Knot, ben jij soms de maker van die filmpjes ??
Ik heb er geen meter mee op de openbare weg mee geredenShakes schreef:Ik heb ook met deze auto gereden en ik vond hem qua snelheid zeker niet te vergelijken met mijn 3.2
Haha Sander heeft inderdaad mooie praatjes, maar hij komt wel over als een toffe gastJoy schreef:Leen, destijds had Sander de eigenschap veel dingen mooier te vertellen dan in de werkelijkheid waar was. Dit lijkt mij persoonlijk ook een van die verzinsels. Geen uitdraai, wel cijfers noemen. 310 nm is wat een B3 3.0 standaard ongeveer heeft. 310 nm en 305 pk zou je uit een vrij racy motor verwachten, niet uit een Alpina.
Het toerental wat je op het filmpje hoort is zeker niet veel meer als 6500. En dan kun je nooit 300+ pk uit 3 liter slagvolume halen.
Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
http://www.youtube.com/watch?v=e5Nh_DVlcSY" onclick="window.open(this.href);return false;
Wellicht een kort diff?Niels schreef:Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
http://www.youtube.com/watch?v=e5Nh_DVlcSY" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals Steve al aangeeft zit er niet genoeg vlees aan een 2.5 om em op te boren naar 3.2 en zoals Joy al aangeeft haal je met 6700RPM geen 100pk/liter.
Waarom dat ding dan zo snel is
Ook die Amerikaanse 3,2 gebruikt een 91mm krukas. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 3,2 liter slagvolume te creeeren in een 2,5. Ik zeg alleen wel dat het onmogelijk is dat te bereiken dmv opboren. In de boring zit de ruimte niet, in de slag wel, en dat is makkelijk van buiten af te meten.Bert ///M3 schreef:Ik denk dat een 2,5 opboren naar 3,2 wel gaat, dat zijn gietijzeren blokken tenslotte. Een europese 328i naar 3,2L dat zal moeilijk zijn. Maar de amerikaanse 3,2 is eigenlijk een M52 motor gemaakt van gietijzer, welke wel weer een vergrote boring heeft, plus snellere nokkenassen. Maar de kop is in de basis een M52 / 328i kop.
Wat ik begreep uit Sander zijn verhaal is dat hij hem inderdaad weer terug heeft gekocht van Christoph, ik heb hem in ieder geval bij Sander thuis gekocht en hij is hem een week later bij mij komen brengen.Niels schreef:Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
Zoals Steve al aangeeft zit er niet genoeg vlees aan een 2.5 om em op te boren naar 3.2 en zoals Joy al aangeeft haal je met 6700RPM geen 100pk/liter.
Er zat volgens mij een 3.65 diff onder.Erik dB schreef:Wellicht een kort diff?Niels schreef:Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
Het klopt inderdaad dat niet de meeste kracht onderin zit, maar vanaf de 3000/3500rpm zijn de pk's er zeker wel, dit is wel een beetje bmw eigen.Sjef schreef:Kort diff zeker niet. Geloof dat het een origineel 3.0 m3 diff (3.15) was (Chris! geef nou eens uitsluitsel!)
Heb er zelf ook mee gereden en wat Shakes zegt kan ik me voorstellen. Voor mij voelde de auto eerst ook niet echt snel aan. Totdat je kijkt wat voor stappen je maakt in het bovenste toerenbereik. Onderin is de auto niet echt supersnel.
Deed bij mij toch denken aan een andere nokkenstok en/of een licht vliegwiel. Stationaire loop is echter weer heel rustig
Hallo Bert,Bert ///M3 schreef:De Bosch 402 die eerder genoemd word is trouwens volgens mij specifiek een non vanos DME, de latere 325i hadden de 413 welke ook gedeeld word met S50B30US.
Het filmpje van de rollebank laat zien dat het om een vanos motor gaat dus dat klopt ook al niet. Wel lijkt het zeker een M50 basis, ik zie geen vuldop aan de voorkant (maar lastig te zien slechte kwaliteit video) plus grijze afdekkap, M52/S52 motoren hebben volgens mij een zwarte. Zou het een USA 3.0 zijn, dan zou je wellicht met andere nokkenassen en nog een paar zaken zoals een grotere luchtmassameter, injectoren en een ander uitlaatsysteem wel eens 270-280 PK kunnen zien, maar 305 pk
Is dat ook nog anders te meten dan met een lange schuifmaat ?steve smith schreef:Ook die Amerikaanse 3,2 gebruikt een 91mm krukas. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 3,2 liter slagvolume te creeeren in een 2,5. Ik zeg alleen wel dat het onmogelijk is dat te bereiken dmv opboren. In de boring zit de ruimte niet, in de slag wel, en dat is makkelijk van buiten af te meten.Bert ///M3 schreef:Ik denk dat een 2,5 opboren naar 3,2 wel gaat, dat zijn gietijzeren blokken tenslotte. Een europese 328i naar 3,2L dat zal moeilijk zijn. Maar de amerikaanse 3,2 is eigenlijk een M52 motor gemaakt van gietijzer, welke wel weer een vergrote boring heeft, plus snellere nokkenassen. Maar de kop is in de basis een M52 / 328i kop.
Klopt helemaal, op papier zou hij standaard zijn, maar ze zijn ook niet helemaal achterlijk, zij weten ook dat een 325i nooit zo hard kan trekken.Arthur schreef:Ik heb geen verstand van de reglementen van je hobby maar merk wel iets op: op het kenteken staat 325i en de motorcode geeft aan dat het een 325i is van 10-1992. Is dat niet voldoende bewijs?
Neem aan dat die Benz van de concurrentie ook niet standaard is?
Sjef schreef:Kort diff zeker niet. Geloof dat het een origineel 3.0 m3 diff (3.15) was (Chris! geef nou eens uitsluitsel!)
Heb er zelf ook mee gereden en wat Shakes zegt kan ik me voorstellen. Voor mij voelde de auto eerst ook niet echt snel aan. Totdat je kijkt wat voor stappen je maakt in het bovenste toerenbereik. Onderin is de auto niet echt supersnel.
Deed bij mij toch denken aan een andere nokkenstok en/of een licht vliegwiel. Stationaire loop is echter weer heel rustig
Van welke onderdelen van de motor kan ik dan het beste een foto maken ?Gijzer schreef:@ Leen. Maak anders even wat foto's en plaats die even. Misschien kunnen Bert en Steve je dan verder helpen.
Gebruikers op dit forum: Darudevampire, k33z, Martijn_bmw, Rivanov, Sidney, Ti-Tourist (Erik), Wimo en 8 gasten