Parkeergarages.. waarom...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door GTRene » 14 jul 2010, 11:05

Tom schreef:Helpen velgbeschermers trouwens?
Ik heb dat nu niet op m'n banden, maar die zijn ook bijna aan vervanging toe. Iets om rekening mee te houden met bandenkeuze?
niet echt...tuurlijk voor heel lichte aanrakingen helpt het iets, maar zodra het gewicht wat door kan drukken raakt het nog je velg...
maar beter dan zonder velgbescherming.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Kasteel » 14 jul 2010, 22:17

Tom schreef:Helpen velgbeschermers trouwens?
Ik heb dat nu niet op m'n banden, maar die zijn ook bijna aan vervanging toe. Iets om rekening mee te houden met bandenkeuze?
Welke maat banden heb je nu en welke maat velg?

Type band scheelt wel iets, maar bij (dergelijke) stoeprand redt nog geen velgenbeschermer of wat dan ook. Goede banden/wang helpt wel tegen putten en andere onzin op de weg :).

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Tom » 14 jul 2010, 22:25

Ja dat idee had ik al. Binnenkort es uitzoeken wat ik eronder doe. Waar rijd jij op?
Velgen weet ik niet. Banden zijn 235/35/19 (niet 100% zeker) voor en 265/30/19 achter geloof ik.
Misschien maar weer RE050a.. vind ik qua prijs-kwaliteit wel okay. In de laatste Evo kwamen bepaalde Dunlops er goed uit, misschien ook een keer proberen want die heb ik nooit nooit gehad :)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Kasteel » 14 jul 2010, 22:36

Hoogte weet ik niet uit me hoofd, maar 235 voor en 265 achter met 8,5j en 9,5j velgen is qua breedte iig juist (ook std CSL maat).
Volgens mij doen die Dunlops het redelijk goed, ik rijdt momenteel weer met een setje PS2 XL, bevalt nog steeds super (en had ze nog steeds voor op). RE050A is 1 van mijn favorieten en zou mijn alternatief zijn (samen met de Goodyear).

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Tom » 14 jul 2010, 23:11

Zelfde maat dan denk ik zo.
PS2 = Pilot Sports neem ik aan? Die heb ik ook gehad onder m'n 330i. Superbanden maar imho wel erg prijzig. Vond die RE050a's even goed en toch een stukje goedkoper.

Even die test erbij gezocht van Evo. De Conti Sportcontact 3 had gewonnen. Getest op een nieuwe MX5.
2 Uniroyal Rainsport 2
3 Vredestein Ultrac Cento
4 RE050a
5 Pilot Exalto PE2
6 Yokohama Advan Neova AD08
7 Kumho Ecsta KU39
8 Kankook Ventus V12 evo

Maargoed is vrij offtopic :bag:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door RVV » 14 jul 2010, 23:21

Tom dit is meer wat voor jou..

Afbeelding


:shithappens:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door GTRene » 14 jul 2010, 23:25

Tom schreef:Zelfde maat dan denk ik zo.
PS2 = Pilot Sports neem ik aan? Die heb ik ook gehad onder m'n 330i. Superbanden maar imho wel erg prijzig. Vond die RE050a's even goed en toch een stukje goedkoper.

Even die test erbij gezocht van Evo. De Conti Sportcontact 3 had gewonnen. Getest op een nieuwe MX5.
2 Uniroyal Rainsport 2
3 Vredestein Ultrac Cento
4 RE050a
5 Pilot Exalto PE2
6 Yokohama Advan Neova AD08
7 Kumho Ecsta KU39
8 Kankook Ventus V12 evo

Maargoed is vrij offtopic :bag:

ik zou de volgende keer deze eens proberen... hier het bandendraadje

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... lit=banden

ik heb het over de Continental ContiSportContact 5 P
Testresultaten

Het tijdschrift Auto Bild sportscars (nummer 4/2010) heeft in totaal 7 fabrikanten in de UHP zomerbandentest van 2010 in de maat 235/35 ZR19 (voor) en 255/30 ZR19 (achter) op een AMG C63 getest.

Resultaat voor de ContiSportContactTM 5 P: "Uitstekend"

Over de ContiSportContactTM 5 P:

+ Beste bij het remmen op droog en nat wegdek
+ Stabiel en gebalanceerde rijeigenschappen op een droge weg
- Neiging tot overstuur op de natte weg

"De nieuwe ContiSportContactTM 5 P zet de maatstaf in remmen op natte en droge weg en overtuigd met een stabiel rijgedrag op de droge weg."
precies de banden die wij rijden...19 inch en 235/35 en 265/30 :clap:
Laatst gewijzigd door GTRene op 14 jul 2010, 23:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Tom » 14 jul 2010, 23:26

Rico schreef:Tom dit is meer wat voor jou..

Afbeelding


:shithappens:
Scheelt wel kopzorgen zoiets :mrgreen:

Ik verbaas mij trouwens altijd dat mensen die dingen tegen een boom aanzetten als ze gevonden worden. Dingen kosten 10 euro. :stom:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Femme » 15 jul 2010, 00:31

SteV6 schreef:Één van de positieve uitzonderingen vind ik de parkeergarage onder het station van Arnhem. Alleen de akoestiek al :mrgreen:
Inderdaad erg mooie akoestiek. Ik was er een keer zo door aangestoken dat ik bij de verkeerslichten richting de brug over de Rijn een flitsboete scoorde (kom er niet zo vaak) :( .

De Van Heekgarage in Enschede (die megagrote met 1650 plaatsen onder het plein) is ook een goeie.
Tom schreef:Ja dat idee had ik al. Binnenkort es uitzoeken wat ik eronder doe. Waar rijd jij op?
Velgen weet ik niet. Banden zijn 235/35/19 (niet 100% zeker) voor en 265/30/19 achter geloof ik.
Misschien maar weer RE050a.. vind ik qua prijs-kwaliteit wel okay. In de laatste Evo kwamen bepaalde Dunlops er goed uit, misschien ook een keer proberen want die heb ik nooit nooit gehad :)
Onder de 330i had ik met dezelfde maat velgen 225 voor en 255 achter. Je merkt dan wel dat het gevoeliger is voor schade dan 235/265. In principe moet 245/275 ook nog kunnen met 8,5J / 9,5J velgen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Macboy » 21 jul 2010, 12:52

Maar is er nou niemand die het antwoord heeft op de vraag waarom de meeste garages zo gebouwd zijn ??
Femme schreef:Ik weet van Daniël dat hij een keer zijn dorpels aan gort heeft gereden in een parkeergarage omdat hij een bocht gewoon niet kon maken in zijn 6.
Kon ie de bocht niet beter in zijn 1e versnelling nemen dan ?

Robin
Berichten: 55201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Robin » 21 jul 2010, 13:02

*grinnikt*

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Tom » 21 jul 2010, 13:26

Macboy schreef:Maar is er nou niemand die het antwoord heeft op de vraag waarom de meeste garages zo gebouwd zijn ??
Femme schreef:Ik weet van Daniël dat hij een keer zijn dorpels aan gort heeft gereden in een parkeergarage omdat hij een bocht gewoon niet kon maken in zijn 6.
Kon ie de bocht niet beter in zijn 1e versnelling nemen dan ?
:lol: :lol:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Xave30 » 21 jul 2010, 17:20

Femme schreef:
SteV6 schreef:Één van de positieve uitzonderingen vind ik de parkeergarage onder het station van Arnhem. Alleen de akoestiek al :mrgreen:
Inderdaad erg mooie akoestiek. Ik was er een keer zo door aangestoken dat ik bij de verkeerslichten richting de brug over de Rijn een flitsboete scoorde (kom er niet zo vaak) :( .
:) Parkeergarage CS -> stukje Willemstunnel en dan gelijk de Nelson Mandela brug (die bestaat uit twee sensationele bochten naar boven toe!!) op. Inderdaad feest! :df:

NielsH
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:14
Locatie: Hengelo

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door NielsH » 21 jul 2010, 18:34

Macboy schreef:Maar is er nou niemand die het antwoord heeft op de vraag waarom de meeste garages zo gebouwd zijn ??
- Krappe bochten / hellingbanen om ruimte te besparen.
- Hoge banden om objecten/personen te beschermen en om foutparkeren tegen te gaan.

Even kort door de bocht (wel opgepast voor m'n velgen).

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Joop » 21 jul 2010, 19:13

Macboy schreef:Maar is er nou niemand die het antwoord heeft op de vraag waarom de meeste garages zo gebouwd zijn ??
Het antwoord had ik je al gegeven (ben zelf de 'parkeerspecialist' binnen ons architectenbureau)...
Joop schreef:...
Enige nadeel van de meeste parkeergarages is dat de beschikbare ruimte commercieel gezien volledig uitgebuit wordt (een parkeerplek onder de grond is meestal al meer waard dan €25.000 per plaats en die moet terugverdient worden om vervolgens winstgevend te zijn), maar dit gaat soms te ver IMO; wat er voor zorgt dat een entree, een bocht of een helling omhoog/omlaag veel te krap wordt ontworpen. Weliswaar binnen de regels (NEN2443:2000), maar in de praktijk uiterst vervelend.
In het kort wat NielsH hierboven aangeeft. Het blijft een kosten-baten-verhaal voor openbare parkeergarages. Hoe meer plekken hoe beter. Daarnaast is een eventuele bovenbouw (kantoor, winkels,appartementen etc.) enorm bepalend voor de layout van een kelder.
Tevens dient de toegangsapparatuur e.d. beschermd te worden tegen mensen die veel te lomp binnen komen rijden (door het inmiddels te krap geworden inrijdroute bij de ingang).

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Tom » 21 jul 2010, 20:27

Het aantal hoeveelheid plekken staat toch los van onnodig hoge stoeprandjes?
Toegangskastje beschermen kan ook door alleen links een verhoogd stuk te maken. Niet twee hoge betonnen randen (vrij krap naast elkaar) waar je precies tussendoor moet manoeuvreren.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Parkeergarages.. waarom...

Bericht door Joop » 21 jul 2010, 21:30

Dat krappe inrijden is meestal als gevolg van het zo optimaal 'vullen' van de garage waardoor er beperkt ruimte overblijft bij de entree. Uiteraard is dit wel per situatie verschillend. Je bent alleen als beheerder vrij om die dingen in welke vorm dan ook aan te brengen; zelfs vangrails zijn een mogelijkheid, al zal ik dien nooit adviseren; die geven normaal meer schade aan een auto dan een hoge trottoirband.

Daarnaast komt het vaak voor dat de in- en uitrit ook als uitgang voor voetgangers wordt gebruikt of dat de in- en uitrit net langs een voetpad loopt; in die gevallen zal de beheerder voetgangervriendelijke oplossingen moeten nemen... Niet altijd ten faveure van de automobilist die zuinig is op zijn auto, zoals je zelf en meerdere hier gemerkt hebben.

Heb hier in het dorp bij de Q-park wel gezien dat die hoge randen op een gegeven moment weggehaald zijn en dat er lagere rubberen randen voor terug zijn geplaatst, met enkel nog een band rond de slagboom. Hier was/is ruimte genoeg bij de inrit, alleen de randen waren ook huizenhoog gemaakt en daarbij was de bocht zodanig rottig gemaakt dat wilde je fatsoenlijk een kaartje trekken dat je wel de trottoirband op moest (bij wijze van)...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten