Project, Citroen AX First 16V

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Mrton » 10 jun 2010, 11:04

Lekkere waarde, waar is dat wegen gebeurd?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Youp » 10 jun 2010, 12:11

Hmm, ja dat wil ik ook wel weten. Mijn auto moet ook maar eens gewogen worden wanneer ik een beetje "klaar" ben met strippen. :)

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Stefan van Elst » 10 jun 2010, 12:15

Het strippen van je auto mag ik hopen Youp... :roll:

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 10 jun 2010, 12:41

Mrton schreef:Lekkere waarde, waar is dat wegen gebeurd?
Is bij speedcentre gedaan, tegenwoordig hebben ze daar 4 losse weegplaten plus reg systeem (wat erg fraai is).

Maar infeite moeten er meer bedrijven zijn die een dergelijk systeem hebben, de vermogensbank bij speedcentre zelf ben ik b.v wat minder over te spreken.

@youp, gestripte 106/saxo 16v weegt zonder bestuuder ongeveer 850-870 kilo naar wat ik die dag gezien heb, op kenteken weegt een saxo b.v 910kg maar in de praktijk is dat een stuk meer.

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Stefan van Elst » 10 jun 2010, 12:57

910kg op het kenteken van een 106/Saxo is het leeggewicht neem ik aan?
Dan komt daar idd nog wel wat bij ja.
Zal uitkomen op een +/- 970kg?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Youp » 10 jun 2010, 13:37

Stefan van Elst schreef:910kg op het kenteken van een 106/Saxo is het leeggewicht neem ik aan?
Dan komt daar idd nog wel wat bij ja.
Zal uitkomen op een +/- 970kg?
910kg zou rijklaar met een halve tank brandstof moeten zijn. Of het daadwerkelijke gewicht hoger uitvalt, zou zomaar kunnen. Geen idee.

Ik heb er tot nu toe in ieder geval 80kg uit getrokken, waarvan 60kg daadwerkelijk gewogen en ongeveer 20kg geschat (stoelen, tapijt, uitlaat, etc.). :)
Stefan van Elst schreef:Het strippen van je auto mag ik hopen Youp... :roll:

Met mezelf strippen ben ik snel klaar... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Mrton » 10 jun 2010, 21:39

Tsja, die schattingen zijn allemaal leuk maar ik moet gewoon weten wat dat ding van mij doet... Ik heb wel een radio en airco aan boord en zwaardere remmen maar voor de rest weinig extra's en ik ben benieuwd wat dit nou precies inhoud.

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 11 jun 2010, 02:30

Mits je gewoon een globale schatting wilt zou je ook op een caravan weegbrug kunnen gaan staan (in woerden/rotterdam zit ereen) kosten zijn dan meestal iets van 5 euro.

Wegen was voor mij gratis, maar dat is een lang verhaal waarom ;)

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Youp » 11 jun 2010, 10:22

Wanneer mijn auto gewogen wordt, wil ik ook direct de wieldrukken weten. Wat hij nu precies weegt interesseert mij eigenlijk een stuk minder. :)
Mrton schreef:Tsja, die schattingen zijn allemaal leuk maar ik moet gewoon weten wat dat ding van mij doet... Ik heb wel een radio en airco aan boord en zwaardere remmen maar voor de rest weinig extra's en ik ben benieuwd wat dit nou precies inhoud.
Als je een vergelijk wilt maken met het kentekengewicht moet je er voor zorgen dat de tank half vol zit. :) Anders zo leeg mogelijk, brandstof en bestuurder kan je er zo bij optellen. ;)

-edit-

Je kan natuurlijk die halve tank brandstof er ook achteraf bij optellen... :clap:

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 11 aug 2010, 10:08

Klein voorproefje :) :

Afbeelding

Afbeelding

De achteras is vervangen voor een exemplaar van een 106 gti, de remmen e.d moeten nog aangesloten worden en de foto's zijn gemaakt puur op het moment dat de hoogte bepaald moest worden. Met een beetje geluk is over een paar weken de boel af (veel kleine zaken moeten nog aangepast worden of op maat fabriceren)en eindelijk technisch gezien klaar zodat we na een ruim jaar sleutelen de ring er weer mee op kunnen gaan.

En dan te bedenken dat hij ooit eerst zo was :mrgreen: :
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Tom V » 12 aug 2010, 21:00

Schitterend project dit. Ik heb ooit een AX 1.1 gehad en met volgens mij iets van 40 pk was dat niet eens vervelend in de stad. 100 pk erbij moet dolle pret zijn en als je het straks een beetje aan de grond weet te krijgen is dat volgens mij een heerlijk bommetje.

Maarten Godschalk
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
Locatie: regio Amsterdam

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Maarten Godschalk » 12 aug 2010, 22:57

Prachtige sleeper, ik zeg trekhaak terug en met de aanhanger Sjonnies eruit rijden.

Gebruikersavatar
michaelvg
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jul 2010, 21:38
Locatie: Oosterhout NB

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door michaelvg » 19 aug 2010, 12:30

Hoe geniaal is dit hahaha!
Prachtig project!

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 09 mar 2011, 23:45

Werd maar eens weer tijd voor een update :), de meeste werkzaamheden zijn nog van vorig jaar:

Weg met de oude achteras:
Afbeelding

En eronder het nieuwe:
Afbeelding

Uiteindelijk stond hij er toen vorig jaar september zo bij :)
Afbeelding

Toen werd het tijd voor het weghalen van wat roest, ik zal het besparen tot 1 van
de 6 roestgaten die er aan de achterkant zaten:
Afbeelding

Stuk weggehaalt en een stuk van een andere ax op maat gemaakt (erg veel werk, met name veel gedult hebben en niet te snel willen haasten met slijpen e.d)
Afbeelding

Vastgelast en bijgeslepen:
Afbeelding

En als laatste in de plamuur gezet:
Afbeelding

Spuitbeurtje later en we hadden weer een roestvrije ax :).
Afbeelding

En als kers op de taart:
Afbeelding

Afbeelding

De eerste en enige 16v officeel op kenteken :mrgreen: .

Er moeten nog wat kleine dingetjes gedaan worden aan de carrosserie/interieur, verder is het onderstel nog niet 100% in balans (momenteel bewust op onderstuur afgesteld, stuurt vrij zwaar en niet echt liniear. Nieuwe veerpoten met een aangepast geometrie en wat andere zaken zijn in aanbouw om dat op te lossen).

Maar afgezien van dat komen we aardig in de buurt :) , hij is gewoon 100% functioneel en rijdbaar. De hoop is er een der maanden eindelijk weer eens de ring ermee over te gaan wat vast wel gaat lukken. Totaal ben ik met de gehele auto al 20 maanden bezig dus de paar extra maanden om hem echt af te maken kunnen er wel bij ;).

Gebruikersavatar
Teunis
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32
Locatie: Nijmegen/Boxtel

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Teunis » 09 mar 2011, 23:49

Geweldig, ik had een s1 rallye met 16v, maar 100kg minder moet feestje zijn.

Enjoy :) en nog op kenteken ook, top!

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door ErikS » 10 mar 2011, 10:21

hahaha 103 KW

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door steve smith » 10 mar 2011, 11:09

Ah, RDW Waddinxveen. Aardige lui daar. Al moet je voor de Douane daar NIET wezen..........

Prima sleeper zo!

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 10 mar 2011, 21:50

Werd geholpen door een wat ouderen man die zeer aardig en coulant was, de co/remmentest mocht ik b.v zelf gewoon uitvoeren. Veel nieuwsgierige blikken gekregen maargoed ze hadden een dergelijk iets nog niet eerder gezien :mrgreen: .

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door RonH » 10 mar 2011, 22:27

Geweldige auto dit! :mrgreen: Verder nog plannen voor de AX?

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 10 mar 2011, 23:30

Het onderstel moet nog iets beter is balans zijn (voor veren te slap, stabi voor te sterk waardoor er onderstuur onstaat, stuurarmen staan in een rare positie en nog wat zaken waar we mee bezig zijn ;) ). Maar verder afgezien van wat zaken in het interieur e.d is hij vrijwel af, al denk ik met dit soort projecten dat je toch altijd wel een soort van bezig bent

Een paar maanden geleden hadden we dit lijstje opgesteld maar momenteel is daar al meer dan 50% van doorgestreept hence we de goede kant opgaan (don't mention the handschrift, ik ben it'r voor een reden :wink: ):

Afbeelding

Het is een beetje vloeken in de kerk kwa gewicht maar gezien ik vrijwel alleen maar lange afstanden rij komt er een klein subje in (3.8 kilo) plus een paar fatsoenlijke speakers e.d (de gehele installatie + radio weegt 7-8 kilo en dat heb ik er wel voor over ;) ).

Wellicht prop ik er ooit nog een keer een compressor of turbo op maar voorlopig is het ding al snel genoeg.
De planning is nog steeds een hbo opleiding te gaan doen ondanks dat ik hard richting de club van 30+ ga (Technische informatica/natuurkunde) hence ik dan niet veel tijd meer heb voor het project zelf.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Mnrk » 11 mar 2011, 08:42

Wat is dit een schitterend project! :df:
Hoop 'm eens een keertje tegen te komen op de Ring.

En wat betreft studie; Ga ervoor, nu het nog kan!

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 16 apr 2011, 23:20

Vandaag de nieuwe veerpoten gemonteerd/getest om te kijken of dit het zware sturen e.d ging oplossen. Verder hebben we getest hoe de AX reageerde met verschillende aanpassingen van de stabilisatorstangen, het hele verhaal daarvan is onderaan te lezen:

De arm voor de stuurstang was 3cm omlaag geplaatst alsmede de bevestiging voor de stabistang (de droplink is op de foto weggehaald), een modificatie die vooral in de rallyesport e.d word toegepast om bumpsteer te verminderen (alhoewel ik daar niet echt last van heb). Als veren gebruikten we standaard 106 gti veren/dempers om te testen de veerbalans dan is (ook deze is momenteel prima, maar puur om te kijken hoe de auto reageerd met langere veren e.d)

Afbeelding

Na het monteren bleken we al tegen een probleem aan te lopen wat deels verwacht was: De stuurarm zit dermate laag dat de stuurstang tegen de carroserie aankomt met volledig uitveren.
De gebruikte dempers waren min of meer te lang en een probleem wat praktisch altijd door kortere dempers opgelost word.
Afbeelding

Na alles gemonteerd te hebben was de stand van de armen in rust een hele nette aflopende boog naar beneden, uitstekend en prima zoals verwacht uit de metingen.

De testrit verliep echter vrij anders gezien er amper tot geen verschil was te merken kwa stuurzwaarheid en was deze daarbij noog steeds vrijwel non-linear (na ongeveer 130 graden insturen merk je dat hij enorm zwaar ging sturen). Vrij onverwacht en ik kon wel met zekerheid zeggen dat de verkeerde stand van de armen afgezien van zeer mild bump steer weinig tot geen invloed had op het stuurgedrag.

Zodoende maar eens gekeken wat eventueel invloed kon hebben en voor de ombouw niet gebruikt was (hij stuurde immers met het oude blok/onderstel prima).Al snel begon de vinger te wijzen naar de stabilisatorstang, onder de AX zit een droplink systeem met een behoorlijke dikke 22mm stabilisatorstang wat het overhellen goed tegengaat maar ook enigsinds onderstuur geeft (bij sterk inveren word 1 wiel lichtjes "opgetild").Met de name de manier hoe de krachten worden overgebracht gaf mij twijfels over het systeem en de mate waarop deze het stuurgedrag kon beinvloeden.

Aan 1 kant werd zodoende een droplink weggehaald om te kijken of het eventueel effect heeft. Na de eerste bocht was dit al dramatisch te merken behalve de auto ondanks de stugge 106 gti veren gigantisch overhelde (een eend was er echt niks bij) stuurde hij echter prima en was insturen weer mogenlijk zonder binnen 5 min extreme kramp in de handen te krijgen.

We waren dus nu wel van mening dat behalve een een extreem verschil in overhellen (veel meer dan ik verwacht had) de stabilistatorstang min of meer de schuldige was. Zodoende hebben we eerst de orginele veerpoten weer teruggezet om zo de auto kwa hoogte weer wat lager te plaatsen. Het effect was dat we nu een goed sturende auto hadden maar nog steeds veel overhelllen.

De volgende stap was in de achteras weer een stabilisator te plaatsen (22MM), dit deed ik in eerste instantie liever (nog). De reden hiervoor was dat ik voor de Nurburgring vooral in het geval van een AX met een zeer korte wielbasis liever een wat onderstuurd karakter had (en de achterste stabilistator verwijderd had, deels ook omdat de achterkant zeer licht is en vrij stug). De testrit liep zoals deels verwacht, het overhellen was sterk verminderd maar gezien de voorste stabilistatorstang nog niet vast zat was het oversturen vrij extreem en daarbij bijna continue een 3 wieler :mrgreen: in de bochten (met lomp insturen kon je gewoon voelen dat het binnenste wiel binnen omhoog ging en ook duidelijk weer op het asfalt viel). De auto stuurde nu zeer scherp en wou ook gewoon echt de bocht in maar was door het extreme overstuur zeer listig en had daardoor een leuke maar gevaarlijke balans.

Als laatste uiteraard ook weer de voorste stabilisator aangesloten, het resultaat was dat het nu een zeer mild ondersturende auto is maar op de grens met gas los wil oversturen. Het sturen ging iets zwaarder nu maar was nog acceptabel om b.v op rontondes goed de lijn te kunnen houden, het overhellen was compleet weg en ik kon niet merken dat hij een wieltje optilde (wat hij uiteraard wel zal doen). M.a.w we hadden min of meer een goede balans gevonden waarbij de auto zeer bruikbaar is voor zowel op de weg als het circuit.

Kort samengevat het gedrag van de auto bij de diverse geteste situatie's:
Alleen een voorste stabilisator: Geen overhellen, zwaar sturen bij insturen in van scherpe bochten, onderstuur op de grens.
Geen stabilisators: Extreem overhellen, stuurgedrag normaal , mild onderstuur bij ondersturen. mils overstuur bij gas los.
Alleen een achterste stabilisator: Mild overhellen, stuurgedrag zeer scherp en licht, extreem overstuur bij het insturen van een bocht.
Beide stabilisatoren: Geen overhellen, mild zwaar stuurgedrag bij insturen van scherpe bochten, mild onderstuur op de grens, overstuur bij gas los.

Verbeterpunten:
Een dunnere stabilisatorstang voor waarbij dit gecompenseerd zal worden door stuggere veren (gevolg is dat de auto lichter stuurt maar de balans hetzelfde blijft). Achter de stabilisator iets (19/20 mm) zodat het overstuur beperkt word tot ik er echt om vraag.

Al met al een leerzaam dagje waarbij ik flink heb kunnen testen met het gedrag/balans van de AX. Waarbij andere auto's vaak niet extreem reageren op het wel/niet plaatsen van een stabilisator is de AX meer een kart waarbij elke kleine wijziging een groot effect heeft (ik heb vandaag min of meer met 4 extreem verschillende auto's gereden in die zin).

Geen gemakkelijke auto om de balans perfect mee te krijgen en zeker niet gezien ik geen caster, camber, of wat dan ook in die zin kan verstellen en beperkt ben tot het aanpassen van de veerbalans en de hoogte ervan (en daarbij in gedachten houdende dat het een auto moet zijn met een acceptabel comfort). Afgezien van dat ben ik vandaag een flinke stap verder gekomen om de auto naar mijn wens te krijgen en durf ik aardig te stellen dat 90% al tevreden zou zijn met de huidige balans :). Het is jammer dat ik met veel moeite een set veerpoten heb gebouwd die amper tot geen verschil gaven, deze zullen waarschijnlijk dan ook in de rallysport belanden gezien ik er zelf geen behoefte (meer) aan heb.

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 20 apr 2011, 19:52

Welnee, hij is niet laag :mrgreen: .
Afbeelding

Volgende maand maar eens de ring ermee over ;)

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Youp » 26 apr 2011, 16:39

Ik ben benieuwd hoeveel zijwaardse grip die draagarmbrug in de carousel oplevert. :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Re: Project, Citroen AX First 16V

Bericht door Drake » 27 apr 2011, 02:18

Och schrapend staal is ook een soort van grip :lol: , eerdaags maar eens wat zaken klaar maken zodat we ook een rondje a.d.v gps en een g meter kunnen loggen (niet dat ik van plan ben het onderstel extreem aan te passen adv de data maar zo kunnen we de bochtensnelheden vergelijken met andere auto's die we op de ring gaan loslaten en eventueel kleine aanpassingen doen).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 9 gasten