Leuke artikelen over JD Engineering

Dit is ons algemene autoforum.
k33z

Bericht door k33z » 25 jan 2007, 16:47

Erik schreef:Ok we zijn het dus eens dat zowel abt als jd het zelfde zouden moeten kunnen presteren (ik vind zelf van niet maar dat terzijde, de woordkeuze is heel bewust trouwens)

Dat je bij de 1 bij 275pk wel garantie hebt bij de ander niet laten we even achterwege............(dus wel beetje manke vergelijking maar goed je moet wat

Dan wil ik weleens weten waarom je ABT financieel lek gaat en bij JD niet.

:roll:

E
Ik denk dat dit makkelijk te verklaren is door de marge die erop gemaakt wordt door de Importeur en de dealers. Zowieso zit er een extra schakel tussen vergeleken met VdV en JD.

De importeur zal wel goede afspraken maken met ABT en die zal er dus goed aan verdienen. Dealers willen ook een goede marge, dus de ABT chip wordt voor veel geld verkocht.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 jan 2007, 16:51

Ja of nog beter, een aantal tuners halen hun software gewoon bij een firma als Superchips. Veel van die chip bedrijven ala chippoint, Braspenning en DBM engineering doen dat.

Betaal je voor de naam maar ze hebben er in feite niks mee te maken.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 25 jan 2007, 19:31

Vandaag kwam er op het werk een dikke pikzwarte Golf IV langs.
Mooi ding, is een TDI met R32 interieur, Lambo deuren, 2X 114mm Sebring aan de achterkant te brullen, dikke geluidsinstallatie etc.

Ding is bij JD getuned van 150pk/320Nm naar 220pk/430Nm :shock:
Maar wat mij erg opviel was dat de eigenaar melde dat de aanwezige turbodrukmeter niet voor niets tot ruim 3bar gaat. De piekdruk bij vollast schijnt volgens hem 3bar te zijn. Nou weet ik dat de diesels gemiddeld onder een hogere druk draaien dan de bezine varianten maar dit is wel extreem of niet :?:

Ooh ja binnenkort is hij te zien bij Blik op de weg, reed 'iets' te hard.
Scheen met dik 200 de Astra van de politie ingehaald te hebben om vervolgens bij 215(Astra teller) nog steeds stevig uit te lopen. Ding loopt iets van 235 op de GPS. Later op een binnenweg toch staande gehouden.
Geen idee wanneer het uitgezonden wordt.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 25 jan 2007, 19:59

235, ik heb 262 p/u op de teller gehad op Oberhausen straight :twisted:

Die 430Nm, had hij een andere turbo ?
Is ongekend hoog, 340Nm is aannemenlijker.
Zeker omdat hij een topvermogen heeft van 220pk kan het niet anders dat de originele turbo (Ko3 (s)) nog gemonteerd zit. 340Nm. Nog steeds een bult :)

3 bar kan kloppen, is wel de absolute piekdruk en zeker geen bedrijfsdruk. Ik geloof dat als hij die druk in incidentele gevallen haalt hij ook in diezelfde incidentele gevallen 430Nm levert. Maar is zeker geen bedrijfsdruk, dat is 1,45bar overdruk dus 2,45bar absolute druk.

Een diesel kan 3,5bar absolute druk halen by the weg.

Leuk spul die turbos man :-)

Ken dr uren over lullen/lezen/zoeken/opsnorren haha.

E

Erik

Bericht door Erik » 25 jan 2007, 20:04

oh fuk tis een diesel beter lezen schele :o
ja 3bar draait hij zeker op (2 bar overdruk), 1,5bar is std bij de 150pk

E

DDX

Bericht door DDX » 25 jan 2007, 20:27

Bert ///M3 schreef:Ja of nog beter, een aantal tuners halen hun software gewoon bij een firma als Superchips. Veel van die chip bedrijven ala chippoint, Braspenning en DBM engineering doen dat.

Betaal je voor de naam maar ze hebben er in feite niks mee te maken.
en dan heb je ook nog vag dealers die af fabriek tuning verkopen (en klant denkt dan ok dat is dus abt) wat uiteindelijk een andere goedkopere chipbakker chip is

Rebel

Bericht door Rebel » 25 jan 2007, 21:05

Iedereen heeft inderdaad een eigen kijk, en ik lees dit keer ook normale serieuze reacties, die niet in een emotionele bui geschreven zijn.
Zonder om weer opnieuw over de punten te beginnen die door mensen verdedigd zijn, wilde ik toch nog vragen waarom een nieuwe S3 een motor heeft die op verschillende plaatse is "verstevigd" of aangepast?
Hij heeft dezelfde 2.0 TFSI echter met 265 hp, en JD tuned de 2.0 TFSI met Miltek tot 270.

Is dit om de S3 dusdanig betrouwbaar te maken dat iedere "donkey" er in kan rijden.
Of zijn de rijders die bij JD laten tunen zich toch bewust van de gevolgen van een hogere tuning en handelen ze hier ook naar?
Bijvoorbeeld, zou je met de Leon van Tristan getuned door JD, ook een hele dag kunnen stoeien op het circuit samen met een standaard S3 ?

Verder gaat het me nog niet zozeer om het "ploffen" van een motor. Ik geloof ook wel dat een motor getuned door JD niet zomaar ff ploft. Maar het ging me meer om allerhande andere gebreken die zouden kunnen optreden door een hogere slijtage van het tunen, en dat ik dan daarop geen garantie kon verhalen bij mijn dealer.
Maar nogmaals, op dit laatste hoeven jullie niet meer te reageren, ik denk dat we allemaal onze mening hierover gepost hebben. En zoals vaker in het leven, hoe meer mensen, hoe meer meningen.
Tis misschien juist interessant hoe verschillende auto's en/of verschillende tuning's zich houden komende jaren. Dan heb je tenminste een vergelijk. Daar is een forum toch voor?

Verder denk ik dat Rico het goed heeft samengevat omtrent mijn mening tov JD. Ik heb zowizo al respect dat hij een zelfstandig ondernemer is, en zijn nek durft uit te steken. Lopen al genoeg "loonslaven" rond....

:wink:

Erik

Bericht door Erik » 25 jan 2007, 23:09

S3 heeft enorme overcapaciteit op de turbo
drijfstangen zijn 400+pk gereed
krukas is wat zwakjes geloof ik

JD tuned regelmatig motoren op de testbank tot de zwakste schakel eraan gaat, dan vervangen en weer doorgaan tot de volgende schakel zich openbaart etc etc de std internals blijven tot 340pk heel heb ik ergens gelezen

volgens mij levert de S3 zijn vermogen bij flink hoger rpm en zijn daarom internals vervangen (maar ik weet het niet zeker)

JD is hij nu met 400+pk bezig las ik ergens in zijn GTI JDsg.......(heb fotos gezien van custom spruitstuk + fokking grote bromtol)

Gewoon skitterend werk :)

E

DDX

Bericht door DDX » 25 jan 2007, 23:21

Erik schreef:JD is hij nu met 400+pk bezig las ik ergens in zijn GTI JDsg.......(heb fotos gezien van custom spruitstuk + fokking grote bromtol)
las je dat toevallig in de TS van tristan ? ;)

Rebel

Bericht door Rebel » 26 jan 2007, 01:02

S3 tuning inclusief uitlaat en andere aanpassingen naar 408 hp voor 24.500,= euro

[img:1084:772]http://img441.imageshack.us/img441/7951/gul3sy.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Rebel op 26 jan 2007, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 jan 2007, 01:10

http://www.wimmer-rst.de/fahrzeuge/pdf/ ... I200PS.pdf

Deze tuner uit duitsland stond in Essen, maar als je ziet wat ze tellen voor een upgrade met uitlaat, naar 270 hp: 5050,= euro

En de upgrade naar 310 hp kost maar liefs 9685,= euro.

Ik denk dat er een hele grote markt open ligt voor JD met name in Duitsland.....
Want zoals ik heb begrepen kost een upgrade naar 270 hp (met Miltek) bij hem maar een aantal pinda-nootjes vergeleken met deze prijzen.

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 01:20

Probleem is de Tuv. Voor JD een hele kostbare zaak om elk produkt Tuv gekeurd te krijgen.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 jan 2007, 01:28

Okee dat kan ik begrijpen, maar als ik dit soort prijzen zie, dan zou zich dat toch moeten terug betalen in de toekomst? Volgens mij is duitsland een van de grootste markten op Tunings-gebied.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 jan 2007, 10:54

Rebel schreef: Tis misschien juist interessant hoe verschillende auto's en/of verschillende tuning's zich houden komende jaren. Dan heb je tenminste een vergelijk. Daar is een forum toch voor?
Daarom gaf ik aan dat mijn 1.8T met chip al 155kkm probleemloos gelopen heeft.
M'n voorbanden slijten wel snel :roll: , verder is er 1x een stuurkogel (ofzo :) ) vervangen en de bevestigingsstangen van de stabilisator vóór.
Bij 60kkm de remblokken of dit al een 2e keer is gebeurd weet ik niet.
Verder is er alleen regulier onderhoud gepleegd.
Boven genoemde dingen vind ik niet ionder de noemer "tuning" vallen, kan bij elke auto voorkomen.
Of het blok ook de 3 ton gaat halen weet ik niet, in het najaar gaat 'ie weg met net geen 2 ton erop, gok ik.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 jan 2007, 11:26

Arthur,

Wat is het gem. verbruik zo'n beetje van jou Seat?
Oom van me heeft een standaard Sharan 1.8T en klaagt over een hoog verbruik. Iets van 1 op 7 in de stad en 1 op 11 op de snelweg en dan rijdt hij gewoon normaal 120 en in de stad niet als eerste weg bij t stoplicht.

Erik

Bericht door Erik » 26 jan 2007, 11:39

De mijne rijdt 1:10 bij NL gemiddelde van 60kn/u (spits/stad/blazen alles door mekaar)

Lange ritten ook 1:10 maar dan rijd je wel 170-180 en gemiddeld 140 ofzo

Best wel zuinig

1.8 20VT + JD chip op maat 225pk/350Nm

E

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 jan 2007, 11:53

Idd,

Maar jou auto weegt wat minder dan een Sharan en heeft een kleiner frontaal oppervlak door de lucht heen te duwen ;)

Arthur

Bericht door Arthur » 26 jan 2007, 11:55

ErikKramer schreef:Arthur,

Wat is het gem. verbruik zo'n beetje van jou Seat?
Oom van me heeft een standaard Sharan 1.8T en klaagt over een hoog verbruik. Iets van 1 op 7 in de stad en 1 op 11 op de snelweg en dan rijdt hij gewoon normaal 120 en in de stad niet als eerste weg bij t stoplicht.
:shock:
Ik kom nooit onder een gemiddelde van 1:8/8,5.
Dan zit er soms ook redelijk blazen op de A7 en A28 bij (150-170)
Verder rijd ik veel op 80 wegen.
Gemiddeld zit ik tussen de 1:9 en 1:10.
Normaal snelweg gebruik (tot ~140km/h) loopt 'ie ook ongeveer 1:11.
Maar ik hoef niet gek te doen om ook 1;12,5 te halen op de B-wegen!
Op die 80 wegen doe ik wel altijd rustig (Friesland heeft veel flitsers) Verder trap ik hem altijd stevig in, hij weet wel dat 'ie getuned is :twisted:
Mijn schoonvader heeft een standaard Alhambra 1.8T, die rijdt nog zuiniger.

Erik

Bericht door Erik » 26 jan 2007, 12:18

Sharan heeft een Cw van 5 ofzo natuurlijk
8)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 jan 2007, 12:41

:)

OK,

Arthur heb jij je auto toevallig wel eens op de rollenbank gehad?
De Sharan kwam op een verlies tussen motor en wielen van zo'n 30% :shock:
Verder haalde hij wel vrij netjes zijn waardes 143pk/230Nm.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 jan 2007, 14:53

Nee.
JD is wel flink bezig geweest omdat deze software weer net wat anders was dan de doorsnee 1.8T's.
Zo hier daar had 'ie nog wat gevonden.
Maar die oude 1.8T's willen maar tot zo'n max 200pk.
En dat 'ie tegen de 300Nm zou hebben.
Dat geloof ik dan maar, kan ook best 190-195pk zijn en 290Nm ofzo,
boeit mij niet echt, hij is een stuk krachtiger dan standaard.
Rollen doe ik niet meer hij gaat toch weg in 6-9 maanden.
Wat kost dat eigenlijk?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 jan 2007, 16:00

OK Thx,

Prijzen om te rollen varieren nogal bij de tuners.
Voor de Sharan was het 45euro + stukje uitlezen/diagnose. Denk dat de meeste tuners er wel meer voor rekenen.

Henk Greven

Bericht door Henk Greven » 27 jan 2007, 23:07

Beste Rebel, wel eens van het engelse blad Max Power gehoord ?
Daar heeft Jeroen zijn 363 pk sterke mk1 golf al in gestaan en ook al enkele klanten/vrienden van hem hebben al een reportage gehad in dit magazine...
In het GTI wereldje is hij echt geen onbekende hoor ! Bij vele V.A.G. klanten hier in Holland kennen ze J.D. Eigenlijk wel logisch dat hij internationaal nog niet groot op de kaart staat als tuner, daar is hij nog niet lang genoeg voor bezig. Reclame kost veel geld, net als zendtijd. Bijv. als deelnemer van de rally Parijs-Dakar moest je betalen aan RTL als je in beeld wou komen !!!!

Dus Rebel één tip; ga zelf eens praten met Jeroen over het hoe en waarom voordat je hem gaat vergelijken met grootheden als Abt die ook eerst een hele carriere als coureur hadden voordat ze bekent als tuner werden.

Ridley

Dutch

Bericht door Dutch » 28 jan 2007, 01:52

*komt een beetje laat draad binnenstuiteren*
Arthur schreef:Ik had 2 nieuw gekochte, door JD getunede, auto's bij huis staan (nu nog 1, want de Ibiza FR is weg voor een Focus ST).
Over de garantie; ik heb werkelijk geen id. Voor de Alhambra was er destijds nog geen Abt-chip (net even een ander motorcode ofzo(??).
Ik kon kiezen tussen Oettinger en JD. Keuze is bekend.
Ik kreeg gewoon fabrieksgarantie op die auto maar ik heb geen id hoe het afgelopen zou zijn als er echt iets gebeurde met die auto. Dealer zal het gewoon declareren bij de importeur en kijken waar het schip strandt, denk ik zo.
Hij rijdt zelf ook met JD getunede auto's (niet vdV).
Ik had gewoon niets zwart op wit alleen de toezegging van de 2jaar (fabrieks) garantie. Op het koopcotract staat gewoon 2 jaar fabrieksgarantie en ook dat er een (JD) chip inzit.
Ik ken m'n dealer erg goed en heb er gewoon vertrouwen in, zo moet je het maar zien. Dat heb ik ook in JD overigens.
Heel herkenbaar, dit. Zo is 't bij mij ook gegaan met de Octavia. Auto van de zaak, dus moest met garantie. Abt had er niks voor, dus werd het Oettinger. En later bleek dat deze motorcode (ARX) ook voor Oettinger een primeur was, dus toen had ik alsnog een soort chip op maat. :lol:

De dealer bood toen nog geen keus voor JD, maar die kwam er wel later bij als Abt niks te bieden had. Geen apart certificaat of iets dergelijks, maar inderdaad de chip gewoon op het koopcontract, samen met de garantie.

Inmiddels bijna 4 jaar en 85k later nog geen centje pijn, alleen regulier onderhoud. De auto is vooralsnog net zo betrouwbaar als de japanners die ik hiervoor heb gehad, en ik zie 'm zo naar die 155k van Arthur toe rijden.

Veel verschil tussen Abt en Oettinger zal er niet zijn, allebei Duits, allebei aan de veilige kant, en vanwege de garantie net zo prijzig. Maar als mijn dealer toen al JD als alternatief had geboden (ik kende Edwin toen nog niet en gummen ook niet), dan had ik zonder meer daarvoor gekozen.

JD leerde ik trouwens via het Seat-circuit kennen, maar ook via het Britse Skoda-forum Briskoda.net, waar men helemaal leip was van Jabba. Er zijn zelfs Britten die voor wat rare probleempjes bij JD hebben aangeklopt omdat Jabba 't niet kon oplossen... Alleen kreeg Jabba toen last van hun iets te optimistische claims voor de 1.8T met K03sport en daar heeft JD ook nog wat van meegekregen, want die heeft op een gegeven moment ook 10 pk van z'n opgaven afgehaald.

Rebel

Bericht door Rebel » 28 jan 2007, 03:20

Henk ik vergelijk hem niet met Abt. En ik lees ook nooit tuningsbladen, simpelweg omdat ik het vaak allemaal "over the top" vind. Er zijn ook maar weinigen in mijn omgeving die ik verteld heb van de "re-map" door ABT, omdat tunen nog altijd een bepaald imago heeft.
Ik denk ook niet dat het een kunst is om een 2.0 TFSI te tunen tot +300 hp, ik denk eerder dat het een kunst is om een auto te tunen zodat iedere "donkey" erin kan rijden zonder hem stuk te laten draaien.
En dan heb ik het niet over 100 klanten per jaar....

Jeroen D kan zich niet meer onderscheiden door een zelfde vermogen af te leveren als ABT of andere grote tuner's, dus om van zich te laten horen zal hij 'kunststukjes" moeten afleveren met vermogens die daar over heen gaan. En dit heeft hij goed begrepen denk ik, aangezien er genoeg mensen zijn die daar gevoelig voor zijn, en hun auto door hem laten tunen.
Met name bij iets oudere auto's, of auto's waar de garantie-termijn is verstreken zal hij een enorme klantenkring hebben.
Maar ik denk dat zolang PON hem niet erkent als "officiele" tuner en ook niet de garantie overneemt na tuning, dat met name de nieuwe auto's toch zullen kiezen voor de ABT-chip.

Als ik alleen al zie hoeveel nieuwe afgeleverde auto's (vaak ook diesels) voorzien zijn van een ABT-chip, bij mijn dealer, dan bevestigd dit alleen mijn bovenstaande verhaal.
Als er in de eerste 2 jaar een aandrijfas stuk draait, of een lager vernieuwd moet worden wil ik geen gezeur over wie dit gaat betalen...
Daarom rij ik juist met regelmaat nieuw, geen gezeur en geen wijzende vingers.

Bovendien is dit mijn 9e nieuwe auto bij dezelfde dealer, en vertrouw ik op zijn advies.

:wink:

Plaats reactie