Even een kort terugblik:
In jan 2008 gekocht voor het geweldige bedrag van 50 euro met een defect blok, in eerste instantie een 1.4i ingebouwd met 75 pk en later een 100pk sterk blok alsmede diverse kleine aanpassingen zoals het remsysteem e.d.
4 maanden geleden had ik besloten de gehele auto op de schop te gooien alles aan te passen naar de volgende wensen:
-Opknappen van de carroserie (doorlassen/verwijderen roest).
-Inbouw TU5JP4 (saxo 16v/106 gti blok) met diverse aanpassingen (Doel is ~135pk en ~170nm , wat op
~750 kilo vrij debiel gaat zijn)
-Complete aanpassing onderstel naar 106 gti/saxo 16v specificaties(voortrein + achteras + remmen).
-Diverse kleine andere aanpassingen.
Infeite als ik klaar ben zal alleen nog de carroserie orgineel zijn, al het spuit/laswerk e.d is en word door mijzelf gedaan als zijnde tevens een leerproject (ik had nog nooit aan een auto gelast of deels zelf gespoten).
Ik heb een kleine selectie van foto's genomen van de afgelopen maanden, in detail is er enorm veel meer werk gedaan dan wat hier te zien is:
We begonnen met een donor auto.
Demonteren van de huidige auto.
Motersteun van de saxo erin.
Roest.
En weg roest.
Testfase 1 zodat het er bekeken kon worden wat er nog meer zoals het front b.v aangepast moest worden.
Front aangepast en klaar om bewerkt/gespoten te worden.
Toekomstige hart opgeknapt.
Carroserie gespoten (zelf gedaan icm verfspuit+ compressor).
En eindelijk na 4 maanden kon het blok echt ingebouwd worden.Het erin plaatsen ging niet zonder slag
of stoot, de ruimte is echt zeer minimaal en het past ook allemaal maar net (millimeter werk) .
De huidige status is het aansluiten/aanpassen van diverse zaken zodat hopenlijk zeer binnenkort het blok opgestart kan worden, daarna zal het gehele onderstel aangepast gaan worden (de veren zullen b.v specifiek op maat gemaakt gaan worden) alsmede de achterkant roestvrij gemaakt moet worden (daar zitten nog een paar lelijke plekken).
Het uiterlijk zal net als voorheen compleet identiek blijven, het enige verschil is dat er 14" stalen velgen met uiteraard wieldopjes op komen. Zodra de auto geheel klaar is zal hij bij de RWD omgekeurd gaan worden waarna het ook 100% officeel een 16V AX first zal zijn .