Harrie Spoor schreef:Als je 3 weken door blijft rijden met een pingelend en ratelend blok vraag je dr ook wel om dat het goed kapot gaat...
Dat de meeste van die filters meer vuil doorlaten is niet zo'n wonder trouwens, ze laten meer lucht door terwijl het filteroppervlak nooit groter is, keer logisch nadenken moet dan een belletje doen rinkelen.
Geen opmerkingen maken als je niet de context kent heb ik altijd geleerd.
Blok pingelde bij 7k rpm, daarna leek alles in orde, totdat je hem starte koud, de volgende ochtend. Direct uitgezet, hulp gezocht, en weer gestart. Ratel kon ook kantelende zuigers zijn. Verdween toen ie warm werd. Second opinion gevraagd. Kon me ook niet helpen.
Algehele conclusie was of motor eruit en opentrekken of wachten totdat ie echt stuk was en motor eruit en opentrekken. Het is het laatste geworden, drie weken later. Buiten de ratel bij koude start liep ie prima, geen gepingel, sterker nog hij liep beter dan ooit. Klopt natuurlijk ook wel want hij stond aan de arme kant, net niet tegen de pingelgrens aan, en zoveel 7k rpm sessies met koud avond winterweer deed ik niet.
Totdat ie bij deellast, 100 ofzo op de snelweg, echt klassiek plof zij, met rookwolk erbij...
Pingel heeft waarschijnlijk beschadiging aan cylinderwand en zuiger opgeleverd. Niet genoeg om te ploffen maar wel om een zwakke plek te creeren met alle gevolgen van dien enkele weken later...
Mark.
Mark.