Macboy schreef:Maar is er nou niemand die het antwoord heeft op de vraag waarom de meeste garages zo gebouwd zijn ??
Het antwoord had ik je al gegeven (ben zelf de 'parkeerspecialist' binnen ons architectenbureau)...
Joop schreef:...
Enige nadeel van de meeste parkeergarages is dat de beschikbare ruimte commercieel gezien volledig uitgebuit wordt (een parkeerplek onder de grond is meestal al meer waard dan €25.000 per plaats en die moet terugverdient worden om vervolgens winstgevend te zijn), maar dit gaat soms te ver IMO; wat er voor zorgt dat een entree, een bocht of een helling omhoog/omlaag veel te krap wordt ontworpen. Weliswaar binnen de regels (NEN2443:2000), maar in de praktijk uiterst vervelend.
In het kort wat NielsH hierboven aangeeft. Het blijft een kosten-baten-verhaal voor openbare parkeergarages. Hoe meer plekken hoe beter. Daarnaast is een eventuele bovenbouw (kantoor, winkels,appartementen etc.) enorm bepalend voor de layout van een kelder.
Tevens dient de toegangsapparatuur e.d. beschermd te worden tegen mensen die veel te lomp binnen komen rijden (door het inmiddels te krap geworden inrijdroute bij de ingang).