Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Brava

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Brava » 10 jun 2010, 19:24

Rico schreef:Mankeert me toch niks aan de ogen hoor :wink:
Iemand anders blijkbaar wel. :roflol:

Chuck

Bericht door Chuck » 10 jun 2010, 19:30

[quote="duifjes.com"]Afschuwelijke klokken weer heren.....waar is jullie smaak gebleven.....

Dit vindt ik mooi:

Afbeelding

Of deze is wat rustiger........Doppelchronograph

Afbeelding

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 10 jun 2010, 19:35

Tom schreef:Huh wie heeft die dan??
I confess...

En ik begrijp dat ik een enorme miskoop heb gedaan ;-)

Ik begrijp het commentaar van Brava wel:

Wat hij bedoeld dat de indexen een ander middelpunt hebben dan de zijkanten van de dag en maandvensters.

Maar dat vind ik nou juist zo mooi van Patek: dat ze dat nu juist durven, die hebben ook verschillende middelpunten! Voor de dag en maandvensters houden ze het middelpunt aan van de ronde witte schijven met de aanduidingen erop (hoe heten die?) die in het horloge zitten. En voor de grote ring met de datum aanduiding houden ze daar het middelpunt weer van aan (+ de breedte van de aanduiding).

ik zie de puntjes op de uitvergroting van Rico ook op de foto op verschillende afstanden van de index staan, in real life zie ik het niet (brilletje?)

Dus als er geen andere vreselijke dingen aan het licht komen hier, blijf ik er toch maar van genieten :mrgreen:

cheers, G

Tom

Bericht door Tom » 10 jun 2010, 19:57

Gaaf hoor Gerwin!
Zie je eigenlijk nooit posten in dit topic, zonde met zo'n topklok.
Geniet ervan,.. moet wel lukken lijkt me :)
p.s. nog meer in de collectie?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 jun 2010, 20:07

Mooi Gerwin. Feli.

Niet dat ik DIE Patek meteen zou kiezen uit hun collectie,(helemaal niet eigenlijk :bag: ) maar 't is 'n Patek. Dus gewoon machtig.

frankv

Bericht door frankv » 10 jun 2010, 20:24

Brava schreef:
Rico schreef:Ik zie nog een storend detail bij de Patek. De indexen tussen 10 en 14 lopen tegen de puntjes aan. En de indexen bij 3, 4, 8 en 9 uur staan er iets van af.
Tisk, het horloge schuin is afgebeeld.
en die scheve datumvensters worden toch veroorzaakt omdat de ring krom loopt en de tekst aan de onderkant dicht bij elkaar staat

of is de ring erg klein van diameter waardoor de teksten hier dichter bij elkaar moeten staan dan op een grote ring waardoor je dit scheve compromis moet maken?

de kenners hebben vast betere plaatjes, maar ik bedoel dit:
Afbeelding

dit is een grote ring, maar een kleinere ring heeft automatisch minder ruimte en moet dus in een scheef venster worden getoond om geen naastliggende teksten te tonen

Brava

Bericht door Brava » 10 jun 2010, 21:01

frankv schreef:
Brava schreef:
Rico schreef:Ik zie nog een storend detail bij de Patek. De indexen tussen 10 en 14 lopen tegen de puntjes aan. En de indexen bij 3, 4, 8 en 9 uur staan er iets van af.
Tisk, het horloge schuin is afgebeeld.
en die scheve datumvensters worden toch veroorzaakt omdat de ring krom loopt en de tekst aan de onderkant dicht bij elkaar staat

of is de ring erg klein van diameter waardoor de teksten hier dichter bij elkaar moeten staan dan op een grote ring waardoor je dit scheve compromis moet maken?

Afbeelding

dit is een grote ring, maar een kleinere ring heeft automatisch minder ruimte en moet dus in een scheef venster worden getoond om geen naastliggende teksten te tonen
Het gaat niet om de schijf, het gaat om het venster, dat kun je elke vorm geven die je wil. De vorm die ze die vensters nu gegeven hebben druisen tegen mijn gevoel voor esthetica in.

frankv

Bericht door frankv » 10 jun 2010, 21:16

Brava schreef:
frankv schreef: en die scheve datumvensters worden toch veroorzaakt omdat de ring krom loopt en de tekst aan de onderkant dicht bij elkaar staat

Het gaat niet om de schijf, het gaat om het venster, dat kun je elke vorm geven die je wil. De vorm die ze die vensters nu gegeven hebben druisen tegen mijn gevoel voor esthetica in.

De vensters sluiten mooi om de wat scheve tekst heen. Is de tekst niet scheef omdat ze een groot font wilden gebruiken op een kleine dag en maandring, dat vermoed ik. Hoe ziet zo'n dag en maandring van patek er uit? diameter 15mm ofzo? Vierkante vensters kunnen alleen als je het font verkleint, of er minder letters in zet.

Brava

Bericht door Brava » 10 jun 2010, 21:45

frankv schreef:
Brava schreef:
frankv schreef: en die scheve datumvensters worden toch veroorzaakt omdat de ring krom loopt en de tekst aan de onderkant dicht bij elkaar staat

De vensters sluiten mooi om de wat scheve tekst heen. Is de tekst niet scheef omdat ze een groot font wilden gebruiken op een kleine dag en maandring, dat vermoed ik. Hoe ziet zo'n dag en maandring van patek er uit? diameter 15mm ofzo? Vierkante vensters kunnen alleen als je het font verkleint, of er minder letters in zet.
Font is ook volstrekt secundair. Maar ja, je kijkt er anders tegenaan dan ik. Ik kan je alleen vertellen dat de grootte van de schijf, het font, de belettering, hoe je het ook wilt zien weinig tot niets te maken hebben met de keuze van de vorm van het venster.

Afbeelding

Afbeelding

frankv

Bericht door frankv » 10 jun 2010, 21:50

je ziet dat ze met de omvang van het dagwiel, de onderkant van het dagvenster niet breder kunnen maken dan het nu is omdat je anders een deel van de vorige en volgende dag zou tonen

als je de randen dan recht wilt hebben, parallel aan de indexen, moet dus de bovenkant smaller dan hij nu is, en hadden ze een ander font moeten gebruiken, kleiner van boven dus

ik denk dat het een bewuste ontwerpkeuze is

maar nu houd ik er over op, want het maakt mij echt niets uit, ik vind ze prachtig en heb er het geld niet voor, dan ben je snel klaar

Brava

Bericht door Brava » 10 jun 2010, 22:15

frankv schreef:ik denk dat het een bewuste ontwerpkeuze is
Absoluut. Een keuze die, als ik het geld ervoor had, ervoor zou zorgen dat ik elders ging kijken.

Voor dit soort geld heb je een Datograph of de Senator Rattrapante, allebei ook in platina.

Tom

Bericht door Tom » 11 jun 2010, 00:09

Ik snap je punt geloof ik wel :oops: , maar nee, ook mij zou het niet storen.
De vensters komen uiteindelijk in het midden uit. In dit ontwerp ligt alles op diezelfde verticale middenlijn, alleen verwijst het niet allemaal naar hetzelfde punt. Het zou mij misschien storen als dagnr en evt. andere dials horizontaal waren geplaatst en de dagnaam+maand naar een punt zouden wijzen die ineens hoger ligt.

Robin

Bericht door Robin » 11 jun 2010, 08:41

In deze ga ik met Brava mee. Patek heeft wel vaker van die eshetische missers/(on)geintjes.

Alhoewel imo Patek zo ongeveer 't belangrijkste horlogemerk überhaupt is(is geen discussiepunt ofzo, laat me maar) vind ik hun collectie eigenlijk verre van boeiend. Nautilus en Aquanaut:Leuk, interessant, zeer speciaal, maar mooi is anders imo. Pak dan een 15300ST Royal Oak....

Dan de complicaties. Ben je 80/100 k verder voor 'n mooie gouden (rattrapante)chrono.

En de rest van de modellenlijn qua ontwerp? Nou nee.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jun 2010, 09:58

Was ik weer een keer!

Heeft iemand enig idee of dit een goede prijs is voor dit horloge? En wat anders een reëel bod zou zijn?

Afbeelding

http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,211954

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 11 jun 2010, 10:16

:hmmm: als ie zo zeldzaam is lijkt het me wel meer dan de gevraagde 275?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jun 2010, 10:43

Daarom vond ik de prijs ook zo apart. :hmmm:

Robin

Bericht door Robin » 11 jun 2010, 12:02

ik hoef 'm niet voor die centen. en dan heb ik t uurwerk(gewoon 'n etatje) nog niet eens gezien. misschien mankeert daar vanalles aan.....dit is min of meer marktconform imo. het is geen rolex bijv en 't ding ziet er niet uit....

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 11 jun 2010, 12:42

Gaaf hoor Gerwin!
Zie je eigenlijk nooit posten in dit topic, zonde met zo'n topklok.
Geniet ervan,.. moet wel lukken lijkt me
p.s. nog meer in de collectie?
Ik ben niet zo'n verzamelaar. Ik heb nog twee IWC's:

stalen portugieser rattrapante
witgouden potugieser perpetual calendar:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... wc#p560348

maar ik lees met plezier af en toe 20 pagina's van dit draadje in 1 keer. Al veel geleerd hier!

Brava

Bericht door Brava » 11 jun 2010, 12:51

Robin schreef:ik hoef 'm niet voor die centen. en dan heb ik t uurwerk(gewoon 'n etatje) nog niet eens gezien. misschien mankeert daar vanalles aan.....dit is min of meer marktconform imo. het is geen rolex bijv en 't ding ziet er niet uit....
Is zeer ruim pre-ETA, Robin. Zit een Felsa in.

Bij mijn weten heeft Breitlig eigenlijk altijd gebruik gemaakt van externe kalibers.

Ja, jammer dat het geen Rolex is.

Brava

Bericht door Brava » 11 jun 2010, 12:53

Ravin ///M schreef::hmmm: als ie zo zeldzaam is lijkt het me wel meer dan de gevraagde 275?
Zeldaam is niet per definitie gelijk aan waardevol. Dat zie je bij klassieke auto's net zo.

RVV

Bericht door RVV » 11 jun 2010, 13:03

Volgens mij de langst lopende topic op DF dit

Tom

Bericht door Tom » 11 jun 2010, 13:13

Tijd staat niet stil :turtle:

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2010, 16:04

Brava je hoeft niet meteen uit de hoogte te schieten omdat ik iets oprecht niet heb begrepen. Jij bent degene die met veel bombarderie aankondigt dat er iets ontzettend mis is met het horloge zonder te zeggen wat dit is en pas na mijn verzoek per PB reageer je daarop. Uit je reactie kon ik echter niet afleiden wat je nu precies bedoelde.

Nu is dit me dus wel duidelijk en snap ik je punt ook. Als je zoveel geld uitgeeft dan mag je verwachten dat het esthetisch helemaal zuiver is. Ik had inderdaad liever het venster parallel aan de index dan de letter die parallel loopt aan het venster.

Robin

Bericht door Robin » 11 jun 2010, 16:41

*Heeft pas net de link van die Breitling aangeklikt*

31mm doorsnee.

Weten jullie wel hoe vrouwelijk klein dat ding is?

@Brava, kan kloppen. Ik zei 't meer als beeldspraak(internet he plat en kort)
Ik ga 't niet uitzoeken in de BESTFIT boeken die ik hier heb maar 't zal inderdaad een Felsa zijn.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jun 2010, 17:26

Robin schreef:*Heeft pas net de link van die Breitling aangeklikt*

31mm doorsnee.

Weten jullie wel hoe vrouwelijk klein dat ding is?

@Brava, kan kloppen. Ik zei 't meer als beeldspraak(internet he plat en kort)
Ik ga 't niet uitzoeken in de BESTFIT boeken die ik hier heb maar 't zal inderdaad een Felsa zijn.
Ik heb het even nagemeten en dat zou mij echt voor geen meter staan.

Plaats reactie