraken die door niemand gestaafd zijn. Laat staan door vakmensen van vakbladen in de automotive wereld.

Jullie hadden genoeg leverage gehad om samen met de DF community (ik denk hierbij aan namen als Laurens, Andre, Reind, Elmar, allemaal toprijders met een E36 racer) die banden gedegen te testen. Tegen de 888's (die zijn ruim voorradig) en tegen een goede A merk straatband (die liggen ook wel ergens om een stel velgen voor een E36). De test was voor veel DF-ers van onschatbare waarde geweest en met een goede vertaling naar het engels wordt zo'n topic zomaar een van de hottest topics binnen de verschillende auto fora.
Maar nu haal je twee zaken door elkaar. Wat je wel of niet test staat natuurlijk los van waar wel of geen reclame voor wordt gemaakt. Sterker nog, reclame zorgt ervoor dat er überhaupt iets getest kan worden, want anders is er geen poen om DF in de eerste plaats online te houden en in de tweede plaats om tests mee uit te voeren. En dan kun je zeggen dat zo'n test dan niet meer objectief is, maar dat is natuurlijk onzin. Zo voordelig is onze mening natuurlijk niet te koop. Bovendien zou volgens die redenering ook geen enkel automerk meer in een krant of automagazine kunnen adverteren.

Toch zullen we niet snel banden gaan testen. Dat is geen onwil, maar een kwestie van kosten. Je ziet vrijwel nooit bandentests in NL-bladen, die zijn altijd ingekocht (meestal Duits). Je hebt daar identieke auto's bij nodig, een behoorlijke berg banden en bovendien een plek waar ze getest kunnen worden. En dan natuurlijk ook nog de mensen die dat kunnen beoordelen. Kortom, dat zit er nog even niet in.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 apr 2011, 15:28

RVV schreef:
Hielke schreef:Als Kees Brakband nou eens dezelfde goede deal met een A-merk, gedegen en goed geteste semi-slick kon maken dan is straks iedereen tevreden.

Kan ie dat?

Hielke we zijn Auto motor & Sport/Sportauto niet :wink:
Rico, met een forumcommunity kun je zoveel meer dan er geld aan verdienen. Dit mag zuur klinken maar je stelt me voor wat betreft het zoeken en vinden van mogelijkheden nu net als Peter een beetje teleur. Gelukkig heb jullie mij om het een en ander uit te werken :wink:

Neem nou Reind Boone weer. Reind kan een geweldig potje sturen. Die hoeft geen 10 ronden Assen te doen voordat ie een theoretisch snelste ronde zet. Rondje opwarmen en dan knallen. Klaar. Hij kan die baan geblinddoekt rijden. Ik ken er nog zo eentje trouwens. Reind heeft sowieso een stel 888's liggen. Met die banden gaat ie komend seizoen de strijd in de Aprisco cup aan. Hij heeft tot het moment dat 200 euro van eigenaar verwisselen (tot die gek komt zeg maar :mrgreen: ) ook nog een stel Federal 595 RSR liggen. Of ie er nog op durft te knallen is maar de vraag. Met een beetje geluk heeft ie zelfs ook nog wel een set moderne straatbanden liggen. Heeft ie die niet dan zal er ongetwijfeld wel een DF-er te vinden zijn die hem voor een paar rondjes voor onder zijn Aprisco auto een set velgen met frisse Bridegestone RE50's, Pirelli Asimmetrico's, Michelin PS2 of PS3, Contisportcontact 3 of whatever A merk sportieve straatband wil uitlenen. De rijder is er al, de auto is er al, 2 van de sets banden is er sowieso al, Reind is vaak te vinden op het circuit of anders kan Andre dat wel even regelen. Er is al voor 95% aan de voorwaarden voldaan. Kost het Reind veel tijd die hij anders in zakelijk winst kon omzetten dan geef je hem een passende vergoeding. Iedereen blij.

Ik met m'n ouwe brakke lijf ga die dag z'n best doen met krik, wielsleutel en momentsleutel die 3 sets banden er zo snel mogelijk onder te leggen :oops: :mrgreen:

Gesloten