205 GTi16 trackday tool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 01:59

Afbeelding

Zo, recent al voorgesteld als nieuwe DF-er en belooft een topic te openen over mijn trackday tool. Het begon allemaal eind 2007.

In het kort, ik had een 106 Rallye 1.3. Die heb ik in een goed jaar tijd helemaal opgeknapt. Mijn goede vriend Arnold Naber was al een tijd bezig met een 205 Rallye racer te bouwen en had er een rode 205 GTi Gutmann 1.9 8V bijgekocht om tijdens het seizoen (2007) mee te racen. Al een paar jaar rij ik elk jaar met de Peugeot GTi Club Nederland mee op hun circuitavond Zandvoort. Voor wie niet weet wat Gutmann voor staat, dat was voor Peugeot zeg maar de huistuner. Van oorsprong een Duitse Peugeot dealer die Peugeot's begon te tunen en stylen en een soort van huistuner werd. Alles was via de Peugeot dealers te koop destijds. In mijn geval ging het om motortuning.

Na met de 106 Rallye ook weer meegedaan te hebben en Arnold en andere clubgenoten zo bezig te zien kwam bij mij ook de wens voor een echte circuitracer. Na wat uitzoekwerk besloten dat een 205 het goedkoopst op te bouwen is en er is het meeste voor te krijgen. Arnold was een kleine auto nodig en deed mij een voorstel om de 106 Rallye 1.3 van mij te kopen met inruil van de 205 GTi Gutmann racer. Hiervan was de body erg slecht en niet echt meer te redden (o.a. twee enorme deuken in de bodemplaat, roest op plekken waar je dat niet wilt), maar er zat genoeg nuttig race materiaal aan en op. Waaronder een gereviseerd 1.9 8V Gutmann motorblok met 145pk (ipv 122pk) en nog maar 15.000km sinds revisie. Blok was door Ron de Groot van Leeuwenservice (= de Peugeot GTi specialist) gereviseerd, dus dat gaf veel vertrouwen. Dus zo gezegd, zo gedaan. De 106 naar Arnold, de 205 Gutmann naar mij.

En zo startte mijn 205 racer project dus eind september / begin november 2007. Met een bepaalde visie in de kop, die regelmatig bijgesteld is, maar lees daar maar verder voor. Ik zal per maand de updates posten en af en toe foto's erbij. Ik heb overigens als daily nog een 306 GTi zoals in mijn voorsteltopic staat te lezen. Maar ik beperk me hier tot de Peugeot 205 GTi16.

Uitgaanspunt was dus de volgende. De body van de rode 205 GTi Gutmann 1.9 8V was niet meer te redden, dus op zoek naar een nieuwe basis. Intussen voor de motivatie even drie weken de 205 Gutmann als dagelijkse auto gebruikt. Zo wist ik tenminste wat ik voor ogen had.

Bij de deal zat helaas niet de rolkooi, die had Arnold al eerder verkocht . Maar wel Koni geel voor in goede staat, Momo deepdish stuur, QSP 4 punts gordels, Magnex uitlaatsysteem, een Jamex en een Sparco Sprint racestoel, gereviseerde 1.9 8V Gutmann motor en nog veel meer bruikbare spullen. Vele spullen zijn er nog bij nodig en vele zijn ook weer verkocht gedurende het project wegens andere plannen, niet passen of gewoon niet meer nodig. Project wordt grotendeels gefinancierd uit de verkoop van de onderdelen die niet nodig zijn. Gelukkig ging dat verkopen mij goed af, hierdoor zijn de kosten van het hele project nog betaalbaar gebleven. Gaanderweg het project wijzigen de plannen, prioriteiten en wordt je wijzer... In de loop van het project heeft veiligheid, wegligging en performance de overhand gekregen op het optische verhaal.
Verder werd samen met Arnold een sleutelruimte in Emmen in gebruik genomen, waar ik 1 plek heb van de 3. Dus tijd om te beginnen.

Wie alle foto's wil zien, ze staan op http://www.wolswijk.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Here we go!
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 19 sep 2010, 10:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:01

Nou, eerste prioriteit was dus vinden van een tweede 205 GTi, inrichten van de sleutelruimte en beginnen met demonteren van de rode 205 GTi Gutmann 1.9 8V.

Nadat Arnold en ik eerst een 205 Rallye 1.3 body hadden gevonden als nieuwe basis bleek uiteindelijk ook alleen de gemonteerde incomplete rolkooi bruikbaar. De body was er slecht aan toe. Dus die hebben we de rolkooi gedemonteerd en verkocht en de Rallye body niet gebruikt. Na nog een drama body uiteindelijk voor heel weinig een mooie zilvere 205 GTi 1.9 uit 1991 gevonden. En nog in de buurt ook, in Ommen. Enige mankement volgens de eigenaar een defecte koppeling. Dit bleek later een alleen defecte onderste motorsteun te zijn. Op 28 november 2007 hebben we deze zilvere 205 GTi opgehaald, een harde goede body als basis was gevonden. Nog goed in de lak (in tegenstelling tot de rode 205 GTi Gutmann) en een interieur nog in nieuwstaat.
29 november heb ik de rode '89er 205 GTi Gutmann bij Arnold opgehaald. De eigenaren voor Arnold waren mij ook bekend.

November 2007
- Sleutelruimte ingericht
- zoeken naar 2e 205 GTi en gevonden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:02

December 2007
Aanvulling onderdelen:
- Twee zwarte Cobra racestoelen gekocht ter vervanging van de te smalle Jamex en Sparco stoelen uit de 205 Gutmann waar ik niet lekker in pastte. 1x maatje gewoon (Sportline) en 1x maatje XL (Sportline Evolution). Met setje 2" Schroth 4-punts gordels. Laatste heb ik niet nodig, heb al QSP 3" 4-puntsgordels, dus de Schroth set verkocht.
- Sparco stalen remleidingen, lichtere startmotor, carbon Momo claxon dop, setje poly uitlaatrubbers, 309 GTi subframe, 309 draagarmen, een 309 stabilisatiestang, motorkraan/werkplaatskraan,

Gedaan:
- zilvere 205 interieur gestript.
- rode 205 Gutmann interieur gestript.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:02

Januari 2008
Aanvulling onderdelen:
- Gutmann (Exip) honingraat velgen (7J, ET13, 15").
- 2 Zender voorspoilers met inruil originele voorspoiler zilvere 205.
- achteras rode 205 Gutmann geruild tegen automatenkap.
- 306 S16 266mm remmerij voor met 306 23mm HRC.
- motor bok.

Gedaan:
- remmerij van achteras rode 205 Gutmann gehaald, is nog als nieuw, dus wordt hergebruikt.
- zilvere 205 exterieur gestript.
- rode 205 Gutmann verder gestript (o.a. kabelboom, motor, EPS spruitstuk, uitlaat, accukabel door interieur naar accubak achter, kachelunit).

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:03

Februari 2008
Aanvulling onderdelen:
- Setje Griffe Speedlines geruild tegen 2 setjes Speedlines in optisch slechte staat.
- Gutmann naafkap stickers voor de Gutmann velgen.
- Aluminium Sparco stoelframes.
- Metalen accubak.

Gedaan:
- zilvere 205 dashboard verwijderd.
- Laatste uit rode 205 Gutmann gestript en body afgevoerd.

Vanaf nu dus nog maar één 205 GTi, de zilvere. Dit wordt de racer. Alle beschreven onderdelen en jobs hebben vanaf nu dus betrekking op de zilvere 205 GTi.

- begonnen zoveel mogelijk lijmresten en restanten dempingsmateriaal op de vloer en achterschermen te verwijderen.
- lak hars, groene aanslag en zwarte pikjes vrij gemaakt.
- verbreders en achterbumper verwijderd.
- tonnen zand uit verbreders, achterbumper en wielkosten verwijderd.
- De gepopnagelde ophangingen voor de hoedenplank zijn met wat boorwerk ook verwijderd
- Dempingsmateriaal achter het dashboard verwijderd en ook op andere plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:04

Maart 2008
Automatenkap, Zender voorspoilers en Griffe velgen verkocht.

Aanvulling onderdelen:
- Baker BM Group N topmount rubbers
- setje topmounts
- 309 GTi Merwede veren

Gedaan:
- Remmerij schoongemaakt en gespoten.
- Subframe laten stralen en weggebracht naar clublid René Kruizinga. Hij gaat het subframe a la Peugeot Sport doorlassen.
- Spartbordverbreders en de spiegels gewassen, ontvet, siliconevrij gemaakt en met Motip bumperzwart gespoten
- Koni Geel voorkant zijn door Ron de Groot van Leeuwenservice gedemonteerd en door mijzelf van een nieuw kleurtje voorzien.
- Restanten dempingsmateriaal van de achterpanelen in het interieur verwijderd.
- Topmounts zwart gespoten

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:05

April 2008

Peugeot GTi Clublid Henk Dijk (woont paar straten van me af) helpt mij vanaf nu met opbouw van de motor en de verdere motorconversie.

Aanvulling onderdelen:
- Setje chromen sierstrips
- Bult reserveonderdelen voor motor van Henk Dijk.
- Peugeot Sport Group A oliepompveer van AB Motorsport.
- Setje Bronze Gear Lever Bushes Race and Rally van AB Motorsport ter vervanging van de nylon standaard versie. Dit verbetert het schakelen en vooral de speling op het schakelmechanisme.

Gedaan:
- Ron de Groot van Leeuwenservice heeft voor mij de Koni's voor in elkaar gezet. Met de Merwede veren, verse topmounts en de group N topmount rubbers.
- Motorblok (Gutmann 1.9 8V) schoongemaakt.
- De hele body van binnen en buiten schoon gemaakt. Alle groene aanslag weg. Ook in alle hoeken en gaten schoongemaakt. Aandachtsplekjes (zeer weinig) roestvrij gemaakt en in de zinkspray gezet.
- Ik had pas de verbreders gespoten, 1 daarvan bleek niet goed te zijn. Een andere dus samen met achterbumper, grilletje van de voorspoiler en de verbreders voor de deuren met Motip bumperzwart gespoten.
- Achterspoiler opgepoetst, NL sticker verwijderd en weer aan de achterbumper vastgemaakt.
- Nokkendeksel en oliekoeler geschuurd, schoongemaakt en hoogglans zwart gespoten.
- Motorblok gespoten met speciale Motip motorblok verf. Kop en onderblok zilver en carter zwart.
- Begonnen alle losse onderdelen van het blok schoon te maken en indien nodig gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:07

Mei 2008

Aanvulling onderdelen:
- verstelknop Koni Geel schokbrekers.
- Venair silicone dunne slangenset
- Antraciete originele voorspoiler gekocht en geruild tegen mijn oorspronkelijke zilveren originele voorspoiler :mrgreen: .
- voorbumper in goede staat
- Rallye roosters

Gedaan:
- chromen strip voor achterbumper bij sloop gehaald, opgepoetst en in achterbumper geplaatst.
- Achteras verwijderd en meteen de achterremmen eraf gehaald.
- Voorspoiler goed schoon gemaakt. Gaten in de mistlampuitsparingen gemaakt en de Rallye roosters pasklaar gemaakt. Vervolgens de Rallye roosters die al in de grondverf stonden zwart gespoten. Eenmaal gedroogd Rallye roosters gemonteerd. Voorspoiler dus aangepast van GTi naar Rallye style voor meer koeling naar de voorremmen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:08

Juni 2008

Aanvulling onderdelen:
- Via Leeuwenservice alle benodigde pakkingen etc voor motorblok.
- Andere voorruit ivm defecte.
- MI16!

Gedaan:
- Mijn zoontjes (6 en 4 jaar) wilden ook graag papa helpen. Ze hebben de sleepogen schoongemaakt, ontvet, geschuurd en in de rode Hammerite geverfd. En supernetjes gedaan!
- Alles van 1.9 8V Gutmann motorblok met verse pakkingen en zo gemonteerd.
- 1.9 16V 405 Mi16 motorblok (148pk DFW versie) in Duitsland gevonden en opgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:10

Juli 2008

Aanvulling onderdelen:
- Nieuw (309) GTi16 logo voor op de achterklep
- Zilvergrijze gri
- Constella Quickshift 205 schakelpook
- Constela Groep N schakelstangen 205
- 24mm 106 GTi ARB voor achteras
- Peugeot 205 / 309 Carter slingerschot voor de MI16
- Set 309 GTi16 assen
- 309 GTi16 tellerbak
- Complete gereviseerde MI16 kop inclusief zwart gepoedercoat nokkenasdeksel (kop is weer doorverkocht, het ging alleen om nokkenasdeksel).
- Motorsteunenset MI16 (de houders, niet de rubbers)
- Setje bonnetlifters voor de motorkap.
- Onderste motorsteunrubber group A van Baker BM
- Reserve zilvergrijse achteronderbumper
- Set opknap Gutmann Intra 7J ET13 velgen voor de semi slicks die ik nog ga aanschaffen.

Gedaan:
- Alle onderdelen van het Gutmann blok opgepoetst en bijna alle onderdelen weer teruggeschroefd op het Gutmann blok.
- Achteras schoongemaakt.
- Auto gewassen plus volledige Mequairs stappenplan erop los gelaten. Dit omdat daardoor beter te beoordelen is hoe de body en lak er werkelijk aan toe is. Plus later is al het vuil van het staan en er aan werken er beter af te krijgen. Algemene indruk, harde body, netjes in lak, slecht enkele kleine restyle puntjes.
- In de dorpels van beide deuropeningen zit wat oppervlakte roest. Dit heb ik kaalgeschuurd, in de primer gezet en in kleur gespoten.

Verder komt vanaf nu naast Peugeot GTi Clublid Henk Dijk ook clublid Ferdinand Musch mij helpen met opbouw van mij racer. Arnold Naber helpt ook af en toe, dus vele handen maken licht werk of zoiets.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:10

Augustus 2008

Tja, en je moet een keer kiezen welke motor er nu in gaat. En dan krijg je dus een mooi aanbod. mede Peugeot GTi Clublid en tevens Peugeot monteur Koen Spruijt wilde wel graag mijn gereviseerde 1.9 8V Gutmann motor voor in zijn 205 GTi met Gutmann bodykit. Dat zou hem de ultieme 205 Gutmann geven. Zijn aanbod was Gutmann blok in ruil voor een volledige revisie van mijn MI16 blok. Koen is Peugeot monteur en heeft al regelmatig naar tevredenheid motorblokken gereviseerd. Tja, en dat is eigenlijk best een mooie deal. En als hij dan ook nog aanbiedt om het blok in 6-7 weken af te hebben dan wordt het wel erg verleidelijk om er toch maar een MI16 in te leggen. iets wat ik eerst voor de lange termijn had bedacht. En als dan ook nog Henk Dijk aanbiedt om te helpen met de inbouw en er meteen een DIS bobine systeem (ipv de normale kwetsbare rotor/verdelerkap oplossing) op te bouwen en nog wat foefjes.... Dus ik ruil een gereviseerd blok voor een gereviseerd blok... van 8V naar 16V... Met meer optie's voor de 16V betrouwbaarder en sneller te maken... informeer hier en daar eens... kom wat leuke optie's tegen om Mi16 sneller te maken... Spreek met Koen nog af dat we meteen de compressie gaan verhogen... met zuigers van een 160pk MI16 (d6c blok) en vlakken van de kop... zodat er later nog een snellere nokkenas inkan.

Dus deal! Gutmann project eindigt en wordt definitief een MI16. Van 205 GTi Gutmann 1.9 8V dus naar 205 GTi16! Beide blokken worden door Koen en broer Ruud Spruijt opgehaald en Koen gaat meteen aan de slag.

Gedaan:
- zie hierboven, MI16 weg voor revisie.
- zwarte deel van de tankdop met bumperzwart gespoten.
- in alle wielbogen van de verbreders een rand weggeslepen ter voorkoming van aanlopen banden.
- Achterste verbreders gemonteerd. Chromen bies erin, staat erg chique. De verbreder aan de bestuurderskant is helaas toch niet zo goed als ik dacht. Daar moet een ander voor komen.
- Motorkap met de hogedrukspuit afgespoten. Die kan gewassen en gepoetst worden. Nu het ergste vuil weg was kwam er een roestplekje tevoorschijn, die pakken we dan eerst even aan.
- Alles van achteras geschroefd, afgeborsteld, ontvet, in grondverf gezet en in kleur en blanke lak gespoten... alleen helaas allemaal voor niks.

Wat is het geval. Ik bel Ron de Groot (Leeuwenservice) voor een afspraak voor revisie a.s. dinsdag. Zegt hij, oh ik heb een kant en klaar gereviseerde liggen. Ruilen we zo even om en dan ben je direct klaar! Super natuurlijk, scheelt me veel tijd, maar de kans zit er nu in dat ik deze achteras ook nog even moet schilderen. Dus...

- Ron de Groot van Leeuwenservice heeft de achteras omgeruild voor een reeds gereviseerde en meteen de Koni's Geel voor achter, Baker BM Group A achterasbevestigingsset, 24mm ARB, mijn achteremmen en mijn Sparco remleidingen gemonteerd.
- Van meerdere mindere voorbumpers 1 goede gemaakt en met Motip bumperzwart gespoten.
- Koplampen opgeknapt. Behuizing schoongemaakt, glas verwijderd en in de vaatwasser schoongemaakt. Reflectors schoongemaakt en glas weer vastgekit en nog gepolijst.
- GTi plaatjes van de C style zwart gespoten en ben nu met een penseel de letters chroom geschilderd.
- Vooronderspoiler en voorbumper aan elkaar gemonteerd.
- Gereviseerde achteras schoongemaakt en geschilderd/gespoten.
- Achteras weer gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:14

September 2008

Ja, en dan kom je thuis en vind je dit bericht van Koen Spruijt in je PB box:
He Frank,

Gisteravond ben ik begonnen aan jou Mi16, wat ik tot nu toe zie aan het blok is goed, dus geen rare dingen gezien. Krukas en nokkenassen draaien mooi rond enz enz.
Ik heb een paar foto's gemaakt van hoe het blok er nu bij staat:
Dus zie onder in deze post voor de foto's. Het blok blijkt ondanks de hoge kilometerstand in zeer goede staat. Desondanks word alles vernieuwd, aangepakt en vervangen, dus lagers, pakkingen, zuigerveren enzovoorts.

Later in de maand meer nieuws:
he Frank,

Het gaat erg goed, de kop is klaar. Er waren 2 inlaatkleppen een klein beetje krom, deze heb ik vervangen door 2 nieuwe. Verder is de kop 0.1mm gevlakt.
Kleppen heb ik opnieuw ingeschuurt en nieuwe klepsteelrubber zitten erop, Alle lagers (drijf-en krukaslagers) heb ik binnen. Dus er mogen andere cilinderbussen/zuigers komen.
Aanvulling onderdelen:
- Originele Peugeot stickers voor in de motorruimte.
- Diverse plasic MI16 motorkappen zoals de distributiekappen enzovoorts.
- Setje 309 GTi16 rubbers voor stabistang voor.
- Nieuw setje Aerocatch motorkapsluitingen met slotjes.
- Setje MI16 160pk (d6c) zuigers + bussen en bovenste motorsteun (metalen versie) geruild tegen de eerder opgehaalde gereviseerde reserve MI16 kop.
- Reserve verbreder vanwege de kapotte.

Gedaan:
- Koen druk bezig met reviseren MI16 en heeft de kop laten vlakken.
- Constella carter slingerschot en Peugeot Sport group A veer voor de oliepomp bij Koen gebracht.
- Setje MI16 160pk zuigers + bussen bij Koen gebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 21 jun 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:16

Oktober 2008

Eind eerste week een leuk berichtje van Koen:
He Frank,

Vandaag weer bezig geweest met het motorblok.
Het blok is op de distributieriem na helemaal klaar. Vanmiddag de krukas +lagers erin gezet. Cilinders en de zuigers met lagers en nieuwe zuigerveren erin gezet. De veer van de oliepomp is vervangen + olie schot is geplaatst.
Cilinderkop+koppakking is weer gemonteerd. in- en uitlaatspruitstuk zitten weer gemonteerd.
Kortom, het blok is zo goed als klaar.

gr ]Koen
Dat zijn de berichten :mrgreen: . Drie dagen later al gevolgd door:
koen_spruijt schreef:he Frank,

Ik heb ERG goed nieuws voor je, het motorblok is helemaal klaar!!

Distributieriem met spanrollen & w.pomp heb ik er vanmiddag opgezet, en morgen komt er nog een multiriem binnen.
De complete kabelboom heb ik los op het blok liggen, dat je er (mocht je het blok nog schoon willen maken) nog een beetje bij kan.
De afdekkap van de distr.riem heb ik er niet bij, volgens mij heb je die zelf toch?
Laat maar weten wanneer je het blok op wilt halen.

gr Koen :)=
Dus nog eens drie dagen later het motorblok weer opgehaald!

Aanvulling onderdelen:
- 2 sets nieuwe naafkapjes tbv Gutmann/Intra velgen
- Baker BM Peugeot 205 Bronze L-linkage Pivot Bush Kit
- (309) GTi16 badge voor op de achterklep
- Automatenmotorkap
- 309 GTi16 uitlaatspruitstuk

Gedaan:
- Koen: Cilinderwanden zijn gehoond en ruw gemaakt. De 160pker zuigers zijn weer als nieuw gemaakt en met nieuwe zuigerveren gemonteerd in het blok.
- Poedercoating op 16V logo en strepen van gepoedercoate MI16 nokkenasdeksel met Dremel weggehaalt en gepolijst.
- Henk heeft wat laswerk aan 309 GTi16 uitlaatspruitstuk verricht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 29 jun 2010, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:18

November 2008

Het subframe dat ik in maart 2008 aan René Kruizinga had meegegeven om voor mij door te lassen is nu klaar en bij Rene opgehaald. Is meteen weer met Henk meegegaan om nog wat lassen bij te werken. Volgende dag weer opgehaald bij Henk.
Op Arnold's 205 Rallye aan het passen geweest met de combi 306 S16 en 307 HDi remmen met 309 draagarmen en de twee Gutmann velgensets. Helaas pastte dat niet, dus de Gutmann velgen weer te koop gezet en terug naar Speedlines dus. Verder bleek de eerder aangeschafte 23mm HRC de verkeerde te zijn. Deze pastte niet, bevestigingen zitten diagonaal ipv horizontaal. Dus deze is weer terug naar de verkoper gegaan.

Verder is helaas de injectorrail gesneuveld (verbogen) en 2 injectoren defect. Na een oproep op de bekende forums direct raak en er is weer een vervangende injectorrail met injectoren onderweg. En ook paste het Xantia waterhuis niet, dus we monteren alsnog de originele en Henk gaat deze ombouwen zodat er een bobine op gemonteerd kan worden ipv de oorspronkelijke rotor/verdelerkap. Verdere tegenvaller was de enige slechte plek die we aan de hele auto hebben kunnen vinden. Net achter de bestuurderskoplamp zit een gat, hier zal een plaatje ingelast moeten worden. Mijn K&N open luchtfilter moet ik ook iets anders voor vinden, deze is te klein voor de 16V. Henk heeft op zijn werk met een pers in de onderste motorsteun mijn Baker BM Group N motorsteunrubber geperst.

Aanvulling onderdelen:
- Mi16 koppeling
- druklager

Gedaan:
- Motorkraan van huis naar sleutelhok gebracht met de aanhanger van Henk. In de aanhanger lag al wat klaar van Henk dat ik de komende tijd leen. Een verrijdbaar stalen onderstel op wielen. Hier wordt de 205 opgezet. Henk heeft op twee hoeken een bok gelast, dus de 205 staat nu onder een hoek erop. Ideaal om op stahoogte aan de motor te werken.
- Mijn Mi16 versnellingsbak schoongemaakt.
- Zelfde avond kwam Henk ook nog. Ik kreeg de instructie alleen gereedschap aan te geven, vooral zijn tempo bij te houden en vooral niet in de weg te staan. Anderhalf uur later was het standaard 1.9 8V motorblok eruit en hele onderstel op subframe na......
- Subframe in de zinkspray gezet en zwart gespoten.
- Henk is thuis de kabelboom aan het maken. Basis is een kabelboom van een Xantia 2.0 8V.
- Eén kant van het blok alles gedemonteerd, schoongemaakt en in kleur gespoten met Motip motorblok verf. De kop wordt zilver, onderblok en carter wordt zwart.
- Het 309 GTi16 uitlaat wat in de plaats komt van het 405 MI16 uitlaat spruitstuk ook schoongemaakt en gespoten met antraciet hittebestendige verf.
- 8V motorkabelboom verwijderd
- alles verder van motorblok gedemonteerd (andere kant dus)
- andere kant motorblok 19 jaar vuil verwijderd (was véél werk)
- spuiten motorblok afgemaakt (kop zilver, onderblok zwart)
- versnellingsbak keeringen vervangen
- koppeling/drukgroep/druklager geplaatst
- 5e versnelling Mi16 versnellingsbak gewisseld voor een 5e versnelling van een 1.9 GTi BE3 bak (voor hogere topsnelheid en lagere toeren bij kruissnelheid 120km/h)
- versnellingsbak weer aan motor gemonteerd
- behuizing versnellingsbak schoongemaakt
- behuizing versnellingsbak zwart gespoten
- gasklephuis schoongemaakt en zilver gespoten
- gasklephuis weer gemonteerd (was eerder in de week gedemonteerd, Henk heeft het op zijn werk aangepast om een sensor in de behuizing erbij te plaatsen, meen de gaskleppositiesensor)
- diverse sensoren schoongemaakt en weer gemonteerd aan blok
- kleppendeksel gedemonteerd en gepoedercoate kleppendeksel gemonteerd
- motorruimte schoon gemaakt
- oppervlakteroest verwijderd en deze plekken in de primer gezet
- remtrommel (of hoe heet dat grote zwarte ding achter de HRC) zwart gespoten
- subframe met draagarmen en stuurhuis verwijderd
- begonnen aan opbouwen doorgelaste subframe
- inlaatspruitstuk schoongemaakt
- inlaatspruitstuk zilver gespoten
- bovenste motorsteunrubbers vervangen door Baker BM Group N variant
motorruimte roestvrij gemaakt
- deze plekken weer in kleur auto gespoten
- gepoedercoate accusteun gemonteerd met hierin de Baker BM Group N versnellingmotorsteun
- onderkant versnellingsbak moest nog gepoten worden, is nu ook gebeurt. Hele blok is nu gespoten.
- dynamo schoon gepoetst
- waterpomphuis verder schoongemaakt en zilver gespoten
- onderste motorsteun wordt gemonteerd in en soort vork die weer aan het subframe vastzit. In deze vork zit ook een motorsteunrubber, deze wordt vaak vergeten om te vervangen. Deze uitgeboord en eruitgeslagen en vervangen door een nylon Baker BM Group A versie.
- 309 GTi16 draagarmen schoongemaakt en zwart gespoten
- 309 GTi16 stuurhui schoongemaakt
- doorgelaste subframe is opgebouwd met de 309 GTi16 draagarmen, in de schakel L-vormige bracket de Baker BM de Peugeot 205GTI Bronze Linkage Bush Kit gemonteerd voor elimineren speling op schakeltraject, 309 GTi16 stabilisatiestang gemonteerd met nieuwe rubbers en 309 GTi16 stuurhuis gemonteerd.
- vervolgens hele opgebouwde subframe weer aan de auto gemonteerd.
- Henk kwam binnen met een oplossing voor het koelvaatje en heeft dat meteen gemonteerd. Bij plaatsing van een MI16 geeft het originele koelvloeistof vaatje altijd problemen omdat de ruimte tussen schutbord en motor een stuk minder is. Hij heeft het bij mij nu hetzelfde opgelost als bij hem. Een vaatje van een Citroen die precies achter de koplamp passagierskant past.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 29 jun 2010, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:20

December 2008

Velgentechnisch en qua remplannen een wijziging van plannen. Gutmann velgen gaan definitief weg, Intra set is al verkocht, Gutmann/Exip set wordt geruild tegen nieuwe 307 HDi remklauwen. Ga nu ook definitief voor 283mm remmerij. Reden van dit alles. Met montage van de 309 GTi16 draagarmen icm met 7J en ET13 van de Gutmann velgen kwam alles wel heel erg ver buiten de verbreders. Te ver naar mijn zin. Na nog eens wat rekenen wat ik nu uiteindelijk kwijt was aan de Gutmann velgen plus 266mm remsetup tegenover Speedlines met 283mm remsetup kom ik goedkoper uit met de 2e optie.

Dus na al het getwijfel wat te doen hebben eigenlijk de 309 GTi16 draagarmen de doorslag gegeven. Set 205 GTi 1.9 Speedlines had ik nog en neem tweede set van clublid over. Beide zijn de lichtere Italy versie. Voor beide heb ik nog een reserve velg liggen, dus uiteindelijk is de bedoeling dat ik een normaal straatbanden/regenbanden setje en een semi slick setje heb met een reserve. De 266mm 306 S16 remklauwen zijn dus verkocht.

Intussen zit Henk ook niet stil, hij heeft op zijn werk een aluminium kapje gemaakt, zodat de bobine hier weer op gemonteerd kan worden.

Tegenslagen/uitdagingen waren er ook, de versnellingsbak wilde niet in de vijfde versnelling. Dus bak er weer af, veel pielen door Henk, uiteindelijk maar even een paar dagen met rust gelaten. Paar dagen later weer proberen en nu wel weer werkend gekregen en bak weer gemonteerd. Verder passende stuurkolom vinden die op het 309 GTi16 stuurhuis met stuurbekrachtiging past. (niets van wat ik heb liggen past). En als ik niets kan vinden hier maar vanaf zien en een onbekrachtigde plaatsen. Maar liever deze, aangezien deze een kortere stuuruitslag heeft. Uiteindelijk na advies van Frank van der Rest vervangen voor een onbekrachtigd stuurhuis. In de wielkast passagierskant moet een remleidingnippel vervangen worden. Ferdinand heeft meteen gebeld met een vriend van hem die alle apparatuur, materiaal en kennis heeft voor vervangen remleidingen. Na de kerst worden alle remleidingen van voor tot achter vervangen voor koperen leidingen en nieuwe nippels. Dit omdat achter ook twee nippels volledig vastgeroest zijn en op 3 plekken moeten dus stukjes remleiding vervangen worden. Dan maar helemaal vervangen. Andere slang tussen gasklephuis en luchtweger vinden, de mijne is door de sloop bij uitbouw kapotgesneden, maar gelukkig weer via een forumlid een splinternieuwe gevonden.

Mijn benodigdhedenlijstje wordt ook steeds korter. Stiekem heb ik goede hoop dat mijn racer begin lente wel al rijdt. Het 8V blok met nog wat overbodige onderdelen verkocht.

Aanvulling onderdelen:
- slang tussen gasklephuis en luchtweger.
- 406 23mm HRC (hoofdremcilinder).

Gedaan:
- Zie tekst hierboven.
- Veerpoten voor met de Koni Geel gemonteerd.
- Van het 8V blok al het bruikbare afgehaald, koelslangen, sensors en zo.
- Originele veerpoten uit de fusee's geschroefd, de fusee's heb ik nog nodig.
- Nieuwe startmotor gemonteerd, de dynamo en het thermosstaathuis zitten ook weer op het blok.
- Verder nog in de motorruimte bezig geweest, nog wat dingen overgedaan.
- Op de Mi16 versnellingsbak de schakelhevel vervangen door een 8V versie.
- 406 HDi 23mm HRC gemonteerd.
- Roestplek onder het ruitenwisservloeistofvaatje aangepakt.
- Ruitenwisservloeistofvaatje vervangen voor een schoongemaakt exemplaar.
- diverse kleine klusjes.
- Henk heeft (met wat hulp van mij) de versnellingsbak gemaakt. Die werkt weer probleemloos.
- motorkabelboom door het schutbord gemonteerd.
- Achterste motorsteun, thermostaat en het uitlaatspruitstuk op het blok gemonteerd.
- De versnellingsbak nog even bijgespoten.
- 307 remklauwen voor gemonteerd.
- Aalle remleidingen van voor tot achter vervangen door koperen remleidingen en de Sparco remslangen gemonteerd. Vervangen remleidingen was geen luxe bleek, op meerdere plekken brak de leiding bij alleen al aanraken door... Met dank aan Ferdinand en zijn APK monteursvriend Richard die alles vervangen hebben. Remleidingen zijn binnendoor gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 29 jun 2010, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:22

Januari 2009

Snellere inlaatnokkenas en 5 Toyo R888 semislicks besteld. En afspraak gemaakt voor inbouw rolkooi door Erik Messink. Subframe is af. Remmerij is klaar, alleen nog olie erin en ontluchten. En na inbouw rolkooi even de leidingen met clips binnen vastzetten. Stuurinrichting is klaar, alleen nog na rolkooi inbouw origineel stuur vervangen door mijn Momo deepdish stuur. Motor wacht nog op snelle nokkenas en verstelbare poelies, dan kan die er in. Auto is nu rolbaar en kan naar de rolkooi bouwer. Het begint nu echt te vorderen.

Aanvulling onderdelen:
- 283mm Zimmerman schijven met Carbon Lorraine RS6 remblokken tbv de 307 remklauwen voor.
- P-clips tbv vastzetten nieuwe remleidingen.
- Nieuwe stuurkogels.
- Henk Dijk verstelbare nokkenaspoelies.
- Bronze voorruit met blauwe zonneband.
- Nieuwe leeuw badge voor in de grille
- Ontbrekende bouten voor de achterbumper
- Badges "Peugeot" en "205" voor op de achterklep.
- Ruitenwisserblad voor achterruitenwisser.
- Remvloeistof.

Gedaan:
- De tellerbak is door Henk omgebouwd voor elektronische aansturing.
- Nieuwe remleidingen in de motorruimte vastgezet met P-clips en bruikbaar materiaal van een sloop 205 en 306.
- Subframe was los geweest voor vervangen stuurhuis, zit weer vast.
- Nieuwe stuurkogels gemonteerd.
- Zimmermann 307 schijven en Carbon Lorraine remblokken gemonteerd.
- Handremkabels gemonteerd.
- Remvaatje gemonteerd.
- Stuurkolom weer gemonteerd
- Stuurkolom meteen verlaagd met oog op de lagere zit met de Cobra stoelen.
- Tijdelijke wielen gemonteerd om auto rolbaar naar de rolkooi bouwer te brengen.
- Benzinefilter definitief gemonteerd ter hoogte van HRC, moet alleen nog brandstofslangen verlengen.
- Achterbumper weer gemonteerd.
- Achterlichten gemonteerd
- Banden van 6 Speedlines laten halen, banden verkocht.
- Henk heeft verstelbare nokkenaspoelies gemaakt.
- Achterklep netjes gemaakt. Dus de klep schoon gemaakt en de achterruitenwisserarm zwart gespoten en de ribbelplaat met Motip bumperspray gespoten. Nieuwe badges gemonteerd en een nieuw ruitenwisserblad.
- Vele kleine klusjes, zoals extra montagesteun voor het koelvloeistofvaatje gemaakt en gemonteerd.
- Binnenkant leeggeruimt, schoongemaakt en nog wat voorbereidinge treffen voor de inbouw van de rolkooi. Zoals Momo stuur gemonteerd en de Sparco stoelframes aan de Cobra stoel bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 29 jun 2010, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:26

Februari 2009

1 Februari was het dan eindelijk zover. Een nieuwe stap in dit project. De 205 kon naar de rolkooibouwer, Erik Messink. Dus 205 op een geleende autoambulance achter Henk zijn Xantia van Emmen naar Dinxperlo gebracht. Op 3 februari begon hij er 's ochtends aan. Eind van de middag zat de rolkooi en de stoelframes er al in! Donderdagavond zou de autoambulance weer beschikbaar zijn en kon ik de 205 weer ophalen. Alleen liep het allemaal iets anders....

Door omstandigheden (een ander had de autoambulance aanhanger ook geleend en er schade mee gereden) kwam woensdagavond laat ineens het bericht dat de aanhanger niet meer beschikbaar was. Meteen 's ochtends rondgebeld, nergens 1 meer te lenen of huren. Wat nu?

Mijn vrouw Gerdy werkt als Management Assistente bij de Wegenwacht. Ze kent de eigenaar van het locale bergingsbedrijf en zij die gevraagd of zij een aanhanger hadden staan die ik mocht lenen. Jahoor, en vandaag ook nog beschikbaar. Moet je wel een "beetje" zware auto meenemen, want het is een beetje een zwaardere autoambulance aanhanger.

Nou moest ik vrijdagochtend voor mijn werk in Steenwijk zijn en daar wonen mijn schoonouders ook. En die hebben een Ford Transit camper met trekhaak, dus ik denk dat is wel zwaar genoeg en kan ik meteen als ik terug kom blijven slapen en volgende ochtend ben ik meteen op bestemming voor mijn werk. Appeltje eitje.
Dus plan: ik ga direct naar mijn schoonouders, leen de bus, haal de aanhanger op, 205 ophalen in Dinxperloo bij Erik Messink, afleveren in sleutelhok in Emmen, aanhanger terugbrengen en door naar Steenwijk. Zoals gezegd appeltje eitje.

Nou ja, bijna dan.....

Kom ik met de bus de aanhanger ophalen. Je gelooft nooit wat ze met een beetje zware aanhanger bedoelde.... Laten we zeggen dat er minstens 3 tot wel 4 205en op konden. Stond deze voor mij klaar:

Afbeelding

De bus paste er nog wel twee keer op. Alleen de aanhanger zonder auto erop is al 1100kg. Ding er toch achtergehangen, want ja wat moet je nu dan nog. Kon niets meer regelen. Verder als het erf af ben ik niet gekomen. Omdat de trekhaak erg laag zit bij de bus stond de aanhanger schuin naar voren en kwam je geen drempel meer over. Dus baas van het bergingsbedrijf zegt zet maar terug. Was wel heel behulpzaam en ging meteen bellen met een bevriende garagehouder. Ik kon een uur later een "normale "autoambulance" meekrijgen, eentje waar gewoon 1 auto op kan. Die hij weer leende van een bevriende garagehouder. Dus snel naar Emmen, Henk opgehaalt, terug naar Elim (bij Hoogeveen) en bij bergingsbedrijf de andere aanhanger opgehaald. De mannen van het bergingsbedrijf maar even getracteerd op twee taarten vanwege alle belangeloze hulp. Dit hoort dus eigenlijk de combi te zijn:

Afbeelding

Vervolgens naar Erik Messink, 205 opgeladen. Kooi ziet er superstrak uit! Even kletsen, betalen en weer via Duitsland naar Emmen. 205 in sleutelhok gezet, Henk thuisgebracht en om 00.30u de aanhanger weer terug bij bergingsbedrijf gezet. Toen door, bus teruggebracht en om 01.30u eindelijk op bed. Ik was om 15.30u de dag ervoor uit Steenwijk vertrokken.. Maar de 205 heeft de rolkooi, staat weer thuis en ik heb weer een leuk :mrgreen: avontuur gehad.

Maar goed, we gaan maar verder. Oh sorry, ik wacht even tot je uitgelachen bent... :lol: :lol: :lol:



Kan die weer? :lol: :lol: :lol: Ik wacht nog wel even.



Ja? Bijgekomen? Gaan we weer.

Verbreders achter zijn helaas tijdens transport gesneuveld, dus die worden weer vervangen, ook de chromen strips erin. Veel dank gaat uit naar (wederom een Peugeot GTi Clublid en goede vriend van mij) Riens Hulst die voor mij de binnenkant gespoten heeft. Voor genoeg spuitbussen in de juiste kleur, Motip 55220 zilvergrijs, heb ik alle autoshops in de wijde omgeving leeggekocht :mrgreen: .

Aanvulling onderdelen:
- veel spuitbussen (3x) zinkspray, (1) primer, (6) zilvergrijs (kleur auto), (1) zwart en (4 extra grote) blanke lak.
- Setje SFS silicone olie slangen in zwart.
- Set nieuwe achterpaneel badges, zwart met chromen 1.9 GTi tekst. Dit ziet er profesioneler uit als mijn zelfgemaakte setje.
- Peter Taylor Stage 1 1.9 MI16 nokkenas.
- Ajax Schuimblusser 2 liter vorstbestendig -10
- Aluminium Bestuurders voetsteun.
- Jamex pedalenset.
- Aluminium voetsteun passagier - Pyramid Type HEAVY DUTY.
- Isolatieband voor de kabelboom.
- Verwarmingsbuisisolatie tbv rolkooibescherming.
- Wielsleutel.
- Hoofdstroomschakelaar.
- Twee gordeloogmontageplaatjes tbv montage 4-puntsgordels.

Gedaan:
- Alle bramen en eventuele laspitten weggeslepen van de buizen van de rolkooi. Daarna zo veel mogelijk de lassen ontbraamt en glad afgewerkt, met name op de punten waar je anders jezelf aan kan openhalen.
- Alle laspunten in de zink gespoten ter bescherming tegen roest.
- Riens Hulst heeft hele interieur en rolkooi schoongemaakt en ontvet. Daarna alles afgeplakt. Zelf intussen de bestuurders Cobra stoel eruit gehaald en het Momo racestuur.
- Riens Hulst heeft verdere kooi in zinkspray gespoten en interieur in primer. Daarna de buis over mijn dashboard zwart (zwart tegen schittering zon ipv zilver) en rest rolkooi en interieur alles in meerdere lagen Motip 55220 zilvergrijs (standaard kleur dus van mijn 205) gespoten.
- Zelf deel naar voorpoten schoongemaakt, ontvet, afgeplakt, in zink gespoten, bij de gaten rondom dichtgekit, daarna in zilvergrijs gespoten.
- Zelf alles in blanke lak gespoten.
- gat achter koplamp was ook door Erik Messink dichtgelast, dit ook behandeld.
- buitenkant RVS accubak zwart gespoten voor bescermende laag.
- accubak in kofferbakbodem geplaatst. Met kit waterdicht gemaakt.
- Erik Messink stickers zitten op de rolkooi geplakt.
- Van Riens speciale steenslagfolie gehad om op bovenkant kruisen van de rolkooi deuropeningen te plakken, dit om de lak te beschermen bij in- en uitstappen.
- Originele versnellingspook verwijderd en vervangen door een Constella versnellingspook c.q. quickshift (zou schakelwegen 50% moeten verminderen). Naast de originele gehouden was het verschil goed te zien. De schakelstang die er aan komt, komt een flink stuk lager en meer opzij te zitten. Dubbele werking dus. De rubberen hoes om de versnellingspook ontdaan van alle lak en die is weer mooi zwart. Om de pook boven op de tunnel zit een plaat met een paar moeren vast. Deze is zwart gecoat en weer gemonteerd.
- Alle nog losliggende interne remleidingen definitief gemonteerd met P-clips. Elk montagegaatje behandeld ter voorkoming roesten. Op bepaalde punten een stuk dunne slang erom gewikkeld om contact met de wand of rolkooi te vermijden.
- Kabelboom die over bodem loopt van nieuwe isolatiemantel voorzien.
- Rolkooibescherming gemonteerd (bij Karwei buisisolatie voor gehaald). Met zilverkleurige tyrips gemonteerd zodat het minder opvalt.
- Bij de Praxis ook een wielsleutel (zo'n kruis) gehaalt en die tegen de wielkast passagierskant gemonteerd samen met een EHBO doos.
- Jamex aluminium pedalen gemonteerd.
- 35 mm2 accukabel met zwarte mantel omgewikkeld en gemonteerd. Loopt vanaf "normale" accuplek in motorruimte via schutbord en middentunnel naar accubak achter. Ook de min kabel gemonteerd.
- Benzineleiding gemonteerd (Henk).
- Nokkenas wissel is afgemaakt. Andere boutjes in verstelbare nokkenaspoelies (door de vorige kon de distributiekap niet dicht). Distributiekap er weer op, kleppendeksel er weer op.
- MI16 motorblok in motorsteunen gehangen en op motorsteunen gemonteerd.
- Henk is begonnen met de kabelboom aan te sluiten in de motorruimte en bij dashboard. Gaat hij binnenkort verder mee.
- Tellerbak is klaar, is volledig elektronisch.
- Achterraampjes gemonteerd.
- Deurrubbers en achterkleprubber gemonteerd.
- Achterklep gemonteerd.
- Schakelstangen gemonteerd.
- Allemaal kleine klusjes die veel tijd kosten gedaan, maar ook gedaan moeten worden.
- Begonnen aan montage aandrijfassen. Volgende keer mee verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 29 jun 2010, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:30

Maart 2009

Belangrijpe mijlpaal, de motor zit erin! Tegenslag was er ook, de 309 GTi lange aandrijfas pastte niet goed en de hoezen waren kapot. Dus nieuwe hoezen erop en montageboutjes voor tussenlager en nu pastte het wel. Helaas bleek nu dat de aandrijfas zelf ook niet in orde was, dus maar een nieuwe besteld. De OMP draagarmbrug pastte ook niet, was een 5mm te kort. Dus dat moet ook nog opgelost worden.

Aanvulling onderdelen:
- Koelvloeistofvaatje van een Volvo 740.
- Hoezen voor lange aandrijfas.
- Assortiment slangenklemmen.
- 309 GTi16 uitlaat voorpijp/middendemper.
- Meer spuitbussen verf voor de velgen.
- Zwarte Sparco helmenbak.
- Koperen buis.
- Vele kleine materialen.
- Nieuwe bougies.

Gedaan:
- 35 mm2 accukabel met zwarte mantel omgewikkeld en gemonteerd. Loopt vanaf "normale" accuplek in motorruimte via schutbord en middentunnel naar accubak achter. Ook de min kabel gemonteerd.
- Benzineleiding gemonteerd (Henk).
- Nokkenas wissel is afgemaakt. Andere boutjes in verstelbare nokkenaspoelies (door de vorige kon de distributiekap niet dicht). Distributiekap er weer op, kleppendeksel er weer op.
- MI16 motorblok in motorsteunen gehangen en op motorsteunen gemonteerd.
- Henk heeft de kabelboom voor 90% af.
- Tellerbak is klaar, is volledig elektronisch.
- Achterraampjes gemonteerd.
- Deurrubbers en achterkleprubber gemonteerd.
- Achterklep gemonteerd.
- Schakelstangen gemonteerd.
- Allemaal kleine klusjes die veel tijd kosten gedaan, maar ook gedaan moeten worden.
- Korte aandrijas gemonteerd, zie voor lange aandrijfas verhaal bovenaan post.
- Bedrading van de achterklep weer doorgevoerd en aangesloten.
- Interieurverlichtingsmodule voor aan de rolkooi bevestigd (dakdeel).
- Diverse kleine dingen gemonteerd.
- Ventilatieroosters zijkanten dashboard pas gemaakt (ivm rolkooi) en gemonteerd.
- Brandstofleiding extra beschermmantel om gemaakt en opnieuw gemonteerd.
- Derde remlicht gemonteerd.
- Interieurlampje kofferbak verplaatst.
- 5 205 GTi 1.9 Speedline velgen geschuurd en in Griffe kleur gespoten.
- Beugel Volvo koelvloeistofvaatje zwart gespoten.
- Koelvloeistofvaatje geplaatst.
- Inlaatspruitstuk gemonteerd.
- Injectors en injectorrail gemonteerd en de bedrading eraan gemonteerd.
- Olievulopening en de SFS silicone olieslangen gemonteerd.
- Begonnen met Baker BM silicone waterslangenset en Venair silicone slangen te monteren.
- Bobine met dummy verdelerkap geplaatst.
- Radiatorbehuizing aangepast zodat er meer ruimte tussen radiator en inlaatspruit is.
- Radiatorbehuizing en radiator geplaatst, 2e fan gemonteerd en alle slangen erop aangesloten.
- Nieuwe achterpaneel badges gemonteerd.
- Bovenste dashboarddeel vastgemaakt.
- Rooster bij ruitenwissers geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 29 jun 2010, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:31

April 2009

De lange 309 GTi16 aandrijfas bleek na plaatsing niet goed te zijn, dus hier weer een nieuwe voor besteld. De nieuwe gaf geen problemen na montage. April stond vooral in het teken van het motorblok (specifiek de electronica) lopend zien te krijgen en proberen 205 rijdend te krijgen. Dit had nogal wat voeten in aarde, omdat we maar geen vonk kregen. Heel veel optie's geprobeerd op zoek naar het probleem in de kabelboom of één van de onderdelen. Na twee maanden van startpogingen de auto op een aanhanger gezet en naar Leeuwenservice in Nijkerk gebracht, waar Bas van Kalleveen de elektronica werkend zal maken en Ron de Groot de auto APK klaar maakt.

Aanvulling onderdelen:
- nieuwe 309 GTi16 lange aandrijfas ter vervanging defecte.
- Nieuwe olietemperatuursensor.
- BMC D.I.A. 85-150 gesloten sportluchtfilter.
- Nieuwe oliepeilstok.
- Montagemateriaal voor de voorste verbreders.
- Chromen stripje voor verbreder rechtsachter.

Gedaan:
- Diverse slangen gemonteerd.
- Tweede fan in de radiatorbehuizing gemaakt.
- Nieuwe achterpaneel badges gemonteerd.
- Bovenste dashboarddeel zat nog los, vast gemaakt.
- Parrafan (rooster dat tussen de voorruit en motorkap zit) weer geplaatst.
- Veel startpogingen, wat niet lukte door een probleem ergens in de kabelboom of onderdelen.
- Gezocht naar de oplossing startprobleem.
- De Sparco niet verstelbare aluminium veerpootbrug in Griffe kleur gespoten en gemonteerd.
- Nieuwe 309 GTi16 lange aandrijfas gemonteerd.
- OMP draagarmbrug gemonteerd (kostte nodige moeite, maar is gelukt). Olieaftappunt en olietemperatuursensor omgedraaid, omdat anders de draagarmbrug niet pastte. Meteen de olietemperatuursensor vervangen voor een nieuwe.
- Remvaatje vastgezet en geborgd.
- Koelvloeistof erin.
- Voorbumper/voorspoiler gemonteerd.
- Knipperlichten voor en koplampen gemonteerd.
- Alle massapunten van de kabelboom zijn nagelopen en met andere kabelboom nieuwe startpogingen gedaan.
- Gevarendriehoek, zaklamp en gereedschap geplaatst.
- Twee waterafvoergaten in de accubak gemaakt. Met behulp van H profiel aluminium haken een verhoging op de bodem van de accubak gemaakt, zodat de bovenkant van de accu beter uitlijnt met de accukabels.
- Van een 306 GTi accukap een passende accukap voor de accubak gemaakt. Hieroverheen een aluminium strip zodat de accu niet uit de bak kan schieten. Accu meteen geplaatst.
- Accukabel los gemaakt en te lange stuk teruggelegt tot onder dashboard, zodat er genoeg lengte overblijft voor plaatsing hoofdstroomschakelaar later.
- Binnenkant achterklep het kunstof interieurdeel weer gemonteerd.
- Vervolgens alle dashboarddelen uitgezocht en bij elkaar verzameld in een grote doos met alle schroeven, schakelaars en zo. Terwijl ik dit deed alle schakelaars even aangesloten en gecontroleerd of alle verlichting en knoppen juist functioneert. En dat deed het, dus dit deel van de kabelboom is ok.
- De aluminium bestuurdersvoetsteun pas gemaakt en geplaatst.
- Verbreder rechtsvoor gemonteerd.
- Spiegels gemonteerd, speakers gemonteerd, deuren schoongemaakt.
- Helmenbak is gefixt. Twee tafelpootjes bij de Praxis opgehaald, kortste maat. In twee hoeken gemonteerd en nu rust de ene kant op de bak zelf en de andere kant op de pootjes. Staat precies recht zo, probleem met holte in de bodem overwonnen. Helmbak staat nu waar normaal de achterbank zit, dus net voor het kruis van de rolkooi. Met klitteband kan ik de helmbak nu monteren aan de rolkooi en zo ook snel weer verwijderen. Op de bodem van de helmbak nog een schuimlaag gemaakt mbv isolatiemat.
- Verf kwam los in voetenruimte's, boel opgeschuurd en met zilvere Hammerite gespoten.
- Toyo R888's op de velgen laten monteren en de wielen gemonteerd op de auto.
- Deuren erin gehangen.
- Remolie erin gegooid en zo goed en kwaad mogelijk ontlucht.
- Voorruit geplaatst.
- Bestuurdersstoel zit er in.
- Ruitenwisserarmen voor gemonteerd.
- Motorkap gemonteerd en nog allerlei kleine dingen.
- Auto naar Leeuwenservice in Nijkerk gebracht voor APK en rijklaar te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 29 jun 2010, 21:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:33

Mei 2009

Met de auto in handen van Leeuwenservice niet veel dat ik zelf nog kan doen. Maar het werk aan de 205 gaat wel door. De net gekochte 309 GTi16 uitlaat weer in de verkoop gedaan, alleen de bocht was nodig en die is gevonden. Hierachter is door Ron de Magnex uitlaat gemonteerd. Bas is druk met de kabelboom en de elektronica. En heeft al snel de boel werkend met hulp van Eelko Kleibeuker en Ron uiteraard. Nog even ter herinnering, de bedoeling is dus dat het MI16 blok op een DIS systeem gaat lopen, de fragiele rotor/verdelerkap wordt dus vervangen door een moderner bobine systeem. Ingebouwd is een kabelboom van een Xantia 2.0 met een Magnet Marelli systeem. Bij mijn weten niet eerder gedaan, normaal wordt een Motronic systeem gekozen. Het was dus afwachten in hoeverre alles zou gaan werken en wat hierbij opgelost moest worden.

Zelf ben ik regelmatig naar Nijkerk geweest om zelf nog allemaal kleine klusjes aan de auto te doen en de vorderingen te zien natuurlijk. Op 12 mei een leuk bericht van Ron, het motorblok loopt! Nog niet helemaal zoals moet, maar begin was er. Stationairloop was niet goed. Stap voor stap worden echter de problemen getackeld. Waaronder de achterremklauw linksachter, de handremkabel hierin was afgebroken bleek. Dus ander remklauw en klaar.

Aanvulling onderdelen:
- Verbreder montagemateriaal.

Gedaan:
- De kabelboom is door Bas helemaal uit elkaar gehaald, nagelopen en waar nodig opnieuw professioneel bedraad en weer geplaatst.
- Xantia injectoren gewisseld voor Mi16 injectoren.
- Olie in het blok.
- Startmotor zat niet goed, opnieuw gemonteerd.
- Zelf de deurdranger/windvanger gemonteerd in de bestuurdersdeur, Ron heeft de deuren afgesteld.
- Op de deuren de verbreders verwijderd. Verbreders vervangen door reeds Motip bumperzwart gespoten exemplaren. Chromen strips geplaatst met wat hulp van Ron. Achterste verbreders ook vastgezet en chromen strips erin.
- Achterremklauw linksachter vervangen ivm afgebroken handremkabel hierin.
- Uitlaat door Ron geplaatst, bestaande uit Matt Lewis Racing Group N uitlaatophangrubbers, een 309 GTi16 voorpijpbocht, een 205 GTi Magnex middenpijp en een 205 GTi Magnex einddemper met 101mm eindstuk. Het eindstuk gaat later nog bij EPS vervangen worden door een kleiner diameter eindstuk.
- Alles aan motor is nagelopen, verstelbare nokkenaspoelies zijn weer vervangen door de originele MI16 exemplaren, hierna liep het blok weer beter. Timing en zo is gecheckt.
- Ron heeft de hele voorophanging nagelopen en indien nodig gecorrigeerd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 30 jun 2010, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:35

Juni 2009

Het blok loopt na iedere keer weer een probleem opgelost te hebben steeds beter. Originele nokkenaspoelies er weer op hielp een stuk. Een beetje verse benzine hielp ook al :P . Langzaamaan kreeg alles vorm en werd er steeds meer aangesloten en functioneel. De hele slangenhuishouding is opnieuw gemonteerd. De aluminium stappenmotorbehuizing die gemaakt is door mijn goede vriend Henk was een fractie te ruim, waardoor de stappenmotor kapot liep. Op zoek naar een andere oplossing bracht een RFS stappenmotor uitkomst, maar een behuizing hiervan vinden was weer een nieuwe uitdaging. Intussen werd ook duidelijk dat er iets mis was met het 309 GTi16 uitlaatspruitstuk. Ergens in het project aangeschaft, bleek nu dat deze ergens lekte. Daar ergens bleek uiteindelijk een pijp te zijn waar blijkbaar een niet zichtbare haarscheur in heeft gezeten, nu ontwikkeld tot een flinke scheur. Een ander 309 GTi16 uitlaatspruitstuk losstte dit probleem weer op. De benzineleidingen bleken ook niet best meer, dus als je dan toch bezigbent... Ron heeft deze ook vervangen.
In zo'n project is het nu eenmaal een kwestie van trail and try, soms werkt iets, soms moet je een andere oplossing zoeken. alles luistert heel nauw, de ene verandering kan gevolgen hebben voor het volgende. Maar als het uiteindelijk werkt, heb je ook wat.

Intussen is ook bekend hoe de auto bestickerd gaat worden. De zijkant, ramen en motorkap worden bestickerd. Meer hierover later. Verderzit ik nog met een uitdaging van mijn kuipstoelen. Ik heb een Cobra Sportsline normale maat en een Cobra Sportline Evolution wide model. Zelfde stoelen, alleen een normale en wide versie dus. Nu is de wide prima voor mij, maar de normale toch echt een fractie te smal. Het kan wel, maar zal op langere stukken niet fijn zitten. Op Marktplaats kwam ik twee Cobra Suzuka wide kuipstoelen tegen waar inruil op mogelijk was. Na contact met de verkoper kwam ik er achter dat ik de verkoper al kende. Daar had ik mijn set Cobra's Sportline namelijk ook bij gekocht. Hij wilde dolgraag zijn Sportline's weer terug, omdat hij daar perfect in zat, zijn Suzuka's waren hem te breed. Dus één op één opgeruild, allebei blij. dat betekende wel een spoedritje naar Nijkerk om mijn kuipstoel uit te bouwen, zodat deze omgeruild kon worden. De Suzuka's ben ik heel blij mee, zitten geweldig.

Met betrekking tot de motor is eind juni besloten voor een ander DIS systeem te gaan. Dit omdat onbekend is wanneer de benodigde stappenmotorbehuizing gevonden is, wat we hierna nog gaan tegenkomen en omdat de auto ook nog afgesteld moet worden bij een bedrijf zoals de Ringsleutel. Tijdsnood komt nu om de hoek zetten, want 4 augustus moet de 205 meedoen aan een racecursus van Track Time op Zandvoort. En voor die tijd nog APK, uitlijnen, talloze kleine dingen afronden, naar EPS, bestickering erop en niet te vergeten nog inrijden. En dan moet er niets tegenzitten.
We gaan nu voor een DIS systeem wat al gewerkt heeft op een MI16. Het systeem wat op Bas zijn 309 GTi16 racer zat en reeds gereden heeft. Bestaande uit een XM 2.0 8V kabelboom, Motronic ECU en Peugeot Sport 106 XSi chip. Dit is eind juni gemonteerd en meteen liep het blok beter.

Op 30 juni is de 205 uit de schorsing gehaald en verzekerd zodat deze voor de APK kon.

Aanvulling onderdelen:
- 6-polige grayston Hoofdstroomschakelaar met Grayston afstandbedieningskabel.
- Ander 309 GTi16 uitlaatspruitstuk.
- Afdekkapje versnellingsbak.
- Twee stuks Cobra Suzuka wide, geruild tegen mijn Cobra Sportline normal en Cobra Sportline Evolution wide.
- Nieuwe kentekenplaat voorkant met een kentekenplaathouder.
- Straatbanden geregeld; van Martin Venema een setje setje Speedlines 205 GTi 1.9 velgen met Toyo Proxes T1R straatbanden overgenomen.
- Verstelbare Sparco veerpootbrug ter vervanging van niet verstelbare Sparco veerpootbrug.

Gedaan:
- Alles aan motor is nagelopen, verstelbare nokkenaspoelies zijn weer vervangen door de originele MI16 exemplaren, hierna liep het blok beter stationair en zo wie zo beter. Timing en zo is gecheckt.
- Benzine maar eens aangevuld, met al dat testen was wat nieuwe benzine wel welkom.
- Alle slangen zijn opnieuw aangesloten, een paar zaten verkeerd.
- Bas heeft de tellerbak functioneel gemaakt inclusief de toerenteller.
- Bas, Ron en ik hebben we het dashboard bijna volledig geplaatst. Alleen nog de kap onder het stuur om het zekeringkastje nog en het dashboardkastje. Beide moeten ivm de rolkooi pas gemaakt worden. Maar alle verlichting werkt nu, alle knoppen werken en zelfs de radio heb ik al geplaatst en die werkt nu dus ook.
- Ron heeft de remmerij nagelopen, remolie erin en ontlucht. Handrem is gesteld.
- Versnellingsbakolie zit erin, missende verbreder zit er nu op en alle verbreders zitten nu goed vast met nieuwe montagemateriaal, hitteschild uitlaat erop, motorkap is afgesteld, niet verstelbare veerpootbrug weer geplaatst, missend afdekkapje versnellingsbak erop, allemaal kleine dingen onder de auto, auto is gewassen nog niet gepoetst, naamstickers geplaatst op de zijruiten. In principe is alles aan de buitenkant en onderkant klaar en ook APK klaar.
- Straatsetje Speedline velgen opgeknapt. Schoongemaakt, stoeprandschade verwijderd, geschuurd, ontvet, primer en met Griffe antraciet lak gespoten gevolgd door blanke lak.
- Cobra Suzuka bestuurdersstoel geplaatst, onderstel passagiersstoel begonnen pas te maken.
- alle verbreders definitief vast; overal de sluitringen gemonteerd (was deze vergeten).
- Bij RA achterwielkuip alle uitstekende schroeven weggeslepen, deze staken nog uit van de montage van o.a. EHBO kist op de binnenkuip. Alle plekken opnieuw getectyleerd. Achterband kan nu dus niet meer lekgeprikt worden . Foutje van mij, had alle schroeven wel al ingekort, maar nu zag ik niet genoeg, bij deze dus gecorrigeerd.
- Eelko, Bas Oosterhout en Ron hebben samen het hele subframe en alles eraan weer gedemonteerd, dit omdat het 309 GTi16 uitlaatspruitstuk lek was (flinke scheur in 1 pijp) en vervangen is door een ander 309 GTi16 uitlaatspruitstuk. Uitlaat moest er dus ook weer af. Daarna is alles weer gemonteerd. Een klus van een paar uur werk, met name omdat een aantal bevestigingspunten vervangen moesten worden. En de stugge Groep N motorsteunrubbers maken het allemaal wat minder makkelijk om weer te monteren. Is allemaal gelukt.
- Ron en Eelko hebben alle benzineleidingen vervangen van voor naar achter.
- Benzinefilter is weer teruggeplaatst op originele plek.
- Alle waterslangen zijn nu aangesloten, hiervoor is weer heel wat aangepast, maar het zit nu veel netter.
- Het koelvloeistofvaatje is geplaatst, bedoeling was een 309 GTi16 vaatje, maar die ging niet passen door de veerpootbrug. Is dus toch weer een Volvo vaatje geworden op de plek van het originele vaatje.
- Bij Biesheuvel had ik een Sparco verstelbare veerpootbrug gekocht ter vervanging van de reeds geplaatste niet verstelbare veerpootbrug. Deze is nu geplaatst. Gevolg, de motorkap steunt niet meer op de veerpootbrug en kan nu dus zonder dwang dicht. En de dop van het remvloeistofvaatje zit niet meer tegen de veerpootbrug aan.
- Gaskabel is definitief gemonteerd, nu in een andere stand zodat de motorkap er niet meer tegenaan komt.
- Ik had afgelopen week een nieuwe kentekenplaat voor voor gehaald met een kentekenplaathouder. Deze zijn op de voorspoiler gemonteerd. Zo laag mogelijk, om zo min mogelijk koelende lucht tegen te houden.
- Clubsticker gemonteerd.
- Bas heeft het hele Magnet Marrelli DIS systeem verwijderd en vervangen door zijn Motronic DIS systeem. Dit betekent dat ik nu sneller klaar ben en niet direct naar bv de Ringsleutel hoef. Dat was wel zo met het Magnet Marrelli systeem geweest. Er zit een 106 XSi Peugeot Sport chip in de ECU.
- Voor tijdelijk een open luchtfilter gemonteerd. De airbox komt later nog een keer, om die passend te krijgen moet de kabelboom naar binnen gelegd worden met de ECU, voor nu is er geen ruimte en tijd voor en is het even goed zo.
- De Cobra Suzuka passagiersstoel passend gemaakt.
- 205 op 30 juni uit schorsing gehaald en verzekerd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 30 jun 2010, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:38

Juli 2009

Zo verzekering is geregeld, auto is uit de schorsing. Alle papieren binnen en keek net op de RDW site....

Kenteken
Voertuigsoort personenauto
Merk PEUGEOT
Handelsbenaming 205 GTI 1.9 U9
Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 01-07-2010
Overzicht
Datum aanvang tenaamstelling 28-11-2007

Goed nieuws dus, de 205 heeft weer APK! Op 4 juli ben ik naar Nijkerk gegaan en hebben we wat laatste dingen gemonteerd, waaronder de hoofdstroomschakelaar. Thuis had ik daar al een voorbereiding voor gemaakt. Daarna eindelijk rijden. Hierbij bleek dat er nog wel een andere gaskleppositiesensor op moet. Tussen het schakelen valt de motor uit en stationair is nog onregelmatig. Eenmaal op gang rijdt het wel goed. Nu zit er nog een Magnet Marrelli op, dit moet een Bosch Motronic worden. Na wat testen met positief resultaat met een XM gasklephuis van Bas besloten dat ik de auto meeneem en op zoek ga naar zo'n zelfde gasklephuis. Een paar dagen later heb ik er al één gevonden en opgehaald. Door een clublid is voor mij een spacer gemaakt. Na montage van spacer en XM gasklephuis met bijbehorende Bosch Motronic gaskleppositiesensor liep de boel nu als een zonnetje. Strak 1200 toeren stationair en pakt nu heerlijk op in alle toeren.

Eerste indrukken zijn verder wel heel positief. Motor doet het verder wel goed, klinkt lekker. Echt doorrijden zat er nog niet in, enerzijds moest de boel ingereden worden, anderzijds kwam een nieuw probleem om de hoek kijken. Ergens in het project is de 5e versnelling en de eindreductie gewisseld na gevonden informatie over de ideale trackday
versnellingsbak. Nou, echt ideaal is dit niet. Hoewel de versnellingen zo lekker kort zijn, wijkt de 5 nu nauwelijks af van de 4. Met als gevolg dat je in de 5e versnelling bij 95km/h al 3500 toeren maakt, bij 120 km/h al 4500 toeren en bij 160 km/h ga je al voorbij de 6000 toeren. Top nog niet geprobeerd, maar die zal waarschijnlijk de 180 niet halen. Dus geprobeerd, maar dit werkt niet in de praktijk. De originele eindreductie en de 5e versnelling moesten dus weer terug.

Maar goed, dat betekende dat er nog wat te doen viel. Wat wel opvalt is dat de auto verder goed in elkaar zit en de wegligging, schakelsysteem en de remmen zijn fantastisch. Alle componenten werken samen goed of de potentie is duidelijk.

Binnen een week waren de eerste 1000 km's al gemaakt. O.a. door een trip naar EPS die ik nog dezelfde week heb gemaakt. Hier is een kleiner eindstuk geplaatst, de oude was zo groot dat deze al een holte in de achterspoiler begon te branden. Hoofddoel was geluidsreductie, al staat het ook beter zo. Geluidsreductie is prima gelukt, een goede 4 db minder (gemeten op meter afstand op 4000 toeren), ik ben tevreden. Ook de 205 op de brug gehad om de bodem te tectyleren.

In de eerste week heb ik ook zwarte deur en achterpanelen geplaatst van een '94er 205 Favorit, waarbij ik blauwe stoffen deel zwart gespoten heb. Hoewel de hele kale look ook wel wat heeft vindt ik dit toch wat veiliger. Op strategische punten is geluidsdemping aangebracht. Dit met als doel dat ik de motor beter kan horen ipv de bijgeluiden. Ook achter de speakers wat Dynamat wat ik nog had liggen, zodat ik onderweg naar het circuit in ieder geval duidelijk de fileberichten kan horen.

Vervolgens minder goed nieuws. Nadat bij Ron de 5e versnelling gewisseld was bleek de bak toch niet in orde te zijn. Wat bij de proefrit resulteerde in een tweede die niet meer functioneerde. Er was van de 5e versnelling flink wat materiaal afgekomen, deze heeft ook niet goed gemonteerd gezeten. Dus dat had weer effect op de andere versnellingen. Vanwege de tijd zou ik een paar dagen later terug komen en intussen op zoek gaan naar een andere versnellingsbak. Op de terugweg meer pech, onderweg brak de V-snaar. Dankzij de ANWB weer op weg geholpen met een vers snaartje. Volgende dag nog meer pech, nu had ik nog maar 1 versnelling, alleen de 2e versnelling werkte nog.

Enkele dagen later op de trailer weer naar Leeuwenservice waar een bakwissel is gedaan. Ik heb nu een S16 versnellingsbak (gekocht als reserve) met de eindreductie van een MI16 bak. Schakelen gaat nu weer prima, net op tijd voor de eerste trackday. Ron de Groot van Leeuwenservice, super bedankt voor al je goede zorgen, zonder jou was het niet gelukt!



Aanvulling onderdelen:
- Nieuw 76mm eindstuk op de Magnex einddemper tvv het 101mm eindstuk.
- XM gasklephuis met Motronic gaskleppositiesensor.
- Spacer/adapterplaat opgehaald voor het XM gasklephuis.
- S16 BE3 versnellingsbak
- Bus tectyl.
- Nieuwe V-snaar.

Gedaan:
- De Cobra Suzuka passagiersstoel gemonteerd.
- Bij EPS is het 101mm eindstuk vervangen door een 76mm eindstuk met demping tussen de buiten en binnenwand op de Magnex einddemper. Meting voor en na met db meter, db meter op anderhalve meter afstand en liggend op de grond. Resultaat voor 94.4 db, resultaat na 90.6 db.
- Alle bodemroestplekken behandeld. Bodem schoon gemaakt en daarna van voor tot achter in een vers laagje tectyl gezet.
- Alle open gaten in interieur met geluidsdempend materiaal bedekt, ook matje Dynamat achter de speakers gemonteerd.
- XM gasklephuis gemonteerd.
- Voetensteun voor passagier beter gemonteerd.
- Brandblusser gemonteerd onderaan passagiersstoel.
- Porsche handgreephouders of hoe je die dingen ook noemt pas gemaakt en vast gezet.
- Op beide deuren een Lifehammer gemonteerd.
- Vijfde versnelling vervangen, gevolgd door een compleet andere versnellingsbak.
- Nieuwe V-snaar door ANWB Wegenwacht.
- Lekkend vacuumslangetje vervangen.
- Motorkapvergrendeling vastgezet op busjes zodat je niet achter de rolkooipoot ernaar hoeft te zoeken.
- Grille opnieuw gespoten en weer gemonteerd met nieuw leeuwtje.
- Hele auto met complete Mequairs stappenplan gepoetst.
- Lek bij dakantenne gedicht.
- Dashboardkastje van binnen volledig met schuim bekleed ter bescherming van mijn telefoon en TomTom.
- Straatset wielen bij Profile Tyrecenter opnieuw laten balanceren zodat het nu past met de 307 remmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 30 jun 2010, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:44

Al kleine oogjes van het vele lezen? Pak even een :morecoffee: . Ja, kan die weer? Gaan we verder.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:48

Augustus 2009

Augustus was de maand dat de 205 zijn circuitdoop zou krijgen met maar liefst 3 trackdays! Maar er moest ook nog wat gesleuteld worden natuurlijk.

De eerste trackday was op 4 augustus, de racecursus van Track Time op Circuit Zandvoort. Opgegeven voor de instructiesessie's, want nu is het wel tijd om te leren circuitrijden. Dat houdt in dat je in kleine groepjes achter een pacecar rijdt om zo de lijnen en rempunten te leren. Vervolgens rijdt er een instructeur in jouw auto met jou naast hem om te laten zien hoe het moet. Kreeg nog complimenten voor de wegligging en afwerking van de auto en vooral over de remmen. Daarna nog 1 sessie waarin jij rijdt en de instructeur geeft dan naast je instructies. Deze heb ik helaas moeten missen, omdat mijn oliepeil wat laag stond. Ik moest olie bijhalen bij de benzinepomp en bijtanken, toen was deze sessie al geweest. Wel heb ik nog de vrijrijden sessies kunnen rijden. De 205 heeft zich verder heel goed gehouden en al met al heel veel van geleerd. Naar tijden heb ik nog niet gekeken, op het rechte stuk haalde ik 180km/h, wat mij niet slecht leek.

Slechts een paar dagen (8 augustus) later was het al weer tijd voor de volgende trackday, de Pugdrivers Belgium (Belgische Peugeot club) trackday (via Skylimit) op Circuit Zolder. Ik had me opgegeven voor zowel de vrijrijden sessies als de Peugeot slow en Fast laps en heb nog nooit hier zelf gereden of meegereden. Dus dat was wel even spannend. Die slow laps stelde niet veel voor, voor de chicane's stond je vanwege de vele deelnemers zelfs stil! Letterlijk filevorming op het circuit. Het was een half uur, na een kwartier had ik het wel gezien. Doel was de lijnen leren kennen, maar aangezien het NA de vrijrijden sessie was, had je er dus niets aan. Ik heb zelfs de pacecar niet gezien, zoveel auto's tegelijk op het circuit. Mijn broer was ook mee en heeft de Fast laps mogen rijden, wat een soort vrijrijden sessie was met alleen maar Peugeot's, Ford's en Citroën's. Ging hem goed af op een spin in de bocht na het rechte stuk na. Mijn eerste vrijrijden sessie heb ik iedereen voorbij gelaten om zo de lijnen en rempunten een beetje af te kijken. Het is geen moeilijk circuit. Voor vrijrijden sessie 2 kreeg ik van Frank van der Rest het compliment dat ik nette lijnen reed, maar ook de opmerking dat ik niet meer opzij moest om andere voorbij te laten. Dus sessie 2 tanden in het stuur gezet en niet meer van mijn lijn afgeweken. Je moest er maar omheen. Dat resulteerde meteen in snellere rondetijden en een paar mooie gevechten. In de bocht waar je ook rechtdoor de pits in kan verremde ik me en schoot de pits in. Op dat moment vloog ook de koelvloeistoftemperatuur omhoog en gingen de nodige lampjes branden. In de pits geparkeerd, nu wilde ook de auto niet meer starten. Na afkoelen en aanduwen weer wat ronde's kunnen maken. In de paddock bleek echter dat de koelventilators niet meer werkte. Dat was echter snel opgelost, een gesprongen zekering. Startmotor was een ander verhaal, de rest van de dag dus moeten aanduwen om te starten tot aan thuis. Verder wel een geweldige dag gehad en wederom erg leerzaam en verslavend.

Thuis bleek naderhand dat er een signaaldraadje dat op 1 van de polen van de startmotor hoort losgeschoten was, dus dat is weer opgelost.

Toen trackday nummer 3, op 28 augustus, de Peugeot GTi Club Nederland Trackday op Circuit Zandvoort. Deze is iets minder goed verlopen helaas. Alles ging op zich goed. Eerst achter de pacecar 4 opwarmrondjes gereden. Vervolgens nog een rondje of 5 tijdens de Open Pitlane sessie. Even gestopt en weer de baan op. Na één rondje ging het echter in de Tarzan bocht fout. De hele dag reed de 205 perfect, alles klopte, oliedruk, temperatuur, geen enkel signaal dat het fout zou gaan. Maar in de Tarzan bocht ineens een geratel. Omdat ik het niet vertrouwde in de Hugenholtzbocht er af gegaan. De verbaasde Marshall heeft me daar door het hek gelaten en ik heb de auto snel in de paddock stilgezet en motor uit. Een paar knappe koppen hebben zich erover gebogen, zoals het nu lijkt is er iets met het uitlaatspruitstuk niet goed (lek, los?) en vermoedelijk een beginnende drijfstanglager. Laatste ondanks alle voorzorgmaatregelen. Na de sessie eerst maar eens een hapje wezen eten en daarna hebben we de auto naar een clublid gesleept die in de buurt woont om tijdelijk te stallen. Hij brengt hem naar Leeuwenservice, waar Ron de Groot zal kijken wat er mee aan de hand is. Het is dus nu afwachten of de motor te redden is of niet. :shithappens:

Aanvulling onderdelen:
- Setje Sparco handscjoenen
- Houder voor telefoon

Gedaan:
- 205 laten uitlijnen bij Profile Tyrecenter in Emmen.
- Raamschakelaars verplaatst van deuren naar lichtconsole in dak; door de rolkooi kon je niet bij de schakelaars komen. Nu zitten ze perfect.
- 205 niet verlichte raamschakelaars vervangen voor 405 wel verlichte raamschakelaars; geen gezoek meer in het donker.
- Sponsorbestickering is op de 205 geplakt, Hulst Meesterschilders uit Sprang-Capelle op de motorkap, Trackdayparts.nl op de zijkanten en achterop heb ik nog een sticker laten maken van KIKA (kinderen tegen kanker).
- Losgeschoten signaaldraadje startmotor weer gemonteerd; startmotor probleem opgelost!
- Mechanische koplampverstelling verwijderd, deze werkte niet meer en zat in de weg. Na dat deze verwijderd was dashboarddeel om zekeringkastje pas gemaakt ivm rolkooi en geplaatst. Geen loshangende delen draadboom meer aan die kant. Ventilatorrooster met koplampverstelknop vervangen door gewone ventilatorrooster.
- Valse lucht probleem opgelost. Het open luchtfilter vastgezet met een zelfgefabriceerd beugeltje, door het hangen ontstond er een valse lucht probleem. Nu niet meer, geen irritante hoge fluittoon meer tijdens het rijden.
- Opengewerkte koplamp die Riens Hulst voor Zolder had gemaakt verder gemodificeerd en opnieuw gespoten.
- 206 onderlip gemonteerd onder voorspoiler voor wat meer koeling richting banden en remmen.
- 307 remklauwen zilver geverfd en op de klauwen een PEUGEOT hittebestendige sticker geplakt.
- Vanachter de Rallye roosters aanvoerslangen gemonteerd voor extra koeling naar de remmen en banden.
- De beschadigde lak van de velgenset met de Toyo R888's heb ik bijgespoten.
- Houder voor mijn mobiele telefoon met behulp van een dashmount op mijn dashboard gemonteerd. Op mijn telefoon staat Racechrono, een laptimer programma via GPS.
- Extra koelsleuven gemaakt in de voorbumper tbv extra koeling naar de radiateur en motor op de plek waar normaal je kentekenplaat zit. Bumper hierna bijgespoten.
- Dodehoekspiegels op beide buitenspiegels geplakt, de 205 spiegels hebben een flinke dode hoek en op Zandvoort had ik al bijna een BMW hierdoor in de flank.
- Verbreder linksvoor gespoten met Motip Bumperspray (die moest nog).
- Nieuwe V-snaar gemonteerd.
- Kortsluiting in 12V aansluiting sigarettenaansluiting opgelost, standaard sigarettenaansluiting vervangen voor 2 nieuwe 12V aansluitingen. Dit om onderweg mijn telefoon en TomTom te kunnen opladen.
- Rolkooi bar over dashboard was aan passagierskant wat lak af, weer zwart bijgespoten.
- Mijn hoofdstroomschakelaar is onder het dashboard gemonteerd. Hiervoor had ik het dashboarddeel dat om de radio zit aangepast. Ik had zo'n zelfde deel genomen, ingekort, radiogat dichtgemaakt met perspex plaatje en ondersteboven aan zelfde deel erboven vastgemaakt. Dit was allemaal al eerder gedaan en hierin zit mijn hoofdstroomschakelaar. Van aluminium heb ik nu zijwandjes gemaakt voor extra stevigheid. Deze zwart beplakt met plakfolie. Het ziet er allemaal uit alsof het hoort zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Circuit Zolder:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Circuit Zandvoort:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 19 sep 2010, 10:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank Wolswijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:27
Locatie: Emmen

Re: 205 GTi16 trackday tool

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 02:49

September 2009

Zoals hiervoor te lezen is was mijn MI16 blok op Zandvoort kapot gelopen. We hebben mijn 205 vervolgens naar Lisandro gesleept achter Lisandro's 106 Rallye 1.6 16V dwars door een noodweer van jewelste met cm's water op de weg. Was griezelig, maar we zijn er gekomen. Vervolgens heeft mijn 205 daar een weekje of twee gestald gestaan en heeft Lisandro hem voor mij op een autoambulance naar Leeuwenservice in Nijkerk gebracht.

Daar heeft Ron de Groot gekeken wat de schade was. Schade was zo wie zo een eruit gelopen drijfstanglager (typische MI16 probleem). Het is uiteraard allemaal te maken, maar de drijfstanglagers blijft een zwak punt van de 1.9 MI16. Gezien het feit dat ik regelmatig trackdays wil rijden zal je dus moeten nadenken over gebruik van betere materialen als standaard. En de kosten daarvan moeten afzetten tegen een eventuele andere oplossing.

Dus tijd om te gaan denken wat dan te doen. In september is er daarom niets meer aan de 205 gebeurt, de tijd is genomen voor bedenken van een goede oplossing en wat de slimste en betrouwbaarste oplossing is voor de lange termijn. En één binnen een bepaald budget uiteraard. Het moet wel leuk blijven. Vele opties zijn bedacht, door vele is meegedacht, waarvoor dank. Uiteindelijk is in overleg met Ron daar een oplossing uit gekomen en is besloten voor een ander type blok te gaan. Blok is begin oktober aangeschaft en in de volgende update lees je welk blok en hoe het er mee staat. Het wordt in ieder geval geen Mi16 meer, die komt dus beschikbaar, ook alle Mi16 upgrades erop en eraan. De 205 gaat dus weer rijden en hopenlijk binnenkort weer.

Overigens per 1 september de sleutelruimte opgezegd, voortaan gebruik ik mijn garagebox bij huis en heb de mogelijkheid om af en toe in de buurt een brug te gebruiken. Besloten dat meeste werk nu achter de rug is en vanaf nu kan ik wel in een kleinere garagebox af. De huurkosten waren niet schrikbarend, maar na een rekensom huur + reiskosten (40 km op en neer per keer) + stookkosten op jaarbasis = gelijk aan budget voor jaar trackdays rijden. Dus die garagebox thuis en af en toe die brug voldoen mij nu prima voor het sleutelen.

Aanvulling onderdelen:
- ander motorblok
Laatst gewijzigd door Frank Wolswijk op 24 feb 2010, 03:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AlexMK4, erwin20vt, EvdP, Fabian, Godspeed, JdvPolo, L5S1, Murena, Spinazie, Will F. en 5 gasten