Augustus 2010
Tja, zoals te lezen valt is intussen het dagboek hier verschoven van opbouw verhalen naar trackday verslagen. Er wordt zo af en toe nog wel wat aangepast aan de 205, maar als het werkt, werkt het en dus wordt de 205 GTi16 nu gebruikt waar hij voor bedoeld is. Zo veel mogelijk trackdays rijden.
In augustus stonden er 3 trackdays op stapel. We beginnen met de eerste.
Pugdrivers Belgium (via Skylimits) Trackday Circuit Zolder (1augustus):
Ik was al in België op vakantie in de buurt van het circuit, reden dat mijn broer vanuit Nederland mijn 205 kwam brengen. Samen met Arnold Naber is hij de avond van tevoren gekomen. naar de camping waar ik stond. Volgende ochtend vroeg al naar Circuit Zolder.
Vrouwlief Gerdy volgde niet veel later met de van mijn schoonouders geleende camperbus. Voor die dag omgetoverd tot cateringbus. Die geïnstalleerd, racebanden onder de 205, laatste checks, transponder ophalen en we waren er klaar voor. Ik had mij ingeschreven voor beide vrijrijden sessies en hiernaast voor de Peugeot/Ford/Citroën only slowlaps (in formatie achter pacecar rijden) en de fast laps (vrijrijden met alleen maar Peugeot/Ford/Citroën). Zelf de 1e vrijrijden sessie gereden. Wat op zich prima ging, Prima vermaakt.
Tijdens de slow laps was het ineens toegestaan dat een kind meemocht. Omdat het tempo laag lag (grootste deel kroop je met 30-50km/h rond, was meer een soort file rijden). Dus dit was mijn kans om mijn oudste twee zonen eens een paar rondjes mee te nemen. Daan had toevallig al zijn recent gekregen Arroxx racepak aan. Helm bij hem op. Kinderzitje in de Cobra wide stoel en de baan op. Daan vond het maar raar dat we zo langzaam reden en waarom ik niet mocht inhalen. Halverwege nog snelle passagierswissel met mijn andere zoon Tom gedaan in de pits, maar mocht toen helaas niet meer de baan op, omdat de baan gesloten werd. Dus Tom moet wachten tot een volgende gelegenheid.
Mijn broer zou de fast laps rijden, dus die mocht eind van de dag in actie komen. Zover is het helaas niet gekomen, wat zo duidelijk wordt. Ik heb nog wel 1 momentje gehad tijdens deze sessie, reed een soort van wazige cross auto zonder ramen en bumpers rond met een mega langzaam tempo als soort rijdende chicane. Ongelooflijk dat die toegelaten was. Die kwam ik in een bocht tegen en ik moest dus corrigeren (uitwijken) op een moment dat je dat niet wil met een 205....
Halverwege de sessie werd iedereen naar binnen gehaald, waar ik mijn passagier heb afgezet. Iemand anders die wou meerijden is ingestapt, maar erg ver zijn we niet gekomen. Einde pitstraat sloot ik aan in de 3 rijen die het circuit op wilde (voorbij het punt waar je de paddock weer in kan), maar de baan was gesloten. Hier hebben we een goed uur staan wachten, elk moment verwachtend weer te kunnen rijden. Maar helaas ging de baan niet meer open, wat duidelijk werd toen er van het circuit af een politiebusje met zwaailichten de pits in reed. Dan weet je dat de dag voorbij is. Vond het jammer dat de aanwezige organisatie niet bij de rijders aangaf wat er aan de hand was en niet eerder iedereen naar de paddock heeft geleid.
Halverwege de sessie was er helaas iemand op de baan overleden aan een hartaanval tijdens het rijden op het circuit. Uiteindelijk begonnen coureurs auto's dwars door het veld achteruit te rijden en duwen. Het was een wonder dat dit allemaal goed is gegaan. Zeker aangezien de hele pits ook vol stond met auto's die aangesloten waren voor de erop volgende race en fast laps. Uiteindelijk ook achteruit weer gereden en de paddock ingegaan. Tijdje later nog een afterbriefing bijgewoond waar beslissing sluiten circuit voor de rest van de dag bekend werd gemaakt. En nog een minuut stilte werd gehouden.
Jammer voor mijn broer, die heeft nu niet kunnen rijden, maar wel een logische beslissing. Desondanks heeft mijn broer het toch leuk gehad en in een paar dagen met een continu lach op zijn gezicht zo'n 1200 km in mijn 205 gereden.
Ondanks het vervelende einde, heb ik toch een hele leuke dag gehad. Ik vond de organisatie bij Skylimits wel rommelig gaan, dat heb ik wel eens beter meegemaakt. Veel fouten nummerstickers, transponders, sessie strookjes en betalingen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ter voorbereiding voor de komende circuitdag nieuwe olie gekocht (Kroon Emperol 10W60), nieuw oliefilter en een blikje Wynn's Oil System Cleaner. De oliewissel verliep iets anders als de bedoeling was. Met de oude olie er nog in het blikje Wynn's Oil System Cleaner erin gegooid. Nu moest je 20 minuten stationair laten draaien. Na een minuut of 12 begn er ineens rook onder de motorkap vandaan te komen. En die werd rap meer. Gezien de richting waar het vandaan kwam vermoedde ik meteen de koelvloeistof. Heel voorzichtig de motorkap open en intussen een grote plas met groene vloeistof op de grond die mijn vermoeden bevestigde. Het spoot langs de dop langs. Achteraf bleek dat de temperatuursensor die de radiatorfan aanstuurt het begeven had en hierdoor deed de fan het niet... Ron de Groot van Leeuwenservice, nog bedankt voor de telefonische hulplijn! Het was natuurlijk precies wat je dacht.
Met een nieuwe sensor probleem weer kunnen oplossen en voor de zekerheid ook de koelvloeistof maar vervangen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HARC Vrijrijden Zandvoort en Peugeot GTi Club Nederland Circuitavond Zandvoort (27augustus):
27 augustus stond de jaarlijkse Peugeot GTi Club Circuitavond Zandvoort op de kalender. Omdat overdag de HARC het circuit had afgehuurd voor een Vrijrijden dag, een mooie gelegenheid om een lange dag te kunnen rijden. Dus ook bij de HARC ingeschreven.
Woensdagavond de auto volgestouwd met gereedschapkist, set semis (Toyo R888), extra brandstof en een tas met kleding. Donderdagochtend met de 205 GTi16 bepakt en bezakt naar mijn werk gegaan en aansluitend door naar Zandvoort. Waar vrouwlief een hotelletje voor mij geboekt had.
Daar aangekomen auto geparkeerd, ingecheckt en even de hotelkamer bekeken. Het hotel lag aan de boulevard en ik zat in een dependance 150 meter verderop, vlak bij de winkelstraat van Zandvoort. Daar even rondgekuierd en wat gegeten. Vervolgens weer in de auto gestapt om naar het circuit te rijden. Daar zouden een deel van het overige LS-Racing team in een pitbox overnachten. Na nog geen tweehonderd meter van mijn hotel af hoor ik twee schreeuwen in de vorm van "FRANK!" Gestopt en daar stonden Koos Agtereek en Ron de Groot bij de plaatselijke shoarma tent

.
Gezamelijk naar de door LS-Racing gehuurde pitboxen gereden, waar ook Bas Oosterhout met lief Marina waren. Hier nog wat gekletst en mijn bandenset, gereedschap en rest achtergelaten in de pitbox. Vervolgens naar mijn hotel gegaan en mijn mandje opgezocht.
's Ochtends was ik al weer vroeg wakker. Zo vroeg dat het hotel zelf nog niet open was en te vroeg dus ook voor het ontbijt. Dus de auto in, onderweg even aftanken en een paar minuten later stond ik weer bij de heren in de dubbele pitbox. Alwaar alles net wakker was en Ron net de douche uitkwam die ook in de pitbox aanwezig is. Best luxe zo'n pitbox. Douche, wc, stroom, verlichting, water, het is er allemaal. Intussen was ook William van Oosterhout er al. Aangezien de dubbele pitbox al volgeboekt was, hebben we eerst samen een derde pitbox geregeld, waardoor we gezamelijk 3 pitboxen op een rij hadden. En met zoveel regen best lekker om droog te staan.
Iedereen had wat aan gereedschap meegenomen, zelfs een accuslagmoermachine en een compressor waren aanwezig. En niet te vergeten meerdere kriks. Niet veel later kwam de één na de ander binnen en wij hebben de pitbox uiteindelijk gedeeld met zijn 4en. Arnold Naber, William, Denis Mesman en mijzelf. Vervolgens was het bij Mickey's het polsbandje ophalen en de startnummers. Gevolgd door de auto startklaar maken en nalopen, briefing bijwonen en de auto voor de technische keuring aanbieden.
Wij zaten allemaal in dezelfde klasse (Ron, Koos, Bas van K, Bas O, Cees-Jan/Peter, Eelko, Pepijn, Denis, William, Arnold en ik. Niels zat wel in een andere klasse).
Tijd voor sessie 1. Ik ben op straatbanden weg gegaan, want de regen kwam met bakken uit de hemel. Ok, eerste keer in de regen op een circuit. Ben rustig begonnen, was al weer een jaar geleden dat ik op Zandvoort heb gereden en dat was toen maar een paar ronden. Ook maar eens even kijken of het koelprobleem ook echt opgelost was en hoe de baan er bij lag. Na een aantal rondjes kwam er al meer vertrouwen en heb ik ondanks de nog steeds fikse regeval het tempo omhoog gegooid. Toch is het even uitkijken, met name in sommige remzones was het oppassen geblazen. Verder gaven de Toyo Proxes T1R ook meerdere keer aan dat ze geen grip meer hadden, dus het was soms meer glijden dan rijden.
Na de sessie doorgereden naar het hotel om mijn hotelkamer sleutels in te leveren. Ik was nog net op tijd om het ontbijt mee te pikken, dus dat even gedaan. Achteraf best grappig, tussen twee sessies door even in je hotel gaan ontbijten. Hoezo, gentlemen racing? Het ontbrak nog maar net aan de high tea.
Eenmaal terug nog even olie en koelvloeistof nagelopen en toen mochten we weer. Intussen was de regen geminderd en de baan op de ideale lijnen gedeeltelijk droog gereden. Na twijfel om nog snel te wisselen naar de semis dit nog niet gedaan. Sessie 2 ging met meer vertrouwen als de eerste, maar terugkijkend heb ik denk ik liever of gewoon de baan vol water of droog. Een combi van beide bleek op deze bandenset in ieder geval geen succes. De kont brak meerdere keren uit en in de remzones was het erg oppassen. Waarbij het bij aanremmen voor en insturen in de Audi S bocht dus fout ging. Ik remde al eerder, maar voelde het fout gaan. Op dat moment was de ideale lijn daar droog, maar in de droge lijn zaten nog een paar plasjes. De banden konden dat niet goed verwerken en ik had dus een paar meter meer remweg nodig, wat resulteerde in rechtdoorschieten en aankussen van het grind met de voorbanden. Oftewel, ik stond net tegen het grind aan ipv dat ik de Audi S was ingestuurd. En keek dus recht de grintbak in... Pfffoeeii... Al lang blij dat ik er niet vol in stond. Ben er zelf weer weg gekomen, al moest dat wel met een voetje door het grint zeg maar. Hierna nog een paar keer een zwabberend kontje gehad op moment dat ik remde of instuurde op meerdere plekken op het circuit. Deze banden konden dit dus echt niet aan.
Sessie 3 werd onderbroken door een lange wachttijd vanwege o.a. pauze stop. Het weer werd droger en de baan ook dankzij de groepen na ons. Dus de gok genomen en de auto op de semis gezet. En man, wat was dat een goede keuze! Met een inmiddels grotendeels drooggereden baan heb ik heerlijk kunnen boenderen. De 205 deed weer precies wat moest en de rondes gingen sneller en sneller.
Tussen sessie 3 en 4 begon ook al het werk voor de Peugeot GTi Club circuitavond. Nog even wat doorspreken en verdeling van taken. Tussendoor nog een snelle check van bandenspanning, olie, etc. Toen weer in de 205 voor de 4e en laatste sessie via de HARC. En ook die sessie ging heerlijk op een inmiddels nagenoeg droge baan.
Bij terugkomst was het tijd voor mij als voorzitter voor geven van de briefing, na eerst een overleg met de Marshal en Arnold. Briefing gegeven en om 17.00u was het dan zover. Editie 2010 van de jaarlijkse Peugeot GTi Club Nederland Circuitavond Zandvoort. Iedereen stelde zich achter mij op en toen gingen we voor een sessie van 20 min in een niet te hoog tempo het circuit verkennen. Ik heb maximaal 100km/h gereden. Op gegeven moment weer naar binnen, waar de sessie werd afgerond. En daarna was het open pitlane time. Ik ging als eerste weer het circuit op en heb meteen het gas open gegooid, waardoor ik een tijdje vrij baan had.
Enkele keer even binnengekomen om de bandenspanning te controleren, maar het ging ontzettend lekker. Op een gegeven moment zat ik voorop in een groepje dat redelijk gelijk opging. Riens zat hier bij en Koos ook. Het ging steeds een beetje sneller. Op een gegeven moment verschakeld, waardoor Riens voorbij kwam. Meteen weer mee gegaan in zijn tempo, maar dat ging helaas niet lang goed. Net voor aanremmen van de Kumho bocht zag ik ineens de kont van Riens zijn 205 een beweging maken die ik niet vertrouwde. Ik kon niet uitwijken door een auto naast mij en Koos achter mij. Dus vol op de rem. Zoals later bleek was dat het moment dat bij Riens een koelslang klapte en hij uitgleed over zijn eigen koelvloeistof. Waarbij hij volledig dwars ging en ik dankzij mijn reactievermogen en gelukkig goede remmen mijn 205 net een metertje voor zijn zijkant stil heb weten te zetten..... Dat was dus even spannend....
Hierna weer doorgereden zodra er ruimte was en niet veel later was het mijn beurt om bij de pitsingang te staan voor controle. Na een half uurtje dienst, kon ik de baan weer op en tot 19.00u nog wezen knallen. De 205 heeft zich voortreffelijk gehouden!
Aansluitend was het de pitbox uitruimen en nog gezellig natafelen bij Strandpaviljoen Jeroen. Volgende ochtend weer de reis naar Emmen gemaakt, na overnacht te hebben in het naastgelegen Sunparks bungalowpark.
De 205 heeft zich voortreffelijk gehouden, dus op naar de volgende trackday!
HARC (overdag):
Peugeot GTi Club Nederland Circuitavond Zandvoort: