205 GTi16 trackday tool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Frank Wolswijk

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 01 jul 2010, 22:45

Juni 2010

Weinig nieuws hier te vertellen. De 205 heeft eind juni weer een verse APK erop gekregen. Een kapot mistlampje en kapot kentekenlampje was het enige, verder zo door de APK.

Verder eind juni nieuwe aanwinst gekocht voor de racer:

Afbeelding

Via hier op Drivers-Fun gekocht, een paar maanden oude AIM Mychron Light TG laptimer, compleet inclusief baken. Dus heb weer wat in te bouwen.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 19 sep 2010, 11:06

Juli 2010

Circuitstickers van Zandvoort, Zolder, Assen, Nürburgring en Spa Francorchamps besteld, om op de wagen te plakken. De laptimer nog gemonteerd en getest. De geplande BMC DIA airbox verkocht. Was niet passend te krijgen qua ruimte en zoals het nu zit met een open K&N filter werkt het en heb ik geen problemen met geluidseissen.

In juli wel een trackday gedaan met Vrijrijden.nl, 4 sessies op Circuit Assen gereden.

In ieder geval de kortste rit naar en van het circuit gehad. Is voor Arnold en mij vanuit Emmen maar een krap half uurtje rijden. Dat is weer eens wat anders als de rit naar en van Zandvoort of Zolder.

Bij aankomst waren er nog maar welgeteld 5 auto's aanwezig. Een uur later toch wel meer deelnemers, maar om nou te zeggen het zat vol. Nou nee. Ingeschreven in de Sport klasse. Per sessie waren er maar 30 auto's maximaal toegestaan. Bram Teunissen, Stefan Overeem, William van Oosterhout, Arnold Naber en ik waren er vanuit de Peugeot Gti Club Nederland. Verder stond er nog een 106 XSi tussen en een zilveren 205 GTi MI16. Samen met de 205 van Stefan en mij dus drie zilveren 205jes. Zo zie je ze nauwelijks op het circuit, zo staan er 3. De 3e had echter al na 1 sessie problemen met een defecte koelslang en heeft niet meer gereden. Leuke was dat de aanwezige clubleden geen van alle ooit op Circuit Assen heeft gereden. Voor mij zelf was het uberhaubt de eerste keer ooit dat ik er was, ben er ook nooit als toeschouwer geweest.

Eerste sessie beetje kalm aan gedaan. Even aanvoelen of de 205 alles nog deed zoals moet. Nog nooit op Circuit Assen gereden of via Vrijrijden.nl, dus even kat uit de boom gekeken en de baan leren. Er waren een paar serieus snellere auto's bij en met name die reden af en toe lijnen waarbij regelmatig je ideale lijn afgesneden werd.

Tweede sessie dan, tanden in het stuur en gaan. Ging best lekker tot de banden 3 rondjes voor het eind hun grip wat begonnen te verliezen. Flink gesport met o.a. een Porsche 944. Gezien het dreigende weer 's ochtends thuis gekozen om op de straatbanden (Toyo Proxes T1R) te gaan rijden. Ook een beetje met in mijn achterhoofd eerst eens baankennis opbouwen, een volgende keer dan eens op semis of slicks.

Derde sessie ging helemaal super. Het was al flink rustiger, een behoorlijk aantal auto's was al weer naar huis. Wederom met dezelfde Porsche 944 gesport, die het heel lastig had op zijn semi's om er voorbij te komen. Sommige bochten kon hij sneller door, andere bochten ik sneller. Op rechte stukken kon hij het niet bijhouden, dus rondenlang waren we zo bezig. Tot er een moment kwam net voor einde van de sessie dat in de chicane voor je het rechte stuk op gaat alle grip in 1 keer weg was. Waardoor de kont uitbrak. Ik kon hem opvangen, vervolgens zwiepte de kont de andere kant op, maar kon ook dat opvangen. Even rechts op het rechte stuk een keer uitblazen en dan maar weer gas erop. Op moment dat het gebeurde zat een deel van de Peugeot delegatie achter mij, dus nu ging ik maar weer achter hun aan. Even een rondje kalm gedaan, toen de banden weer beter aanvoelde weer gas erop. Het ging steeds beter, het is een baan die je snel leert. Dus steeds sneller en met hogere snelheden ging het.

Vierde sessie ging misschien wel het lekkerst. Banden vooraf weer op juiste spanning gezet en dat hielp. Het was nu nog rustiger en flink met een Honda Civic gesport. Waarbij mijn respect, nette opgebouwde auto, bereider die ook nog een potje kon sturen, al kwam ik er uiteindelijk wel langs. Ik begreep van Arnold dat hij een bekende is van Wilco Groen.
De baan had intussen geen verrassingen meer, bekend was hoe de lijnen gereden moesten worden. En hoe je hier van kan afwijken zonder dat je meteen rond gaat.
Einde van de sessie merkte ik dat de banden het nu langer volhielden, hoewel het wel steeds meer glijden ipv rijden door de bochten werd. Maar geen gripverlies nu.

Al met al een leuke dag gehad. Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan wel op semi's of vol slicks. Ik

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 19 sep 2010, 12:35

Augustus 2010

Tja, zoals te lezen valt is intussen het dagboek hier verschoven van opbouw verhalen naar trackday verslagen. Er wordt zo af en toe nog wel wat aangepast aan de 205, maar als het werkt, werkt het en dus wordt de 205 GTi16 nu gebruikt waar hij voor bedoeld is. Zo veel mogelijk trackdays rijden.

In augustus stonden er 3 trackdays op stapel. We beginnen met de eerste.

Pugdrivers Belgium (via Skylimits) Trackday Circuit Zolder (1augustus):

Ik was al in België op vakantie in de buurt van het circuit, reden dat mijn broer vanuit Nederland mijn 205 kwam brengen. Samen met Arnold Naber is hij de avond van tevoren gekomen. naar de camping waar ik stond. Volgende ochtend vroeg al naar Circuit Zolder.

Vrouwlief Gerdy volgde niet veel later met de van mijn schoonouders geleende camperbus. Voor die dag omgetoverd tot cateringbus. Die geïnstalleerd, racebanden onder de 205, laatste checks, transponder ophalen en we waren er klaar voor. Ik had mij ingeschreven voor beide vrijrijden sessies en hiernaast voor de Peugeot/Ford/Citroën only slowlaps (in formatie achter pacecar rijden) en de fast laps (vrijrijden met alleen maar Peugeot/Ford/Citroën). Zelf de 1e vrijrijden sessie gereden. Wat op zich prima ging, Prima vermaakt.

Tijdens de slow laps was het ineens toegestaan dat een kind meemocht. Omdat het tempo laag lag (grootste deel kroop je met 30-50km/h rond, was meer een soort file rijden). Dus dit was mijn kans om mijn oudste twee zonen eens een paar rondjes mee te nemen. Daan had toevallig al zijn recent gekregen Arroxx racepak aan. Helm bij hem op. Kinderzitje in de Cobra wide stoel en de baan op. Daan vond het maar raar dat we zo langzaam reden en waarom ik niet mocht inhalen. Halverwege nog snelle passagierswissel met mijn andere zoon Tom gedaan in de pits, maar mocht toen helaas niet meer de baan op, omdat de baan gesloten werd. Dus Tom moet wachten tot een volgende gelegenheid.

Mijn broer zou de fast laps rijden, dus die mocht eind van de dag in actie komen. Zover is het helaas niet gekomen, wat zo duidelijk wordt. Ik heb nog wel 1 momentje gehad tijdens deze sessie, reed een soort van wazige cross auto zonder ramen en bumpers rond met een mega langzaam tempo als soort rijdende chicane. Ongelooflijk dat die toegelaten was. Die kwam ik in een bocht tegen en ik moest dus corrigeren (uitwijken) op een moment dat je dat niet wil met een 205....

Halverwege de sessie werd iedereen naar binnen gehaald, waar ik mijn passagier heb afgezet. Iemand anders die wou meerijden is ingestapt, maar erg ver zijn we niet gekomen. Einde pitstraat sloot ik aan in de 3 rijen die het circuit op wilde (voorbij het punt waar je de paddock weer in kan), maar de baan was gesloten. Hier hebben we een goed uur staan wachten, elk moment verwachtend weer te kunnen rijden. Maar helaas ging de baan niet meer open, wat duidelijk werd toen er van het circuit af een politiebusje met zwaailichten de pits in reed. Dan weet je dat de dag voorbij is. Vond het jammer dat de aanwezige organisatie niet bij de rijders aangaf wat er aan de hand was en niet eerder iedereen naar de paddock heeft geleid.

Halverwege de sessie was er helaas iemand op de baan overleden aan een hartaanval tijdens het rijden op het circuit. Uiteindelijk begonnen coureurs auto's dwars door het veld achteruit te rijden en duwen. Het was een wonder dat dit allemaal goed is gegaan. Zeker aangezien de hele pits ook vol stond met auto's die aangesloten waren voor de erop volgende race en fast laps. Uiteindelijk ook achteruit weer gereden en de paddock ingegaan. Tijdje later nog een afterbriefing bijgewoond waar beslissing sluiten circuit voor de rest van de dag bekend werd gemaakt. En nog een minuut stilte werd gehouden.

Jammer voor mijn broer, die heeft nu niet kunnen rijden, maar wel een logische beslissing. Desondanks heeft mijn broer het toch leuk gehad en in een paar dagen met een continu lach op zijn gezicht zo'n 1200 km in mijn 205 gereden. :lol:

Ondanks het vervelende einde, heb ik toch een hele leuke dag gehad. Ik vond de organisatie bij Skylimits wel rommelig gaan, dat heb ik wel eens beter meegemaakt. Veel fouten nummerstickers, transponders, sessie strookjes en betalingen.

Afbeelding

Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ter voorbereiding voor de komende circuitdag nieuwe olie gekocht (Kroon Emperol 10W60), nieuw oliefilter en een blikje Wynn's Oil System Cleaner. De oliewissel verliep iets anders als de bedoeling was. Met de oude olie er nog in het blikje Wynn's Oil System Cleaner erin gegooid. Nu moest je 20 minuten stationair laten draaien. Na een minuut of 12 begn er ineens rook onder de motorkap vandaan te komen. En die werd rap meer. Gezien de richting waar het vandaan kwam vermoedde ik meteen de koelvloeistof. Heel voorzichtig de motorkap open en intussen een grote plas met groene vloeistof op de grond die mijn vermoeden bevestigde. Het spoot langs de dop langs. Achteraf bleek dat de temperatuursensor die de radiatorfan aanstuurt het begeven had en hierdoor deed de fan het niet... Ron de Groot van Leeuwenservice, nog bedankt voor de telefonische hulplijn! Het was natuurlijk precies wat je dacht.

Met een nieuwe sensor probleem weer kunnen oplossen en voor de zekerheid ook de koelvloeistof maar vervangen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HARC Vrijrijden Zandvoort en Peugeot GTi Club Nederland Circuitavond Zandvoort (27augustus):

27 augustus stond de jaarlijkse Peugeot GTi Club Circuitavond Zandvoort op de kalender. Omdat overdag de HARC het circuit had afgehuurd voor een Vrijrijden dag, een mooie gelegenheid om een lange dag te kunnen rijden. Dus ook bij de HARC ingeschreven.

Woensdagavond de auto volgestouwd met gereedschapkist, set semis (Toyo R888), extra brandstof en een tas met kleding. Donderdagochtend met de 205 GTi16 bepakt en bezakt naar mijn werk gegaan en aansluitend door naar Zandvoort. Waar vrouwlief een hotelletje voor mij geboekt had.

Daar aangekomen auto geparkeerd, ingecheckt en even de hotelkamer bekeken. Het hotel lag aan de boulevard en ik zat in een dependance 150 meter verderop, vlak bij de winkelstraat van Zandvoort. Daar even rondgekuierd en wat gegeten. Vervolgens weer in de auto gestapt om naar het circuit te rijden. Daar zouden een deel van het overige LS-Racing team in een pitbox overnachten. Na nog geen tweehonderd meter van mijn hotel af hoor ik twee schreeuwen in de vorm van "FRANK!" Gestopt en daar stonden Koos Agtereek en Ron de Groot bij de plaatselijke shoarma tent Afbeelding.

Gezamelijk naar de door LS-Racing gehuurde pitboxen gereden, waar ook Bas Oosterhout met lief Marina waren. Hier nog wat gekletst en mijn bandenset, gereedschap en rest achtergelaten in de pitbox. Vervolgens naar mijn hotel gegaan en mijn mandje opgezocht.

's Ochtends was ik al weer vroeg wakker. Zo vroeg dat het hotel zelf nog niet open was en te vroeg dus ook voor het ontbijt. Dus de auto in, onderweg even aftanken en een paar minuten later stond ik weer bij de heren in de dubbele pitbox. Alwaar alles net wakker was en Ron net de douche uitkwam die ook in de pitbox aanwezig is. Best luxe zo'n pitbox. Douche, wc, stroom, verlichting, water, het is er allemaal. Intussen was ook William van Oosterhout er al. Aangezien de dubbele pitbox al volgeboekt was, hebben we eerst samen een derde pitbox geregeld, waardoor we gezamelijk 3 pitboxen op een rij hadden. En met zoveel regen best lekker om droog te staan.

Iedereen had wat aan gereedschap meegenomen, zelfs een accuslagmoermachine en een compressor waren aanwezig. En niet te vergeten meerdere kriks. Niet veel later kwam de één na de ander binnen en wij hebben de pitbox uiteindelijk gedeeld met zijn 4en. Arnold Naber, William, Denis Mesman en mijzelf. Vervolgens was het bij Mickey's het polsbandje ophalen en de startnummers. Gevolgd door de auto startklaar maken en nalopen, briefing bijwonen en de auto voor de technische keuring aanbieden.

Wij zaten allemaal in dezelfde klasse (Ron, Koos, Bas van K, Bas O, Cees-Jan/Peter, Eelko, Pepijn, Denis, William, Arnold en ik. Niels zat wel in een andere klasse).

Tijd voor sessie 1. Ik ben op straatbanden weg gegaan, want de regen kwam met bakken uit de hemel. Ok, eerste keer in de regen op een circuit. Ben rustig begonnen, was al weer een jaar geleden dat ik op Zandvoort heb gereden en dat was toen maar een paar ronden. Ook maar eens even kijken of het koelprobleem ook echt opgelost was en hoe de baan er bij lag. Na een aantal rondjes kwam er al meer vertrouwen en heb ik ondanks de nog steeds fikse regeval het tempo omhoog gegooid. Toch is het even uitkijken, met name in sommige remzones was het oppassen geblazen. Verder gaven de Toyo Proxes T1R ook meerdere keer aan dat ze geen grip meer hadden, dus het was soms meer glijden dan rijden.

Na de sessie doorgereden naar het hotel om mijn hotelkamer sleutels in te leveren. Ik was nog net op tijd om het ontbijt mee te pikken, dus dat even gedaan. Achteraf best grappig, tussen twee sessies door even in je hotel gaan ontbijten. Hoezo, gentlemen racing? Het ontbrak nog maar net aan de high tea.

Eenmaal terug nog even olie en koelvloeistof nagelopen en toen mochten we weer. Intussen was de regen geminderd en de baan op de ideale lijnen gedeeltelijk droog gereden. Na twijfel om nog snel te wisselen naar de semis dit nog niet gedaan. Sessie 2 ging met meer vertrouwen als de eerste, maar terugkijkend heb ik denk ik liever of gewoon de baan vol water of droog. Een combi van beide bleek op deze bandenset in ieder geval geen succes. De kont brak meerdere keren uit en in de remzones was het erg oppassen. Waarbij het bij aanremmen voor en insturen in de Audi S bocht dus fout ging. Ik remde al eerder, maar voelde het fout gaan. Op dat moment was de ideale lijn daar droog, maar in de droge lijn zaten nog een paar plasjes. De banden konden dat niet goed verwerken en ik had dus een paar meter meer remweg nodig, wat resulteerde in rechtdoorschieten en aankussen van het grind met de voorbanden. Oftewel, ik stond net tegen het grind aan ipv dat ik de Audi S was ingestuurd. En keek dus recht de grintbak in... Pfffoeeii... Al lang blij dat ik er niet vol in stond. Ben er zelf weer weg gekomen, al moest dat wel met een voetje door het grint zeg maar. Hierna nog een paar keer een zwabberend kontje gehad op moment dat ik remde of instuurde op meerdere plekken op het circuit. Deze banden konden dit dus echt niet aan.

Sessie 3 werd onderbroken door een lange wachttijd vanwege o.a. pauze stop. Het weer werd droger en de baan ook dankzij de groepen na ons. Dus de gok genomen en de auto op de semis gezet. En man, wat was dat een goede keuze! Met een inmiddels grotendeels drooggereden baan heb ik heerlijk kunnen boenderen. De 205 deed weer precies wat moest en de rondes gingen sneller en sneller.

Tussen sessie 3 en 4 begon ook al het werk voor de Peugeot GTi Club circuitavond. Nog even wat doorspreken en verdeling van taken. Tussendoor nog een snelle check van bandenspanning, olie, etc. Toen weer in de 205 voor de 4e en laatste sessie via de HARC. En ook die sessie ging heerlijk op een inmiddels nagenoeg droge baan.

Bij terugkomst was het tijd voor mij als voorzitter voor geven van de briefing, na eerst een overleg met de Marshal en Arnold. Briefing gegeven en om 17.00u was het dan zover. Editie 2010 van de jaarlijkse Peugeot GTi Club Nederland Circuitavond Zandvoort. Iedereen stelde zich achter mij op en toen gingen we voor een sessie van 20 min in een niet te hoog tempo het circuit verkennen. Ik heb maximaal 100km/h gereden. Op gegeven moment weer naar binnen, waar de sessie werd afgerond. En daarna was het open pitlane time. Ik ging als eerste weer het circuit op en heb meteen het gas open gegooid, waardoor ik een tijdje vrij baan had.

Enkele keer even binnengekomen om de bandenspanning te controleren, maar het ging ontzettend lekker. Op een gegeven moment zat ik voorop in een groepje dat redelijk gelijk opging. Riens zat hier bij en Koos ook. Het ging steeds een beetje sneller. Op een gegeven moment verschakeld, waardoor Riens voorbij kwam. Meteen weer mee gegaan in zijn tempo, maar dat ging helaas niet lang goed. Net voor aanremmen van de Kumho bocht zag ik ineens de kont van Riens zijn 205 een beweging maken die ik niet vertrouwde. Ik kon niet uitwijken door een auto naast mij en Koos achter mij. Dus vol op de rem. Zoals later bleek was dat het moment dat bij Riens een koelslang klapte en hij uitgleed over zijn eigen koelvloeistof. Waarbij hij volledig dwars ging en ik dankzij mijn reactievermogen en gelukkig goede remmen mijn 205 net een metertje voor zijn zijkant stil heb weten te zetten..... Dat was dus even spannend....

Hierna weer doorgereden zodra er ruimte was en niet veel later was het mijn beurt om bij de pitsingang te staan voor controle. Na een half uurtje dienst, kon ik de baan weer op en tot 19.00u nog wezen knallen. De 205 heeft zich voortreffelijk gehouden!

Aansluitend was het de pitbox uitruimen en nog gezellig natafelen bij Strandpaviljoen Jeroen. Volgende ochtend weer de reis naar Emmen gemaakt, na overnacht te hebben in het naastgelegen Sunparks bungalowpark.

De 205 heeft zich voortreffelijk gehouden, dus op naar de volgende trackday!

HARC (overdag):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peugeot GTi Club Nederland Circuitavond Zandvoort:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joene

Bericht door Joene » 05 jan 2011, 14:55

Leuk Project, heb de auto nog niet zien rijden in de buurt. Kom zelf uit Nieuw-Dordrecht. :mrgreen:

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 05 jan 2011, 18:00

Hier ook maar ff reageren.. Frank zijn 205 rijd ook niet zoveel.. dagelijks meestal in een Ford Focues station "Fabory" edition :P Of een rode 306GTi 6

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 21 mar 2011, 22:07

September 2010

Deze maand is er weinig gebeurt. Wel in de post hierboven wat foto's bijgeplaatst. In oktober staan er wel trackdays gepland, dus een nieuwe update volgt snel.

Aanvulling onderdelen:
- 306 GTi achteras (voor de draagarmen tbv meer camber achter of als reserve voor mijn 306 GTi. Nog nader te bepalen).

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 21 mar 2011, 22:27

Oktober 2010

Nou, wat ik weer heb. Na Zandvoort de 205 aan de kant gezet en er geen tijd meer voor gehad. Vandaag was het weer eens een mooie dag, dus ik denk, laat ik hem nu maar eens leeghalen. Bij de passagiersstoel stond nog een tas met hierin gereedschap, vloeistoffen en zo. Die was zeiknat. Dus die eruit en een grote groene plas op de bodem....
Mijn eerste gedachte. Fles koeilvloeistof in de tas heeft gelekt of de kachel is naar zijn grootje...

Dus met doeken alles drogen. Schuim Brandblusser zat in de weg, dus ik maak die los, maak een beweging om die naast me te zetten en .... zie achterin de brandblusser in de wand over ongeveer de helft van de lengte van de blusser een scheur die ongeveer 1cm uit elkaar staat....

.... Oh! Dus daar is al die vloeistof uitgekomen.... Met ongeloof nog eens naar die enorme scheur in de blusserwand gekeken. Nog nooit eerder gezien! Blijkbaar heeft de tas die er op stond ervoor gezorgd dat niet de hele 205 van binnen onder zat, als een schild dus. Kan er nog niet over uit wanneer en hoe dit gebeurt is. Maar volgens de blusser moet de temperatuur meer als 60 graden zijn voordat zoiets kan gebeuren. Brandblusser is van het merk Ajax, niet het minste merk. Dus nu maar snel een FIA gekeurde bestellen voor Vroemdag. Moet er toch 1 hebben.

Afbeelding

Aanvulling onderdelen:
- Nieuwe (tijdelijke) brandblusser; een Fireeater.
- OMP Star trackday helm
- Set wiel tapeinden en wiel moeren

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vroemdag 2010 @ Zolder
Afbeelding
19 oktober op tijd opgestaan, want we moesten al op tijd op het circuit zijn voor Vroemdag. Vroemdag is een evenement waarbij op Circuit Zolder minder valide kinderen de gelegenheid hebben om mee te rijden over het circuit. Ontbijten, in de auto en 5 minuten later stonden we al op het circuit. Daar een plekje gezocht samen met Peugeot Gti Club leden Cees-Jan, Wilco en even later ook Riens. Iets verderop zijn o.a. Ron, Stefan, Eelko, Bas gaan staan. Zelf ben ik snel gaan uitladen en heb daarna alle startnummers en transponders opgehaald. Uiteraard ging dat weer niet goed, ik kreeg voor 10 mee en we waren met 11. Ik zag al gauw wat er mis was, luisteren is blijkbaar moeilijk. Ik had alles van de 205 GTi Club meegekregen i.p.v. de Peugeot GTi Club Nederland. Dus opnieuw in de rij en alles weer omgeruild. Intussen regende het al, iets wat de rest van de dag steeds zou terugkeren. In Wilco Groen's bus alle startnummers, vrijwaringen en transponders bij elkaar gezocht en de sets uitgedeeld.

Door de regen ging de opwarmsessie niet door, dus ik had wat meer tijd. Daarna was het even wachten tot we aan de beurt waren. We zaten allemaal in dezelfde groep. Eenmaal aan de beurt de pits in gereden en het eerste kind opgehaald. Bij elk kind dat instapte stelde ik mij even voor en sprak ik af dat duim omhoog betekende dat ik sneller kon gaan. Duim omlaag betekende langzamer gaan en armen gekruist betekende rustig terug naar de pits. Dit omdat de verstaanbaarheid niet echt geweldig is.

Daarna was het tijd om de baan op te gaan. Het voelde als thuiskomen aan, ik heb er nu vaak genoeg gereden om aardig te weten hoe de lijnen lopen, rempunten liggen en kortom hoe de layout van het circuit is. Het was de bedoeling om steeds de pits uit te rijden, dan vol rondje, vervolgens tweede rondje beginnen, maar tijdens tweede rondje weer de pits in. Dat was toch wel erg kort, dus heb steeds nog een extra rondje gereden.

Dan was het weer snel wisselen en kon een ander kind weer mee. Ik was voorbereid en had een kinderzitje mee, maar op de één op andere manier trof ik steeds veel grotere kinderen, dus het kinderzitje moest menig keer er weer uit. Sommige vrijwilligers hadden wat moeite met vastzetten van de gordels, maar over het algemeen ging het wisselen vrij vlot. Veel kinderen waren wel bij uitrijden pits even overdonderd door alle herrie, maar al gauw kwam dan een dikke lach op hun gezicht.

Op het circuit was het wisselend erg druk en ook oppassen geblazen vanwege wisselende weersomstandigheden en vooral voor rijders met weinig tot geen ervaring op Circuit Zolder. Regelmatig ging er 1 af.

Je reed niet de hele dag achter elkaar, je reed in groepen. Lunch was tijdens de verplichte stilte op het circuit geregeld door de Vroemdag organisatie en daar was niet op bezuinigd.

Vanaf ongeveer 15.00 ging de baan open voor vrijrijden voor de deelnemers. De kinderen reden nu niet meer mee. Dat zou tot ongeveer tot 17.00u duren afhankelijk van hoe netjes er gereden werd. Dat werd 16.30u, blijkbaar waren er teveel afgegaan. Ik heb constant door gereden, alleen twee keer kort moment de pits in om de auto en mijzelf een momentje rust te geven. dan snel weer de baan op. Nog een moment gehad bij het vrijrijden aan einde rechte stuk. Op een gegeven moment kwam zat ik in druk verkeer op het rechte stuk en nam Ron wat meer risico door te passeren, waar ik dacht, ik haal wel na de volgende bocht in. Maar ja, dan wil je natuurlijk toch even weer Ron inhalen. Dus rondje na rondje weer ingelopen. Wederom op rechte stuk zat ik nu al heel dicht achter Ron. Vlak achter Ron einde rechte stuk insturen de bocht in, waar Ron ineens in de ankers moest omdat voor mij nog uit zicht iemand dwars in zijn lijn stond. Helaas zat er nog iemand naast Ron en kon ik alleen nog naar binnen. Precies op de apex was remmen geen optie meer, dus nog scherper ingestuurd in de hoop binnendoor te kunnen. Met zoveel regen op dat moment op de baan voelde ik de kont gaan schuiven, dus maar nog verder ingestuurd, zodat ik gecontroleerd in een donut tot stilstand kwam in de berm.

Uiteindelijk hebben we de kinderen een fantastische dag kunnen geven, zelf heb ik mij ook uitstekend vermaakt. Het was leuk om dit voor de kinderen te kunnen doen en iedereen had het naar zijn zin. Organisatie was prima verzorgd ook. Ik ben er volgend jaar zeker weer bij! Ben de tel kwijt geraakt hoeveel kinderen ik mee heb genomen, maar over de dag verdeeld zijn dat er toch richting de 15 a 20 geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vrijrijden.nl Circuit Zolder 20-10-2010
Na Vroemdag weer teruggegaan naar hotel de Pits voor een overnachting. Ook Cees-Jan is gebleven. De reden was eenvoudig. Eigenlijk zouden wij doorrijden naar Niederrhein in Duitsland voor nog een soort van Vroemdag, nu via Rallye for Kids. Maar vanwege de zeer slechte communicatie en slechte ervaringen op Circuit Zolder gebleven. En dus een middag met Vrijrijden gereden. En daar hebben we geen spijt van gekregen!

Goed, 's avond gezellig samen wat gegeten en na een goede nachtrust rustig de dag kunnen opstarten. Ontbijten, spullen inpakken, uitchecken en de hele reis van 5 minuten naar de paddock van het circuit gereden...

Hier zijn we begonnen met de auto's klaar te zetten. We waren er als eerste buiten de organisatie. Niet veel later kwam ook William van Oosterhout erbij en zo stonden er 3 clubracers op een rij. Om 11.00u in de Otobar ingeschreven op alle Sport sessies plus de laatste extra gecombineerde SportSuperSport sessie. William reed hetzelfde, Cees-Jan ging helemaal los en nam alle Sport en alle SuperSport sessies. Hierdoor reed hij steeds twee sessies achter elkaar. Hierna hele ritueel van auto in orde maken, transponder plaatsen etc. En toen wachten tot de baan om 13.00u open ging. Intussen was het weer zeer wisselend, droog/regen/droog/bakken met regen. Elke 10-15 minuten veranderde het weer. Desondanks zijn we alledrie toch met semi's gaan rijden, wat achteraf een prima keuus was ondanks de zeer natte baan.

13.00u begon het dus, nog even geduld tot de Toer had gereden. Maar toen was het onze beurt. Intussen had ik de 205 al warmgereden. Dus de baan op, twee rondjes even de banden de tijd gegeven om op te warmen en gaan met die Silver Bullet.

Op de één of andere manier trof de Sport sessie het elke keer. Bij Toer en Supersport steeds een opdrogende baan, bij Sport kwam het met bakken regen naar beneden. Echt hosen gewoon. Baan stond overal blank, met name op rempunten stonden diepe plassen. Dat betekende dus regelmatig afwijkende lijnen rijden en vaak ook op een alternatieve manier remmen. Zeker over de heuvel, dan links en remmen voor de chicane. Hier moest je zo'n 75 meter eerder remmen als normaal, door een zeer brede en diepe plas rijden. En vooral niet IN de plassen remmen, maar ervoor en erna. Wie in de plassen remde ging rond... Na deze plas had je dan ongeveer 5 meter droger stuk waar je nog 1 keer zeer kort en hard kon remmen, dan op hoop van zegen de zeiknatte chicane in. En oppassen dat je nergens over de witte en rode lijnen/vlakken ging, want dan hoorde je de motor ineens brullen als alle grip in 1 keer weg was.

Ik heb nagenoeg geen achterwielaangedreven auto gezien die niet in elke bocht uitbrak! De voorwielaandrijvers deden het stukken beter wat dat betreft. Op een gegeven moment zat ik achter een rode MR2 met achter mij een BMW E36. In elke bocht brak bij beide de kont uit en konden ze maar tenauwernood weer corrigeren. Heb dan na een paar bochten maar iets meer risico genomen om tussen die sandwich uit te komen en ben die MR2 voorbij gegaan. Het hielp wel enorm dat ik de dag ervoor ook al op hetzelfde circuit in de regen had gereden, er was daardoor volop vertrouwen en ik heb veel auto's ingehaald.

Later op de dag zelfs een sessie meegemaakt waar de helft van het circuit aan het opdrogen was en het op de andere helft een regen naar beneden kwam, onvoorstelbaar. Regelmatig konden mijn ruitenwissers er gewoon niet tegenop wissen. Zelfs dikke hagelstenen zijn ons niet gespaard gebleven.

Het zal dan ook niet verbazingwekkend zijn dat het steeds rustiger op de baan werd. Vele hielden het al vroeg voor gezien (watjes!) of bleven naast de baan in de hoop op droog weer. Verbazingwekkende was dat de Supersport steeds droog weer had en de baan droog reed. Maar tijdens de Toer begon dan de regen weer en de Sport klasse had steeds de volle regenbuien te pakken. Alsof de weergoden het er om deden...

Maar wie denkt dat ik het erg vond... kijk maar eens goed op de foto's via http://www.wolswijk.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Probeer eens een foto te vinden waar ik niet met een brede grijns aan het rijden ben Ik vond het fantastisch! Genoten heb ik met hele, hele grote noten! En die had je op sommige momenten ook echt nodig, want soms zag je gewoon je voorganger die 20 meter voor je rijdt gewoon niet rijden.

Uiteindelijk werd het steeds beroerder met het weer naarmate het later op de middag werd. En heeft de organisatie de baan maar gewoon opengegooid. Soms werd een sessie afgebroken, maar als je door de pits meteen weer de baan op wilde werd je niet tegengehouden. Op een gegeven moment was het dus gewoon open pitlane, je mocht gewoon blijven rijden ongeacht in welke klasse je reed. Niet zo gek, de baan was afgehuurd en tegen 17.00u reed bijna niemand meer. Ik heb rondenlang alleen gereden.

Tegen die tijd had ook Cees-Jan gedwongen moeten afhaken omdat zijn schakelstang eraf was geschoten en zowel hij als ook William hadden het ook voor gezien gehouden.

Maar zo niet Frank! Om 17.30 zou er nog een extra sessie zijn, de combi Sport/SuperSport. Dus ben gewoon door blijven knallen. Heel af en toe even 3 minuten snel gestopt en de bandenspanning gecheckt, maar dan meteen weer de pits uit. Op een gegeven moment houdt Frank Kerseboom (organisatie/Raceschool Zandvoort) mij lachend aan aan het einde van de pitstraat: "Ben je het nu nog niet zat?" vroeg hij. "Nou ga maar weer dan".

De bedoeling was dat de sessie tot ongeveer 17.45u zou duren. Intussen rij ik dus al ronden lang alleen tot ik eindelijk net voor 18.00u nog een zwarte BMW E36 in zicht krijg. De enige die nu eens niet in elke bocht dwars ging. Desondanks kon ik er voorbij komen en we hebben samen nog een rondje of 3 gereden waarbij hij steeds probeerde te passeren. Wat niet lukte. Tot we op het rechte stuk net over 18.00u afgevlagt werden alsof we een race aan het doen waren. Daarna rustig rondje uitgereden en bij uitkomen pits kwam er nog een Sierra achter ons de pits in. We werden nog even door de circuitleiding alledrie aangehouden en kregen alle drie complimenten dat we waren blijven doorrijden. Ondanks de inmiddels zeer heftige regenval. We bleken al ruim een half uur de enige op de baan te zijn...

Dus.. heb letterlijk dus doorgereden tot de organisatie het zat was en naar huis wilde. Kon nog net direct mijn transponsor inleveren.

Ik reed een nagenoeg lege paddock op.... Bijna iedereen was al weg. William was intussen al weg en Cees-Jan had alles al ingepakt en op de aanhanger gezet. Dus zelf alles snel in de auto gezet. Vervolgens als laatste buiten de organisatie weer het circuit afgereden en de thuisreis ingezet.

Als ik er aan terugdenk zit ik weer met een dikke smile op mijn kop. Man, man, man, wat heb ik genoten. Regen rijden is superleuk! En wat heeft de 205 zich goed gehouden en wat heb ik ook een respect voor de Toyo R888 semi's gekregen. Want wat hebben die het zeer goed gedaan in de regen. En zo in twee dagen heel veel circuitkennis weer opgedaan en bovenal de mogelijkheden van mijn 205 en mijzelf leren kennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 23 mar 2011, 21:25

November 2010

En hiermee is het seizoen ook voor mij afgelopen en de 205 staat inmiddels op stal. En daarmee heb ik dit jaar 4x op Zolder, 1x op de Nurburgring, 1x op Assen en 2x op Zandvoort gereden.

In het winterseizoen worden nog wat aantal zaken aanpakken die of nog gepland stonden voor fase 2 van de opbouw of door praktijk naar voren zijn gekomen.

Zo is de snelheid van de ruitenwisser voor absoluut niet voldoende tijdens forse regenval. Ik had de laatste trackday iets te vaak gewoon geen zicht. Niet vanwege slechte wisserbladen, maar het ruitenwissermotortje kan het gewoon niet bijhouden. Dus de hele ruitenwisunit voor uitgebouwd. Alle draaipunten stonden droog, dus alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt en goed ingevet. Alle contactpunten schoongemaakt en met contactspray behandeld. Boel teruggebouwd en getest. Alles liep nu soepel, maar nog niet sneller. Zelfs niet in snelste stand. Na testen met diverse motortjes is dit uiteindelijk opgelost door montage van een 106 GTi ruitenwissermotor. Deze wist 30% vaker per minuut als een 205 ruitenwissermotortje. En past zo (plug&play). Dus ook weer opgelost.

Verder zal ik volgend jaar mij gepast kunnen kleden. Ik heb via Arnold Naber (Trackdayparts.nl) een zwart/wit Arroxx FIA Level 2 racepak aangeschaft en een zwarte Arroxx baclava helmuts of hoe zo'n ding ook heet. Gecombineerd met mijn witte OMP Star open helm, zwarte Sparco handschoenen en zwarte QSP raceschoenen ziet mijnheer Wolswijk er volgend jaar ook als net als een echte coureur uit.

Dus op naar trackday seizoen 2011!

Afbeelding

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 23 mar 2011, 21:27

December 2010

Niets gebeurt, dus op naar januari 2011.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 23 mar 2011, 21:50

Januari 2011

Gedaan:
- standaard wielbouten vervangen door tapeinden/wielmoeren
- remmerij nagelopen. Achter nieuwe remblokken geplaatst, de Carbon Lorraine RC6 remblokken en Zimmerman schijven voor willen maar niet slijten en kunnen dus nog een seizoen mee.
- Verder de (vlieg)roestplek deurhoek bestuurderskant en passagierskant roestvrij gemaakt en opnieuw gespoten.
- Gaten in de zijwanden kofferbakruimte dicht gemaakt. Heb het heel simpel opgelost met zwart plakfolie. Stuk groter als oorspronkelijke gat maken, ontvetten, plakken en daarna even met een licht warme fohn straktrekken en opspannen. Nu kan er geen vuil meer in en het staat ook netter.
- Diverse beschadigingen aan de rolkooi en vloer bestuurderskant aangepakt en opnieuw in de lak gezet.
- De Cobra kuipstoelen zijn ooit door een vorige eigenaar geel gespoten en ik kan er maar niet aan wennen. Dus deze zijn zwart gespoten en weer gemonteerd. Meteen voor montage twee extra gordelogen gemaakt omdat ik de bestuurdersgordel wil uitbreiden van 4-punts naar een 6-punts gordel.

Gekocht:
- Set Michelin slicks met 15" 406 Coupé velgen.
- Tilton 7 standen lever type remkrachtverdeler om de remdruk op de achterwielen te kunnen instellen.
- Sabelt (Lifeline) 2.4l stalen schuim brandblusser.
- QSP Crutchstrap besteld, bedoeld om de 4-punts bestuurdersgordel uit te breiden naar een 6-punts gordel.
- Set Powerflex zwart voor de voorophanging.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 23 mar 2011, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 23 mar 2011, 22:05

Februari 2011

Nu de winter al aardig vlot, laatste details voor de eerste trackday in 2011 gereden gaat worden. Dus de 205 voor het eerst sinds begin van de winter weer de garage uitgereden. Overigens starten en lopen, zonder enkel probleem.

Gedaan:
- H&R 15mm spoorverbreders achter geplaatst.
- oude logo's sponsor Trackdayparts verwijderd en nieuwe logo's laten plakken.
- Doorzichtig blauwe Autostyle zonneband aan de binnenkant van de voorruit geplakt. Ondersteboven geplakt, zodat de verlopen van donker naar licht van zowel de originele blauwe ingebrande voorruit zonneband en de Autostyle zonneband samen zorgen voor een grotere doorzichtig blauwe zonneband. Ik kijk nu niet langer door mijn lage zitpositie onder de zonneband door, maar heb er nu echt nut van.
- Sabelt brandblusser gemonteerd.
- Mijn helm "gepimped".

Gekocht:
- H&R 15mm spoorverbreders.
- Autostyle blauwe zonneband.

De nieuwe bestickering op de zijkanten:
Afbeelding

En mijn OMP Star helm van standaard:
Afbeelding

naar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 06 okt 2011, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 06 jul 2011, 13:34

volgens mij is het tijd voor een update Frank... 't klopt niet helemaal meer...

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 06 jul 2011, 15:19

Ah joh, ander autootje in een ander kleurtje en verder is alles bij hetzelfde gebleven toch ;) ?

Blijf het doodzonde vinden van de niet veel voorkomende zilveren 205, maar shit happens :(

Macboy

Bericht door Macboy » 07 jul 2011, 09:55

Geweldige verhalen en fotos zeg :thumbup:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 07 jul 2011, 10:27

@Macboy,

Frank is inderdaad een zeer enthousiaste Peugeot-liefhebber en des te jammer is dat de zilveren 205 zo is geëindigd :(

Afbeelding

Afbeelding

Maaaaar, niet getreurd, in no-time stond daar zijn volgende racer al weer die opgebouwd is met alle overblijvende parts van de zilveren :) In mijn ogen mooier zonder die schreeuwende reclame op de zijkant (sorry Arnold ;))

Afbeelding

Tot zover de plaatjes, Frank is beter in de verhalen dus die zullen nog wel volgen :)

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 07 jul 2011, 15:52

die reclame komt er wel weer op hoor ;)

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 07 jul 2011, 20:41

Ja, helaas heeft de zilveren racer zijn Waterloo gevonden. Ik zal van het weekend even tijd maken voor een update.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 22:23

Nou, ik heb een heel lang weekend gehad :hosanna: . Tijd voor die beloofde update. En maar meteen een monster update om weer helemaal bij te zijn.

Maart 2011

11 maart was de dag dat mijn Trackday seizoen zou beginnen. Samen met een aantal Peugeot GTi Club en LS-Racing leden hebben we meegedaan met een HARC (Historische Auto Ren Club) dag. Helaas is dit voor mij al in de eerste sessie niet goed afgelopen.

Lang verhaal kort (aangezien de foto's voor zich spreken). Circuit Zandvoort, Scheivlak uit, curbstone op en achter de curbstone waar gras had moeten zitten, zat een grote kuil. Voorwiel kwam hierin, kont brak uit en ik heb een enorme klapper gemaakt.

Ik ben er zelf wel uitgekomen, maar wel met de ambulance naar de medische post weggebracht. Ben er goed afgekomen achteraf, al zijn de gevolgen nog wel voelbaar.

De 205 is onherstelbaar en is naar Leeuwenservice vervoerd. Waar begonnen is met strippen. En zoveel mogelijk onderdelen zien te redden. Dus hier houdt het verhaal over mijn 205 GTi16 trackday racer op.... of toch niet....

En omdat foto's meer zeggen als woorden, houdt ik het dit keer maar kort:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Krijg van alle kanten steunbetuigingen en hulp aangeboden, wat heel erg prettig is. Dit is niet het einde, zodra het lichaam hersteld is gaan we kijken wat er nog te redden is. De carrosserie is niet meer te redden, maar vele onderdelen gelukkig wel. Op basis daarvan ga ik kijken hoe verder. Maar 1 ding. Ik kom terug! Ik ga gewoon door met trackdays, hoe en waarmee en wanneer zullen we in de komende tijd over nadenken.
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 06 okt 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 22:42

Na een paar maanden heb ik van het circuit de beelden van mijn crash gekregen. Welke ik niet mag laten zien helaas. De beelden zijn bepaald niet superduidelijk, maar ik heb er het volgende uit kunnen halen.

Er was op verschillende delen van de baan vrij veel vuil. Plus de baan was deels droog, deels vochtig. Zoals lijkt ben ik door vuil te veel naar buiten gegleden en net over de curbstone gegleden. Vervolgens op het gras gekomen. Of de kuil uit mijn beleving er nu wel of niet was is niet uit het filmpje te halen. Beelden zijn zo beroerd dat je amper kan zien dat het om mijn 205 gaat. In ieder geval heeft de 205 heftig gereageerd en is bijna haaks rechts gegaan. In de bandenstapelmuur daar geklapt, ter plekke daar om zijn as gedraaid waardoor dus ook de schade aan de achterkant is ontstaan, die heeft ook de bandenstapel gekust. Via 2x een 360 graden draai kom ik dan weer schuin over de baan aan de andere kant tot stilstand, grootendeels weer met de neus (of wat er van over was) in de rijrichting. Voor de rest zie hierboven. De precieze oorzaak blijft in het ongewisse, het gevolg is wel duidelijk geworden door de beelden. De beelden hebben ook duidelijk gemaakt dat er absoluut geen corrigeren meer aan was.

Ik heb een aantal weken flink last van mijn nek en schouderspieren gehad, ook hebben de afdruk van de stoel en rolkooi kruis dagenlang in mijn linkerbeen gestaan. Gelukkig was dat tijdelijk en heb ik er niets aan overgehouden buiten een afgeschreven auto en een buil op mijn ego.

Gelukkig hebben enkele mensen om mij heen het iniatief genomen om voor een opvolger te zorgen, dus het verhaal is nog niet klaar en begint zelfs weer overnieuw.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 22:54

Zo, dan gaan we maar niet bij de pakken neer zitten en bouwen we de boel maar met een nieuwe body weer op. Oftewel we vervolgen met een nieuwe auto.

Aanleiding voor starten van dit project was een forse schade gereden met de vorige racer op Zandvoort. De body van mijn zilveren 205 GTi16 racer was total loss, dus op zoek naar een opvolger. Nagenoeg alle belangrijke onderdelen waren wel herbruikbaar, dus kwestie van strippen en weer met de onderdelen van de zilveren opbouwen.

Start project is 23 maart geweest. Op die dag na twee weken speuren op internet een bruikbare body gevonden. Belangrijkste is dat de body op de belangrijke plaatsen hard is. Zitten wel een aantal aandachtsplekjes op, maar die zijn oplosbaar. De keuze is momenteel niet reuze in vergelijking met een aantal jaar geleden, goede 205 GTi's nemen rap in aantal af. Direct daarna is met hulp van diverse Peugeot GTi Club / LS-Racing leden en Peugeot GTi specialist Leeuwenservice gestart met strippen van beide auto's en opbouwen van de rode. Mannen, de hulp word zéér gewaardeerd!

Het hele project zal sneller opgebouwd worden als de vorige en is ook dit keer te volgen via http://www.wolswijk.com;" onclick="window.open(this.href);return false; waar ook meer foto's te zien zijn.

De gevonden 205 GTi was wel gepimped, wat niet helemaal mijn stijl is. De looks zullen dus meer naar origineel gaan. De bumpers en verbreders laat ik wel zo, voor een racer is dat wel onderscheidend.

Zoals aangeschaft:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 22:55

Direct na aankoop is de rode 205 GTi naar Leeuwenservice gereden waar ook de zilveren stond.

Een week eerder hadden Lisandro Langelaan en ik al het interieur uit de zilvere gehaald, Ron de Groot heeft o.a. de rolkooi, RFS motorblok en nog heel veel andere zaken gedemonteerd.

Zo wie zo even een dankje naar de Leeuwenservice Racing Team leden (http://www.ls-racing.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), die allemaal aangeboden hebben om te helpen. Maar goed, rode opgehaald, binnenkomst bij Leeuwenservice:

Afbeelding

Met o.a. Bas van Kalleveen, Bas Oosterhout en mijzelf aan het sleutelen gegaan en ongeveer 3 uur later was het interieur uit de rode:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oplettende kijker ziet op de foto's op mijn website dat de spiegels en achterlichten intussen gewisseld zijn voor originele exemplaren. Het folie is van de achterruit af, de zijruitjes komen ook weer andere in die geen blindeerfolie op de ruiten hebben. Verder komt er een normale grille op.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 22:58

Het is 1 week later en Ron en André ten Have zijn druk bezig geweest; de rolkooi zit er al in. Stoelframes zijn overgezet. Achteras van de zilvere (gereviseerd en voorzien van Koni's geel en een 24mm 106 GTi ARB/stabilisatiestang) is gemonteerd. Groot deel van de missende biesjes zijn van de zilvere 205 Gti overgezet. Ron heeft de zilvere intussen tot het laatste boutje gestript en daarmee is het einde oefening voor de zilvere en vanaf nu is de rode de 205 GTi racer.

Afbeelding

Paar uur sleutelen met Bas van Kalleveen en de kabelboom en deel dashboard zit er weer in. Start gemaakt met vrijmaken 1.9 8V die er uit gaat om plaats te maken voor een RFS (RFS is de motorcode van de 2.0 16V uit een 306 GTi). De 1.9 8V heeft 122 pk, de RFS 167pk. Ruitenwissermotor is gewisseld voor een 106 GTi exemplaar (meer wisserbewegingen per minuut. Deel van de sloten van de zilvere zijn intussen ook overgezet. De rode had verschillende sloten, door de slotenset van de zilvere over te zetten heb ik maar 1 sleutel nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 23:04

Er zit flink tempo in de opbouw dankzij Ron de Groot van Leeuwenservice en een aantal mede clubleden die meehelpen. Hulde aan hun dan ook. Verder is het verschil met de zilvere dat we in feite nu niet alles hoeven op te bouwen. Veel kant en klare onderdelen van de zilvere worden nu alleen overgezet en dat scheelt tijd. Achteras hoeft dit keer niet gereviseerd en opgebouwd te worden, die wordt zo overgezet. Zelfde voor veerpoten voor etc. Uiteraard wordt alles eerst gecontroleerd en indien nodig vervangen. Desondanks gaat er toch wel wat tijd in zitten, maar ik ben eigenlijk wel blij dat het zo snel gaat. Hoe eerder ik weer het circuit op kan, hoe beter.

Het is wederom een week later en het tempo zit er wederom in. Onderstaand is resultaat van twee dagen doorbuffelen.

Samen met Ron de Groot van Leeuwenservice aan de gang geweest. Eerst maar eens de 1.9 8V eruit en de 2.0 16V RFS (306 GTi) motor uit de zilvere racer erin hangen. Alle goodies die bruikbaar zijn worden overgezet uit de zilvere racer en dat is bijna alles. Dus ook de Baker BM motorsteunrubbers vinden hun weg in de rode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schakelsysteem wordt weer gemonteerd met mijn Constella quickshift pook, Group N schakelstangen en L-bracket met Baker BM Peugeot 205GTI Bronze Linkage Bush Kit.

Afbeelding

Tussendoor gebeuren talloze kleine klusjes. Zo wordt de gehele slotenset uit de zilvere 205 overgezet. Bediening met 1 sleutel is toch fijner als met 3. De accubak wordt gemonteerd, afgekit en vastgezet. Het subframe wordt opnieuw opgebouwd met de dikkere 309 GTi16 21mm stabilisatiestang, 309 GTi16 draagarmen en aandrijfassen. En uiteraard gemonteerd. Hierna volgt montage van de veerpoten bestaande uit Koni geel, -35mm Merwede 309GTi 8V veren, Baker BM Group N topmountrubbers, 307 HDi remklauwen, Zimmermann 283mm remschijven met Carbon Lorrainne RS6 remblokken.

Ron buigt zich over de remmerij door montage van mijn 406 HDi 23mm hoofdremcilinder. Nieuwe remleidingen worden aangelegd en gemonteerd in de motorruimte en wielkasten (gecombineerd met Sparco remleidingen aan de remklauwen. Alles wordt later binnendoor gelegd en er zal meteen een upgrade plaatsvinden. Voor de zilvere had ik al een 7 standen Tilton remdrukverdeler aangeschaft, maar nog niet gemonteerd. Deze zal nu meteen toegevoegd worden voor meer controle over de remkracht achter.

Rolkooi buis over het dashboard word vastgelast. De hele waterhuishouding (koelslangen, Volvo vaatje, radiator etc) word aangesloten en afgevuld.

Afbeelding

Na 2 dagen hard werken staat de 205 GTi16 racer er dan zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 23:05

Drie dagen later en de Magnex uitlaat zit er onder, nieuwe knipperlichten voor, koplampen zitten erin. Voorste rolkooidelen zijn zwart gespoten zodat de voorruit er weer in kan. Later wordt de rest van de rolkooi gespoten. En dan begint het weer ergens op te lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zilveren 205 GTi is intussen volledig gestript, van kenteken af en afgevoerd.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 okt 2011, 23:08

Op 14 april (ja, slechts 1 maand na mijn crash!): Laatste nieuws van Ron: de 2.0 16V motor loopt!

En is volledig gezond! Laatste onderdeel voor de motor, een nieuw open luchtfilter is ook onderweg (bij Arnold van Trackdayparts besteld). Laatste stuk remleidingen met de Tilton ertussen zijn ook gelegd en de remmerij werkt ook weer. Zilvere biesjes rondom zit nu de laatste erop.

Morgen en zaterdag afbouwen en rijden!

Plaats reactie