Open luchtfilters zinvol of zinloos?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Een open luchtfilter, zo'n conisch ding. Heeft zoiets zin op een straatauto? Wat is het nut, meer vermogen? Wat zijn de nadelen?
-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Ik merk wat minder 'geschok' bij filerijden. Daarbij veeeeeeeel aanzuiggeluid.
Vermogen merk ik niets in. Wellicht dat je met een geblazen motor meer merkt
Vermogen merk ik niets in. Wellicht dat je met een geblazen motor meer merkt
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Mijn ervaring is dat het enkel een mooier geluid kan geven. Die extra pk's ... tja dat merk je niet zo.
Vaak is het ook zo dat een gesloten systeem beter is ivm het beter buitenhouden van warme lucht.
Bij zo'n open systeem trekt er vaak toch meer warme lucht het blok in wat minder vermogen geeft ( iets met minder zuurstof of dergelijke ).
Vroegah... toen ik nog een gti'tje had, toen had ik een open systeem gemaakt. Dus openluchtfilter, spagettispruitstuk en daarna een open uitlaatpijp van voor tot achter.
De topsnelheid werd hierdoor iets hoger, maar je verliest koppel omdat er weinig tegendruk is.
Al bij al, enkel een luchtfilter zou ik persoonlijk puur voor het geluid doen.
Mocht ik nog eens een M3 aanschaffen dan zou ik ook zo'n carbonnen airbox willen. Het vermogen kan me wat, maar het geluid wat je erbij krijgt...
Vaak is het ook zo dat een gesloten systeem beter is ivm het beter buitenhouden van warme lucht.
Bij zo'n open systeem trekt er vaak toch meer warme lucht het blok in wat minder vermogen geeft ( iets met minder zuurstof of dergelijke ).
Vroegah... toen ik nog een gti'tje had, toen had ik een open systeem gemaakt. Dus openluchtfilter, spagettispruitstuk en daarna een open uitlaatpijp van voor tot achter.
De topsnelheid werd hierdoor iets hoger, maar je verliest koppel omdat er weinig tegendruk is.
Al bij al, enkel een luchtfilter zou ik persoonlijk puur voor het geluid doen.
Mocht ik nog eens een M3 aanschaffen dan zou ik ook zo'n carbonnen airbox willen. Het vermogen kan me wat, maar het geluid wat je erbij krijgt...

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Bij mijn vorige auto een Renault Clio MKI 1.8 16V en later met 2.0 16V motor heb ik er ook mee geexperimenteerd.
Mijn ervaring is dat de motoren het beste liepen met standaard luchtkast met K&N (vervanginsfilter) erin. Open kelk filter klinkt leuk, maar gaf voor mijn gevoel niet meer vermogen en pakte slechter op tijdens/na overschakelen.
Helaas ben ik er niet mee op de rollenbank geweest om dit allemaal te testen.
Bij de M3 heb ik vrij snel na aankoop een K&N vervangingsfilter geplaatst en bevalt goed, maar of deze meer vermogen levert ik denk t niet.
Zo geldt dat denk ik ook voor sporteinddempers. Ik ben met de Hamann demper 2x op de rollenbank geweest en nu met de Powersprint demper
1x. Uiteraard zijn de weersomstandigheden niet vrijwel gelijk geweest, maar de verschillen in resultaat zijn dan ook nihil.
Ik denk dat het alleen werkt als je een aantal zaken tegelijk pakt, dus complete uitlaat eventueel met spruitstuk en katvervangers+chippen en luchtfilter/airbox.
Overigens zijn de spruitstukken van b.v. een M3 al dusdanig goed, dat het naar mijn idee geen heeft deze te vervangen.
Mijn ervaring is dat de motoren het beste liepen met standaard luchtkast met K&N (vervanginsfilter) erin. Open kelk filter klinkt leuk, maar gaf voor mijn gevoel niet meer vermogen en pakte slechter op tijdens/na overschakelen.
Helaas ben ik er niet mee op de rollenbank geweest om dit allemaal te testen.
Bij de M3 heb ik vrij snel na aankoop een K&N vervangingsfilter geplaatst en bevalt goed, maar of deze meer vermogen levert ik denk t niet.
Zo geldt dat denk ik ook voor sporteinddempers. Ik ben met de Hamann demper 2x op de rollenbank geweest en nu met de Powersprint demper
1x. Uiteraard zijn de weersomstandigheden niet vrijwel gelijk geweest, maar de verschillen in resultaat zijn dan ook nihil.
Ik denk dat het alleen werkt als je een aantal zaken tegelijk pakt, dus complete uitlaat eventueel met spruitstuk en katvervangers+chippen en luchtfilter/airbox.
Overigens zijn de spruitstukken van b.v. een M3 al dusdanig goed, dat het naar mijn idee geen heeft deze te vervangen.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Precies, het is een optelsom. Doe je maar een of twee dingen dan pakt het zeker niet positiever uit qua vermogen. Een filter zonder scherpere nokkenassen heeft weinig zin en kan zelfs negatief uitpakken. Scherpe nokkenassen met een origineel filter is ook weer niet handigErik K. schreef: Ik denk dat het alleen werkt als je een aantal zaken tegelijk pakt, dus complete uitlaat eventueel met spruitstuk en katvervangers+chippen en luchtfilter/airbox.

Het klinkt wel fijn meestal

- Arthur
- Berichten: 43128
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Optelsom??
10pk voor luchtfilter, 30pk voor spruitstuk etc etc en er zit zomaar 400pk in de M3 :drinking:

10pk voor luchtfilter, 30pk voor spruitstuk etc etc en er zit zomaar 400pk in de M3 :drinking:

- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Jij snapt hem
Meestal is het:
Individueel:
Luchtfilter -2pk
Nokkenassen +5pk en -10nm
Sportuitlaat +2pk
Sport uitlaatspruitstuk +2pk
chip (atmo) -4pk
Totaal: nada behalve een hoop geld weg
Bij elkaar: filter + nokken + uitlaat + chip + compressie aanpassen + afstellen = 20pk (bijvoorbeeld)

Meestal is het:
Individueel:
Luchtfilter -2pk
Nokkenassen +5pk en -10nm
Sportuitlaat +2pk
Sport uitlaatspruitstuk +2pk
chip (atmo) -4pk
Totaal: nada behalve een hoop geld weg

Bij elkaar: filter + nokken + uitlaat + chip + compressie aanpassen + afstellen = 20pk (bijvoorbeeld)
- JoostSchouten
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
- Locatie: Waalwijk
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Hier het verschil in mijn auto. Gaf vooral verschil in geluid, een groot verschil zelfs. Had niet echt het idee dat de auto er anders door reageerde. (positief of negatief)
Nu ik de middendemper er tussenuit heb gehaald en de originele einddemper heb vervangen door een Supersprint einddemper merk ik dat het geheel wel iets pittiger reageert. Maar het grootste verschil is nog steeds het geluid, klinkt allemaal net even iets sportiever (kan een standaard 206 GTi wel gebruiken), maar nog niet sjonnie. http://www.youtube.com/watch?v=brfvcWkVRC0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Het is (hopelijk) niet serieus bedoeld maar je kunt natuurlijk nooit 'standaard' waarden aan een bepaalde auto hangen. Wat bij jou 100000 PK oplevert(wat bij de gemiddelde GTI wel zo is) doet bij mij misschien -3 PK en bij weer een ander +2Niels schreef:Jij snapt hem![]()
Meestal is het:
Individueel:
Luchtfilter -2pk
Nokkenassen +5pk en -10nm
Sportuitlaat +2pk
Sport uitlaatspruitstuk +2pk
chip (atmo) -4pk
Totaal: nada behalve een hoop geld weg![]()
Bij elkaar: filter + nokken + uitlaat + chip + compressie aanpassen + afstellen = 20pk (bijvoorbeeld)
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Waarschijnlijk verloor je dat koppel door een beroerd ontworpen spaghetti, tegendruk is iets om een slechte uitlaat te 'compenseren'dvh schreef: De topsnelheid werd hierdoor iets hoger, maar je verliest koppel omdat er weinig tegendruk is.
Dr zijn nogal wat formules om voor een 4-takt de optimale spruitstuklengte en diameter te berekenen, als je dat eens gaat doen zul je zien dat voor een standaard blok de uitlaatbuizen pas na een behoorlijke afstand bij elkaar horen te komen.
En dan zul je ook zien dat de meeste spaghetti dingen gemaakt zijn voor het uiterlijk en eigenlijk veel te kort zijn.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Op mijn Micra had ik eerst een conisch filter en daarna een volledig gesloten systeem. Met koud weer maakte het echt helemaal niks uit maar op warme dagen kon ik het open filter echt merken, de motor had gewoon weinig zin om toeren te maken, met dat volledige gesloten systeem deed hij dat wel graag. Hij pakte ook iets makkelijker op in lage toeren maar of er echt sprake was van vermogenswinst vraag ik me af, ik deed het ook voornamelijk om het geluid.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Op de rollenbank getest het meeste vermogen met een al aardig vervuild standaard papieren filter.
Zonder filter of met sport filter werd het vermogen er alleen maar minder van...
Het enige wat je er ook maar aan hebt is een ander geluid. Maar ook Lucht massa meters (mocht die erop zitten) gaan er van stuk dus gewoon lekker standaard laten.
Geloof er eigenlijk niet zo in dat met ander spruitstuk oid het wel beter zou zijn, het blijft dezelfde lucht die naar binnen moet hooguit wat meer....
Zonder filter of met sport filter werd het vermogen er alleen maar minder van...
Het enige wat je er ook maar aan hebt is een ander geluid. Maar ook Lucht massa meters (mocht die erop zitten) gaan er van stuk dus gewoon lekker standaard laten.
Geloof er eigenlijk niet zo in dat met ander spruitstuk oid het wel beter zou zijn, het blijft dezelfde lucht die naar binnen moet hooguit wat meer....
-
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
- Locatie: Nieuwegein
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Zeker op warme dagen geeft een openluchtfilter eerder vermogensverlies dan winst. Heb er zelf eentje in de Focus zitten en qua vermogen is er niks te merken. Enige waarvoor hij erin zit, geluid.
Edit: Ik heb overigens een K&N 57i kit.
Edit: Ik heb overigens een K&N 57i kit.
Laatst gewijzigd door Hunter op 27 jan 2011, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Een open kelk op mijn Polo resulteerde in veel geluid maar ook in extreme benauwdheid bij acceleratie vanuit stilstand. Een Dbilas airbox voor mijn 318is resulteerde in een dip bij het overschakelen naar het korte inlaattraject door de DISA-klep. Blijkbaar was de originele airbox af-fabriek vrij precies berekend om de extra vraag naar lucht te te kunnen leveren.
De enige aanpassing die ik nog zou overwegen is een carbon airbox. En dan niet met alsnog zo een conefilter aan het uiteinde maar op de manier van een CSL-airbox, een groot plat filter midden in de behuizing. Maar ook dan komt de vermogenswinst niet uit het filter maar uit de manier hoe de airbox de lucht stuurt richting de inlaatpoorten.
Dus op het gebied van filters zou ik vermogenswinst met een korreltje zout nemen. Airboxen kunnen wel hun nut hebben.
De enige aanpassing die ik nog zou overwegen is een carbon airbox. En dan niet met alsnog zo een conefilter aan het uiteinde maar op de manier van een CSL-airbox, een groot plat filter midden in de behuizing. Maar ook dan komt de vermogenswinst niet uit het filter maar uit de manier hoe de airbox de lucht stuurt richting de inlaatpoorten.
Dus op het gebied van filters zou ik vermogenswinst met een korreltje zout nemen. Airboxen kunnen wel hun nut hebben.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
De enige auto waar ik dit echt geweldig vond was de Golf MkII VR6 2.9 die ik had....man wat brulde die lekker...
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Een open luchtfilter is zinloos bij de meeste auto's, tenzij je de luchttoevoer ook grondig aanpast.
Een K&N vervangingsfilter ipv. de originele heeft weer andere nadelen (zoals > 4x zo klein luchtfilteropppervlakte, te veel olie is slecht voor de lmm), maar ik heb er meer dan 100000km mee gereden met een Golf IV GTI.
Power [PS] = Torque [Nm] x Speed [1/min] / 7019
Een K&N vervangingsfilter ipv. de originele heeft weer andere nadelen (zoals > 4x zo klein luchtfilteropppervlakte, te veel olie is slecht voor de lmm), maar ik heb er meer dan 100000km mee gereden met een Golf IV GTI.
Niels schreef:Nokkenassen +5pk en -10nm

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
vaak gaat het ook nog zo...
filter is aan vervanging toe en dus al aardig slecht...
dan maar een K&N of soortgenoot er in, hey dat klinkt goed en ademt beter
ja wat wil je na dat vuile filter eruit gehaald te hebben waar je aan gewend was.
ik doe het ook om dat iets mooiere geluid, maar wel in de originele kast, die ik vaak wel aanpas zodat er meer koude lucht in kan (ja bij gewone auto's)
je merkt dan wel dat ie bovenin als ie veel lucht nodig heeft wat beter hoog in de toeren klimt (bij bepaalde opstellingen)
filter is aan vervanging toe en dus al aardig slecht...
dan maar een K&N of soortgenoot er in, hey dat klinkt goed en ademt beter

ja wat wil je na dat vuile filter eruit gehaald te hebben waar je aan gewend was.
ik doe het ook om dat iets mooiere geluid, maar wel in de originele kast, die ik vaak wel aanpas zodat er meer koude lucht in kan (ja bij gewone auto's)
je merkt dan wel dat ie bovenin als ie veel lucht nodig heeft wat beter hoog in de toeren klimt (bij bepaalde opstellingen)
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Dat geldt alleen bij één toerental. Maar meestal behaal je het max. koppel op een ander toerental dan het max. vermogen. Dus als je tot het(hoge) midden gebied koppel inlevert(daar waar je maximale waarde behaald wordt), maar er bij hoge toeren wat meer krijgt stijgt je max. vermogen, maar daalt je max. koppelwjn schreef:Niels schreef:Nokkenassen +5pk en -10nmPower [PS] = Torque [Nm] x Speed [1/min] / 7019
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Na ontdekt te hebben dat de K&N inlegfilter mijn LMM gemold heeft, mik ik hem nu ook de vuilbak in!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
ligt niet aan het filter...ligt aan hoeveel olie je er op spuit, als er te veel in zit zuigt de motor deeltjes die te veel zijn eruit...nevel olieJussi schreef:Na ontdekt te hebben dat de K&N inlegfilter mijn LMM gemold heeft, mik ik hem nu ook de vuilbak in!

ik kijk sinds ik die verhalen en logica ken ook wel uit

of inspuiten ff laten intrekken en stel het was iets te veel, dan met luchtpistool weer van binnenuit voorzichtig wat teveel is eruit blazen.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Ik koop gewoon iedere 2jaar een nieuw K&N filter 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
ik niet, heb deze nu denk 3.5 jaar, die ouwe korte K&N heb ik ook nogErik K. schreef:Ik koop gewoon iedere 2jaar een nieuw K&N filter

deze langere is niet zo mooi van kleur meer


en heb nog een K&N reinigingset en een green-air reinigingsset...dus ik reinig wel als het nodig is.
maar een nwe is mooier.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
Als je er te weinig opdoet zuigt hij dan weer vuil binnen. Hij is geplaatst door PSG en twee maanden erna is het verbruik van 10,5 naar 12,7 gemiddeld gegaan.GTRene schreef:ligt niet aan het filter...ligt aan hoeveel olie je er op spuit, als er te veel in zit zuigt de motor deeltjes die te veel zijn eruit...nevel olieJussi schreef:Na ontdekt te hebben dat de K&N inlegfilter mijn LMM gemold heeft, mik ik hem nu ook de vuilbak in!![]()
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
PreciesMari Oh Oh! schreef:Dat geldt alleen bij één toerental. Maar meestal behaal je het max. koppel op een ander toerental dan het max. vermogen. Dus als je tot het(hoge) midden gebied koppel inlevert(daar waar je maximale waarde behaald wordt), maar er bij hoge toeren wat meer krijgt stijgt je max. vermogen, maar daalt je max. koppelwjn schreef:Niels schreef:Nokkenassen +5pk en -10nmPower [PS] = Torque [Nm] x Speed [1/min] / 7019

- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Open luchtfilters zinvol of zinloos?
k&n 57i kit op subaru gt turbo, lmm naar de klote, pingelen bij 7k rpm in 4, drie weken ernstig ratelen, toen boem en gat in zuiger, nieuw onderblok en 10k gulden lichter.
Doen we niet nog eens ...
Mark
Doen we niet nog eens ...
Mark
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten