RVV schreef:Het lijkt er inderdaad op dat we de laatste 2/3 jaren weer echte winters hebben. Midden jaren negentig tot halverwege het nieuwe millenium waren het vooral kwakkelwinters. Vorig jaar 3e/4e week december viel de sneeuw al vroeg in. En nu zelfs nog vroeger. Ik kan me niet herinneren dat het met Sinrerklaastijd zo wit was als nu. En inderdaad de winter duurt nog heel lang. Af doen met 3 dagen sneeuw kun je het niet meer. Kortom wees er op voorbereid. Overigens vergeet men vaak dat als je de winterbanden er op hebt de zomerbanden ook niet slijten. Het is even een investering maar het is ook niet zo dat het 2 keer zoveel kost.
Maar je hebt wel een setje extra velgen nodig als je op brede zomerbanden rijdt. Als dat ook grote velgen moeten zijn (vanwege de remmerij die er anders niet past) heb je het al snel over een investering van 1500 euro in velgen. Dat terwijl de dure zomervelgen niet renderen in de winter en je auto er de hele winter lelijk uitziet.
Omdat ik in de nabije toekomst buitenaf ga wonen zal ik op termijn wel aan de winterbanden moeten, onder de 6er of onder een winterbarrel. Ik ben er anders niet zeker van of ik 's morgens van huis weg kom of 's avonds nog thuis.
Ik heb vandaag wat gereden met de 6 (voor 255 en achter 295 breed) en er is gewoon geen beginnen aan in de sneeuw. Bij een minimaal hellingspercentage kom je al niet meer van je plek en de auto is nogal beweeglijk. Het grote koppel en active steering maken het ook niet makkelijker. Ik heb inmiddels wel door dat je moet remmen tijdens het terugschakelen omdat anders de achterkant snel instabiel wordt als je het toerental niet goed matched.
Met de B10 kan ik ondanks 245/275 brede Kumho budgetbanden een stuk beter uit de voeten. De auto is iets zwaarder en heeft wellicht ook relatief wat meer massa op de achteras.
Ik ben vanavond overigens nog een familie tegengekomen die met een voorwielaandrijver van de weg was geraakt (auto stond vast in de berm, gelukkig geen bomen in de buurt) ondanks winterbanden.