Knot, ben jij soms de maker van die filmpjes ??
Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Klopt helemaal, het geluid is goed, maar is het ook een B3 ? 
Knot, ben jij soms de maker van die filmpjes ??
Knot, ben jij soms de maker van die filmpjes ??
Laatst gewijzigd door Leen 330 op 15 feb 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Ik heb ook met deze auto gereden en ik vond hem qua snelheid zeker niet te vergelijken met mijn 3.2
- Knot
- Berichten: 40799
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Filmpjes vond ik zomaar op youtube.
Maar Chris moet het wel weten, hij heeft de auto op kenteken gehad ook en zich er volgens mij ook wel in verdiept.
Maar Chris moet het wel weten, hij heeft de auto op kenteken gehad ook en zich er volgens mij ook wel in verdiept.
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Op het kenteken stond dat het een 325i was, het motornummer klopt dus ook gewoon, is ook 2.5, maar het is geen 2.5 haha
Ik hoop dat Chris (
) uitsluitsel kan geven over "de banaan" :banaan:
Het maakt mij echt niet uit wat het is, als ik maar weet WAT het is, dan kan ik er verder mee.
Ik heb de ecu er van het weekend uitgehaald om te kijken of ik daar wat wijzer van word maar daar staat niets op van Alpina (ook geen sticker), wel met pen een extra code opgeschreven nr.: 479
De ecu van Bosch met nummer: 0 261 200 402
Voor de rest staan er nog de volgende nummers op:
174807
003
078
WBA 4000BF31030EF00406 (BF kan ook wat anders zijn= slecht leesbaar)
0FFE9022130
1738293
1748037
1738838
zegt iemand dat misschien wat ?
Ik hoop dat Chris (
Het maakt mij echt niet uit wat het is, als ik maar weet WAT het is, dan kan ik er verder mee.
Ik heb de ecu er van het weekend uitgehaald om te kijken of ik daar wat wijzer van word maar daar staat niets op van Alpina (ook geen sticker), wel met pen een extra code opgeschreven nr.: 479
De ecu van Bosch met nummer: 0 261 200 402
Voor de rest staan er nog de volgende nummers op:
174807
003
078
WBA 4000BF31030EF00406 (BF kan ook wat anders zijn= slecht leesbaar)
0FFE9022130
1738293
1748037
1738838
zegt iemand dat misschien wat ?
Laatst gewijzigd door Leen 330 op 16 feb 2011, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Ik heb er geen meter mee op de openbare weg mee geredenShakes schreef:Ik heb ook met deze auto gereden en ik vond hem qua snelheid zeker niet te vergelijken met mijn 3.2
Is de jouwe een M3 of een Alpina ?
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Haha Sander heeft inderdaad mooie praatjes, maar hij komt wel over als een toffe gastJoy schreef:Leen, destijds had Sander de eigenschap veel dingen mooier te vertellen dan in de werkelijkheid waar was. Dit lijkt mij persoonlijk ook een van die verzinsels. Geen uitdraai, wel cijfers noemen. 310 nm is wat een B3 3.0 standaard ongeveer heeft. 310 nm en 305 pk zou je uit een vrij racy motor verwachten, niet uit een Alpina.
Het toerental wat je op het filmpje hoort is zeker niet veel meer als 6500. En dan kun je nooit 300+ pk uit 3 liter slagvolume halen.
Bij 6800rpm gaatie in de begrenzer en er zitten best wel een paar PKjes onder de kap want een concurent bij mijn hobby met een Mercedes 300 die rond de 270pk zit (hij heeft veel verstand van Mercedes want hij werkt bij een grote Benz dealer als hoofd monteur), rijd ik zo voorbij en ik rijd met een hogere snelheid over de baan met een remwagen van 6500kg achter het BMWtje (vandaar dat ik nu gezeik heb van hem, hij loopt nu bij de wedstrijdleiding te klagen, hij denkt dat ik niet standaard bent of dat het een 3.2 is, dit moet ik nu op 1 of andere manier aan zien te tonen)
Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
http://www.youtube.com/watch?v=e5Nh_DVlcSY" onclick="window.open(this.href);return false;
- MartijnGizmo
- Berichten: 13050
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Lijkt me net een vraagstuk voor Bert of Steve! 
- Niels
- Berichten: 22536
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
http://www.youtube.com/watch?v=e5Nh_DVlcSY" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals Steve al aangeeft zit er niet genoeg vlees aan een 2.5 om em op te boren naar 3.2 en zoals Joy al aangeeft haal je met 6700RPM geen 100pk/liter.
Waarom dat ding dan zo snel is
- Erik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Wellicht een kort diff?Niels schreef:Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
http://www.youtube.com/watch?v=e5Nh_DVlcSY" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals Steve al aangeeft zit er niet genoeg vlees aan een 2.5 om em op te boren naar 3.2 en zoals Joy al aangeeft haal je met 6700RPM geen 100pk/liter.
Waarom dat ding dan zo snel is
- Arthur
- Berichten: 43737
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Ik heb geen verstand van de reglementen van je hobby maar merk wel iets op: op het kenteken staat 325i en de motorcode geeft aan dat het een 325i is van 10-1992. Is dat niet voldoende bewijs?
Neem aan dat die Benz van de concurrentie ook niet standaard is?
Neem aan dat die Benz van de concurrentie ook niet standaard is?
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
0 261 200 402 = 325i
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Kort diff zeker niet. Geloof dat het een origineel 3.0 m3 diff (3.15) was (Chris! geef nou eens uitsluitsel!
)
Heb er zelf ook mee gereden en wat Shakes zegt kan ik me voorstellen. Voor mij voelde de auto eerst ook niet echt snel aan. Totdat je kijkt wat voor stappen je maakt in het bovenste toerenbereik. Onderin is de auto niet echt supersnel.
Deed bij mij toch denken aan een andere nokkenstok en/of een licht vliegwiel. Stationaire loop is echter weer heel rustig
Heb er zelf ook mee gereden en wat Shakes zegt kan ik me voorstellen. Voor mij voelde de auto eerst ook niet echt snel aan. Totdat je kijkt wat voor stappen je maakt in het bovenste toerenbereik. Onderin is de auto niet echt supersnel.
Deed bij mij toch denken aan een andere nokkenstok en/of een licht vliegwiel. Stationaire loop is echter weer heel rustig
- Bert ///M3
- Berichten: 9426
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Ik denk dat het allemaal niet zo duidelijk is totdat je hem daadwerkelijk open maakt. Of even meten is weten zoals Steve aangeeft.
Bosch nummer betekend meestal een M50 als basis, M52 en alles daarna heeft Siemens managment. Maar het is ook weer mogelijk om een M52/S52 op Bosch te laten lopen, word wel eens omgebouwd. Dus als er echt 300 PK in zit dan hebben ze er iets mee uitgevreten dat is zeker.
Ik denk dat een 2,5 opboren naar 3,2 wel gaat, dat zijn gietijzeren blokken tenslotte. Een europese 328i naar 3,2L dat zal moeilijk zijn. Maar de amerikaanse 3,2 is eigenlijk een M52 motor gemaakt van gietijzer, welke wel weer een vergrote boring heeft, plus snellere nokkenassen. Maar de kop is in de basis een M52 / 328i kop.
Als je weet hoeveel er onderling uitwisselbaar is dan blijft het eigenlijk gissen. Is het vermogen werkelijk 300 PK bij nog geen 7000 toeren dan zou ik ook aan 3,2L denken.
Bosch nummer betekend meestal een M50 als basis, M52 en alles daarna heeft Siemens managment. Maar het is ook weer mogelijk om een M52/S52 op Bosch te laten lopen, word wel eens omgebouwd. Dus als er echt 300 PK in zit dan hebben ze er iets mee uitgevreten dat is zeker.
Ik denk dat een 2,5 opboren naar 3,2 wel gaat, dat zijn gietijzeren blokken tenslotte. Een europese 328i naar 3,2L dat zal moeilijk zijn. Maar de amerikaanse 3,2 is eigenlijk een M52 motor gemaakt van gietijzer, welke wel weer een vergrote boring heeft, plus snellere nokkenassen. Maar de kop is in de basis een M52 / 328i kop.
Als je weet hoeveel er onderling uitwisselbaar is dan blijft het eigenlijk gissen. Is het vermogen werkelijk 300 PK bij nog geen 7000 toeren dan zou ik ook aan 3,2L denken.
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Ook die Amerikaanse 3,2 gebruikt een 91mm krukas. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 3,2 liter slagvolume te creeeren in een 2,5. Ik zeg alleen wel dat het onmogelijk is dat te bereiken dmv opboren. In de boring zit de ruimte niet, in de slag wel, en dat is makkelijk van buiten af te meten.Bert ///M3 schreef:Ik denk dat een 2,5 opboren naar 3,2 wel gaat, dat zijn gietijzeren blokken tenslotte. Een europese 328i naar 3,2L dat zal moeilijk zijn. Maar de amerikaanse 3,2 is eigenlijk een M52 motor gemaakt van gietijzer, welke wel weer een vergrote boring heeft, plus snellere nokkenassen. Maar de kop is in de basis een M52 / 328i kop.
- Bert ///M3
- Berichten: 9426
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Klopt idd. Volgens mij is het niet al te moeilijk om die 91mm slag krukas in een 2,5L te krijgen icm passende drijfstangen. Alleen waren die er niet voor 1996 en vanaf toen kon je een complete 3,2 kopen, denk dat haast niemand het gedaan heeft omdat het feitelijk geen nut heeft als je ze zo kopen kan, plus je dan door het verschil in boring nog steeds rond de 3.0L zit, welke je toen ook kant en klaar kon kopen, alleen gerealiseerd uit een grotere boring dus weer even beter voor een toerenmotor.
Ik heb gisteren trouwens een levend staaltje bewijs gezien dat de rek er echt wel uit is bij 3,2L bij de gietijzeren M50/52/54 serie en S50/S54 serie. S54 met gekraakte cylinderwand.
Ik heb gisteren trouwens een levend staaltje bewijs gezien dat de rek er echt wel uit is bij 3,2L bij de gietijzeren M50/52/54 serie en S50/S54 serie. S54 met gekraakte cylinderwand.
- Bert ///M3
- Berichten: 9426
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
De Bosch 402 die eerder genoemd word is trouwens volgens mij specifiek een non vanos DME, de latere 325i hadden de 413 welke ook gedeeld word met S50B30US.
Het filmpje van de rollebank laat zien dat het om een vanos motor gaat dus dat klopt ook al niet. Wel lijkt het zeker een M50 basis, ik zie geen vuldop aan de voorkant (maar lastig te zien slechte kwaliteit video) plus grijze afdekkap, M52/S52 motoren hebben volgens mij een zwarte. Zou het een USA 3.0 zijn, dan zou je wellicht met andere nokkenassen en nog een paar zaken zoals een grotere luchtmassameter, injectoren en een ander uitlaatsysteem wel eens 270-280 PK kunnen zien, maar 305 pk
Het filmpje van de rollebank laat zien dat het om een vanos motor gaat dus dat klopt ook al niet. Wel lijkt het zeker een M50 basis, ik zie geen vuldop aan de voorkant (maar lastig te zien slechte kwaliteit video) plus grijze afdekkap, M52/S52 motoren hebben volgens mij een zwarte. Zou het een USA 3.0 zijn, dan zou je wellicht met andere nokkenassen en nog een paar zaken zoals een grotere luchtmassameter, injectoren en een ander uitlaatsysteem wel eens 270-280 PK kunnen zien, maar 305 pk
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Wat ik begreep uit Sander zijn verhaal is dat hij hem inderdaad weer terug heeft gekocht van Christoph, ik heb hem in ieder geval bij Sander thuis gekocht en hij is hem een week later bij mij komen brengen.Niels schreef:Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
http://www.youtube.com/watch?v=e5Nh_DVlcSY" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals Steve al aangeeft zit er niet genoeg vlees aan een 2.5 om em op te boren naar 3.2 en zoals Joy al aangeeft haal je met 6700RPM geen 100pk/liter.
Waarom dat ding dan zo snel is
Laatst gewijzigd door Leen 330 op 16 feb 2011, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Er zat volgens mij een 3.65 diff onder.Erik dB schreef:Wellicht een kort diff?Niels schreef:Had Spoolder dat ding weer terug gekocht dan? Ik ben het spoor kwijt....Christoph had em toch na Sander?Leen 330 schreef: Dit fimpje kwam ik ook nog tegen op youtube, was denk ik de dag voor aflevering (Sander is de auto komen brengen bij mij).
http://www.youtube.com/watch?v=e5Nh_DVlcSY" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals Steve al aangeeft zit er niet genoeg vlees aan een 2.5 om em op te boren naar 3.2 en zoals Joy al aangeeft haal je met 6700RPM geen 100pk/liter.
Waarom dat ding dan zo snel is
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Het klopt inderdaad dat niet de meeste kracht onderin zit, maar vanaf de 3000/3500rpm zijn de pk's er zeker wel, dit is wel een beetje bmw eigen.Sjef schreef:Kort diff zeker niet. Geloof dat het een origineel 3.0 m3 diff (3.15) was (Chris! geef nou eens uitsluitsel!)
Heb er zelf ook mee gereden en wat Shakes zegt kan ik me voorstellen. Voor mij voelde de auto eerst ook niet echt snel aan. Totdat je kijkt wat voor stappen je maakt in het bovenste toerenbereik. Onderin is de auto niet echt supersnel.
Deed bij mij toch denken aan een andere nokkenstok en/of een licht vliegwiel. Stationaire loop is echter weer heel rustig
Er zat een normaal vliegwiel in van een 2.5, nu zit er een standaard vliegwiel van een 2.8 E46 op (ik had die E46 bak nog komleet liggen), dit heb ik gedaan omdat de koppelingsplaten en drukgroep nu zwaarder zijn (spullen bij Biesheuvel autosport vandaan).
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Hallo Bert,Bert ///M3 schreef:De Bosch 402 die eerder genoemd word is trouwens volgens mij specifiek een non vanos DME, de latere 325i hadden de 413 welke ook gedeeld word met S50B30US.
Het filmpje van de rollebank laat zien dat het om een vanos motor gaat dus dat klopt ook al niet. Wel lijkt het zeker een M50 basis, ik zie geen vuldop aan de voorkant (maar lastig te zien slechte kwaliteit video) plus grijze afdekkap, M52/S52 motoren hebben volgens mij een zwarte. Zou het een USA 3.0 zijn, dan zou je wellicht met andere nokkenassen en nog een paar zaken zoals een grotere luchtmassameter, injectoren en een ander uitlaatsysteem wel eens 270-280 PK kunnen zien, maar 305 pk
Volgens mij weet jij heel erg veel van deze motoren
Het onderblok is van gietijzer, want het vlakke stukje naast de oliepeilstok was behoorlijk geroest, ik moest een aardig tijdje schuren om de motorcode leesbaar te krijgen en aluminium slaat wit / grijs uit volgens mij.
Je hebt het over een vuldop, bedoel je daarmee de olievuldop ? zo ja, dan kan ik je vertellen dat die helemaal tegen het schudboard aan zit, ik haalde hem er zaterdag af en vond hem al vreemd dicht (bij eronder) bij het schudboard zitten.
Ik weet niet of de luchtmassameter groter is dan normaal, ik weet niet hoe je dat kan checken ?
Injectoren ook geen flauw idee.
Er zit wel een spaggeti spruitstuk op en een rvs sportpijp van voor naar achter, kat./middendemper en einddemper zit er niet meer onder, want je mag herrie maken met mijn hobby, ik haalde de sensor van de kat. af maar de motor bleef gewoon lopen, liep ook niet anders.
Kan je hier iets meer mee ?
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Is dat ook nog anders te meten dan met een lange schuifmaat ?steve smith schreef:Ook die Amerikaanse 3,2 gebruikt een 91mm krukas. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 3,2 liter slagvolume te creeeren in een 2,5. Ik zeg alleen wel dat het onmogelijk is dat te bereiken dmv opboren. In de boring zit de ruimte niet, in de slag wel, en dat is makkelijk van buiten af te meten.Bert ///M3 schreef:Ik denk dat een 2,5 opboren naar 3,2 wel gaat, dat zijn gietijzeren blokken tenslotte. Een europese 328i naar 3,2L dat zal moeilijk zijn. Maar de amerikaanse 3,2 is eigenlijk een M52 motor gemaakt van gietijzer, welke wel weer een vergrote boring heeft, plus snellere nokkenassen. Maar de kop is in de basis een M52 / 328i kop.
Ik kom er anders ook wel uit, maar misschien is er nog een ander handigheidje om dit te meten.
Op mijn werk hebben we wel een schuifmaat maar die is waarschijnlijk te kort.
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Klopt helemaal, op papier zou hij standaard zijn, maar ze zijn ook niet helemaal achterlijk, zij weten ook dat een 325i nooit zo hard kan trekken.Arthur schreef:Ik heb geen verstand van de reglementen van je hobby maar merk wel iets op: op het kenteken staat 325i en de motorcode geeft aan dat het een 325i is van 10-1992. Is dat niet voldoende bewijs?
Neem aan dat die Benz van de concurrentie ook niet standaard is?
Ik heb helemaal geen verstand van een Mercedes (en dat wil ook zo houden haha), hij zegt datie op de achteras na standaard is.
- Gijzer
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
- Locatie: Elke bocht is een uitdaging.
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
@ Leen. Maak anders even wat foto's en plaats die even. Misschien kunnen Bert en Steve je dan verder helpen.
-
Christoph
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Sjef schreef:Kort diff zeker niet. Geloof dat het een origineel 3.0 m3 diff (3.15) was (Chris! geef nou eens uitsluitsel!)
Heb er zelf ook mee gereden en wat Shakes zegt kan ik me voorstellen. Voor mij voelde de auto eerst ook niet echt snel aan. Totdat je kijkt wat voor stappen je maakt in het bovenste toerenbereik. Onderin is de auto niet echt supersnel.
Deed bij mij toch denken aan een andere nokkenstok en/of een licht vliegwiel. Stationaire loop is echter weer heel rustig
Weet eigenlijk niet meer of het een 3.15 was, goeie vraag... Maybe dat ik ergens nog een foto er van heb. Ik heb hem trouwens zelf niet terug verkocht aan Sander.
Verder weet ik net zo veel als jou aan de hand van wat ik kon zien aan de buitenkant. Bak weet ik ook dat het een 328i/M3 bak is toen ik de hardy schijf moest vervangen. Wat voor koppelingsset heb je gehaald? Motor is gewoon lastig te controleren. Standaard vliegwiel had ik ook al verwacht, aangezien hij erg rustig is stationair en onderin ja.
- Leen 330
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 feb 2011, 19:52
- Locatie: Barendrecht
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Van welke onderdelen van de motor kan ik dan het beste een foto maken ?Gijzer schreef:@ Leen. Maak anders even wat foto's en plaats die even. Misschien kunnen Bert en Steve je dan verder helpen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 17 gasten
