Project, Citroen AX First 16V
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Project, Citroen AX First 16V
Lekkere waarde, waar is dat wegen gebeurd?
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Project, Citroen AX First 16V
Hmm, ja dat wil ik ook wel weten. Mijn auto moet ook maar eens gewogen worden wanneer ik een beetje "klaar" ben met strippen. 

- Stefan van Elst
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
- Locatie: Heesch
Re: Project, Citroen AX First 16V
Het strippen van je auto mag ik hopen Youp... 

- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Is bij speedcentre gedaan, tegenwoordig hebben ze daar 4 losse weegplaten plus reg systeem (wat erg fraai is).Mrton schreef:Lekkere waarde, waar is dat wegen gebeurd?
Maar infeite moeten er meer bedrijven zijn die een dergelijk systeem hebben, de vermogensbank bij speedcentre zelf ben ik b.v wat minder over te spreken.
@youp, gestripte 106/saxo 16v weegt zonder bestuuder ongeveer 850-870 kilo naar wat ik die dag gezien heb, op kenteken weegt een saxo b.v 910kg maar in de praktijk is dat een stuk meer.
- Stefan van Elst
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
- Locatie: Heesch
Re: Project, Citroen AX First 16V
910kg op het kenteken van een 106/Saxo is het leeggewicht neem ik aan?
Dan komt daar idd nog wel wat bij ja.
Zal uitkomen op een +/- 970kg?
Dan komt daar idd nog wel wat bij ja.
Zal uitkomen op een +/- 970kg?
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Project, Citroen AX First 16V
910kg zou rijklaar met een halve tank brandstof moeten zijn. Of het daadwerkelijke gewicht hoger uitvalt, zou zomaar kunnen. Geen idee.Stefan van Elst schreef:910kg op het kenteken van een 106/Saxo is het leeggewicht neem ik aan?
Dan komt daar idd nog wel wat bij ja.
Zal uitkomen op een +/- 970kg?
Ik heb er tot nu toe in ieder geval 80kg uit getrokken, waarvan 60kg daadwerkelijk gewogen en ongeveer 20kg geschat (stoelen, tapijt, uitlaat, etc.).

Stefan van Elst schreef:Het strippen van je auto mag ik hopen Youp...
Met mezelf strippen ben ik snel klaar...

- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Project, Citroen AX First 16V
Tsja, die schattingen zijn allemaal leuk maar ik moet gewoon weten wat dat ding van mij doet... Ik heb wel een radio en airco aan boord en zwaardere remmen maar voor de rest weinig extra's en ik ben benieuwd wat dit nou precies inhoud.
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Mits je gewoon een globale schatting wilt zou je ook op een caravan weegbrug kunnen gaan staan (in woerden/rotterdam zit ereen) kosten zijn dan meestal iets van 5 euro.
Wegen was voor mij gratis, maar dat is een lang verhaal waarom
Wegen was voor mij gratis, maar dat is een lang verhaal waarom

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Project, Citroen AX First 16V
Wanneer mijn auto gewogen wordt, wil ik ook direct de wieldrukken weten. Wat hij nu precies weegt interesseert mij eigenlijk een stuk minder.
Anders zo leeg mogelijk, brandstof en bestuurder kan je er zo bij optellen. 
-edit-
Je kan natuurlijk die halve tank brandstof er ook achteraf bij optellen...

Als je een vergelijk wilt maken met het kentekengewicht moet je er voor zorgen dat de tank half vol zit.Mrton schreef:Tsja, die schattingen zijn allemaal leuk maar ik moet gewoon weten wat dat ding van mij doet... Ik heb wel een radio en airco aan boord en zwaardere remmen maar voor de rest weinig extra's en ik ben benieuwd wat dit nou precies inhoud.


-edit-
Je kan natuurlijk die halve tank brandstof er ook achteraf bij optellen...

- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Klein voorproefje
:


De achteras is vervangen voor een exemplaar van een 106 gti, de remmen e.d moeten nog aangesloten worden en de foto's zijn gemaakt puur op het moment dat de hoogte bepaald moest worden. Met een beetje geluk is over een paar weken de boel af (veel kleine zaken moeten nog aangepast worden of op maat fabriceren)en eindelijk technisch gezien klaar zodat we na een ruim jaar sleutelen de ring er weer mee op kunnen gaan.
En dan te bedenken dat hij ooit eerst zo was
:


De achteras is vervangen voor een exemplaar van een 106 gti, de remmen e.d moeten nog aangesloten worden en de foto's zijn gemaakt puur op het moment dat de hoogte bepaald moest worden. Met een beetje geluk is over een paar weken de boel af (veel kleine zaken moeten nog aangepast worden of op maat fabriceren)en eindelijk technisch gezien klaar zodat we na een ruim jaar sleutelen de ring er weer mee op kunnen gaan.
En dan te bedenken dat hij ooit eerst zo was

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Project, Citroen AX First 16V
Schitterend project dit. Ik heb ooit een AX 1.1 gehad en met volgens mij iets van 40 pk was dat niet eens vervelend in de stad. 100 pk erbij moet dolle pret zijn en als je het straks een beetje aan de grond weet te krijgen is dat volgens mij een heerlijk bommetje.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
- Locatie: regio Amsterdam
Re: Project, Citroen AX First 16V
Prachtige sleeper, ik zeg trekhaak terug en met de aanhanger Sjonnies eruit rijden.
- michaelvg
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 20 jul 2010, 21:38
- Locatie: Oosterhout NB
Re: Project, Citroen AX First 16V
Hoe geniaal is dit hahaha!
Prachtig project!
Prachtig project!
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Werd maar eens weer tijd voor een update
, de meeste werkzaamheden zijn nog van vorig jaar:
Weg met de oude achteras:

En eronder het nieuwe:

Uiteindelijk stond hij er toen vorig jaar september zo bij

Toen werd het tijd voor het weghalen van wat roest, ik zal het besparen tot 1 van
de 6 roestgaten die er aan de achterkant zaten:

Stuk weggehaalt en een stuk van een andere ax op maat gemaakt (erg veel werk, met name veel gedult hebben en niet te snel willen haasten met slijpen e.d)

Vastgelast en bijgeslepen:

En als laatste in de plamuur gezet:

Spuitbeurtje later en we hadden weer een roestvrije ax
.

En als kers op de taart:


De eerste en enige 16v officeel op kenteken
.
Er moeten nog wat kleine dingetjes gedaan worden aan de carrosserie/interieur, verder is het onderstel nog niet 100% in balans (momenteel bewust op onderstuur afgesteld, stuurt vrij zwaar en niet echt liniear. Nieuwe veerpoten met een aangepast geometrie en wat andere zaken zijn in aanbouw om dat op te lossen).
Maar afgezien van dat komen we aardig in de buurt
, hij is gewoon 100% functioneel en rijdbaar. De hoop is er een der maanden eindelijk weer eens de ring ermee over te gaan wat vast wel gaat lukken. Totaal ben ik met de gehele auto al 20 maanden bezig dus de paar extra maanden om hem echt af te maken kunnen er wel bij
.

Weg met de oude achteras:
En eronder het nieuwe:
Uiteindelijk stond hij er toen vorig jaar september zo bij

Toen werd het tijd voor het weghalen van wat roest, ik zal het besparen tot 1 van
de 6 roestgaten die er aan de achterkant zaten:
Stuk weggehaalt en een stuk van een andere ax op maat gemaakt (erg veel werk, met name veel gedult hebben en niet te snel willen haasten met slijpen e.d)
Vastgelast en bijgeslepen:
En als laatste in de plamuur gezet:
Spuitbeurtje later en we hadden weer een roestvrije ax

En als kers op de taart:
De eerste en enige 16v officeel op kenteken

Er moeten nog wat kleine dingetjes gedaan worden aan de carrosserie/interieur, verder is het onderstel nog niet 100% in balans (momenteel bewust op onderstuur afgesteld, stuurt vrij zwaar en niet echt liniear. Nieuwe veerpoten met een aangepast geometrie en wat andere zaken zijn in aanbouw om dat op te lossen).
Maar afgezien van dat komen we aardig in de buurt


- Teunis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32
- Locatie: Nijmegen/Boxtel
Re: Project, Citroen AX First 16V
Geweldig, ik had een s1 rallye met 16v, maar 100kg minder moet feestje zijn.
Enjoy
en nog op kenteken ook, top!
Enjoy

-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Project, Citroen AX First 16V
hahaha 103 KW
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Project, Citroen AX First 16V
Ah, RDW Waddinxveen. Aardige lui daar. Al moet je voor de Douane daar NIET wezen..........
Prima sleeper zo!
Prima sleeper zo!
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Werd geholpen door een wat ouderen man die zeer aardig en coulant was, de co/remmentest mocht ik b.v zelf gewoon uitvoeren. Veel nieuwsgierige blikken gekregen maargoed ze hadden een dergelijk iets nog niet eerder gezien
.

-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47
Re: Project, Citroen AX First 16V
Geweldige auto dit!
Verder nog plannen voor de AX?

- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Het onderstel moet nog iets beter is balans zijn (voor veren te slap, stabi voor te sterk waardoor er onderstuur onstaat, stuurarmen staan in een rare positie en nog wat zaken waar we mee bezig zijn
). Maar verder afgezien van wat zaken in het interieur e.d is hij vrijwel af, al denk ik met dit soort projecten dat je toch altijd wel een soort van bezig bent
Een paar maanden geleden hadden we dit lijstje opgesteld maar momenteel is daar al meer dan 50% van doorgestreept hence we de goede kant opgaan (don't mention the handschrift, ik ben it'r voor een reden
):

Het is een beetje vloeken in de kerk kwa gewicht maar gezien ik vrijwel alleen maar lange afstanden rij komt er een klein subje in (3.8 kilo) plus een paar fatsoenlijke speakers e.d (de gehele installatie + radio weegt 7-8 kilo en dat heb ik er wel voor over
).
Wellicht prop ik er ooit nog een keer een compressor of turbo op maar voorlopig is het ding al snel genoeg.
De planning is nog steeds een hbo opleiding te gaan doen ondanks dat ik hard richting de club van 30+ ga (Technische informatica/natuurkunde) hence ik dan niet veel tijd meer heb voor het project zelf.

Een paar maanden geleden hadden we dit lijstje opgesteld maar momenteel is daar al meer dan 50% van doorgestreept hence we de goede kant opgaan (don't mention the handschrift, ik ben it'r voor een reden

Het is een beetje vloeken in de kerk kwa gewicht maar gezien ik vrijwel alleen maar lange afstanden rij komt er een klein subje in (3.8 kilo) plus een paar fatsoenlijke speakers e.d (de gehele installatie + radio weegt 7-8 kilo en dat heb ik er wel voor over

Wellicht prop ik er ooit nog een keer een compressor of turbo op maar voorlopig is het ding al snel genoeg.
De planning is nog steeds een hbo opleiding te gaan doen ondanks dat ik hard richting de club van 30+ ga (Technische informatica/natuurkunde) hence ik dan niet veel tijd meer heb voor het project zelf.
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: Project, Citroen AX First 16V
Wat is dit een schitterend project!
Hoop 'm eens een keertje tegen te komen op de Ring.
En wat betreft studie; Ga ervoor, nu het nog kan!

Hoop 'm eens een keertje tegen te komen op de Ring.
En wat betreft studie; Ga ervoor, nu het nog kan!
- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Vandaag de nieuwe veerpoten gemonteerd/getest om te kijken of dit het zware sturen e.d ging oplossen. Verder hebben we getest hoe de AX reageerde met verschillende aanpassingen van de stabilisatorstangen, het hele verhaal daarvan is onderaan te lezen:
De arm voor de stuurstang was 3cm omlaag geplaatst alsmede de bevestiging voor de stabistang (de droplink is op de foto weggehaald), een modificatie die vooral in de rallyesport e.d word toegepast om bumpsteer te verminderen (alhoewel ik daar niet echt last van heb). Als veren gebruikten we standaard 106 gti veren/dempers om te testen de veerbalans dan is (ook deze is momenteel prima, maar puur om te kijken hoe de auto reageerd met langere veren e.d)

Na het monteren bleken we al tegen een probleem aan te lopen wat deels verwacht was: De stuurarm zit dermate laag dat de stuurstang tegen de carroserie aankomt met volledig uitveren.
De gebruikte dempers waren min of meer te lang en een probleem wat praktisch altijd door kortere dempers opgelost word.

Na alles gemonteerd te hebben was de stand van de armen in rust een hele nette aflopende boog naar beneden, uitstekend en prima zoals verwacht uit de metingen.
De testrit verliep echter vrij anders gezien er amper tot geen verschil was te merken kwa stuurzwaarheid en was deze daarbij noog steeds vrijwel non-linear (na ongeveer 130 graden insturen merk je dat hij enorm zwaar ging sturen). Vrij onverwacht en ik kon wel met zekerheid zeggen dat de verkeerde stand van de armen afgezien van zeer mild bump steer weinig tot geen invloed had op het stuurgedrag.
Zodoende maar eens gekeken wat eventueel invloed kon hebben en voor de ombouw niet gebruikt was (hij stuurde immers met het oude blok/onderstel prima).Al snel begon de vinger te wijzen naar de stabilisatorstang, onder de AX zit een droplink systeem met een behoorlijke dikke 22mm stabilisatorstang wat het overhellen goed tegengaat maar ook enigsinds onderstuur geeft (bij sterk inveren word 1 wiel lichtjes "opgetild").Met de name de manier hoe de krachten worden overgebracht gaf mij twijfels over het systeem en de mate waarop deze het stuurgedrag kon beinvloeden.
Aan 1 kant werd zodoende een droplink weggehaald om te kijken of het eventueel effect heeft. Na de eerste bocht was dit al dramatisch te merken behalve de auto ondanks de stugge 106 gti veren gigantisch overhelde (een eend was er echt niks bij) stuurde hij echter prima en was insturen weer mogenlijk zonder binnen 5 min extreme kramp in de handen te krijgen.
We waren dus nu wel van mening dat behalve een een extreem verschil in overhellen (veel meer dan ik verwacht had) de stabilistatorstang min of meer de schuldige was. Zodoende hebben we eerst de orginele veerpoten weer teruggezet om zo de auto kwa hoogte weer wat lager te plaatsen. Het effect was dat we nu een goed sturende auto hadden maar nog steeds veel overhelllen.
De volgende stap was in de achteras weer een stabilisator te plaatsen (22MM), dit deed ik in eerste instantie liever (nog). De reden hiervoor was dat ik voor de Nurburgring vooral in het geval van een AX met een zeer korte wielbasis liever een wat onderstuurd karakter had (en de achterste stabilistator verwijderd had, deels ook omdat de achterkant zeer licht is en vrij stug). De testrit liep zoals deels verwacht, het overhellen was sterk verminderd maar gezien de voorste stabilistatorstang nog niet vast zat was het oversturen vrij extreem en daarbij bijna continue een 3 wieler
in de bochten (met lomp insturen kon je gewoon voelen dat het binnenste wiel binnen omhoog ging en ook duidelijk weer op het asfalt viel). De auto stuurde nu zeer scherp en wou ook gewoon echt de bocht in maar was door het extreme overstuur zeer listig en had daardoor een leuke maar gevaarlijke balans.
Als laatste uiteraard ook weer de voorste stabilisator aangesloten, het resultaat was dat het nu een zeer mild ondersturende auto is maar op de grens met gas los wil oversturen. Het sturen ging iets zwaarder nu maar was nog acceptabel om b.v op rontondes goed de lijn te kunnen houden, het overhellen was compleet weg en ik kon niet merken dat hij een wieltje optilde (wat hij uiteraard wel zal doen). M.a.w we hadden min of meer een goede balans gevonden waarbij de auto zeer bruikbaar is voor zowel op de weg als het circuit.
Kort samengevat het gedrag van de auto bij de diverse geteste situatie's:
Alleen een voorste stabilisator: Geen overhellen, zwaar sturen bij insturen in van scherpe bochten, onderstuur op de grens.
Geen stabilisators: Extreem overhellen, stuurgedrag normaal , mild onderstuur bij ondersturen. mils overstuur bij gas los.
Alleen een achterste stabilisator: Mild overhellen, stuurgedrag zeer scherp en licht, extreem overstuur bij het insturen van een bocht.
Beide stabilisatoren: Geen overhellen, mild zwaar stuurgedrag bij insturen van scherpe bochten, mild onderstuur op de grens, overstuur bij gas los.
Verbeterpunten:
Een dunnere stabilisatorstang voor waarbij dit gecompenseerd zal worden door stuggere veren (gevolg is dat de auto lichter stuurt maar de balans hetzelfde blijft). Achter de stabilisator iets (19/20 mm) zodat het overstuur beperkt word tot ik er echt om vraag.
Al met al een leerzaam dagje waarbij ik flink heb kunnen testen met het gedrag/balans van de AX. Waarbij andere auto's vaak niet extreem reageren op het wel/niet plaatsen van een stabilisator is de AX meer een kart waarbij elke kleine wijziging een groot effect heeft (ik heb vandaag min of meer met 4 extreem verschillende auto's gereden in die zin).
Geen gemakkelijke auto om de balans perfect mee te krijgen en zeker niet gezien ik geen caster, camber, of wat dan ook in die zin kan verstellen en beperkt ben tot het aanpassen van de veerbalans en de hoogte ervan (en daarbij in gedachten houdende dat het een auto moet zijn met een acceptabel comfort). Afgezien van dat ben ik vandaag een flinke stap verder gekomen om de auto naar mijn wens te krijgen en durf ik aardig te stellen dat 90% al tevreden zou zijn met de huidige balans
. Het is jammer dat ik met veel moeite een set veerpoten heb gebouwd die amper tot geen verschil gaven, deze zullen waarschijnlijk dan ook in de rallysport belanden gezien ik er zelf geen behoefte (meer) aan heb.
De arm voor de stuurstang was 3cm omlaag geplaatst alsmede de bevestiging voor de stabistang (de droplink is op de foto weggehaald), een modificatie die vooral in de rallyesport e.d word toegepast om bumpsteer te verminderen (alhoewel ik daar niet echt last van heb). Als veren gebruikten we standaard 106 gti veren/dempers om te testen de veerbalans dan is (ook deze is momenteel prima, maar puur om te kijken hoe de auto reageerd met langere veren e.d)
Na het monteren bleken we al tegen een probleem aan te lopen wat deels verwacht was: De stuurarm zit dermate laag dat de stuurstang tegen de carroserie aankomt met volledig uitveren.
De gebruikte dempers waren min of meer te lang en een probleem wat praktisch altijd door kortere dempers opgelost word.
Na alles gemonteerd te hebben was de stand van de armen in rust een hele nette aflopende boog naar beneden, uitstekend en prima zoals verwacht uit de metingen.
De testrit verliep echter vrij anders gezien er amper tot geen verschil was te merken kwa stuurzwaarheid en was deze daarbij noog steeds vrijwel non-linear (na ongeveer 130 graden insturen merk je dat hij enorm zwaar ging sturen). Vrij onverwacht en ik kon wel met zekerheid zeggen dat de verkeerde stand van de armen afgezien van zeer mild bump steer weinig tot geen invloed had op het stuurgedrag.
Zodoende maar eens gekeken wat eventueel invloed kon hebben en voor de ombouw niet gebruikt was (hij stuurde immers met het oude blok/onderstel prima).Al snel begon de vinger te wijzen naar de stabilisatorstang, onder de AX zit een droplink systeem met een behoorlijke dikke 22mm stabilisatorstang wat het overhellen goed tegengaat maar ook enigsinds onderstuur geeft (bij sterk inveren word 1 wiel lichtjes "opgetild").Met de name de manier hoe de krachten worden overgebracht gaf mij twijfels over het systeem en de mate waarop deze het stuurgedrag kon beinvloeden.
Aan 1 kant werd zodoende een droplink weggehaald om te kijken of het eventueel effect heeft. Na de eerste bocht was dit al dramatisch te merken behalve de auto ondanks de stugge 106 gti veren gigantisch overhelde (een eend was er echt niks bij) stuurde hij echter prima en was insturen weer mogenlijk zonder binnen 5 min extreme kramp in de handen te krijgen.
We waren dus nu wel van mening dat behalve een een extreem verschil in overhellen (veel meer dan ik verwacht had) de stabilistatorstang min of meer de schuldige was. Zodoende hebben we eerst de orginele veerpoten weer teruggezet om zo de auto kwa hoogte weer wat lager te plaatsen. Het effect was dat we nu een goed sturende auto hadden maar nog steeds veel overhelllen.
De volgende stap was in de achteras weer een stabilisator te plaatsen (22MM), dit deed ik in eerste instantie liever (nog). De reden hiervoor was dat ik voor de Nurburgring vooral in het geval van een AX met een zeer korte wielbasis liever een wat onderstuurd karakter had (en de achterste stabilistator verwijderd had, deels ook omdat de achterkant zeer licht is en vrij stug). De testrit liep zoals deels verwacht, het overhellen was sterk verminderd maar gezien de voorste stabilistatorstang nog niet vast zat was het oversturen vrij extreem en daarbij bijna continue een 3 wieler

Als laatste uiteraard ook weer de voorste stabilisator aangesloten, het resultaat was dat het nu een zeer mild ondersturende auto is maar op de grens met gas los wil oversturen. Het sturen ging iets zwaarder nu maar was nog acceptabel om b.v op rontondes goed de lijn te kunnen houden, het overhellen was compleet weg en ik kon niet merken dat hij een wieltje optilde (wat hij uiteraard wel zal doen). M.a.w we hadden min of meer een goede balans gevonden waarbij de auto zeer bruikbaar is voor zowel op de weg als het circuit.
Kort samengevat het gedrag van de auto bij de diverse geteste situatie's:
Alleen een voorste stabilisator: Geen overhellen, zwaar sturen bij insturen in van scherpe bochten, onderstuur op de grens.
Geen stabilisators: Extreem overhellen, stuurgedrag normaal , mild onderstuur bij ondersturen. mils overstuur bij gas los.
Alleen een achterste stabilisator: Mild overhellen, stuurgedrag zeer scherp en licht, extreem overstuur bij het insturen van een bocht.
Beide stabilisatoren: Geen overhellen, mild zwaar stuurgedrag bij insturen van scherpe bochten, mild onderstuur op de grens, overstuur bij gas los.
Verbeterpunten:
Een dunnere stabilisatorstang voor waarbij dit gecompenseerd zal worden door stuggere veren (gevolg is dat de auto lichter stuurt maar de balans hetzelfde blijft). Achter de stabilisator iets (19/20 mm) zodat het overstuur beperkt word tot ik er echt om vraag.
Al met al een leerzaam dagje waarbij ik flink heb kunnen testen met het gedrag/balans van de AX. Waarbij andere auto's vaak niet extreem reageren op het wel/niet plaatsen van een stabilisator is de AX meer een kart waarbij elke kleine wijziging een groot effect heeft (ik heb vandaag min of meer met 4 extreem verschillende auto's gereden in die zin).
Geen gemakkelijke auto om de balans perfect mee te krijgen en zeker niet gezien ik geen caster, camber, of wat dan ook in die zin kan verstellen en beperkt ben tot het aanpassen van de veerbalans en de hoogte ervan (en daarbij in gedachten houdende dat het een auto moet zijn met een acceptabel comfort). Afgezien van dat ben ik vandaag een flinke stap verder gekomen om de auto naar mijn wens te krijgen en durf ik aardig te stellen dat 90% al tevreden zou zijn met de huidige balans

- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Welnee, hij is niet laag
.

Volgende maand maar eens de ring ermee over


Volgende maand maar eens de ring ermee over

- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Project, Citroen AX First 16V
Ik ben benieuwd hoeveel zijwaardse grip die draagarmbrug in de carousel oplevert.



- Drake
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
- Locatie: Nieuwveen
Re: Project, Citroen AX First 16V
Och schrapend staal is ook een soort van grip
, eerdaags maar eens wat zaken klaar maken zodat we ook een rondje a.d.v gps en een g meter kunnen loggen (niet dat ik van plan ben het onderstel extreem aan te passen adv de data maar zo kunnen we de bochtensnelheden vergelijken met andere auto's die we op de ring gaan loslaten en eventueel kleine aanpassingen doen).

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: jvb, Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 8 gasten