BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door indobesar » 30 mar 2010, 10:22

E39 M5 van Leonard halen en deze 328i doorschuiven naar Martijn. 8)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 30 mar 2010, 10:48

LOL... nee, dat is niet de bedoeling.

Wat ik jammer vind, de rest van de uitlaat van de 328i is eigenlijk onverwoestbaar, en wat voor uitlaat krijg in geval van een 3.2 M3 uitlaatlijn terug.

Hoef geen dikke einddempers etc gezien zolder/assen etc db limiet verhaal. Daar komt de M5 van Leonard ook niet doorheen hoor die tests.. dus de E36 moet er sowieso bij blijven.

Zal Bas na morgen eens vragen hoe hij het aan zou pakken.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joy » 30 mar 2010, 18:37

Er liggen bij Bas een paar volledige M3 uitlaatsystemen. Zou ook mijn keus zijn. Of je moet iets als Supersprint aan willen schaffen maar dan ben je snel 800-1000 eur armer. Dick heeft zijn rode '316i' racer voorzien van Supersprint spruitstuk en middensectie. Straalt kwaliteit uit.

Waar je ook nog even rekening mee moet houden is het demonteren. Het wil wel eens voorkomen dat de bouten gewoon met geen mogelijkheid los willen uit de cilinderkop. En dan tikken de arbeidsuren flink door.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 30 mar 2010, 22:14

Jonge, die standaard E36 M3 uitlaatlijn klinkt gewoon heel normaal op een E36 328i. Kwa geluid bijna geen verschil met de originele 328 dempert. Plus ook die van een M3 is volledig van RVS.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joy » 30 mar 2010, 22:48

Nee toch ? Alleen de sierstukken zijn RVS. Einddemper weeg 22 kilo. Katalysator gedeelte 20 kilo. Spruitstukken 9 kilo.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 995
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door yorick » 31 mar 2010, 10:03

Het materiaal van de originele 328 uitlaatlijn is ook een apparte legering. Het is i.i.g behoorlijk roestvast.

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Friso » 31 mar 2010, 17:59

De uitlaatlijn van M3 3.0 onder mijn 328 klinkt goed en wel een stukje luider dan origineel maar niet te.
@yorick: ook mijn originele pijp van 1996 zat geen rot plekje aan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 10:17

Friso,

Heb jij ook de lamba (kabels) moeten verlengen/verplaatsen met die 3.0 uitlaatlijn?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 10:18

Joy schreef:Er liggen bij Bas een paar volledige M3 uitlaatsystemen. Zou ook mijn keus zijn.
Wat kan je nog verwachten aan winst, is de auto soepeler in het hele gebied, of juist hoger in de toeren?

Of het los komt, tsja, zien wel toch, als er maar tijd is, dat is vaak probleem 1.

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Remmie » 01 apr 2010, 11:45

En hoeveel rondjes heb je gereden op GP-strecke?
Je bleef maar gaan :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 12:11

Ging lekker inderdaad, heb alleen de laatste sessie niet gedaan en in de 5e sessie even gestopt om de demping nog verder aan te passen, verder continu gereden, ging super!

Reed normaal voor 8 klikjes, achter 6 klikjes, dus nu geprobeerd naar 10x/8x maar dan ging de auto te veel stuiteren vond ik, ging niet beter, dus maximaal 8 klikjes voor. Achter kan ie wel naar 8, dus 8/8 voldoet op droog. Had altijd het idee dat ie achter minder stug moest op de demping maar niet nodig dus, geen idee vanwaar die gedachte.

Laatste sessie heb ik laten schieten omdat er nog 1,5mm op de remblokken zat en moesten er ook nog 400km mee naar huis met wat 200+ remacties etc.

Nieuw setje HT10 erop wanneer ik tijd heb en dan kan ie weer door naar 11 april Papenburg. Remmen gaan hard voor maar komt natuurlijk door het gewicht van de auto met complete inboedel. Achter valt het reuze mee, de HPplus blokken slijten bijna niet, puur de HT10 voor die eraan gaan. Banden hebben misschien 1 tot 2mm verloren, gaat niet op, en heb nog 4x RE050a liggen in de schuur, kom er niet doorheen :)

Zal straks eens wat onboard filmpjes posten als ik tijd heb.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 01 apr 2010, 12:48

E36 M3 uitlaat is gewoon RVS.

Kheb er toen aan laten lassen bij zo'n RVS specialist, mooi spul dit zegt ie. Auto rot eerder weg dan de demper + de rest.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 13:52

Fototje van gistermiddag... combinatie AST 90/70 en Hawk remblokken deed het prima, kon strakker maar ik reed dan ook weer met 200+ de mensen voorbij met hun trailertje op weg naar huis.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Remmie » 01 apr 2010, 15:28

Nog wat foto's dan :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door MartijnGizmo » 01 apr 2010, 16:57

Joor is niet onder de indruk... :P

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Friso » 01 apr 2010, 17:13

Knot schreef:Friso,

Heb jij ook de lamba (kabels) moeten verlengen/verplaatsen met die 3.0 uitlaatlijn?
@knot: Ja ik heb de lambda sonde kabels verlengt met 85 cm, en verlegt i.v.m. de uitlaat warmte.dus niet aan de kant van het uitlaatspruitstuk langs maar via de kant van inlaatspruitstuk.Voordeel tot nu toe
( Moet nog testen op de ring) hij pakt sneller op door de versnellingen.En loopt beter door boven 5500 rpm.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 01 apr 2010, 17:40

Dan de M50 erop en dan helemaal feest :banaan:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 21:21

Klinkt goed Friso.. denk dat dat de upgrade gaat worden idd.

Bedankt voor de fototjes Remmie!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joy » 01 apr 2010, 21:33

Nice pic's ! Wel lol gehad dus :D Demping ga ik als de auto terug is ook eens mee rommelen. Het is er nu een beetje weer voor.

De uitlaten van alle 6-pitters zijn dan van datzelfde spul gemaakt. Is het door en door of is het een soort coating ? Die buitenmantel roest namelijk wel weg.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 21:51

Banden rijd ik koud op 2,45 voor, 2,55 achter (straatbandjes uiteraard), na een eerste sessie knallen is dat 3,0 tot 3,2 geworden. Zet ze dan warm terug op 2,80, als dat minder is (2,70 vorige keer warm op cpz gezet) vind ik de auto minder direct, misschien wel meer grip maar gevoel is een stuk minder.

Hier stonden de dempers op 8 klikjes voor en 6 achter, rij ik eigenlijk altijd mee en stuurt prima. Toch zie je de auto bij 20sec in een stuiter gaan... ligt dat nou aan de demping of is het een te hoge bandenspanning of is het gewoon echt de max van de auto?


Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1428
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Op zoek naar de volgende

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Oof » 01 apr 2010, 22:08

Na het lezen van het dit en het M5 topic. Vraag ik me toch erg af waarom je er een M5 bijkoopt. Na een jaar investeren heb je uiteindelijk een super combi gevonden van boodschappen halen en racen/driften. Waarom dan een M5 erbij. Lijkt me zelf ook super hoor maar begrijp het niet helemaal.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 apr 2010, 23:17

De combi is best lekker, maar echt comfortabel is het natuurlijk niet. De aygo werkt oneffenheden woon/werk/straat toch net even wat soepeler weg zegmaar.

Waarom toch kijken naar een E39 M5?

- 400pk/500nm
- V8 brul
- schuifdakje (heb ik op de E36 helaas niet)
- comfort van straat/M onderstel
- luxe van de dikste uitvoering, xenon, alles electrisch, cruisecontrol, pdc etc etc....

En nu kan het nog, straks in 2012 misschien niet meer, dan ga ik wel oppotten of een andere hobby zoeken.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 02 apr 2010, 10:24

Nog een stukje film van woensdag:


Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 02 apr 2010, 13:14

En nog eentje.... lekker competatief, ingehaald worden en dan terugpakken en wel snel gaan rijden :D


Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Kasteel » 02 apr 2010, 18:34

Knot schreef:De combi is best lekker, maar echt comfortabel is het natuurlijk niet. De aygo werkt oneffenheden woon/werk/straat toch net even wat soepeler weg zegmaar.

Waarom toch kijken naar een E39 M5?

- 400pk/500nm
- V8 brul
- schuifdakje (heb ik op de E36 helaas niet)
- comfort van straat/M onderstel
- luxe van de dikste uitvoering, xenon, alles electrisch, cruisecontrol, pdc etc etc....

En nu kan het nog, straks in 2012 misschien niet meer, dan ga ik wel oppotten of een andere hobby zoeken.
Betreft het erbij? Dan is het echt de mooiste auto die er voor de zondag/plezierrit, d8 eerst dat het ipv e36 zou zijn en dan moet je volgens mij best diepe zakken hebben om dat blijven doen (e36 m3 gt deja vu).
Aygo cheap-ass km's - 328i rammen.nl - m5 plezier straat km's

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep en 6 gasten