Politici Belgie willen verbod op SUV's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Maus335i

Re: Politici Belgie willen verbod op SUV's

Bericht door Maus335i » 09 feb 2011, 16:04

Robertdj schreef:Naast het feit dat de bestuurder zich hoog en droog boven de rest van het verkeer bevindt en sommige zich daar ook naar gedragen.
Dan ligt dat toch aan de bestuurder en niet aan die SUV......
Kijk, das wel heel arrogant geredeneeerd. Wie zegt dat die mensen een keuze hebben voor een grotere auto?
Zo arrogant was die opmerking niet, maar ik vond hem wel goed passen bij de achterloze opmerkingen over "SUV bestuurders". Lekker mensen in een hokje stoppen: SUV rijden = aso meneer/mevrouw. Ik heb overigens een flinke poos terug in een Ford Expedition SUF van tegen de 3000 kilo gereden die ik meende iets van 14.000 euro kostte. Nog steeds niet weinig geld, maar goedkoper dan een nieuwe Aygo etc. Een grote auto hoeft niet per se duur te zijn, maar ik zou juist puur omwille van veiligheid niet eens in zon klein beestje WILLEN rijden.
Regelmatig zie je BMW-bestuurders, maar ook bestelwagens, erg nonchalant rijden. Ze laten duidelijk merken dat het uitschakelen van de cruise control of het loslaten van het gaspedaal eigenlijk meer moeite kost dan dwars door je heen rijden. Het maakt niet uit wat voor wegsituatie, ze blijven je aan de kant proberen te duwen. Ergens zit er dan een stekkertje los denk ik dan maar.
Ik denk ik vervang SUV even voor BMW, want dan zijn die opmerkingen even zo toepasselijk namelijk.

Wat een hoop onzin staat er in dit topic zeg :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 feb 2011, 16:14

Want een Expedition heeft geen noemenswaardige vaste lasten, toch? :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 feb 2011, 16:28

Zou bijna denken dat een Ford Expedition de enige auto te koop is die groot is ;)

Hans

Bericht door Hans » 09 feb 2011, 16:39

Hielke schreef: Ben je veel met een peerd of auto trailer onderweg dan is het een ander verhaal.In andere gevallen gewoon verbieden.
En hoe vaak moet ik met een paardentrailer of andere grote aanhanger onderweg zijn om zo'n SUV te mogen rijden? En als ik dan een keer zonder aanhanger weg moet ben ik dan opeens geen aso die het verboden moet worden om in zo'n auto te rijden?

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 feb 2011, 16:51

Maus335i schreef:Zou bijna denken dat een Ford Expedition de enige auto te koop is die groot is ;)
Boeit dat? Je vergelijkt de aanschafwaarde van een kleine met een grote auto. Terwijl juist de vaste lasten je nekken.

Het veiligheids verhaaltje wordt voor het gemak ook weggelaten.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 feb 2011, 17:16

Robin schreef:Dus als je 'n 'te grote' auto kiest komt dat bij velen als aso over. OK

What else is new? Dit is Nederland baby... :banaan:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat de overweging van SUV rijders om die auto te rijden uit veiligheidsoverwegingen aso is. Die veiligheid van de SUV rijder, en het aangepaste rijgedrag dat daar bij hoort (minder voorzichtig), gaat ten koste van de partij waarmee je een aanrijding hebt.

Tom

Bericht door Tom » 09 feb 2011, 17:23

Hielke schreef:
Robin schreef:Dus als je 'n 'te grote' auto kiest komt dat bij velen als aso over. OK

What else is new? Dit is Nederland baby... :banaan:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat de overweging van SUV rijders om die auto te rijden uit veiligheidsoverwegingen aso is. Die veiligheid van de SUV rijder, en het aangepaste rijgedrag dat daar bij hoort (minder voorzichtig), gaat ten koste van de partij waarmee je een aanrijding hebt.
Zullen we auto's ook maar afschaffen, stel je voor dat je een voetganger tegenkomt?

Hielke

Bericht door Hielke » 09 feb 2011, 17:28

Voetgangers hebben op de openbare weg eigen stroken waar ze kunnen lopen: trottoirs.

dvh

Bericht door dvh » 09 feb 2011, 19:15

Ey................

Dont talk shit about my C1...

Peric

Bericht door Peric » 09 feb 2011, 22:13

Laten we dan ook gelijk maar oude Amerikanen verbieden, want de remmen op zo'n grote auto laten ook vaak te wensen over.
En laten we motoren ook maar verbieden, want die rijden altijd te hard.
En ligfietsen moeten ook verboden worden, want achteromkijken valt niet mee met zo'n ding.

:jenna:

allen

Bericht door allen » 09 feb 2011, 22:20

Goed, ik zal mijn lightweight ervaringen maar eens vertellen. Als je zo'n ding dagelijks gebruikt kan dat weleens spannend zijn. Met de Speedster een keer of 3 gewoon de vluchtstrook opgeduwd door auto's die me niet eens zagen inhalen. Meest spannende moment was een gast die met z'n BMW 7 serie op de A4 dacht mij te moeten inhalen terwijl hij een telefoon aan z'n oor had. Daarbij ook nog eens OVER de witte doorgetrokken lijn kwam, zodat ik nog maar net uit de vangrail bleef. Wild toeteren had geen zin, gezien meneer z'n auto goed geïsoleerd was (gokje) en deze in een belangrijke vergadering zat (ook een gokje).
Met de Caterham een keer of 2 afgesneden. Ik snap dat wel, want die auto is nog een hele klap kleiner en lager.

Lightweights zijn eigenlijk gevaarlijk. Met ziet ze over het hoofd. Dat dacht ik, totdat ik pasgeleden nog te nauwernood de Forester een baan kon laten opschuiven omdat de bestuurder van een BMW X5 dacht dat hij van de meest linkerstrook, eerst 2 banen dwars rechtdoor kon voordat hij de bocht naar links diende te maken. Die zat nog net niet bij mij op de bestuurdersstoel. Wild toeteren en boos doen had wederom geen zin. Blijkbaar hebben ze het nieuwste model X5 ook super geïsoleerd. Tevens was ook deze man denk ik vergadering. Telefoon aan z'n oren. De richtingaanwijzer die om watvoor reden aan moest blijven staan. Hij had me niet gezien en zag me niet.

Deze week heb ik voor de verandering de 5 serie gebruikt voor werken. Ultrasaai. Alles gedempt en het voelt degelijk als een tank. Een voordeel heeft het wel. Met die sjonnie verlichting is er geen hond die links blijft rijden als ik aan kom denderen. Ik krijg voorrang op plaatsen waar het niet hoort en ik prik de wagen in iedere klein gaatje die ik zie in de file. Geen mens die naar me toetert. Het leven is zo simpel soms... :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 22:59

:mrgreen: leuk verhaal. (ook wel ernstig eigenlijk)

Tom

Bericht door Tom » 09 feb 2011, 23:44

allen schreef:Goed, ik zal mijn lightweight ervaringen maar eens vertellen.
Wat een gelul, wat is er met je vlaggetje gebeurd? :mrgreen:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 10 feb 2011, 06:22

Wow, dat komt redelijk gefrustreerd over Allen :mrgreen: , weet je zeker dat je in die kleine rotdingen moet blijven rijden, klinkt gevaarlijk! :angel:

Maar zonder gekheid; je verhaal zegt helemaal niets over de SUV, alleen over die paar bestuurders. Sterker nog, in je laatste voorval reed je zelf in een wannabe SUV :wink: .

allen

Bericht door allen » 10 feb 2011, 08:39

@Ravin: oftewel, het formaat van de auto maakt geen flikker uit. Zodra de Caterham werkt, rijd ik weer in dat hok wanneer ik wil. Als een auto over dat ding heen walst dan groet ik u. Ik had er ook nooit meer gereden als die ploert de X5 door de deur van m'n boswachtertje had gereden.
Feit is overigens wel dat er maar weinig mensen in de weg rijden wanneer je zo'n BMW met standaard sjonnieverlichting rijdt.
Oh, had ik al verteld dat ik een Touareg en een Q7 prachtwagens vind? Zou leuk staan naast Lewinsky op de oprit. :wink:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 10 feb 2011, 08:47

:thumbup: Rustig, denk aan de bloeddruk. Had ik al gezegd dat ik geen SUV rij? :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 10 feb 2011, 10:39

LOL, maar zonder dollen hoor. Het boeit me allemaal echt niet. Rijdt wat je wilt rijden. Let gewoon een beetje op. Als je een suv wilt verbieden moet je vrachtwagens al helemaal verbieden. Gaat nergens over die discussie.

@Tom: als een drie jarige kleuter een vlaggetje met Nijntje erop ziet staan, weet je wat ermee gebeurd. :mrgreen:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 feb 2011, 10:52

@allen, laat dat nou de voornaamste reden zijn waarom mensen SUV's kopen (voor zover ik weet). Heeft helemaal niks met veiligheid te maken, maar omdat ze (jawel) mooi zijn. Ik vind de Q7 echt een prachtwagen mét het gemak van een grote kofferbak. In 2x rijden heb ik een vriend van me kunnen verhuizen, alles ging er in.

Vanochtend moest ik wel even lachen. Een witte Volvo SUV rijdt met pakweg 180 over een 4 baans 100 weg richting Drachten. Eerste wat ik dacht: "zo, die heeft de sokken er wel in met zon SUV. Zul je altijd zien". Enigzins geschrokken van mezelf, omdat ik precies hetzelfde als Ruben deed..... namelijk vooroordelen voor waarheid aannemen.

Mensen kopen een SUV omdat ze veilig willen zitten (en dus asociaal zijn tegen anderen in het verkeer?) Die heb ik nog niet gehoord, maar ik kan me voorstellen dat als er 1 SUV rijder is die zegt datie het daarom doet, je vooroordeel meteen bevestigd is en blijkbaar voor iedereen geldt. Argumenten die ik veel meer hoor zijn: meer overzicht in het verkeer en prettig zo'n hogere instap (vooral van de wat oudere mensen die steeds meer klachtjes krijgen) of gewoon omdat ze mooi zijn.

Ik zie dit liever dan een Lotus, sorry :bag:

Afbeelding

Rupie

Bericht door Rupie » 10 feb 2011, 11:03

Ik houd per definitie niet van grote auto's, de suv is wat dat betreft de non-plus ultra. Ik voel me niet lekker in grote auto's en ik vind het qua rijden/beleving ook niet mijn ding. Liever een 5 dan een 7, liever een een 3 dan een 5 en eigenlijk nog liever een 1...

Ik denk dat er meer mensen zo over denken, maar we zijn misschien wel in de minderheid.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 11:09

je zal je in een SUV minder kwetsbaar voelen, helaas gaan sommigen zich dan wat brutaler gedragen.

in een sportauto voel je je meer een racer, zo gaan sommigen zich dan ook gedragen :lol:

probleem met een SUV is dat ie groot en hoog is en dus voor andere weggebruikers de weg minder overzichtelijk wordt, vooral voor lage auto's.
dan kun je wel zeggen dan moeten alle vrachtwaggels weg en busjes, echter die zijn er meestal bewust voor vervoer van benodigde goederen e.d.
terwijl een SUV veelal een status iets is en of om je sterker te voelen in het verkeer en of kids wegbrengen naar school e.d. :lol:
heb der verder ook niet zo'n probleem mee, ze betalen denk ook meer MRB, tis alleen wat lastig als er heel veel rijden(je dan minder zicht hebt) en of ze 1.5 parkeerplaatsen bezet houden :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 10 feb 2011, 11:40

Hoorde dat Allen ook maar een SUV gekocht heeft zodat ie wat meer op valt. hij moet nu alleen wat vaker tanken:
http://www.youtube.com/watch?v=LNz352VS3vE" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 12:20

Tom schreef:Hoorde dat Allen ook maar een SUV gekocht heeft zodat ie wat meer op valt. hij moet nu alleen wat vaker tanken:
http://www.youtube.com/watch?v=LNz352VS3vE" onclick="window.open(this.href);return false;
whaha, pimp my ride dude, we are the brothers from the hood...
je kan niet eens zien of de banden leeg zijn met dat sprayed on rubber...28 foot? wow
hebben ze nou ook gouden tanden??

Rupie

Bericht door Rupie » 10 feb 2011, 12:35

GTRene schreef:je zal je in een SUV minder kwetsbaar voelen, helaas gaan sommigen zich dan wat brutaler gedragen.

in een sportauto voel je je meer een racer, zo gaan sommigen zich dan ook gedragen :lol:

probleem met een SUV is dat ie groot en hoog is en dus voor andere weggebruikers de weg minder overzichtelijk wordt, vooral voor lage auto's.
dan kun je wel zeggen dan moeten alle vrachtwaggels weg en busjes, echter die zijn er meestal bewust voor vervoer van benodigde goederen e.d.
terwijl een SUV veelal een status iets is en of om je sterker te voelen in het verkeer en of kids wegbrengen naar school e.d. :lol:
heb der verder ook niet zo'n probleem mee, ze betalen denk ook meer MRB, tis alleen wat lastig als er heel veel rijden(je dan minder zicht hebt) en of ze 1.5 parkeerplaatsen bezet houden :mrgreen:
Waar blijven de plus één's? :mrgreen:

Nou, bij deze Rene, dikke vette plus 1!

:thumbup:

Rupie

Bericht door Rupie » 10 feb 2011, 12:37

Tom schreef:Hoorde dat Allen ook maar een SUV gekocht heeft zodat ie wat meer op valt. hij moet nu alleen wat vaker tanken:
En weet je, zonder dollen he, ik zie 'm er zo in rijden :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 14 feb 2011, 14:07

Mooi draadje met goed onderbouwde posts. Smaakt naar meer.

(mijn eerste zin was eigenlijk "wat een suf draadje" maar die grap strookte niet met de inhoud van dit draadje)

Plaats reactie