Gebruikte auto op naam van de zaak - bijtelling?
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Gebruikte auto op naam van de zaak - bijtelling?
Hallo,
Aangezien er hier nogal wat ondernemers zitten gooi ik de vraag maar even in de groep.
Een maat van die zelfstandig is (klein bv-tje) is op zoek naar een andere, jonggebruikte daily die op naam van de zaak komt te staan. Nu kwam hij zelf met een Golf station op de proppen en toen ging als vanzelf mijn anti-golf-alarm aan. Ik quote mezelf: 'ik weet dat je wat burgerlijker bent dan ik, zeker in de autokeuze's, maar voor 17k moet er toch wel wat interessanters te koop zijn!'. Anyhow, na wat leukere (minder saaie) alternatieven realiseerde ik me pas dat het ding inderdaad op naam komt te staan en dat hij dus te maken krijgt met het ellendige concept van bijtelling.
De vraag: blijf je met bijtelling aan de hoge 'fiscale catalogusprijs' zitten, of schrijft dat op een of andere manier nog af? Stel je wilt een 4 jaar oude dik aangeklede Audi A4 station nemen, geldt dan nog steeds de nieuwwaarde van zeg 50.000 euro? En hoe zit het met de 20% schaal, is dat nou puur gebaseerd op de zuinigheidslabels of kun je alles wat ouder is dan p.l.m. 2 jaar vergeten voor die schaal?
Thanks!
Aangezien er hier nogal wat ondernemers zitten gooi ik de vraag maar even in de groep.
Een maat van die zelfstandig is (klein bv-tje) is op zoek naar een andere, jonggebruikte daily die op naam van de zaak komt te staan. Nu kwam hij zelf met een Golf station op de proppen en toen ging als vanzelf mijn anti-golf-alarm aan. Ik quote mezelf: 'ik weet dat je wat burgerlijker bent dan ik, zeker in de autokeuze's, maar voor 17k moet er toch wel wat interessanters te koop zijn!'. Anyhow, na wat leukere (minder saaie) alternatieven realiseerde ik me pas dat het ding inderdaad op naam komt te staan en dat hij dus te maken krijgt met het ellendige concept van bijtelling.
De vraag: blijf je met bijtelling aan de hoge 'fiscale catalogusprijs' zitten, of schrijft dat op een of andere manier nog af? Stel je wilt een 4 jaar oude dik aangeklede Audi A4 station nemen, geldt dan nog steeds de nieuwwaarde van zeg 50.000 euro? En hoe zit het met de 20% schaal, is dat nou puur gebaseerd op de zuinigheidslabels of kun je alles wat ouder is dan p.l.m. 2 jaar vergeten voor die schaal?
Thanks!
- Michel P
Re: Gebruikte auto op naam van de zaak - bijtelling?
Originele cataloguswaarde is uitgangspunt voor de bijtelling. Alleen bij 15 jaar of ouder is de dagwaarde van toepassing.
Michel
Michel
-
De lul dus (weer)....
- Downforce Hans
Daar zal ook welweer zo`n PVDA klojo achter zitten dat je na jaren nog steeds bijtelling moet betalen over de nieuw waarde....... 

- RutgerK
Het blijft in mijn ogen ook een raar verhaal om de originele cataloguswaarde te moeten bijtellen. Onze A3 Sportback gaat binnen een jaar uit de lease en we denken erover deze auto over te nemen. Het liefst zouden we de auto zakelijk overnemen en dan ook privé gaan gebruiken. Stel dat we die auto voor 50% van de waarde kunnen over nemen dan zou dat interessant kunnen zijn als de bijtelling wordt bepaald over de boekwaarde van de auto. Alleen door deze manier van bijtelling moet je de helft van de boekwaarde van de auto bij je inkomen optellen!
De auto zullen we nu waarschijnlijk in privé overnemen en 19ct per zakelijke kilometer moeten gaan rekenen.
Trouwens nog zoiets. Je moet ook bij leaseauto's 4 jaar lange 100% van de BPM bijtellen terwijl de BPM in die 4 jaar tot 60% afschrijft. In de vier jaar dat we de auto leasen moet ik al meer dan € 3500,- meer BPM bij het inkomen optellen dan ik op grond van de BPM afschrijving.
Bijvoorbeeld 12000 euro BPM zou na het eerste jaar rond de 9000 euro moeten zijn, na het 2e jaar 7500 euro en na het 3e jaar 6500 euro. De fiscale waarde van de auto zou ook op die manier moeten afnemen.
Nu tel je in vier jaar tijd 25% van 48000 euro in totaal op bij je inkomen terwijl dit 35000 euro zou moeten zijn.

De auto zullen we nu waarschijnlijk in privé overnemen en 19ct per zakelijke kilometer moeten gaan rekenen.
Trouwens nog zoiets. Je moet ook bij leaseauto's 4 jaar lange 100% van de BPM bijtellen terwijl de BPM in die 4 jaar tot 60% afschrijft. In de vier jaar dat we de auto leasen moet ik al meer dan € 3500,- meer BPM bij het inkomen optellen dan ik op grond van de BPM afschrijving.
Bijvoorbeeld 12000 euro BPM zou na het eerste jaar rond de 9000 euro moeten zijn, na het 2e jaar 7500 euro en na het 3e jaar 6500 euro. De fiscale waarde van de auto zou ook op die manier moeten afnemen.
Nu tel je in vier jaar tijd 25% van 48000 euro in totaal op bij je inkomen terwijl dit 35000 euro zou moeten zijn.
- Femme
De regeling is inderdaad volkomen idioot. In een rechtvaardige regeling zou bijv. dezelfde afschrijvingstabel als voor de bpm gehanteerd moeten worden. De gedachte zal wel zijn dat het zakelijk gebruik van oude auto's ontmoedigd moet worden.
- Topfuel
Zou geen goede zaak zijn voor de verkoop van nieuwe (lease)auto's.....
- Tim N
Tip, een mooie 855 T5-R vinden van het eerste of 2e bouwjaar en hij zit gebakken. (15 jaar regeling)
Veel ruimte fijne reiswagen en een (imho) klassieker in spe waar je niet mee voor joker rijd.
Veel ruimte fijne reiswagen en een (imho) klassieker in spe waar je niet mee voor joker rijd.
- Maus335i
Het idee achter bijtelling is dat het prive gebruik van je auto loon in natura is. Om te voorkomen dat je op die manier over "salaris" belasting bespaart, moet je een bedrag op je inkomen tellen waar je weer IB over betaalt. Probleem is echter dat je niet van iedereen weet wat exact het prive voordeel is, en daarom hebben ze gekozen voor "gemiddeld" 25% van de cataloguswaarde per jaar als prive voordeel.Femme schreef:De regeling is inderdaad volkomen idioot. In een rechtvaardige regeling zou bijv. dezelfde afschrijvingstabel als voor de bpm gehanteerd moeten worden. De gedachte zal wel zijn dat het zakelijk gebruik van oude auto's ontmoedigd moet worden.
Nouja.. bij auto's van 200k+ nieuwwaardes is het natuurlijk belachelijk om zon beestje dat 6/7 jaar oud is nog eens 25% per jaar te laten bijtellen. Maar hoe het anders zou moeten weet ik eigenlijk ook niet..
-
In plaats van een Golf Station van 17k waar je over 30k bijtelling gaat betalen, kan je dus ook een 15+ jaar oude E34 Touring of W124T kopen. Als de ruimte niet nodig is zijn er nog veel meer opties, stuk voor stuk leukere auto's om te rijden dan een Golf en nog goedkoper ook.
.jpg]En ze zijn te vinden.
Bijtelling is voor youngtimers is wel van 25 naar 35% gegaan.
.jpg]En ze zijn te vinden.

Bijtelling is voor youngtimers is wel van 25 naar 35% gegaan.

- Maus335i
En als je écht ruimte nodig hebt zou je nog kunnen kijken voor zon oude bus of wie weet nog een boeing 747, kan je meteen goed mee op vakantie...
Ik snap nooit waarom zoveel mensen denken dat een oldtimer van 15 jaar oud een optie is, terwijl je kijkt naar een auto van max. 3/4 jaar oud met weinig km's op de teller. Dat zijn toch 2 compleet verschillende werelden? En dan hebben we het nog niet over onderhoud, stilstaan met kapotte onderdelen tijdens de rit naar je klant, moeilijk verkrijgbare onderdelen, weinig aanzien áls je naar een klant moet... en alle andere problemen die er bij komen kijken.
Klopt, klopt, dat betekent dan ook maar dat je moet kromliggen voor de bijtelling over een wat oudere auto of fiscaal slim proberen te zijn. Dat is dan maar zo..
Ik snap nooit waarom zoveel mensen denken dat een oldtimer van 15 jaar oud een optie is, terwijl je kijkt naar een auto van max. 3/4 jaar oud met weinig km's op de teller. Dat zijn toch 2 compleet verschillende werelden? En dan hebben we het nog niet over onderhoud, stilstaan met kapotte onderdelen tijdens de rit naar je klant, moeilijk verkrijgbare onderdelen, weinig aanzien áls je naar een klant moet... en alle andere problemen die er bij komen kijken.
Klopt, klopt, dat betekent dan ook maar dat je moet kromliggen voor de bijtelling over een wat oudere auto of fiscaal slim proberen te zijn. Dat is dan maar zo..
- Snipe
Niet dat ik iedereen in een ouwe bak wil praten, maar om hier toch even op te reageren:Maus335i schreef:Ik snap nooit waarom zoveel mensen denken dat een oldtimer van 15 jaar oud een optie is, terwijl je kijkt naar een auto van max. 3/4 jaar oud met weinig km's op de teller. Dat zijn toch 2 compleet verschillende werelden? En dan hebben we het nog niet over onderhoud, stilstaan met kapotte onderdelen tijdens de rit naar je klant, moeilijk verkrijgbare onderdelen, weinig aanzien áls je naar een klant moet... en alle andere problemen die er bij komen kijken.
- onderhoud valt te plannen
- ik ben vaker met nieuwe auto's stil komen te staan dan met oude (met oude welgeteld 1 keer en dat was omdat de accu leeg was na een poos stilstaan)
- als je de goede auto kiest zijn onderdelen net zo goed verkrijgbaar als bij een nieuwe (bijvoorbeeld bij BMW)
- aanzien, voor wie dat überhaupt interesseert, heb je ook niet met een gelijkwaardige nieuwe auto. Wat zie jij liever, een basis-wieldoppen-Golf met prutmotortje onder de kap of een nieuwstaat-M5 van 20 jaar oud die ook nog eens een flinke klap goedkoper is?
Maar goed, er zijn genoeg mensen die niet eens over een oude auto na willen denken en dat zorgt er alleen maar voor dat er voor de liefhebbers meer overblijven. Mij hoor je niet klagen.
- Maus335i
En die nieuwstaat M5 tegenover noem eens wat.. een beetje Golf. Navigatie? Cruise control? Airbags? Je kan mij niet vertellen dat kwa opties en veiligheid auto's van 20 jaar oud vergelijkbaar zijn met de huidige range modellen.
Wat ik probeer te zeggen is dat je niet met oldtimers hoeft te komen als iemand op zoek is naar een paar jaar oude Golf. Kwestie van smaak misschien, maar ook het doel waarvoor je een auto gebruikt.

Met zon auto rij je toch niet naar een klant?
Wat ik probeer te zeggen is dat je niet met oldtimers hoeft te komen als iemand op zoek is naar een paar jaar oude Golf. Kwestie van smaak misschien, maar ook het doel waarvoor je een auto gebruikt.
Met zon auto rij je toch niet naar een klant?
-
Even iets heel anders, ik ben hier dus ook mee bezig op een ander forum en kreeg deze reactie:
De regeling zit dus nog wat moeilijker in elkaar qua voordeel halen? Is er iemand die hier ervaring mee heeft en dit uit kan leggen?
Michel schreef:Mark N schreef:De prijs is "onbelangrijk". Om de situatie wat beter te schetsen, de auto die nu op de zaak gereden wordt is nieuw gekocht voor richting de 100.000 euro. Daar betaal je elk jaar 25% bijtelling op. Stel dat we de E38 naar onze wensen vinden voor de prijs van 25.000 of iets dergelijks. Dan betaal je 35% over 25.000. Dan hou je wel een leuk bedrag over elke maand, voor bijvoorbeeld een leuke 2de auto.Een recentere leitner auto is dus out of the question, aangezien je dan weer 25% over de nieuwwaarde betaald.....
Hier zit een denkfout in, dus houd rekening met het volgende: je hebt als ondernemer nooit meer bijtelling dan je aan kosten hebt geboekt.
Het is dus echt niet zo dat je bijvoorbeeld 8.000 euro aan kosten inboekt die je winst verlagen en vervolgens 25.000 aan bijtelling hebt die je inkomen weer verhoogt.
Per saldo is het dan zo dat je dus geen kosten meer overhoudt om af te trekken.
Bovendien heb je met 35% van 25.000 ook nog een behoorlijke bijtelling hoor.
Als je een jonger exemplaar neemt kun je kilometers declareren en maak nu nog eens de rekensom opnieuw dan is dit misschien een goed alternatief.
De regeling zit dus nog wat moeilijker in elkaar qua voordeel halen? Is er iemand die hier ervaring mee heeft en dit uit kan leggen?
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Toen bij Regus werkte kwam ik altijd met deze voor

Al mijn collega's reden een A3 SB wieldop editie.
Alleen maar positieve dingen gehoord en ideaal als ik met klanten meerdere vestigingen wou bezichtigen.
Ben wel van mening dat een oude auto er extra netjes bij moet staan dus geen schades en altijd schoon.
Al mijn collega's reden een A3 SB wieldop editie.
Alleen maar positieve dingen gehoord en ideaal als ik met klanten meerdere vestigingen wou bezichtigen.
Ben wel van mening dat een oude auto er extra netjes bij moet staan dus geen schades en altijd schoon.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Zulk soort oude auto's heeft ie niks mee, daarbij rijdt ie momenteel dagelijks Hengelo-Arnhem, oftewel 170 km per dag. Met zulke afstanden wordt je met benzine niet blij en 15 jaar oude diesels.... naaaah.
Betrouwbaarheid van nieuwe/jonge auto's kun je inderdaad niet per sé op aan. Voorbeelden te over.
Op eigen naam en dan km-vergoeding is misschien nog niet eens zo heel gek, al kun je dan weer niet alle kosten handig aftrekken en je betaald natuurlijk gewoon btw bij de garage. Maar wel een rekensommetje waard.
Vind zélf de 850R wel een gave outsider trouwens!
Betrouwbaarheid van nieuwe/jonge auto's kun je inderdaad niet per sé op aan. Voorbeelden te over.
Op eigen naam en dan km-vergoeding is misschien nog niet eens zo heel gek, al kun je dan weer niet alle kosten handig aftrekken en je betaald natuurlijk gewoon btw bij de garage. Maar wel een rekensommetje waard.
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Lpg? Zeker de oude Volvo's draaien absurde km standen op gas. Ken er meerdere met 4 ton plus. Ook de turbo motoren draaien er goed op.G Kolkman schreef:Zulk soort oude auto's heeft ie niks mee, daarbij rijdt ie momenteel dagelijks Hengelo-Arnhem, oftewel 170 km per dag. Met zulke afstanden wordt je met benzine niet blij en 15 jaar oude diesels.... naaaah.
Tot zover mijn pro volvo verkoop praatje.
P.S Ik moest verdomd vol op het gas om een iets aangepaste 850R voor te rijden
- Snipe
Ik deed dat een tijdje met deze:Maus335i schreef:Met zon auto rij je toch niet naar een klant?
Qua prijs vergelijkbaar met een Volkswagen Polo 1.4 Trendline (die ik overigens ook niet vol trots voor de deur van de klant zou parkeren). De M5 heeft inderdaad geen navigatie, maar dat heeft zo'n Polo ook niet. Cruisecontrol zit ook niet op die Polo. Het enige wat de Polo extra te bieden heeft, zijn wat extra airbags.
Daar staat tegenover dat de Polo wel automatische airco, een schuifdak en vollederen bekleding mist, minder ruimte voor de achterpassagiers heeft, een kleinere kofferbak heeft en ook nog eens 250 pk minder heeft.
't Is geen vergelijk, ik weet het, maar de kans dat ik voor zo'n Polo zou gaan is vrij klein.
-
Kwestie van keuzes maken, en wat voor onderneming je runt.Maus335i schreef:En als je écht ruimte nodig hebt zou je nog kunnen kijken voor zon oude bus of wie weet nog een boeing 747, kan je meteen goed mee op vakantie...
Een oldtimer is 25+ jaar oud, de meeste auto's van 15-20 jaar oud zijn gewoon beter om te rijden dan een nieuwe auto in dezelfde prijsklasse.
Oude auto's hebben mij nooit laten staan, terwijl ik dat probleem wel met nieuwe auto's heb gehad.

Aanzien? Een nette E34 (let op: nette!) kom ik toch liever mee aan rijden dan met een basis Polo/aygo/500 etc...
Ik bespaar liever wat euro's door relaxed in een oudere kwaliteitswagen te cruisen dan gefrustreerd in een koekblik te zitten waar ik m'n benen niet eens fatsoenlijk in kwijt kan.

Mensen die geld willen besparen moeten maar een Aygo(etc) of Polo Bluemotion kopen. 14% bijtelling over vrijwel niets, verbruik van 1 op belachelijk veel, weinig afschrijving en lage onderhoudskosten.
Anders zul je moeten dokken, en hoeveel dat is ligt aan je eigen voorkeur voor auto.
Hier zit een denkfout in, dus houd rekening met het volgende: je hebt als ondernemer nooit meer bijtelling dan je aan kosten hebt geboekt.
Het is dus echt niet zo dat je bijvoorbeeld 8.000 euro aan kosten inboekt die je winst verlagen en vervolgens 25.000 aan bijtelling hebt die je inkomen weer verhoogt.
Dit is trouwens correct.
Even googlen naar verificatie:
http://www.autoenfiscus.nl/dossier-bijtelling.html
2e alinea, laatste zin.
Maar in het geval van een taxatiewaarde van 15.000 euro zal je bijtelling +/- 5000 euro zijn. De genoemde Golf zal niet boven de 7500 euro bijtelling komen. De meeste ondernemingen hebben wel meer kosten dan die paar ruggen.
Ik zou gewoon lekker gaan rekenen, km vergoeding is met zulke km's ook geen slechte optie denk ik.

- Ravin ///M
Dat klopt niet. Het moet zijn: Je hebt nooit meer mogelijkheid tot aftrek van kosten dan je bijtelling hebt.Hier zit een denkfout in, dus houd rekening met het volgende: je hebt als ondernemer nooit meer bijtelling dan je aan kosten hebt geboekt.
- Maus335i
Nee Ravin, het klopt wel. De bijtelling die je als eenmanszaak of VOF zijn gelijk aan de daadwerkelijk gemaakte kosten van de auto. Ergo: stel je Audi A8 heeft nieuwwaarde 200k, maar kost je (incl. afschrijving) 30k per jaar, dan tel je 30k op je inkomen bij. Niet 50k (25% van 200).Ravin ///M schreef:Dat klopt niet. Het moet zijn: Je hebt nooit meer mogelijkheid tot aftrek van kosten dan je bijtelling hebt.Hier zit een denkfout in, dus houd rekening met het volgende: je hebt als ondernemer nooit meer bijtelling dan je aan kosten hebt geboekt.
Per saldo heb je dus geen aftrekmogelijkheid, omdat je eerst 30k van je winst afhaalt ivm gemaakte kosten en vervolgens die 30k weer moet bijtellen op je inkomen. Maar 30 is minder dan 50 (25%)

- Maus335i
Jullie hebben het trouwens continu over een Polo, Aygo, Fiat 500 etc.. maar hoe kom je daar bij dan? Als ik uit ga van TS die 17k wil uitgeven voor een Golf, dan heb je voor die prijs een zeer knappe GTI Golf 5 full option. Dat is geen misselijke auto en zou ik prefereren boven een vrij oud beestje. Ik heb met nieuwe(re) auto's de afgelopen 250dkm nog nooit stilgestaan, op een lege accu na... maar dat is ook niet gek als je de koelkast in de auto de hele nacht laat aanstaan 
Smaken verschillen blijkbaar (en maar goed ook!), maar ik zou een oldtimer niet zien zitten.

Smaken verschillen blijkbaar (en maar goed ook!), maar ik zou een oldtimer niet zien zitten.
-
Met zo een Golf zit je aan minimaal 7500 bij te tellen euros. Is gewoon meer.
Ik zie mezelf echt niet in een Golf. Hoe snel die ook mag zijn.
Ik zie mezelf echt niet in een Golf. Hoe snel die ook mag zijn.

- Snipe
Klopt - en dat is een prettige auto. Alleen heb je dan wel bijtelling over 35k of zo. Hoe aantrekkelijk is dat?Maus335i schreef:Als ik uit ga van TS die 17k wil uitgeven voor een Golf, dan heb je voor die prijs een zeer knappe GTI Golf 5 full option.
- Maus335i
De vraag is dus: hoeveel moet je dan bijtellen? Afhankelijk van de rechtsvorm is dat niet per sé 25%, maar kan dat net zo goed minder zijn als je minder geld aan je auto kwijt bent. Meer kan ook, als je meer kosten maakt dan die 25% per jaar, moet je een hoger bedrag bijtellen.Snipe schreef:Klopt - en dat is een prettige auto. Alleen heb je dan wel bijtelling over 35k of zo. Hoe aantrekkelijk is dat?Maus335i schreef:Als ik uit ga van TS die 17k wil uitgeven voor een Golf, dan heb je voor die prijs een zeer knappe GTI Golf 5 full option.