Februari 2009
1 Februari was het dan eindelijk zover. Een nieuwe stap in dit project. De 205 kon naar de rolkooibouwer, Erik Messink. Dus 205 op een geleende autoambulance achter Henk zijn Xantia van Emmen naar Dinxperlo gebracht. Op 3 februari begon hij er 's ochtends aan. Eind van de middag zat de rolkooi en de stoelframes er al in! Donderdagavond zou de autoambulance weer beschikbaar zijn en kon ik de 205 weer ophalen. Alleen liep het allemaal iets anders....
Door omstandigheden (een ander had de autoambulance aanhanger ook geleend en er schade mee gereden) kwam woensdagavond laat ineens het bericht dat de aanhanger niet meer beschikbaar was. Meteen 's ochtends rondgebeld, nergens 1 meer te lenen of huren. Wat nu?
Mijn vrouw Gerdy werkt als Management Assistente bij de Wegenwacht. Ze kent de eigenaar van het locale bergingsbedrijf en zij die gevraagd of zij een aanhanger hadden staan die ik mocht lenen. Jahoor, en vandaag ook nog beschikbaar. Moet je wel een "beetje" zware auto meenemen, want het is een beetje een zwaardere autoambulance aanhanger.
Nou moest ik vrijdagochtend voor mijn werk in Steenwijk zijn en daar wonen mijn schoonouders ook. En die hebben een Ford Transit camper met trekhaak, dus ik denk dat is wel zwaar genoeg en kan ik meteen als ik terug kom blijven slapen en volgende ochtend ben ik meteen op bestemming voor mijn werk. Appeltje eitje.
Dus plan: ik ga direct naar mijn schoonouders, leen de bus, haal de aanhanger op, 205 ophalen in Dinxperloo bij Erik Messink, afleveren in sleutelhok in Emmen, aanhanger terugbrengen en door naar Steenwijk. Zoals gezegd appeltje eitje.
Nou ja, bijna dan.....
Kom ik met de bus de aanhanger ophalen. Je gelooft nooit wat ze met een beetje zware aanhanger bedoelde.... Laten we zeggen dat er minstens 3 tot wel 4 205en op konden. Stond deze voor mij klaar:
De bus paste er nog wel twee keer op. Alleen de aanhanger zonder auto erop is al 1100kg. Ding er toch achtergehangen, want ja wat moet je nu dan nog. Kon niets meer regelen. Verder als het erf af ben ik niet gekomen. Omdat de trekhaak erg laag zit bij de bus stond de aanhanger schuin naar voren en kwam je geen drempel meer over. Dus baas van het bergingsbedrijf zegt zet maar terug. Was wel heel behulpzaam en ging meteen bellen met een bevriende garagehouder. Ik kon een uur later een "normale "autoambulance" meekrijgen, eentje waar gewoon 1 auto op kan. Die hij weer leende van een bevriende garagehouder. Dus snel naar Emmen, Henk opgehaalt, terug naar Elim (bij Hoogeveen) en bij bergingsbedrijf de andere aanhanger opgehaald. De mannen van het bergingsbedrijf maar even getracteerd op twee taarten vanwege alle belangeloze hulp. Dit hoort dus eigenlijk de combi te zijn:
Vervolgens naar Erik Messink, 205 opgeladen. Kooi ziet er superstrak uit! Even kletsen, betalen en weer via Duitsland naar Emmen. 205 in sleutelhok gezet, Henk thuisgebracht en om 00.30u de aanhanger weer terug bij bergingsbedrijf gezet. Toen door, bus teruggebracht en om 01.30u eindelijk op bed. Ik was om 15.30u de dag ervoor uit Steenwijk vertrokken.. Maar de 205 heeft de rolkooi, staat weer thuis en ik heb weer een leuk

avontuur gehad.
Maar goed, we gaan maar verder. Oh sorry, ik wacht even tot je uitgelachen bent...
Kan die weer?

Ik wacht nog wel even.
Ja? Bijgekomen? Gaan we weer.
Verbreders achter zijn helaas tijdens transport gesneuveld, dus die worden weer vervangen, ook de chromen strips erin. Veel dank gaat uit naar (wederom een Peugeot GTi Clublid en goede vriend van mij) Riens Hulst die voor mij de binnenkant gespoten heeft. Voor genoeg spuitbussen in de juiste kleur, Motip 55220 zilvergrijs, heb ik alle autoshops in de wijde omgeving leeggekocht

.
Aanvulling onderdelen:
- veel spuitbussen (3x) zinkspray, (1) primer, (6) zilvergrijs (kleur auto), (1) zwart en (4 extra grote) blanke lak.
- Setje SFS silicone olie slangen in zwart.
- Set nieuwe achterpaneel badges, zwart met chromen 1.9 GTi tekst. Dit ziet er profesioneler uit als mijn zelfgemaakte setje.
- Peter Taylor Stage 1 1.9 MI16 nokkenas.
- Ajax Schuimblusser 2 liter vorstbestendig -10
- Aluminium Bestuurders voetsteun.
- Jamex pedalenset.
- Aluminium voetsteun passagier - Pyramid Type HEAVY DUTY.
- Isolatieband voor de kabelboom.
- Verwarmingsbuisisolatie tbv rolkooibescherming.
- Wielsleutel.
- Hoofdstroomschakelaar.
- Twee gordeloogmontageplaatjes tbv montage 4-puntsgordels.
Gedaan:
- Alle bramen en eventuele laspitten weggeslepen van de buizen van de rolkooi. Daarna zo veel mogelijk de lassen ontbraamt en glad afgewerkt, met name op de punten waar je anders jezelf aan kan openhalen.
- Alle laspunten in de zink gespoten ter bescherming tegen roest.
- Riens Hulst heeft hele interieur en rolkooi schoongemaakt en ontvet. Daarna alles afgeplakt. Zelf intussen de bestuurders Cobra stoel eruit gehaald en het Momo racestuur.
- Riens Hulst heeft verdere kooi in zinkspray gespoten en interieur in primer. Daarna de buis over mijn dashboard zwart (zwart tegen schittering zon ipv zilver) en rest rolkooi en interieur alles in meerdere lagen Motip 55220 zilvergrijs (standaard kleur dus van mijn 205) gespoten.
- Zelf deel naar voorpoten schoongemaakt, ontvet, afgeplakt, in zink gespoten, bij de gaten rondom dichtgekit, daarna in zilvergrijs gespoten.
- Zelf alles in blanke lak gespoten.
- gat achter koplamp was ook door Erik Messink dichtgelast, dit ook behandeld.
- buitenkant RVS accubak zwart gespoten voor bescermende laag.
- accubak in kofferbakbodem geplaatst. Met kit waterdicht gemaakt.
- Erik Messink stickers zitten op de rolkooi geplakt.
- Van Riens speciale steenslagfolie gehad om op bovenkant kruisen van de rolkooi deuropeningen te plakken, dit om de lak te beschermen bij in- en uitstappen.
- Originele versnellingspook verwijderd en vervangen door een Constella versnellingspook c.q. quickshift (zou schakelwegen 50% moeten verminderen). Naast de originele gehouden was het verschil goed te zien. De schakelstang die er aan komt, komt een flink stuk lager en meer opzij te zitten. Dubbele werking dus. De rubberen hoes om de versnellingspook ontdaan van alle lak en die is weer mooi zwart. Om de pook boven op de tunnel zit een plaat met een paar moeren vast. Deze is zwart gecoat en weer gemonteerd.
- Alle nog losliggende interne remleidingen definitief gemonteerd met P-clips. Elk montagegaatje behandeld ter voorkoming roesten. Op bepaalde punten een stuk dunne slang erom gewikkeld om contact met de wand of rolkooi te vermijden.
- Kabelboom die over bodem loopt van nieuwe isolatiemantel voorzien.
- Rolkooibescherming gemonteerd (bij Karwei buisisolatie voor gehaald). Met zilverkleurige tyrips gemonteerd zodat het minder opvalt.
- Bij de Praxis ook een wielsleutel (zo'n kruis) gehaalt en die tegen de wielkast passagierskant gemonteerd samen met een EHBO doos.
- Jamex aluminium pedalen gemonteerd.
- 35 mm2 accukabel met zwarte mantel omgewikkeld en gemonteerd. Loopt vanaf "normale" accuplek in motorruimte via schutbord en middentunnel naar accubak achter. Ook de min kabel gemonteerd.
- Benzineleiding gemonteerd (Henk).
- Nokkenas wissel is afgemaakt. Andere boutjes in verstelbare nokkenaspoelies (door de vorige kon de distributiekap niet dicht). Distributiekap er weer op, kleppendeksel er weer op.
- MI16 motorblok in motorsteunen gehangen en op motorsteunen gemonteerd.
- Henk is begonnen met de kabelboom aan te sluiten in de motorruimte en bij dashboard. Gaat hij binnenkort verder mee.
- Tellerbak is klaar, is volledig elektronisch.
- Achterraampjes gemonteerd.
- Deurrubbers en achterkleprubber gemonteerd.
- Achterklep gemonteerd.
- Schakelstangen gemonteerd.
- Allemaal kleine klusjes die veel tijd kosten gedaan, maar ook gedaan moeten worden.
- Begonnen aan montage aandrijfassen. Volgende keer mee verder.