De eigenaar is op zoek naar informatie over de motor. Zijn collega coureurs (zal ergens in de autocross zijn) vinden de auto te snel en denken dat het een 3.2 Alpina motor betreft, welke niet zou mogen ivm het reglement (max 3000cc). Als het goed is had de auto van Sander Spoolder een 3.0 Alpina blok. Auto is destijds naar Christoph gegaan als ik het goed heb ?
Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
- Joy
Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
De eigenaar is op zoek naar informatie over de motor. Zijn collega coureurs (zal ergens in de autocross zijn) vinden de auto te snel en denken dat het een 3.2 Alpina motor betreft, welke niet zou mogen ivm het reglement (max 3000cc). Als het goed is had de auto van Sander Spoolder een 3.0 Alpina blok. Auto is destijds naar Christoph gegaan als ik het goed heb ?
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Re: Ex. E36 Sander Spoolder gespot ?
Tering wat hebben ze met dat ding gedaan!!
Was idd van Christoph. Bij mijn weten was het wel een 3.0 hoor.
Was het niet een 2.8 die opgeboord was tot 3 liter?
Was idd van Christoph. Bij mijn weten was het wel een 3.0 hoor.
Was het niet een 2.8 die opgeboord was tot 3 liter?
-
Even bellen naar Kia Vianen en bellen naar een verkoper, of was het nou de eigenaar 

- Downforce Hans
Wat was hij nou eigenlijk nietShakes schreef:Even bellen naar Kia Vianen en bellen naar een verkoper, of was het nou de eigenaar

-
een troublemaker?
- Snipe
"Spreek ik met Kia Vianen? Goedemiddag, ik ben op zoek naar de heer Spoolder, de eigenaar. Ik wil hem even complimenteren met zijn fantastische 335i!"Shakes schreef:Even bellen naar Kia Vianen en bellen naar een verkoper, of was het nou de eigenaar
-

Wat mij altijd verteld is, is dat het een 2.5 opgeboord is naar 3 liter.. Ik heb hem niet uit elkaar gehaald, heb zelf nooit geklaagd over het vermogen.
- Knot
Gewoon 3 liter toch?
Prachtig hoe die SS weer onder de aandacht komt
Prachtig hoe die SS weer onder de aandacht komt

- Joy
Haha mooi hoor, had niet kunnen bedenken dat de auto dit nog zou moeten doen op z'n ouwe dag

- Mark Nauta
Dit is voor het eerst dat ik tractorpulling zie met een auto. Zonde eigenlijk van die e36, was een lachen ding! Bij mij schiet de banaanfoto direct weer door het hoofd 

-
OnlineMartijn_bmw
idd nooit geweten dat ze dit ook met "gewone" personen auto's doen 

- Downforce Hans
Bij mij Spoolder zijn vriendin..........Mark Nauta schreef:Dit is voor het eerst dat ik tractorpulling zie met een auto. Zonde eigenlijk van die e36, was een lachen ding! Bij mij schiet de banaanfoto direct weer door het hoofd

- Leen 330
Hallo allemaal,
Ik ben de nieuwe eigenaar van "de banaan" :banaan: , best karretje, doet het goed in zijn 2de leven.
Weet iemand mij te vertellen of het een Alpina 2.8 of 3.0 is of een gewoon opgeboorde 3.0 ?
Ik ben er ontertussen wel achter dat de motorcode die erin staat van een 325i is, productiedatum 29-10-1992 en afgeleverd in Luxemburg.
Ik ben internet aant afstruinen geweest en zag dat Alpina in 1992 gebruik maakte van de 2.5 om een Alpina B6 2.8 te maken en vanaf 1993 er een B3 3.0 van hebben gemaakt.
Het maakt mij niet zo heel veel uit wat het is alleen moet ik het inderdaad zoals bovenin dit onderwerp al geschreven aan kunnen tonen bij onze stichting autotrek / carpulling dat het een 3.0 of minder is, want de concullega's hebben het vermoeden dat het een 3.2 is, dit komt omdat er een filmpje van "de banaan" op Youtube staat, op de dyno met 305 pk.
Er staan nog veel meer filmpjes van "de banaan"op Youtube: autotrek trouble maker.
Groeten Leen.
Ik ben de nieuwe eigenaar van "de banaan" :banaan: , best karretje, doet het goed in zijn 2de leven.
Weet iemand mij te vertellen of het een Alpina 2.8 of 3.0 is of een gewoon opgeboorde 3.0 ?
Ik ben er ontertussen wel achter dat de motorcode die erin staat van een 325i is, productiedatum 29-10-1992 en afgeleverd in Luxemburg.
Ik ben internet aant afstruinen geweest en zag dat Alpina in 1992 gebruik maakte van de 2.5 om een Alpina B6 2.8 te maken en vanaf 1993 er een B3 3.0 van hebben gemaakt.
Het maakt mij niet zo heel veel uit wat het is alleen moet ik het inderdaad zoals bovenin dit onderwerp al geschreven aan kunnen tonen bij onze stichting autotrek / carpulling dat het een 3.0 of minder is, want de concullega's hebben het vermoeden dat het een 3.2 is, dit komt omdat er een filmpje van "de banaan" op Youtube staat, op de dyno met 305 pk.
Er staan nog veel meer filmpjes van "de banaan"op Youtube: autotrek trouble maker.
Groeten Leen.
- Mark Nauta
Welkom Leen,
Hierboven postte Christoph (ook oud eigenaar van de banaan) dat het een opgeboorde 2.5 is. Vergroot naar 3 liter. Een 3.2 zou meer vermogen hebben ook.
Hierboven postte Christoph (ook oud eigenaar van de banaan) dat het een opgeboorde 2.5 is. Vergroot naar 3 liter. Een 3.2 zou meer vermogen hebben ook.
- Leen 330
Thanks Mark,
Ik las het inderdaad, alleen is het een gewoon een opgeboorde door een tuningsbedrijf of is het Alpina 3.0 B3 ?
Een 3.2 Alpina maken ze dacht ik van een 2.8 blok en leverd volgens internet rond de 265 pk.
Kloppen de pk's die bij het filmpje staat op youtube waar de banaan op de dynobank staat ? staat 305 pk bij.
Ik zelf vind het allemaal wel prima dat vermogen alleen krijg ik bij de eerst volgende wedstrijd (23-04-2011) een technische keuring van de wagen waar de motor zeker niet word gespaard, want de andere deelnemers kunnen het niet meer winnen en dan gaat het zeiken beginnen (slechte verliezers).
Mijn grootste concurent is een Mercedes 300 :jenna: die alles won tot de banaan op de baan kwam :banaan:
Ik las het inderdaad, alleen is het een gewoon een opgeboorde door een tuningsbedrijf of is het Alpina 3.0 B3 ?
Een 3.2 Alpina maken ze dacht ik van een 2.8 blok en leverd volgens internet rond de 265 pk.
Kloppen de pk's die bij het filmpje staat op youtube waar de banaan op de dynobank staat ? staat 305 pk bij.
Ik zelf vind het allemaal wel prima dat vermogen alleen krijg ik bij de eerst volgende wedstrijd (23-04-2011) een technische keuring van de wagen waar de motor zeker niet word gespaard, want de andere deelnemers kunnen het niet meer winnen en dan gaat het zeiken beginnen (slechte verliezers).
Mijn grootste concurent is een Mercedes 300 :jenna: die alles won tot de banaan op de baan kwam :banaan:

- Peric
Uitliteren en je weet 't...
- Sjef
Tsja, De banaan trok idd erg goed.
Heb em tijdens de Christoph periode naast de impreza gehad en ik kwam er niet voorbij (285pk gemeten maar stuk meer koppel). Bovendien zijn de slagen van de e36 ook wat langer.
Was er dus al van overtuigd dat er iig dus zeker rond de 300pk inzat.
Het blijft een mysterie maar het blijkt iig een betrouwbare snelle auto te zijn nog steeds
.
Heb em tijdens de Christoph periode naast de impreza gehad en ik kwam er niet voorbij (285pk gemeten maar stuk meer koppel). Bovendien zijn de slagen van de e36 ook wat langer.
Was er dus al van overtuigd dat er iig dus zeker rond de 300pk inzat.
Het blijft een mysterie maar het blijkt iig een betrouwbare snelle auto te zijn nog steeds

-
Terzijde: er waren toen meer aanbieders van een dergelijke ombouw: MST Wiesmann, Hartge en AC Schnitzer leverde ook 3.0's.
Dat de basis 325i is en geen 328i is alleen maar goed, dan is het blok tenminste van gietijzer. Als ik me niet vergis hadden die 3,0 gewoon 84mm slag net als een 328i, en hebben de 3,2's een nog langere. Dus je hoeft niet eens uit te literen, 3,2 haal je namelijk niet met een korte slag krukas. Zoveel vlees heeft het blok niet.
Edit:
Slag 2.8 is 84mm, met dezelfde boring als een 2.5
Slag 3.0 is 86mm met een iets grotere boring
Slag 3.2 is 91mm bij dezelfde boring als een 3.0
Met een grote schuifmaat kun je je vraag dus beantwoorden. Als de slag 86mm of korter is lijkt het me onmogelijk om meer dan 3000cc inhoud te hebben.
Dat de basis 325i is en geen 328i is alleen maar goed, dan is het blok tenminste van gietijzer. Als ik me niet vergis hadden die 3,0 gewoon 84mm slag net als een 328i, en hebben de 3,2's een nog langere. Dus je hoeft niet eens uit te literen, 3,2 haal je namelijk niet met een korte slag krukas. Zoveel vlees heeft het blok niet.
Edit:
Slag 2.8 is 84mm, met dezelfde boring als een 2.5
Slag 3.0 is 86mm met een iets grotere boring
Slag 3.2 is 91mm bij dezelfde boring als een 3.0
Met een grote schuifmaat kun je je vraag dus beantwoorden. Als de slag 86mm of korter is lijkt het me onmogelijk om meer dan 3000cc inhoud te hebben.
- Leen 330
Ik zal eens kijken of ik zo'n lange schuifmaat op de kop kan tikken, ik had gehoopt dat de vorige eigenaar had geweten wat het precies voor blok is, dit moet ik n.l. kunnen overleggen aan de keurmeester, met alleen de cilinder inhoud heb ik niet genoeg want een standaard 3.0 is niet geleverd in een E36, alleen een m3 (maar dat is het niet) en door Alpina, Als het geen Alpina is dan is "de banaan" :banaan: niet standaard en mag ik eigenlijk niet in mijn klasse meerijden
, want MST Wiesmann, Hartge en AC Schnitzer zijn tuningsbedrijven maar Alpina niet volgens de gegevens die ik op internet gevonden heb
.

Laatst gewijzigd door Leen 330 op 15 feb 2011, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Auto: Prius+
Dan moet het ook een Alpina zijn in de papieren toch? Met de M3 is er wel een 3.0 geleverd dus in principe kan een E36 een 3.0 op papier zijn 

- Bert ///M3
Hm ik vind het een apart verhaal.
Sowieso zou 305 PK gewoon veel zijn als het om een M50 derivaat gaat. Alpina, ACS etc zaten volgens mij rond de 240 PK.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat het om een USA M3 motor gaat 3.0 of 3,2. Dat zijn gietijzeren blokken en daar is meer mee te doen. Met wat updates zoals een M50 inlaat, ander uitlaatsysteem en een set nokkenassen doet zo'n USA 3,2 wel redelijk eenvoudig 300 PK. De 3.0 USA blokken zijn volgens mij dan weer niet zo eenvoudig op 300 PK te krijgen omdat je gewoon iets achterloopt qua max toerental en inhoud.
Alpina leverde in zijn latere Roadster zoals die van Femme dacht ik wel een 300 PK variant gebaseerd op de USA M3 motor. Zo'n motor even in een E36 sleutelen lijkt me ook niet zo lastig.
Sowieso zou 305 PK gewoon veel zijn als het om een M50 derivaat gaat. Alpina, ACS etc zaten volgens mij rond de 240 PK.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat het om een USA M3 motor gaat 3.0 of 3,2. Dat zijn gietijzeren blokken en daar is meer mee te doen. Met wat updates zoals een M50 inlaat, ander uitlaatsysteem en een set nokkenassen doet zo'n USA 3,2 wel redelijk eenvoudig 300 PK. De 3.0 USA blokken zijn volgens mij dan weer niet zo eenvoudig op 300 PK te krijgen omdat je gewoon iets achterloopt qua max toerental en inhoud.
Alpina leverde in zijn latere Roadster zoals die van Femme dacht ik wel een 300 PK variant gebaseerd op de USA M3 motor. Zo'n motor even in een E36 sleutelen lijkt me ook niet zo lastig.
- MartijnGizmo
Dat 'US-E36-M3-blok' zat ook in Alpina's E46 3.3 volgens mij, met 280pk en max 7200rpm...
- Leen 330
Ik merk wel dat hier veel mensen zitten die er meer verstand van hebben dan ik zelf
.
Alleen heb ik nog steeds de vraag, waar je op het blok kan achterhalen op het een Alpina 3.0 (of wat anders)is of niet, volgens de motorcode (vlakke plaatje naast de oliepeilstok) is het een 325i van de 10de maand uit 1992.
Laat Alpina deze code gewoon staan of wijzigen ze deze door hun eigen code of monteren ze ergens een Alpina type/code plaatje ?
Dit is de link van youtube waar de bmw op de dynobank staat: http://www.youtube.com/watch?v=0dkgPFUI8yo" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit filmpje heeft de vorige eigenaar gemaakt, alleen je ziet nergens de pk's staan, maar als ik het zo kan zien en horen dan lijkt het mij wel oke

Alleen heb ik nog steeds de vraag, waar je op het blok kan achterhalen op het een Alpina 3.0 (of wat anders)is of niet, volgens de motorcode (vlakke plaatje naast de oliepeilstok) is het een 325i van de 10de maand uit 1992.
Laat Alpina deze code gewoon staan of wijzigen ze deze door hun eigen code of monteren ze ergens een Alpina type/code plaatje ?
Dit is de link van youtube waar de bmw op de dynobank staat: http://www.youtube.com/watch?v=0dkgPFUI8yo" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit filmpje heeft de vorige eigenaar gemaakt, alleen je ziet nergens de pk's staan, maar als ik het zo kan zien en horen dan lijkt het mij wel oke

- Joy
Leen, destijds had Sander de eigenschap veel dingen mooier te vertellen dan in de werkelijkheid waar was. Dit lijkt mij persoonlijk ook een van die verzinsels. Geen uitdraai, wel cijfers noemen. 310 nm is wat een B3 3.0 standaard ongeveer heeft. 310 nm en 305 pk zou je uit een vrij racy motor verwachten, niet uit een Alpina.
Het toerental wat je op het filmpje hoort is zeker niet veel meer als 6500. En dan kun je nooit 300+ pk uit 3 liter slagvolume halen.
Het toerental wat je op het filmpje hoort is zeker niet veel meer als 6500. En dan kun je nooit 300+ pk uit 3 liter slagvolume halen.
- Knot
Auto klinkt in ieder geval wel lekker!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dgJ7VFC3 ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HRKpKMku ... er&list=UL[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dgJ7VFC3 ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HRKpKMku ... er&list=UL[/youtube]