Open luchtfilters zinvol of zinloos?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Mari Oh Oh!

Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?

Bericht door Mari Oh Oh! » 27 jan 2011, 17:54

markk schreef:k&n 57i kit op subaru gt turbo, lmm naar de klote, pingelen bij 7k rpm in 4, drie weken ernstig ratelen, toen boem en gat in zuiger, nieuw onderblok en 10k gulden lichter.

Doen we niet nog eens ...

Mark
Gat in zuiger is toch vaak arm mengsel?

Op zich doet het filter dan zijn werk wel goed, qua extra lucht. ;-)

markk

Bericht door markk » 27 jan 2011, 18:20

Mari Oh Oh! schreef:
markk schreef:k&n 57i kit op subaru gt turbo, lmm naar de klote, pingelen bij 7k rpm in 4, drie weken ernstig ratelen, toen boem en gat in zuiger, nieuw onderblok en 10k gulden lichter.

Doen we niet nog eens ...

Mark
Gat in zuiger is toch vaak arm mengsel?

Op zich doet het filter dan zijn werk wel goed, qua extra lucht. ;-)
Yep, lmm gaf minder aan dan lucht die binnen kwam, ecu spuit dus minder brandstof in, mengsel wordt armer, en er ontstaat pingelen / hetere verbrandig, zuiger en cylinderwand smelt...

nieuw onderblok, inrijden en vervolgens zelf moeten constateren aan de computervdan de oude lmm erg zuinige waarden aangaf in vergelijking met een nieuwe.

Kortom aangetoond is dat de lmm de oorzaak was, of de lmm gemold is door de oilspray van het k&n luchtfilter is discutabel, maar ik neem het risico maar niet meer...

Verder is in die tijd veel onderzoek geweest naar het effect (psych en willem engel). Olie analyses gaven bij alle auto's met open luchtfilter significant vervuildere olie (hoge silicacwaarden = zand) aan. Ook 0sych heeft wat testjes qua acceleratie ed gedaan maar ook daar bleek niet uit dat er wat te halen valt. Sterker nog meestal zakt het vermogen wat in ivm aanzuigen warmere lucht onder de motorkap...

Mark
(het klonk wel erg mooi overigens...)
Mark.

Harrie D

Bericht door Harrie D » 27 jan 2011, 18:36

Als je 3 weken door blijft rijden met een pingelend en ratelend blok vraag je dr ook wel om dat het goed kapot gaat...

Dat de meeste van die filters meer vuil doorlaten is niet zo'n wonder trouwens, ze laten meer lucht door terwijl het filteroppervlak nooit groter is, keer logisch nadenken moet dan een belletje doen rinkelen.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jan 2011, 18:52

:mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 27 jan 2011, 19:03

Dat die "open" filters meer lucht zouden doorlaten ligt niet aan het filtermateriaal. Een papieren filter is onverslaanbaar in luchtdoorlaatbaarheid in combinatie met filtercapaciteit.

Dat een "open" filter beter zou kunnen presteren is omdat je de werkelijke restricties verwijderd hebt. Namelijk de snorkel voor en de geluiddempende buis in de meeste luchtfilterbehuizingen. De grootste restrictie wordt veroorzaakt door de screens die voor de meeste LMM's aangebracht zijn.

De totale lengte van het inlaattraject heeft trouwens ook invloed op het koppelverloop. Hoe langer de totale lengte hoe meer koppel bij lagere toeren. Met het korter maken verschuif je de koppelkromme een stukje omhoog in het toerenbereik.

Stephan

markk

Bericht door markk » 27 jan 2011, 21:23

Harrie Spoor schreef:Als je 3 weken door blijft rijden met een pingelend en ratelend blok vraag je dr ook wel om dat het goed kapot gaat...

Dat de meeste van die filters meer vuil doorlaten is niet zo'n wonder trouwens, ze laten meer lucht door terwijl het filteroppervlak nooit groter is, keer logisch nadenken moet dan een belletje doen rinkelen.
Geen opmerkingen maken als je niet de context kent heb ik altijd geleerd.

Blok pingelde bij 7k rpm, daarna leek alles in orde, totdat je hem starte koud, de volgende ochtend. Direct uitgezet, hulp gezocht, en weer gestart. Ratel kon ook kantelende zuigers zijn. Verdween toen ie warm werd. Second opinion gevraagd. Kon me ook niet helpen.

Algehele conclusie was of motor eruit en opentrekken of wachten totdat ie echt stuk was en motor eruit en opentrekken. Het is het laatste geworden, drie weken later. Buiten de ratel bij koude start liep ie prima, geen gepingel, sterker nog hij liep beter dan ooit. Klopt natuurlijk ook wel want hij stond aan de arme kant, net niet tegen de pingelgrens aan, en zoveel 7k rpm sessies met koud avond winterweer deed ik niet.

Totdat ie bij deellast, 100 ofzo op de snelweg, echt klassiek plof zij, met rookwolk erbij...

Pingel heeft waarschijnlijk beschadiging aan cylinderwand en zuiger opgeleverd. Niet genoeg om te ploffen maar wel om een zwakke plek te creeren met alle gevolgen van dien enkele weken later...

Mark.

Mark.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 27 jan 2011, 22:36

SteV6 schreef:De totale lengte van het inlaattraject heeft trouwens ook invloed op het koppelverloop. Hoe langer de totale lengte hoe meer koppel bij lagere toeren. Met het korter maken verschuif je de koppelkromme een stukje omhoog in het toerenbereik.

Stephan
Dit wist ik serieus niet, dacht dat dit alleen bij auto's met throttlebodies was.

Ga zelf binnenkort een BMC CDA op de 205 schroeven en het inlaattraject wordt hiervoor wel een stukje (of wat) langer, ben na het lezen van jouw bericht erg benieuwd of ik dit ga merken.

Zou het stiekem niet erg vinden, want zo'n 2 liter 16 kleppert heeft onderin niet heel veel koppel :)

Harrie D

Bericht door Harrie D » 27 jan 2011, 22:47

markk schreef: Geen opmerkingen maken als je niet de context kent heb ik altijd geleerd.
Zoals je het had gepost leek het dr toch op alsof dr 3 weken met een pingelend en ratelend blok doorgereden is dus vergeef mij als ik aan de hand daarvan een verkeerde conclusie trek ;)

Overigens is het geluid van klapperende zuigers ook zo'n leuke, tegen de tijd dat ze dat hoorbaar doen vind ik het al knap als je het blok uberhaupt nog gestart krijgt.

wjn

Bericht door wjn » 27 jan 2011, 23:27

Niels schreef:
Mari Oh Oh! schreef:
wjn schreef: :bignews: Power [PS] = Torque [Nm] x Speed [1/min] / 7019
Dat geldt alleen bij één toerental. Maar meestal behaal je het max. koppel op een ander toerental dan het max. vermogen. Dus als je tot het(hoge) midden gebied koppel inlevert(daar waar je maximale waarde behaald wordt), maar er bij hoge toeren wat meer krijgt stijgt je max. vermogen, maar daalt je max. koppel
Precies :wink: En natuurlijk moet je mijn post met een kilootje zout nemen maar in de regel levert gepruts aan de motor eerder verlies dan winst op. Pas als je serieuze stappen neemt dan kom je tot echte vermogenswinst.
Dat kilootje zout was wel duidelijk, dat :bignews: was ook meer in die zin bedoeld.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 28 jan 2011, 01:05

Ik wilde een K&N inlegfilter kopen voor mijn auto, maar dat wordt dus afgeraden hier.... Standaard filter dan maar...

Ach, voor het vermogen had het toch al weinig tot geen zin, de enige reden waarom ik het zou doen is de levensduur.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jan 2011, 01:13

ErikMartijn schreef:Ik wilde een K&N inlegfilter kopen voor mijn auto, maar dat wordt dus afgeraden hier.... Standaard filter dan maar...

Ach, voor het vermogen had het toch al weinig tot geen zin, de enige reden waarom ik het zou doen is de levensduur.
kun je gerust doen, bij die subaru's was het vaak dat ze veul meer veranderd hadden...en als iets dan niet goed werkt en niet goed communiceert met het brein kun je problemen krijgen.
een inlegfilter is normaal gesproken geen probleem :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 jan 2011, 08:51

Ferdi Gielen schreef:
SteV6 schreef:De totale lengte van het inlaattraject heeft trouwens ook invloed op het koppelverloop. Hoe langer de totale lengte hoe meer koppel bij lagere toeren. Met het korter maken verschuif je de koppelkromme een stukje omhoog in het toerenbereik.

Stephan
Dit wist ik serieus niet, dacht dat dit alleen bij auto's met throttlebodies was.

Ga zelf binnenkort een BMC CDA op de 205 schroeven en het inlaattraject wordt hiervoor wel een stukje (of wat) langer, ben na het lezen van jouw bericht erg benieuwd of ik dit ga merken.

Zou het stiekem niet erg vinden, want zo'n 2 liter 16 kleppert heeft onderin niet heel veel koppel :)
Leuk projectje :D Beetje experimenteren op dit gebied lijkt me erg leuk. Niet voor niets hebben veel moderne motoren een variabel inlaat traject maar het mooiste vind ik nog dat je kunt zien bij b.v. formule 1 motoren dat je de kelken in lengte kunt zien veranderen :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 jan 2011, 08:58

En m.b.t. het te arme mengsel verhaal. Het komt zeker voor dat de LMM meting en/of de ECU niet meer binnen het bereik kunnen blijven van het luchtfilter. Binnen bepaalde marges zal een ECU de inspuiting bijregelen volgens de verhouding 14,7:1 maar als er simpelweg te veel lucht binnenkomt dan loopt het blok te arm.

Vriend van me monteerde een BMC filter op zijn Suzuki TL1000R waarna zelfs al bij stationair de uitlaatbochten rood gloeiend werden :shock: Hoezo te arm lopen :lol:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 28 jan 2011, 12:36

Niels schreef:
Ferdi Gielen schreef:

Stephan

Leuk projectje :D Beetje experimenteren op dit gebied lijkt me erg leuk. Niet voor niets hebben veel moderne motoren een variabel inlaat traject maar het mooiste vind ik nog dat je kunt zien bij b.v. formule 1 motoren dat je de kelken in lengte kunt zien veranderen :D
We gaan zeker even leuk experimenteren ja :D

Mijn blok heeft al wel een variabel inlaat traject, maar wie weet kunnen we de werking zo nog wat meer verbeteren.
Hoop er aankomende week mee te kunnen beginnen

daNpy

Bericht door daNpy » 28 jan 2011, 13:07

Doe mij maar schuim filters, heb nu ook een Piper Cross op de DAF zitten.
Eerst zat er een K&N op, en die was gewoon té open.

Elise

Bericht door Elise » 28 jan 2011, 13:13

markk schreef:Olie analyses gaven bij alle auto's met open luchtfilter significant vervuildere olie (hoge silicacwaarden = zand) aan.
Zodra je een ander filter dan het standaard papieren filter monteert, is het natuurlijk wel aan te raden om ook het onderhoud daarop aan te passen. Dus ook vaker olie / oliefilter vervangen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 jan 2011, 13:23

Kan het trouwens zijn dat een auto met een conisch filter makkelijker oppakt omdat het filter veel meer lucht pakt?

Harrie D

Bericht door Harrie D » 28 jan 2011, 14:41

Dat zal meer te maken hebben met het toegenomen geluid en de daarbij behorende beleving.
Oftewel: het is een gevoel, je hoort het nl meteen als je het gas verder in trapt en daardoor lijkt het alsof de auto directer oppakt.

Ik heb altijd qua daadwerkelijke snelheid de beste resultaten gehad met een grote filterbak met een slang/buis/pijp naar de grille toe voor de verse lucht.

wjn

Bericht door wjn » 04 feb 2011, 23:56

Ik vond nog een foto. Origineel vs K&N voor de RS4:

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2011, 11:53

Ferdi Gielen schreef:

Stephan

daarom heeft BMW ook op sommige motoren (zelfs op mijn 318i :mrgreen: ) een klep (de DISA valve) in het inlaat traject zitten wat er voor zorgt dat de lucht tot 3500tpm een omweg maakt voor meer koppel en boven de 3500tpm de korte route neemt voor meer vermogen.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 07 feb 2011, 19:27

Het blok dat in mijn 205 heeft ook zo'n systeem.

Alleen valt het koppen een beetje tegen als je hiervoor een 8 klepper hebt gehad die een klein beetje bewerkt was en bijzonder veel koppel onderin had voor een negentienhondertje :)

Plaats reactie