Leuke artikelen over JD Engineering

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tristan

Leuke artikelen over JD Engineering

Bericht door Tristan » 23 jan 2007, 11:44

Over JD Engineering zelf:

http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/A-T-feb07-2.pdf

Over zijn nieuwe project (Golf V GTI DSG):

http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/A-T-feb07-1.pdf

Verschil tussen een ABT en JD chip:

http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/A-T-feb07-3.pdf

Erg gaaf dat je Spyker als klant hebt. 8) Een bekende Britse motorenbouwer kon een software probleem van de Audi V8 na jaren niet oplossen. Dokter Dik had het binnen 1 dag al voor elkaar.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 23 jan 2007, 12:23

detail...geen opgelegde letters op de nummerplaat.....

wimwerf

Bericht door wimwerf » 23 jan 2007, 12:54

Leuke stukjes om te lezen...goed bezig die JD.. :D

Michel P

Bericht door Michel P » 23 jan 2007, 13:22

Gaaf die info, erg profi, heb jij die powerbox ook?

Michel

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jan 2007, 13:26

Leuke stukjes.
Bedankt voor het inscannen.

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2007, 15:30

Zoekt snel een slagboom om Rebel uit deze draad te weren :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 23 jan 2007, 15:33

Michel Pol schreef:Gaaf die info, erg profi, heb jij die powerbox ook?

Michel
Powerbox?

Tristan

Bericht door Tristan » 23 jan 2007, 15:36

Michel
Powerbox?

@Rico: :lol:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 23 jan 2007, 22:02

Jeroen is weer goed bezig met die Golf V.
Wordt vast weer een beest van een auto voor zover dat nog niet zo is!

Rebel

Bericht door Rebel » 23 jan 2007, 22:58

Het blijft natuurlijk een schitterend uithangbord, om een zo extreem hoog mogelijk vermogen uit een standaard auto te persen. Zeker voor een tuner, is dit goede "reclame".
Ik geloof best dat hij een technicus is op dit gebied. Maar het aantal klanten dat hij heeft is totaal niet te vergelijken met enkele grote engelse tuners, of duitse zoals ABT. In het buitenland is JD niet echt bekend.
En het aantal nieuwe auto's dat hij tuned is niet te vergelijken met andere grote tuner's in de VAG-scene.

In het artikel spreekt men over het zelfde vermogen als een S3, maar een S3 heeft diverse draaiende onderdelen, versterkt tov de standaard motor. Beide motoren zijn niet te vergelijken. Dus heb ik moeite met de betrouwbaarheid onder extreem gebruik.
Iemand die een S3 koopt wilt hem ook rijden als een S3.
Het is de vraag of het standaard-blok zonder de diverse aanpassingen dit ook zonder meer aan kan, immers waarom heeft Audi er dan voor gekozen?
En toch zijn er mensen die kiezen voor een extreme tuning. ieder met hun eigen reden. Voor sommigen is het niet om op een circuit te rijden, maar meer om ermee naar meetings te gaan, of gewoon omdat ze zich laten meeslepen in de wedloop naar meer vermogen, waatoe internet natuurlijk ook heeft bijgedragen met zijn vele fora's.

Ik persoonlijk verkies toch liever de gulden weg in het verhogen van het vermogen en heb voor "maar" 40 pk gekozen ABT (met schriftelijke garantie van 2 jaar door de importeur/ABT)
ABT en Audi hebben een zeer goede relatie met elkaar en daarom dat een importeur dit zwart op wit kan zetten.

Uiteraard zal Jeroen garantie geven op zijn software, en misschien op bepaalde draaiende gedeeltes. Maar met het extreem verhogen van het vermogen met meer dan 1/3 van het standaard vermogen krijgen meer onderdelen zwaarder te lijden, die niet indirect hiermee te maken hebben.
De vraag is of hij op een nieuwe auto, de gehele fabrieksgarantie
overneemt? Dit is nergens te lezen op zijn site, en dit doet hij ook niet.(wat ik me ook zeer goed kan voorstellen)

Want als je bij Audi komt aankloppen met een tuning gedaan buiten door de hun aanbevolen ABT-chip zul je helaas geen garantie kunnen claimen.
Want de relatie ABT/Audi is voor beide merken dusdanig interresant dat men links en rechts elkaar aanvult bij gebreken of garantie afhandeling.

Nogmaals dit zegt niets over de technische kennis van Jeroen Dik. Ik geloof zeker dat hij verstand van zaken heeft. Ik vind alleen jammer dat hij dusdanig extreem tuned om zich te kunnen profileren tegen andere grote bedrijven en dat hij geen fabrieksgarantie overneemt. (maar het een brengt het ander met zich mee)

Rico bedankt voor de tip :wink:

:lol:

wjn

Bericht door wjn » 23 jan 2007, 23:09

Als je je auto via v/d Velden laat tunen, zorgt die er ook voor dat alle problemen worden opgelost (voor VAG dan he).

En ik moest voor ABT-tuning een formuliertje tekenen, dat ik me ervan bewust was dat tuning meer slijtage met zich meebrengt. Waarachter de leverancier zich dan weer kan verschuilen bij eventuele problemen.

Dit ter info...

Tristan

Bericht door Tristan » 23 jan 2007, 23:10

@Rebel, je bent een noob!

ABT is te groot voor custom tuning. En waarom klopt Spyker bij hem aan de deur?

Remy

Bericht door Remy » 23 jan 2007, 23:43

ABT is Duitsland. Jeroen Dik is Nederland. Abt doet mee in de DTM. Jeroen Dik niet. ABT levert spoilers voor oa de Transporter. Jeroen Dik niet.

Waarom denk je dat hij zo graag een DSG wil aanpakken. Precies, doen ze bij ABT niet. Ja met een begrensd koppel. Kan mn buurvrouw ook wel werkend krijgen. Ik hoorde de eerste verhalen over Jeroen toen hij nog aan het experimenteren was met een Golf I G60. En dat ging al lekker.

Verbaasd mij echt niets dat hij op het gebied van daadwerkelijke motorafstelling (tuning) de firma ABT voorbij vliegt. Vaak genoeg in Kempten geweest. Leuk voor de historie. Voor de spoilers hoef je er al niet heen te gaan, laat staan voor het afstellen van je motor. Dat is namelijk wat Jeroen doet.

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2007, 23:56

Hoeveel auto's doet JD eigenlijk op jaarbasis?

Tristan

Bericht door Tristan » 23 jan 2007, 23:58

Rico v Velzen schreef:Hoeveel auto's doet JD eigenlijk op jaarbasis?
Veel, weet geen getallen. Maar hij moest uitbreiden (is inmiddels klaar), en maakt 80 uur per week. Dus werk genoeg. :wink:

DDX

Bericht door DDX » 23 jan 2007, 23:59

en je koopt ook niet ff een rollerbank voor de lol

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jan 2007, 00:01

Remy schreef:ABT is Duitsland. Jeroen Dik is Nederland. Abt doet mee in de DTM. Jeroen Dik niet. ABT levert spoilers voor oa de Transporter. Jeroen Dik niet.

Waarom denk je dat hij zo graag een DSG wil aanpakken. Precies, doen ze bij ABT niet. Ja met een begrensd koppel. Kan mn buurvrouw ook wel werkend krijgen. Ik hoorde de eerste verhalen over Jeroen toen hij nog aan het experimenteren was met een Golf I G60. En dat ging al lekker.

Verbaasd mij echt niets dat hij op het gebied van daadwerkelijke motorafstelling (tuning) de firma ABT voorbij vliegt. Vaak genoeg in Kempten geweest. Leuk voor de historie. Voor de spoilers hoef je er al niet heen te gaan, laat staan voor het afstellen van je motor. Dat is namelijk wat Jeroen doet.
Motoren afstellen is geen raketwetenschap hoor. Als ABT wil kunnen ze zeker wel hetzelfde vermogen halen.

Dat TC systeem vind ik wel een innovatie, omdat je normaal op lui als Racelogic aangewezen bent als je zoiets zoekt :)

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jan 2007, 00:08

Bert ///M3 schreef:
Motoren afstellen is geen raketwetenschap hoor. Als ABT wil kunnen ze zeker wel hetzelfde vermogen halen.
Nou, heb eens meegekeken met Jeroen toen hij de kernwaardes ging veranderen etc., maar dat is nou niet iets dat je zomaar ff doet. Zowiezo moet je codes kraken, en dan juiste brandstofdruk, timing van inspuiting, turbodruk, ontsteking afstellen.

Maar voorlopig doet JD dingen waar ABT nooit van gehoord heeft, en is qua ontwikkeling veel verder dan de meeste VAG-tuners in Europe (en daarbuiten). O.a het TC systeem, of de Power-controller. Is ook 1 van de eerste die meer dan 300pk en 400Nm met standaard DSG bak rijdt, 'zonder' dat het kapot gaat. 380pk setup is hij al mee begonnen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jan 2007, 00:23

Dat is voor jou abracadabra maar voor mensen die ervoor gestudeerd hebben enz niet.

Basisprincipes blijven namelijk gewoon hetzelfde, tenzij JD boven de huidige natuurkundewetten staat :)

Het is alleen de vraag hoe ver ben je bereid te gaan. Dat is bij de meesten verschillend. Neem die DSG bak, hij weet nog niet of het kapot gaat ja of nee, dat moet tijd uitwijzen. Dikke kans dat ABT daar niet aan begint, als die 10.000 wagens moeten terugroepen dan zijn ze verder van huis.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2007, 00:29

Ik denk niet dat er minder kennis aanwezig is bij ABT tov JD. De vraag is hoever ze gaan om die kennis commercieel in te vullen? Ze kiezen liever een money maker die op save gaat dan een niche met grote commerciële risico's.

Remy

Bericht door Remy » 24 jan 2007, 00:37

Tuurlijk ABT is niet voor niets de huistuner van VW. Maar net wat Rico zegt, het grote ABT durft het vaak niet aan omdat het niet genoeg geld op gaat leveren. Of weet ik veel waarom. Die spoilers van ze leveren ook niets op, hoop ik.
Jeroen heeft een bedrijf opgericht dat zelfs tegenwoordig nog meer dan mee kan komen. Op een gebied waar zogenaamd bedrijven als ABT het voor het zeggen hebben. Niet dus.
Aan een BMW valt niet zoveel te versleutelen, aan een VAG-product des te meer. Daar liggen de kansen voor Jeroen. En dat weet hij ook.
Hoe vaak zien we de naam Oettinger bijvoorbeeld nog voorbij komen? Of Treser. Over huistuners gesproken.

DDX

Bericht door DDX » 24 jan 2007, 00:37

volgens mij doet ABT toch ook aan custom tuning ?
heb volgens mij wel eens gelezen over een A8 met turbo abt ombouw ?

Rebel

Bericht door Rebel » 24 jan 2007, 01:56

Bert ///M3 schreef:Dat is voor jou abracadabra maar voor mensen die ervoor gestudeerd hebben enz niet.

Basisprincipes blijven namelijk gewoon hetzelfde, tenzij JD boven de huidige natuurkundewetten staat :)

Het is alleen de vraag hoe ver ben je bereid te gaan. Dat is bij de meesten verschillend. Neem die DSG bak, hij weet nog niet of het kapot gaat ja of nee, dat moet tijd uitwijzen. Dikke kans dat ABT daar niet aan begint, als die 10.000 wagens moeten terugroepen dan zijn ze verder van huis.
Rico v Velzen schreef:Ik denk niet dat er minder kennis aanwezig is bij ABT tov JD. De vraag is hoever ze gaan om die kennis commercieel in te vullen? Ze kiezen liever een money maker die op save gaat dan een niche met grote commerciële risico's.

Tristan, probeer niet telkens op de man te spelen maar op het onderwerp , mopperen heeft geen zin en schelden nog minder :wink:

Zoals Bert en Rico ook al aangeven hierboven, zitten ze bij ABT echt niet te suffen. Als ik alleen al lees hoeveel fransen, engelsen, zelfs rijders uit zweden en Noorwegen hun auto hebben laten tunen door ABT, denk ik echt niet dat ze rommel verkopen.

Mijn verhaal was niet om JD als prutser af te schilderen, en als je het nog eens doorleest zie je ook alleen dat ik moeite heb met bepaalde zaken.
Voor Jou is JD God, maar voor mij is het gewoon een van de velen tuner's. Ik kan je alleen al een nederland een aantal tuner's opsommen die allen hun boterham eraan verdienen. In het buitenland heeft nog nooit iemand van JD gehoord, ik heb deze vraag als een gesteld op een audi forum.
Ik denk ook niet dat het aantal nieuwe (!) auto erg hoog hoeft te zijn als je een gezond klein bedrijfje wilt runnen.
Ik weet niet hoeveel man personeel hij er heeft rondlopen, maar als je het een beetje handig speelt kan hij er een leuke boterham aan verdienen. En iedere zelfstandige draait meer dan 60 uur per week dus dat zegt me niks. (Behalve Rico :lol: )
Mocht hij daadwerkelijk een "God" zijn, had VAG hem allang een bod gedaan waar hij geen nee op zou zeggen, om bij hun mee te werken aan het ontwikkelen van nieuwe motoren. Toch? Autoindustrie is big business, en "Goden" blijven niet onopgemerkt. Kijk maar naar auto-ontwerpers.

Het gaat mij alleen om het feit, dat hij dermate hoge vermogens uit een auto haalt, die grotere merken tuner's niet doen zonder aanpassingen.

Je kunt een en ander ook bekijken op de site van Abt, speciaal voor de 2.0 TFSI

http://www.abt-sportsline.de/fileadmin/ ... let_V4.pdf

Ten tweede geeft ABT buiten de importeur (Audi-Seat-VW) zelf 2 jaar garantie of 100.000km. Als Jeroen zo zeker is van zijn product zou hij dit gewoon ook moeten publiceren. Dan hadden de andere tuners inclusief ABT niks meer te doen. Want dan kreeg je immers meer vermogen voor minder geld met dezelfde garantie. Wie zou dan nog elders gaan?

Het punt dat Bert en Rico aanhalen speelt ook mee. Ik denk dat ABT eerst de nodige motoren heeft laten ploffen, om te weten waar de veilige "hufterproof" grens ligt. Dat ABT met DSG niet extreem hoog tuned, geeft ook aan dat ze hier (net als Audi met hun S3) ervaringen in hebben opgedaan en hebben gekozen om dit niet te doen. Sterker nog de S3 met 2.0 TFSI heeft een "versterkte" motor, diverse draaiende delen zijn totaal anders als op jouw standaard 2.0TFSI die nog meer vermogen heeft? Waarom zouden ze dat doen bij Audi? Geld teveel?
Diverse tijdschrijften deden hun beklag dat de nieuwe S3 ( 2.0TFSI met 265hp) niet geleverd kon worden met DSG, juist nu DSG zo in opkomst is, en het iets extra's zou toevoegen.
Jeroen Dik heeft zijn eigen auto met DSG tot +300hp getuned, en hij weet hoe hij ermee moet omgaan.
ABT en Audi durven dit niet aan, omdat de fabrikant "Borg Wagner" de DSG bak nog niet dusdanig goed vindt, dat hij dit vermogen aankon voor alledaags gebruik in dergerlijke auto's. En omdat ABT en Audi niet het risico willen lopen om meerdere DSG bakken te vernieuwe c/q hun image op het spel te zetten.

Nogmaals ik geloof heilig dat Jeroen Dik zijn vak verstaat, maar ik geef alleen weer wat ik gelezen heb op diverse internationale fora's en tijdschrijften.
Ik vind het trouwens erg makkelijk om dan als verweer een firma als ABT af te doen als prutsers tov Jeroen Dik.
Ik denk als je het aantal nieuwe auto's (met garantie) op jaarbasis afzet tegen Jeroen zijn aantal dat een en ander dan in perspectief komt te staan.

WJN ik heb niks hoeven ondertekenen waarin ik op de hoogte ben van versnelde slijtage, sterker nog ik stond erop dat ik zwart op wit een bevestiging kreeg van de importeur waaruit blijkt dat ik 2 jaar garantie heb op de complete auto, met de ABT-chip. Mijn dealer heeft dit alles netjes verzorgt.

Dat Edwin en nog een andere VAG dealer, de garantie van PON overnemen is een mooie zaak. Maar mocht het misgaan, zal hij links of rechts iets moeten verzwijgen of verdraaien, want PON geeft garantie op aanpassingen aan motoren die niet volgens hun zijn uitgevoerd. Vrij simpel. Ik ben ook nog wel zo slim dat er voor een dealer vele mogelijkheden zijn, om dit te omzeilen of een draai te geven.
Echter blijft het altijd handelen in het "grijze" gebied.
Uiteindelijk zal het bij PON ook niet onopgemerkt blijven, mocht iets vaker misgaan. En internet kan in zulk soort gevallen dan ook juist ave-rechts werken.

Mocht je reageren, dan laat het mopperen achterwege maar speel gewoon in op het onderwerp. Dat ik een knurft ben, dat weet iedereen nu wel :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 24 jan 2007, 02:04

Remy schreef:
..... een DSG wil aanpakken. Precies, doen ze bij ABT niet. Ja met een begrensd koppel. Kan mn buurvrouw ook wel werkend krijgen.

Ideaal zo een buurvrouw, je zult vast geen lid zijn van de ANWB? :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 24 jan 2007, 09:05

Tristan schreef:

Michel
Powerbox?
Powercontroller! Sorry, nu ik het lees powerbox is die meuk voor TDI elcheapo tuning :-)

Michel

Plaats reactie