Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Re: Winterbanden en marketing

Bericht door RVV » 02 dec 2010, 10:24

Vandaag gaan de winterbanden weer onder de M5 en woensdag gaan de winterbanden onder de 330d. Blijf ze in de basis kut vinden, maarja net wat Robin ook schrijft, met sneeuw/prut/troep is het een must. Met 10 cm sneeuw op de oprit kom ik al niet eens weg met de M5 op zomerbanden :oops:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 dec 2010, 11:27

Zomerbanden hiero....

En geen probleem, koning Winter houdt precies rekening met Bolsward. ;)

Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 dec 2010, 11:48

M'n zomerbanden, voor, waren versleten. Dus de winterbanden er weer onder een maandje geleden. In de sneeuw is het prima, in de prut ook. Maar een graad of 5 boven nul en regen dan is het met m'n FWD glijden over de voorwielen in de gloria, terwijl ik dat minder had met m'n versleten voorbanden. Het is dat ik de auto voor m'n werk veel gebruik en op plaatsen kom waar niet gestrooid en/of geschoven wordt. Prive en met veel minder km's of minder afhankelijk van de auto dan deed ik het niet. Alleen een setje huren voor de wintersport.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 dec 2010, 12:09

Even wat anders: nog tips om mijn zomervelgen (18" BBS CH) netjes te houden in de winter? Blijf er dus op doorrijden.... maar krijgen vast aardig wat te verduren met die pekeltroep.

Marc R

Bericht door Marc R » 02 dec 2010, 12:27

Laat maar zo...kans is groot dat je een stoepje gaat rammen met zomerbanden.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 dec 2010, 12:30

Marc RS4 schreef:Laat maar zo...kans is groot dat je een stoepje gaat rammen met zomerbanden.
:)

Rij al 10 jaar lang met zomerbanden door de winter en tot nu toe nooit schade.

Dus: iemand relevante tips?

Joy

Bericht door Joy » 02 dec 2010, 12:31

Wouter, een laagje Wheelwax erop en regelmatig schoonspuiten. Vuil te lang laten zitten en je schrobt je een ons :D . Maar dat is met de rest van de auto niet anders.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 dec 2010, 12:31

Joy schreef:Wouter, een laagje Wheelwax erop en regelmatig schoonspuiten. Vuil te lang laten zitten en je schrobt je een ons :D . Maar dat is met de rest van de auto niet anders.
:thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 02 dec 2010, 12:36

Wouter81 schreef:
Marc RS4 schreef:Laat maar zo...kans is groot dat je een stoepje gaat rammen met zomerbanden.

K probeer ook niet verrot over te komen maar mijn persoonlijke mening is dat die diingen onmisbaar zijn met dit weer,al is het alleen maar voor als je op wintersport gaat...

Maar dat je al 10 jaar lang zonder schade rijd (en dus niet van plan bent winterbanden te gaan kopen) dat vergelijk ik met iemand die zegt:

Ik rook al 20 jaar en heb toch nog steeds geen kanker?

Nogmaals niet om verrot uit de hoek te komen maar ik wil alleen maar zeggen: De klap komt gewoon een keer....zeker weten.

Verders blijft het natuurlijk helemaal je eigen keus of je dr geld aan uit wil geven of niet.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 dec 2010, 12:44

Marc RS4 schreef:
Wouter81 schreef:

K probeer ook niet verrot over te komen maar mijn persoonlijke mening is dat die diingen onmisbaar zijn met dit weer,al is het alleen maar voor als je op wintersport gaat...

Maar dat je al 10 jaar lang zonder schade rijd (en dus niet van plan bent winterbanden te gaan kopen) dat vergelijk ik met iemand die zegt:

Ik rook al 20 jaar en heb toch nog steeds geen kanker?

Nogmaals niet om verrot uit de hoek te komen maar ik wil alleen maar zeggen: De klap komt gewoon een keer....zeker weten.

Verders blijft het natuurlijk helemaal je eigen keus of je dr geld aan uit wil geven of niet.
Ik ga niet op wintersport... en ik rook ook niet. ;)

Nee, maakt niet uit. Begrijp je punt maar heb geen zin om 1000/1200 euri uit te geven voor een extra setje LM met winterbanden. Als ik geluk heb hebben we deze winter maar een paar dagen echte sneeuw, als ik pech heb sta ik tig keer vast of rij/glij ergens tegenaan. :) We zullen het weer meemaken. Ik snap je vergelijking maar het kan ook schijnveiligheid geven, die winterbanden. Mensen die te hard door blijven rijden "want ik heb toch winterbanden". Zelfde idee als met ESP ed. Voornaamste is om voorzichtig te zijn, of je nou winter- of zomerbanden heb.

Spul wat Joy aanraadde net besteld, ben benieuwd.

jaydee

Bericht door jaydee » 02 dec 2010, 13:02

Wouter81 schreef:... het kan ook schijnveiligheid geven, die winterbanden. Mensen die te hard door blijven rijden "want ik heb toch winterbanden". Zelfde idee als met ESP ed. Voornaamste is om voorzichtig te zijn, of je nou winter- of zomerbanden heb.
Hier ben ik het absoluut mee eens... Alleen gaat het vaker de andere kant op: "ojee, er ligt sneeuw... laat ik maar extra rustig aan doen."

Of je nou op zomer- of winterbanden rijdt, 60 op een vrijwel schone snelweg is gewoon idioot! Helemaal omdat er dan altijd ook wel iemand is die wel 70 durft en dus de linker rijstrook gaat bezetten. Om daar vervolgens te bedenken dat er iets meer sneeuw in het midden :!: ligt en dat inhalen dus wel heel eng is :protest:

Angsthazen, get out of the way! Of was thuis gebleven :hammer:

mijn winterbanden liggen trouwens nog in de garage, want ik kan bijna niet aan passende velgen komen :(

allen

Bericht door allen » 02 dec 2010, 14:53

@Wouter:
Om maar even een doodsimpel voorbeeld te geven hebben, zijn Joy en ik vorig jaar maar wat rondjes gaan rijden door de sneeuw op een klein bedrijventerrein, omdat we aan het wachten waren op iemand.
Maar waar Joy zo ongeveer 0,3 km per uur ging en nog nog dwarser dan dwars kon op deze snelheid, had ik zo goed als geen last van diezelfde sneeuw. Kon flink gas geven en spelen.
Daarna eens met een groepje naar Winterberg gereden. Ook daar zag je gewoon megaverschillen tussen winterbanden en zomerbanden.
Misschien rijden een aantal inderdaad te snel op hun winterbanden. Maar het grootste probleem wanneer het echt glad is, zit hem nog altijd in mensen zoals jij, die te koppig zijn om een extra setje banden aan te schaffen voor deze periode van het jaar. Hordes mensen die straks met 15 km/u tegen een paaltje knallen en nog meer mensen die voor dichtgeslipte snelwegen zorgen omdat ze door een al dan niet onverwachte sneeuwbui niet goed vooruit komen op de snelweg richting huis en daarbij de mensen op winterbanden compleet in de weg rijden. :idea:
Ook al vindt je winterbanden complete onzin, dan nog raad ik je aan om eens in een wagen met winterbanden op een besneeuwde parkeerplaats te gaan spelen. Daarna snap je wellicht ook wel hoe het kan dat sommigen voor je gevoel met een noodvaart voorbij komen vliegen op hun schijnveilige winterbanden.

911-lover

Bericht door 911-lover » 02 dec 2010, 16:14

Wouter81 schreef::)

Dito hier , maar dan al 25 jaar .en al meer dan 1.000.000km
Nog nooit een stoepje geramd of geschoven op gladde wegen .
Nochthans rij ik vlotter door dan 90% van de mensen met winterbanden .

Het probleem is dat velen winterbanden kopen en dan ineens denken dat ze op sneeuw net zo kunnen rijden (kort op voorganger , te laat remmen , voor anderen invliegen etc) dan op droog wegdek .
Moesten er echt statistieken worden bijgehouden ben ik zeker dat er procentueel meer ongevallen gebeuren met winterbanden dan zonder.
Gewoon omdat ze ineens kloek worden .
Wie steeds op all weatherbanden heeft gereden houdt in de winter meer afstand en remt niet meer te bruusk .
Want het is enkel bij het remmen dat er een voordeel uit te halen is .
Dit heeft niets met koppig te maken , maar ik ben tegen opgedrongen verkoop .
10 jaar geleden werd er nog geen woord over winterbanden gepraat , 5 jaar geleden kwam het in opspraak door Duitsland en vanaf dit jaar is het echt opvallend dat het gewoon een megahype geworden is en op welk Forum of wat dan ook ineens de mensen zonder winterbanden als boosdoener van de files worden afgeschildert en als associalen bestempeld .
Ik doe bvb ook niet mee aan haloween .
Allemaal draait het enkel om verkoop en de grootste winnaar is de staat . Die hebben hier 25% winst bij elke band die er verkocht wordt . Meer als welke zelfstandige dan ook zonder één cent te moeten investeren .

Marc R

Bericht door Marc R » 02 dec 2010, 16:25

10 jaar geleden reed ik ook al op winterbanden....

Maar goed,wie niet wil wie niet zal.....verders ga ik er geen woorden aan vuil maken.

911-lover

Bericht door 911-lover » 02 dec 2010, 16:29

Ik zeg niet dat ze er niet waren , enkel dat er niet over gepraat werd .
25 jaar geleden waren ze er niet , maar toen had men kettingen en spijkerbanden die nu in de vergetelheid zijn geraakt , tenzij mensen die ski-oorden opzoeken . Die gaan kettingen huren .

steve smith

Bericht door steve smith » 02 dec 2010, 16:34

911-lover schreef:
Wouter81 schreef::)

Dito hier , maar dan al 25 jaar .en al meer dan 1.000.000km
Nog nooit een stoepje geramd of geschoven op gladde wegen .
Nochthans rij ik vlotter door dan 90% van de mensen met winterbanden .

Het probleem is dat velen winterbanden kopen en dan ineens denken dat ze op sneeuw net zo kunnen rijden (kort op voorganger , te laat remmen , voor anderen invliegen etc) dan op droog wegdek .
Moesten er echt statistieken worden bijgehouden ben ik zeker dat er procentueel meer ongevallen gebeuren met winterbanden dan zonder.
Gewoon omdat ze ineens kloek worden .
Wie steeds op all weatherbanden heeft gereden houdt in de winter meer afstand en remt niet meer te bruusk .
Want het is enkel bij het remmen dat er een voordeel uit te halen is .
Dit heeft niets met koppig te maken , maar ik ben tegen opgedrongen verkoop .
10 jaar geleden werd er nog geen woord over winterbanden gepraat , 5 jaar geleden kwam het in opspraak door Duitsland en vanaf dit jaar is het echt opvallend dat het gewoon een megahype geworden is en op welk Forum of wat dan ook ineens de mensen zonder winterbanden als boosdoener van de files worden afgeschildert en als associalen bestempeld .
Ik doe bvb ook niet mee aan haloween .
Allemaal draait het enkel om verkoop en de grootste winnaar is de staat . Die hebben hier 25% winst bij elke band die er verkocht wordt . Meer als welke zelfstandige dan ook zonder één cent te moeten investeren .
Wat een onzinverhaal.

10 jaar geleden repte men geen woord over "de stiile band", geen woord over "lagere CO2 uitstoot" en geen woord over "energy saving" en geen woord over "green tire". En men zeek al helemaal niet als een band met 30k km versleten was, een hot hatch stond op 185/55 15 en een zakensedan op 195/65 15 of als het een hele dikke willie was op 205/55 16. Nu staat een hot hatch op 225/45 17 en een zakensedan op 245/45 18. De combi van stilte, milieuvriendelijkheid en lage rolweerstand heeft ervoor gezorgd dat het gebruikte rubber vele malen harder is vanwege de vermindering van weekmakers, en de drang naar stilte heeft er voor gezorgd dat de profielen steeds afgeronder en fijner worden. Resultaat: een "normale" band is totaal, maar dan ook echt TOTAAL ongeschikt geworden om te gebruiken bij zeer koude of vochtige omstandigheden. Uw bovenstaande relaas klinkt heel leuk maar blijkt mijns inziens van kortzichtigheid en vooral van gebrek aan technische onderbouwing.

Oh en dat u uw medeweggebruikers blootstelt aan de gevaren van all-season troep slaat echt alles, al vele jaren bewijzen vele gepubliceerde tests dat deze band NIETS goed doet, zowel in zomer als winter blijkt het een waardeloos compromis.

Je bent welkom om een dagje te komen vergelijken, er staan 3 auto's op geschikt winterrrubber voor de deur.

oh en die 1mil km's zijn hier in de laatste 5 jaar gepasseerd......

Robertdj

Bericht door Robertdj » 02 dec 2010, 16:38

Eens over all-season banden, ze zijn het in alle omstandigheden net (of helemaal) niet.

Tristan

Bericht door Tristan » 02 dec 2010, 16:44

+1

Zelfs een BMW X5 op all-season banden kwam de besneeuwde pas niet boven. Ik met mijn toen simpele FWD Seat'je reed vrolijk naar boven op wintersloffen.

911-lover

Bericht door 911-lover » 02 dec 2010, 17:09

steve smith schreef: Uw bovenstaande relaas klinkt heel leuk maar blijkt mijns inziens van kortzichtigheid en vooral van gebrek aan technische onderbouwing.
Spreek dan ook enkel uit ervaring en ben geen ingenieur
steve smith schreef:
Oh en dat u uw medeweggebruikers blootstelt aan de gevaren van all-season troep slaat echt alles,
Bullshit.
Maar dat is net wat ik geschreven heb , ineens zijn dit jaar alle mensen die geen winterbanden hebben boemannen en associalen.
Dat noem ik pas kortzichtigheid

steve smith schreef: oh en die 1mil km's zijn hier in de laatste 5 jaar gepasseerd......
+200.000km per jaar voor één chauffeur personenwagen.
Gemiddeld +548km elke dag opnieuw 7/7 , 365/365
Dat is pas geloofwaardig :whistle:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 02 dec 2010, 17:14

Vind de argumenten die steve gebruikt ten aanzien van het gebruikte materiaal in banden van 10 jaar terug en nu anders helemaal niet zo raar klinken...

steve smith

Bericht door steve smith » 02 dec 2010, 17:18

911-lover schreef:
steve smith schreef:
Oh en dat u uw medeweggebruikers blootstelt aan de gevaren van all-season troep slaat echt alles,
Bullshit.
Maar dat is net wat ik geschreven heb , ineens zijn dit jaar alle mensen die geen winterbanden hebben boemannen en associalen.
Dat noem ik pas kortzichtigheid
Indien die mensen met dikke sneeuw /ijzel de weg op gaan vind ik dat inderdaad ja. Als men er niet op voorbereid is moet men lekker thuis blijven, en geen gevaar veroorzaken voor hen die wel op de omstandigheden aangepast zijn.
911 schreef:
steve smith schreef: oh en die 1mil km's zijn hier in de laatste 5 jaar gepasseerd......
+200.000km per jaar voor één chauffeur personenwagen.
Gemiddeld +548km elke dag opnieuw 7/7 , 365/365
Dat is pas geloofwaardig :whistle:
Dat is mijn gemiddelde inderdaad, het ligt zelfs nog een fractie hoger. Zoals een aantal mensen dat hier kunnen bevestigen. De laatste 2 jaar neemt het langzaam af. Mijn record was 274.800 km in 2006, mijn dagrecord 1896km solo tussen in 1 dag, al zou ik dat nu fysiek niet kunnen herhalen. Het lot van een privechauff. Het zou me niet verbazen als Bart nog hoger zit.

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2010, 17:19

partyondude schreef:Vind de argumenten die steve gebruikt ten aanzien van het gebruikte materiaal in banden van 10 jaar terug en nu anders helemaal niet zo raar klinken...

Behalve dan dat mijn S3 10 jaar geleden ook al op 225/45 17 inch reed :mrgreen:

Anyway de winterbanden zitten weer onder de M5, weer tevreden mee. Niet omdat ik zomerbandrijders aso vind, maar omdat ik zeker weet dat ik tot en met maart volgend jaar niet vast komt te zitten in sneeuw, en het valt altijd onverwachts met bakken uit de lucht.

Knot

Bericht door Knot » 02 dec 2010, 17:26

Tsja, net op de N11 ging ik ook niet als de vlotste, nogwel met de aygo, de topper van de 3 op dit moment. Mensen met winterbanden heb ik wellicht wat vertraagd... maargoed, als er geen sneeuw ligt dan vertragen die mensen mij weer omdat ik wel hard rem en hard de bocht om kom.

Allemaal een beetje geven en nemen.... en in dit geval is het voor mij nemen.

911-lover

Bericht door 911-lover » 02 dec 2010, 17:27

Klopt , vroeger was alles beter , de winters kouder en de zomers warmer .
en niet te vergeten dat toen de mannen nog echte mannen waren .
Ik laat het hierbij .
Ieder diertje zijn pleziertje .
Wie op winterbanden wil rijden moet het zeker niet laten .
Ik zal de winter veilig en zonder ook maar één persoon te moeten ophouden doorkomen zoals alle jaren voorheen .

Een oude wijze chinees zei ooit :

Een slechte jockey op een beter paard moet nog steeds onderdoen voor een goede jockey op een minder paard

Afbeelding

PS : Mijn dagrecord ligt op 2500km binnen 24u (op en af Marseille om een Porsche te gaan bekijken) . Jaarlijks doe ik maar 50.000km meer vroeger lag dat bij 85.000km . (niet als chauffeur , maar voor eigen rekening)

jaydee

Bericht door jaydee » 02 dec 2010, 17:43

RVV schreef:
partyondude schreef:Vind de argumenten die steve gebruikt ten aanzien van het gebruikte materiaal in banden van 10 jaar terug en nu anders helemaal niet zo raar klinken...

Behalve dan dat mijn S3 10 jaar geleden ook al op 225/45 17 inch reed :mrgreen:
Ik heb de indruk dat men vaak "rond 1990" bedoelt als er gesproken wordt over "10 jaar geleden" :mrgreen:
RVV schreef: Anyway de winterbanden zitten weer onder de M5, weer tevreden mee. Niet omdat ik zomerbandrijders aso vind, maar omdat ik zeker weet dat ik tot en met maart volgend jaar niet vast komt te zitten in sneeuw, en het valt altijd onverwachts met bakken uit de lucht.
Bekijk het zo: de brede, platte UHP banden waarop de meeste DF auto's staan zijn gewoon ruk in de winter. Dus het gaat er niet om hoe goed winterbanden zijn; het gaat erom dat winterbanden een beter alternatief zijn voor die zomerbanden in deze periode.

Eigen ervaring: de 165/nogwat/13 Flamingo's onder mijn Saxo doen het prima in de sneeuw. Maar op de 225/45/17 Conti SC2's van de Leon voelde ik me echt niet happy in voorgaande jaren. Zelfs als het droog en zonnig was zat ik 5 km te stuiteren na een nachtje stilstaan... dat geeft wel aan hoe hard dat rubber wordt!

De Dunlops van de Yeti doen het niet onaardig zolang je maar niet te vlot de bocht om wil, maar de SP Sport 01 is ook geen UHP band, volgens mij.

Plaats reactie