Gebruikte auto op naam van de zaak - bijtelling?

Dit is ons algemene autoforum.
Ravin ///M

Re: Gebruikte auto op naam van de zaak - bijtelling?

Bericht door Ravin ///M » 24 mei 2010, 23:30

:hmmm: :hmmm: :hmmm:

Als jullie zeker weten dat dat zo is ga ik ff met mijn accountant praten.
Maar wsl weet hij dat en ben ik me er niet van bewust.

..dan is het eigenlijk ook gunstig om een jonge auto te hebben waar
al bovengemiddeld veel op is afgeschreven; lees de 535d, waarvan
de restwaarde onwaarschijnlijk snel zakt vanwege de importmarkt,
of zelfs een M5 of een RS6. Nieuwwaarde is dan erg hoog, bijtelling
zou dan heel veel zijn, maar marktwaarde (en dus vervolgens jouw
afschrijving) is een stuk lager na de eerste 4 jaar.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 mei 2010, 08:31

Klopt Ravin. Google maar eens op "eenmanszaak bijtelling" en je komt direct al een aantal hits tegen. Ik heb het met de A8 toegepast via AcconAVM, niet een van de kleinste accountantbureau's (52 kantoren door NL). Ik werd er echter niet zelf door ze op gewezen, ik moest het de boekhouder voorleggen. Net alsof het niet echt algemeen bekend is?

Nouja.. het zou niet de eerste keer zijn dat ik die boekhouder (inmiddels ex-) moest wijzen op wetswijzigingen.

http://www.sprout.nl/74/3740/nieuws/bel ... p-ers.html
Voor de zzp'er met een eenmanszaak:

De bijtelling voor privégebruik kan nooit hoger zijn dan de kosten die voor de auto in de zaak zijn opgevoerd. Minder autokosten in de zaak betekent een lagere bijtelling. Een incidentele verlaging van de autokosten, door bijvoorbeeld de winst bij inruil van de auto ten gunste van de autokosten te boeken, levert geen lagere bijtelling op.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 25 mei 2010, 11:10

Tnx voor de link, Maurice. Ik legde dit gisteravond dus aan mijn buurman voor,
en hij wist dit ook niet. Ben benieuwd wat mijn acc zegt straks.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 mei 2010, 11:34

Ik baal er wel van dat er zoveel onduidelijk is rond dit onderwerp. Onze Audi heeft een fiscale waarde van 51.000 euro. Vorig jaar hebben we met die auto, vanwege opdrachtgever die heel erg in de buurt zitten minder dan 10.000 km gereden. Privé houden we de kilometers onder de 500km omdat we geen zin hebben om de 13.000 euro bij het inkomen op te tellen voor de max 5.000 km die we anders er nog privé mee zouden rijden.

Ik ga het ook bij de accountant neerleggen.

frankv

Bericht door frankv » 25 mei 2010, 13:10

Maus335i schreef:Klopt Ravin. Google maar eens op "eenmanszaak bijtelling" en je komt direct al een aantal hits tegen. Ik heb het met de A8 toegepast via AcconAVM, niet een van de kleinste accountantbureau's (52 kantoren door NL). Ik werd er echter niet zelf door ze op gewezen, ik moest het de boekhouder voorleggen. Net alsof het niet echt algemeen bekend is?

Nouja.. het zou niet de eerste keer zijn dat ik die boekhouder (inmiddels ex-) moest wijzen op wetswijzigingen.

http://www.sprout.nl/74/3740/nieuws/bel ... p-ers.html
Voor de zzp'er met een eenmanszaak:

De bijtelling voor privégebruik kan nooit hoger zijn dan de kosten die voor de auto in de zaak zijn opgevoerd. Minder autokosten in de zaak betekent een lagere bijtelling. Een incidentele verlaging van de autokosten, door bijvoorbeeld de winst bij inruil van de auto ten gunste van de autokosten te boeken, levert geen lagere bijtelling op.
Misschien dat je in zo'n geval de 0,19 cent/km mist tov de auto in prive rijden?

Stel dat je 25.000km rijdt waarvan 15.000 zakelijk en 10.000 prive en je in totaal 7.500 euro (ex BTW) aan kosten hebt. Je auto is 5 jaar oud en heeft een cataloguswaarde van 50.000 euro en zou dus een bijtelling hebben van 12.500 per jaar, maar je hebt maar 7.500 aan kosten:

Zakelijk: aftrekken en bijtellen van 7.500 levert 7.500 out of pocket op

Prive: 7.500 plus 25% x 19% btw x 7.500 = 356 = 7.856 out of pocket minus 15.000 x 0,19 euro km verg. x 40% belastingdruk=1.140 = 6.716 euro out of pocket

ergo, prive is dan de betere optie

overigens is er een ruling dat je 75% van de BTW mag aftrekken als je de auto prive rijdt (vandaar boven de 25%), eigenlijk moet dit naar rato van zakelijk / prive, maar er is jurispredentie dat je 75% mag nemen

vanaf eind november heb ik op mijn 730 bijtelling naar dagwaarde, en ga ik hem zakelijk rijden ipv prive zoals nu

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 05 nov 2010, 21:53

Even een topic onder stof vandaan halen. *kuch*

Ook ik zelfstandige rij met mijn privé auto zakelijke kilometers. Ik noteer nu netjes elke rit in Excel op mijn PDA.
Verhouding is nu nog ongeveer 60|40, respectievelijk privé | zakelijk. Onderhoudskosten en reparaties dien ik nog privé te betalen? Tanken met bedrijfspas of pirvépas?

Dan nog een vraag:
Wonend in Dld maar zaak in Nederland. Kan ik ook een bedrijfswagen in Dld leasen aangezien bestuurder (ik) in Dld woont of kijkt men waar bedrijf gevestigd is? Kom na wat google alleen maar situaties tegen van mensen wonend in NL maar werkend voor zaak in Dld. Over algemeen geld dat zij alleen woon-werkverkeer mogen. Ik zit duidelijk in andere situatie...

ErikS

Bericht door ErikS » 06 nov 2010, 07:58

interressant leesvoer zeg!

Dus als je nieuw rijd ben je altijd de sjaak, maar een wat oudere auto van zeg +/- 4 jaar kan toch echt gunstiger zijn?! Stel ik koop een BMW 1 serie, 16K.
Schrijf je af in 4 jaar, 4k per jaar, meer bijtelling kan je dan dus niet hebben?

Begrijp ik dit goed? :banaan: :mrgreen: :bag:

dvh

Bericht door dvh » 06 nov 2010, 08:32

Sjoerd MP BMW schreef:Even een topic onder stof vandaan halen. *kuch*

Ook ik zelfstandige rij met mijn privé auto zakelijke kilometers. Ik noteer nu netjes elke rit in Excel op mijn PDA.
Verhouding is nu nog ongeveer 60|40, respectievelijk privé | zakelijk. Onderhoudskosten en reparaties dien ik nog privé te betalen? Tanken met bedrijfspas of pirvépas?

Dan nog een vraag:
Wonend in Dld maar zaak in Nederland. Kan ik ook een bedrijfswagen in Dld leasen aangezien bestuurder (ik) in Dld woont of kijkt men waar bedrijf gevestigd is? Kom na wat google alleen maar situaties tegen van mensen wonend in NL maar werkend voor zaak in Dld. Over algemeen geld dat zij alleen woon-werkverkeer mogen. Ik zit duidelijk in andere situatie...

Ik ken iemand ( ... ) die heeft 3 auto's. 2 daarvan zijn daily's voor man en vrouw, en die rijden ze prive met zakelijke benzineaftrek. En de 3e auto is een goedkope oude caddy waar ze vrij weinig bijtelling over betalen. Nu laten ze alle garage en reparatiekosten die ze met hun daily's maken uitschrijven op deze caddy. Volgens deze persoon komt hij er zo voordeliger mee weg.

Is ook een manier natuurlijk ^^

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 nov 2010, 08:54

Is idd interessant. Maar ik, als niet ondernemer, snap het niet helemaal.
Mijn broer heeft ook een eigen zaak. Hij koopt, van prive geld, meestal een dik aangeklede 4 jaar oude diesel van 60-70k nieuwwaarde met flink wat km ervaring en rijdt deze in 2-4 jaar tot 3-4 ton km's. Dan gaat de auto weer weg en gebeurt hetzelfde weer. Ik neem aan dat allerlei onkosten op de zaak worden gedeclareerd. Maar hoe nu uit te rekenen wat interessanter is? Prive of op de zaak (dus ook van geld van de zaak). De auto's die hij koopt hebben die dikke afschrijving al achter de rug en hij schrijft in 2-4 jaar tijd max. 20k af want dat was de aanschafprijs van de auto.

ErikS

Bericht door ErikS » 06 nov 2010, 10:01

Met zoveel km's moet je het vooral in belastingaftrek zoeken denk ik.....

Alle kosten van benzine, onderhoud ed. word gewoon 19% goedkoper!!
Dat tikt wel aan............ :shock:

Arthur

Bericht door Arthur » 06 nov 2010, 11:20

Je bedoelt km's op de zaak declareren? Of de benzine/dieselbonnen?

ErikS

Bericht door ErikS » 06 nov 2010, 11:43

Arthur schreef:Je bedoelt km's op de zaak declareren? Of de benzine/dieselbonnen?
Owh wacht, ik las jouw bericht niet goed...

Hij koopt privé....... Hij zou wel een km-boekje bijhouden om de zakelijk gereden km's te declareren dan.
Het enige voordeel hier van prive kopen zou wat mij betreft de bijtelling zijn.... Maar als die regeling zoals hierboven echt zo is, dan zou ik het als ik hem was nog eens na laten zoeken!

Overigens rijden wij nu ook prive een A6 3.0 diesel van 95K nieuwprijs, tweedehands gekocht prive.
Daar zou het ook absoluut niet interessant zijn om met onze km's die zakelijk te rijden ivm bijtelling van 25%.......

Marc R

Bericht door Marc R » 06 nov 2010, 12:30

^^ idem hier...

Arthur

Bericht door Arthur » 06 nov 2010, 14:31

Ik snap het sowieso niet.
Stel die auto is nieuw 60k, met 25% bijtelling zou dat 15k/j zijn. Hij koopt hem voor 20k en schrijft hem af tot 0k in 4 jaar. Da's 5k/j. Echter, bij die bijtellingconstructie komt naast die 15k/j ook de 20k aanschaf. Da's wel erg duur. Dat geldt ook voor die constructie waarbij de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de afschrijving. Dan is het nog altijd 5k/j duurder, dus bovenop de aanschaf van 20k. Even zo bekeken is prive aanschaffen voor 20k en km's declareren op je eigen zaak toch goedkoper? Ik hoop dat m'n gedachtengang een beetje duidelijk op papier is gekomen :wink:
Of zie ik dit totaal verkeerd?

ErikS

Bericht door ErikS » 06 nov 2010, 14:35

Als je kosten MOET maken voor de zaak lijkt het me de enige manier van leuk kosten maken....;)

Dan kan het een goede besteding zijn, want over die 20K die je uitgeeft hoeft je dan dat jaar weer géén belasting te betalen, want dat zijn kosten voor de zaak! (Voordat de balans opgemaakt is zijn die kosten er vanaf, dus minder WINST = minder belasting betalen.)

Val je in de 50% cat dan betaald de belasting dus juist weer een leuk centje mee aan de aankoop van je wagen.

Dus zou je een wagen kopen van 50K dan hoef je over 50K geen belasting af te dragen.
50K tegen 50% belastingtarief is toch al snel heel wat €€€€ minder af moeten rekenen aan het einde van het jaar. (Is niet helemaal zo natuurlijk, maar is een stuk gunstiger als je toch al kosten moet maken.)

Edit: Foutje @ omzet/winst verhaal.

Arthur

Bericht door Arthur » 06 nov 2010, 14:42

Okay. Maar die 20k moeten opgebracht worden. Linksom of rechtsom. Plus dat er per jaar bijtelling betaald moet worden. In dit voorbeeld ook 5k/j. Is in 4 jaar dus ook weer 20k. Tel daarbij de 20k aanschaf dan zie ik het nog niet. Ook al betaald de belastingdienst overal 50% aan mee dan nog zie ik het voordeel niet. Dan speel je hooguit quitte?

Je kunt dan, neem ik aan, de km's ook niet meer declareren bij je zaak. Of tank je dan ook op de zaak? Maar ook dan moet die brandstof wel betaald worden.

Ik ben geen ondernemer en weet niet hoe hij de dingen afgedekt heeft. Ik weet alleen dat hij de auto prive koopt en km's declareert op z'n zaak. Maar ben wel nieuwsgierig want wie weet is het wat voor hem.

ErikS

Bericht door ErikS » 06 nov 2010, 14:45

Arthur schreef:Okay. Maar die 20k moeten opgebracht worden. Linksom of rechtsom. Plus dat er per jaar bijtelling betaald moet worden. In dit voorbeeld ook 5k/j. Is in 4 jaar dus ook weer 20k. Tel daarbij de 20k aanschaf dan zie ik het nog niet. Ook al betaald de belastingdienst overal 50% aan mee dan nog zie ik het voordeel niet. Dan speel je hooguit quitte?

Je kunt dan, neem ik aan, de km's ook niet meer declareren bij je zaak. Of tank je dan ook op de zaak? Maar ook dan moet die brandstof wel betaald worden.
De bijtelling is niet letterlijk 5K betalen, je betaald inkomenten-BELASTING over die 5K, dus kom je in die categorie uit op 2,5K bijtelling betalen aan de fiscus!

Bijtelling word bij je salaris opgeteld.
Dus indien je bijvoorbeeld 50K verdient, word er 5K bijgeteld, en betaal je inkomsten belasting over die 55K.

Dan komt er dus nog bij dat je alle belasting kan terugvorderen (19%) dus kan het zeker met nieuw rijden erg positief uitvallen.
Bij 2e hands begrijp ik dat dan weer minder omdat je over een hogere waarde dan de aankoopwaarde bijtelling moet betalen.

Arthur

Bericht door Arthur » 06 nov 2010, 14:52

Dat klopt, Erik. Maar dan moet hij alsnog die 4 jaar dus 2,5k/j netto betalen. Da's 10k aan belasting in 4 jaar. Van de aanschaf krijgt hij 19% terug, neem ik aan? Blijft er nog altijd 16.200,- over. Dat mag van de winst af. Is dat ook 50%? Blijft over 8100,-. Kom je op 18.100,- over 4 jaar gezien. Dan is het 1900,- voordeliger. Reken ik de BTW bij verkoop niet mee die hij weer moet betalen. Rijdt hij ook maar 1 jaar langer dan is de balans al negatief.
Klopt dit een beetje?

ErikS

Bericht door ErikS » 06 nov 2010, 15:00

Arthur schreef:Dat klopt, Erik. Maar dan moet hij alsnog die 4 jaar dus 2,5k/j netto betalen. Da's 10k aan belasting in 4 jaar. Van de aanschaf krijgt hij 19% terug, neem ik aan? Blijft er nog altijd 16.200,- over. Dat mag van de winst af. Is dat ook 50%? Blijft over 8100,-. Kom je op 18.100,- over 4 jaar gezien. Dan is het 1900,- voordeliger. Reken ik de BTW bij verkoop niet mee die hij weer moet betalen. Rijdt hij ook maar 1 jaar langer dan is de balans al negatief.
Klopt dit een beetje?

Zo lijkt het ongeveer wel te kloppen.
En dan word je benzine + onderhoud ook nog bekostigd door de zaak, en ook daar worden de btw kosten van terug betaald. Rij je bijvoorbeeld 5K aan benzine op? €950 ret. 1000 euro onderhoud? €190 retour......

Komt ook nog eens bij dat dat ook geminderd word op je omzet; dus weer minder belasting betalen!

Arthur

Bericht door Arthur » 06 nov 2010, 15:03

Zal het hem alsnog voorleggen. Ook dat van de brandstof en het onderhoud. Dat zal hij nu wel zo uit z'n eigen zak betalen.

ErikS

Bericht door ErikS » 06 nov 2010, 15:11

Arthur schreef:Zal het hem alsnog voorleggen. Ook dat van de brandstof en het onderhoud. Dat zal hij nu wel zo uit z'n eigen zak betalen.

Voor 19cent per km kan je niet echt een dikke diesel rijden volgens mij nee.....

Zeker niet met veel KM's op jaarbasis.. En dan dat km boekje, verschrikkelijk!
(Heeft hij overigens geen accountant?!)

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 nov 2010, 16:57

In de bijtelling moet je ook de gemaakte onderhoudskosten, houderschapsbelasting, tol + parkeergelden en brandstof meetellen. Daarnaast mag je een auto afschrijven tot 10% van de nieuwwaarde. Als je de wagen verkoopt moet je het verschil tussen de boekwaarde en verkoopwaarde opnemen als boekwinst in je jaarcijfers. Indien BTW-plichtig, kan je alle BTW verrekenen van het onderhoud en de brandstof. Mits je een 2ehands BTW-wagen vindt kan je ook daarvan de BTW verrekenen.

Bij dikkere auto's is het volgens mij hoofdzakelijk een broekzak of vestzakverhaal. De kosten moeten betaald worden. En via auto op de zaak druk je de winst door de kosten te betalen voor belasting met een bijtelling ter hoogte van de gemaakte kosten + boekwaardeafschrijving. Of je rijdt privé en betaalt dus alle kosten van je netto inkomen. Hierdoor druk je de winst niet, maar mag je 19 cent p/km onbelast aan jezelf uitkeren.

Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen. Dus om echt een goed plaatje door te reken moet je nieuwwaarde, huidige aanschafwaarde, jaarkilometrage, gemiddeld verbruik, bijbehorend onderhoud en de geschatte verkoopwaarde bij verkoop weten ....

Stephan

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 06 nov 2010, 18:40

RutgerK schreef:Ik baal er wel van dat er zoveel onduidelijk is rond dit onderwerp. Onze Audi heeft een fiscale waarde van 51.000 euro. Vorig jaar hebben we met die auto, vanwege opdrachtgever die heel erg in de buurt zitten minder dan 10.000 km gereden. Privé houden we de kilometers onder de 500km omdat we geen zin hebben om de 13.000 euro bij het inkomen op te tellen voor de max 5.000 km die we anders er nog privé mee zouden rijden.

Ik ga het ook bij de accountant neerleggen.
Dat dacht ik ook 500km prive en km registratie.
Doe dit wel met een blackbox oid, ik was 2 ritten vergeten en de gehele km registratie van alle jaren van de betreffende belastingcontrole zijn van de tafel geveegd, aangezien ik er mee geknoeid zou hebben. Ook vondt men het niet aannemelijk dat ik op zaterdag en zondag naar kantoor moest rijden, en 3 a 4 ritten per dag kantoor prive was ook niet annemelijk. :hammer:
Verder wordt er zeer slecht gekeken naar je bezwaarpunten, er waren nog al wat en bij mij werdt het ook knullig verwerkt, sommige percentages (van overige zaken) werden gewoon omgedraaid, aangezien men dat misschien verwacht. De rekening ligt hier al bijtelling van diverse wagens over 3 jaar tijd, en nog wat kleine dingen. Ben nog bezig met de bezwaren icm boekhouder/accountant..
1 grote ellende is het, ik ga puur nog prive auto's rijden heb het er helemaal mee gehad.
Nu dik 5000 euro bijtelling moeten betalen over een 320d die 10.000 gekost heeft...... , waar puur zakelijk mee gereden is. 't gaat nergens over, ze proberen alles uit de kast te halen om je toch die bijtelling door de strot te drukken.

Vergeet ook het privegebruik van de omzetbelasting niet! Ook zoiets vaags, je betaalt toch al bijtelling?
Laatst gewijzigd door Jelmer850i op 06 nov 2010, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 06 nov 2010, 18:45

Erik Stoffelsen schreef:
Arthur schreef:Zal het hem alsnog voorleggen. Ook dat van de brandstof en het onderhoud. Dat zal hij nu wel zo uit z'n eigen zak betalen.

Voor 19cent per km kan je niet echt een dikke diesel rijden volgens mij nee.....

Zeker niet met veel KM's op jaarbasis.. En dan dat km boekje, verschrikkelijk!
(Heeft hij overigens geen accountant?!)
Ja Erik, dat heeft hij wel. Ik had m'n broer nog niet gesproken (inmiddels wel en hij gaat het ff "in de groep" gooien bij de accountant) en dat 'ie er 1 heeft zegt blijkbaar niets als ik Maurice zo mag geloven :wink: Het is altijd handig als je een beetje beslagen ten ijs komt dan dat je zo maar iets uitkraamt bij zo'n accountant. Dat ik dat doe hier op het forum maakt niets uit :wink: We zijn toch allemaal van hetzelfde laken een pak :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 06 nov 2010, 19:34

Hoeveel ik ook van autorijden hou, het is zo freaking duur.
Imho kun je tot 20k beter een auto finamcieren en dan zakelijke km terughalen via je bv. Dat is goedkoper dan leasen op je bv.

Als je een auto koopt vanuit je bv, betaal je zowiezo een berg belasting, en dan nog elke maand bijtelling...
Dus die auto die je koopt kost na een jaar al het dubbele... Das echt sonde van je geld

Plaats reactie