Wat is dat toch met die 1 serie ??

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De 1 serie is:

HOT
29
42%
NOT
31
45%
Geen mening
9
13%

Totaal aantal stemmen: 69

Harrie

Bericht door Harrie » 30 dec 2006, 16:35

Rico v Velzen schreef:Tja jouw mening maar niet de waarheid hè. ik heb een S3 gehad en nu een M3. NIET te vergelijken met standaard modellen.
Natuurlijk zijn ze niet te vergelijken met standaard. :lol: Is maar goed ook, volgens mij zitten we juist op een niet standaard forum. Maar waar zit ik inhoudelijk naast de waarheid?
Leuk dat je juist de S3 aanvoert. Wat is hier nu anders aan behalve de dikkere motor, ander onderstel/remmen/besturing (exaxct dezelfde aanpassingen 130i tov 116i) dan een standaard 1.6? Nogmaals, is zelfs deze combinbatie 130i/116i een perfect vergelijk met die Audi combi. Denk je nu echt dat die S3 op een andere plek, en door andere mensen gemaakt wordt?

Femme

Bericht door Femme » 30 dec 2006, 19:45

Ik ben het wel eens met Rico. De 130i is een 1-serie waar toevallig een vrij vermogend blok in ligt. Verder is hij niet anders dan andere 1-series behalve misschien een iets rijkere standaarduitrusting (ik ken de optielijst niet uit mijn hoofd). Het is in ieder geval geen bijzonder model met bijvoorbeeld een specifiek voor het model ontwikkeld onderstel, bijzondere velgen en een exclusieve interieuruitvoering. Als je een 130i aan het uitzoeken bent mag je zelf de 18 inch velgen, het sportonderstel, de sportstoelen of het M-pakket erbij gaan kopen. De hothatches van de andere fabrikanten hebben vaak een rijkere standaarduitrusting. In sommige tests verliest de 130i het simpelweg omdat er een uitvoering zonder sportonderstel werd getest.

BMW mag hier wel eens een beter zijn best gaan doen. Een 130i kost minimaal 45K en ziet er in standaard uitvoering niet erg indrukwekkend uit. Marketingtechnisch is het ook niet zo handig dat 130i in de tests wordt voorbijgereden door aanzienlijke goedkopere hothatches van non-premium fabrikanten.

Marc R

Bericht door Marc R » 30 dec 2006, 19:59

De 1 serie kan mij gewoon niet bekoren...

Daniel

Bericht door Daniel » 30 dec 2006, 20:42

Femme schreef:Ik ben het wel eens met Rico. De 130i is een 1-serie waar toevallig een vrij vermogend blok in ligt. Verder is hij niet anders dan andere 1-series behalve misschien een iets rijkere standaarduitrusting (ik ken de optielijst niet uit mijn hoofd). Het is in ieder geval geen bijzonder model met bijvoorbeeld een specifiek voor het model ontwikkeld onderstel, bijzondere velgen en een exclusieve interieuruitvoering. Als je een 130i aan het uitzoeken bent mag je zelf de 18 inch velgen, het sportonderstel, de sportstoelen of het M-pakket erbij gaan kopen. De hothatches van de andere fabrikanten hebben vaak een rijkere standaarduitrusting. In sommige tests verliest de 130i het simpelweg omdat er een uitvoering zonder sportonderstel werd getest.

BMW mag hier wel eens een beter zijn best gaan doen. Een 130i kost minimaal 45K en ziet er in standaard uitvoering niet erg indrukwekkend uit. Marketingtechnisch is het ook niet zo handig dat 130i in de tests wordt voorbijgereden door aanzienlijke goedkopere hothatches van non-premium fabrikanten.
Is allemaal wel waar, maar dan is het nog steeds zo dat in 99 van de 100 gevallen een potentiële koper niet gaat kijken van 'hmm, wat is het meest sportieve model van fabrikant a, b, c en d' en dan die vervolgens tegen elkaar afzet. Je gaat shoppen met een bepaalde wens en een bepaald budget. Als je een snelle kleine middenklasser van 40-45k zoekt ga je automatisch de Focus ST, de S3 en de 130i en nog wat spul vergelijken. Je pakt niet de Focus 2.0 16V omdat de BMW nu eenmaal geen 'speciaal model' is en dus niet vergeleken kan/mag worden met een ST.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 dec 2006, 21:02

130i moet je vergelijken met een A3 3.2 en eigenlijk met geen een andere auto want BMW en Audi zijn de enige premium merken met een hatchback :wink: Neemt niet weg dat de 130i last heeft van hothaches als het gaat om verkoop aantallen.

Dat BMW geen M serie van de 1 heeft veranderd niks aan de verkoopaantallen. Mensen die voor een ST in de markt zijn, zijn niet in de markt voor een M1 indien die zou bestaan (ff niet aan DE M1 denken). Qua prijs zouden ze elkaar te veel ontlopen. Dat de 130i naast een ST of OPC wordt gezet heeft alleen te maken met het feit dat de cijfers op papier (prijs en pk's) bij elkaar in de buurt komen maar je vergelijkt in de praktijk twee totaal verschillende klassen auto's. Bij Ford en Opel krijg je voor dat geld extra sportiviteit en bij BMW premium gevoel.

Daarom zou BMW eigenlijk niet eens willen dat dergelijke tests plaatsvinden. Het doet het premium niveau te niet 8)

Macboy

Bericht door Macboy » 30 dec 2006, 21:47

Niels schreef:Qua prijs zouden ze elkaar te veel ontlopen.
Precies. Dáár gaat het om: budget. Je koopt een auto vanwege budget zoals Daniel zegt. En daarom is dat rijtje gewoon 100% vergelijkbaar en daarom is het ook gerechtvaardig om een test met ze te doen.

Al het andere is gelul in de marge. Er is NIEMAND die een 130i zou laten staan en een Focus ST zou kopen omdát de 130i standaard niet bijzonder genoeg is (spoiles, sportstoelen, velgen etc etc).

Als ik 45k besteedt, dan rijd ik in de 130i en ook in de ST en de OPC en de GTI etc.

Maik

Bericht door Maik » 30 dec 2006, 23:23

Macboy schreef: Als ik 45k besteedt, dan rijd ik in de 130i en ook in de ST en de OPC en de GTI etc.
Idem hier, ik ben het met Macboy eens.

Maik

Bericht door Maik » 30 dec 2006, 23:24

...Wat overigens niet wilt zeggen dat ik dan niet voor de 130 zou kiezen, want ik acht de kans redelijk groot dat het die dan wel zou worden namelijk :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 dec 2006, 00:59

Macboy schreef: Als ik 45k besteedt, dan rijd ik in de 130i en ook in de ST en de OPC en de GTI etc.
Tuurlijk, wij wel maar de 1-serie moet evenals de A3 het hebben van premium kopers en die willen geen Astra OPC of een Focus ST. Een vergelijk van deze auto's gaat uiteindelijk volledig mank omdat ze op verschillende vlakken hun kwaliteiten hebben. Iemand die specifiek in de running is voor een hot hatch van ca. 35K komt niet uit bij de 1-serie want daar heb je niets te zoeken als je 200+pk wilt.

Mensen shoppen idd met een bepaald budget. Heb je wat te besteden en je denkt aan de top van Astra's, Focus, Leon of Golf dan komt de 1-serie qua prijs natuurlijk in de buurt (uitgaande van vergelijkbare spec's). Maar indien je op zoek bent naar een premium merk dan stap je gewoon niet in een Opel, Ford of iets vergelijkbaars, dan stap je in een Audi, BMW of Benz.

In 98 kocht iemand die al jaren Mercedes reed een Passat 2.8V6 4-motion met alles erop en eraan voor een vergelijbaar bedrag als de kale E220 die hij inruilde. Luxer, meer vermogen in ruil voor het premium gevoel. Die man is nooit tevreden geweest en ruilde de Passat na twee jaar weer in voor een E-klasse. Een Passat moet je gewoon niet vergelijken met een A6, 5-serie of E-klasse omdat ie met alles erop en eraan binnen hetzelfde budget valt. Het is net wat je zoekt punt.

Maar waar gaat het nu nog over......ben de draad inmiddels kwijt :?

Gezien het feit dat Audi goed scoort met een premium C klasse en Mercedes ook in dit segment vertegenwoordigt is doet BMW er verstandig aan om een 1-serie te hebben imo.

Andre

Bericht door Andre » 31 dec 2006, 01:51

Vanmiddag even onder de auto gekeken moest een olie buurtje hebben.

Tot mijn verbazing staat dit op de bodemplaat.

E81
E82
E87

E81 is drie deurs
E82 is coupe daar zitten we toch allemaal met smart op te wachten.
E87 is de 5 deurs

Martijn

Bericht door Martijn » 31 dec 2006, 10:21

Andre schreef:Vanmiddag even onder de auto gekeken moest een olie buurtje hebben.

Tot mijn verbazing staat dit op de bodemplaat.

E81
E82
E87

E81 is drie deurs
E82 is coupe daar zitten we toch allemaal met smart op te wachten.
E87 is de 5 deurs
De première van de E82 (coupe) is toch onofficieel aangekondigd voor de IAA van sep 2007 (zag dat in een Duits blad dacht ik?)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 dec 2006, 10:33

Stel de nieuwe M3 ook maar uit tot die tijd, dan hebben we mooi vergelijkings materiaal....................

Andre

Bericht door Andre » 31 dec 2006, 11:23

De M3 wordt volgens mij pas op de iaa voorgesteld.

Macboy

Bericht door Macboy » 31 dec 2006, 12:32

interessant Andre. Zo zie je maar weer :)

Francisco

Bericht door Francisco » 31 dec 2006, 13:45

Ook in testen met het M-onderstel komen op hetzelfde uit. De 1 serie is in absolute zin NIET TOP of CLASS als het op snelheid aankomt. Er zijn fabrikanten die een hatch op de markt zetten die minimaal hetzelfde snelheidspotentieel hebben met ander ingredienten. FWD en AWD bieden ook snellere versies dan BMW in dit geval.

Gelukkig worden auto's ook uitgekozen om andere redenen dan een snelste rondetijd. Zo is er uitstraling, gevoel (RWD vs FWD), driftbaarheid en ga zo maar door.

Natuurlijk vergelijken we wel deze auto's met elkaar. Je wil toch gewoon weten wat de beste hot hatch is? BMW heeft de 130i al dan niet met M pakket. De rest ander leuk spul.

De 130i M is overigens een hele leuke auto geworden. Denk niet dat iemand daar aan twijfeld. Het is alleen opvallend om te zien hoe andere fabrikanten in tegenstelling tot de massa gedachte (BMW/RWD roelz) ook auto's maakt die minimaal net zo effectief zijn op je favorite bergpas/circuit. En dat laatste was wel eens anders.

De 1 serie range is voor de rest niet spannend. 120d en whatever maken mij de pis niet lauw. so 130i=hot, de rest not.

Andre

Bericht door Andre » 31 dec 2006, 16:06

Ja francisco dat wist ik al lang.

De wtcc auto s van seat en chevorlet maken het bmw toch moeilijk.

Maar het is zoals je zegt voor mij geld een totaal package.

Dagelijks gebruik.
Circuit gebruik.
Driftdagje.
Vrouw kan hem ook nog gebruiken.
Meest agile bmw qua rijden van dit moment.
Geen kabaal aan de kop en open uitlaten etc.
Fabrieks en mobilteits garantie.

Gewoon een heerlijke package.

Maar een 116i zou ik nooit en te nimmer 26k aan willen uitgeven.

Voor veel km een 120d msport met sper weer wel.

6-bakkie

Bericht door 6-bakkie » 30 jan 2007, 21:40

dit draadje even gescand. Ik rijd nu een jaar in een bmw 118d BL met sportstoelen, acc, lm 16" en nog wat troep.
Het is een hele fijne auto als je met niet meer dan 2 man met bagage erin zit.
Wegligging is formidabel en ook het onderstel kun je goed benutten met de 122 pk tjes (ja driften op droog niet maar dat ook niet iedereen).
Sinds kort heeft de auto wat meer pk's en dan komt de auto idd wat meer tot zijn recht. je kunt hem dan wat meer gebruiken waarvoor ie gemaakt is.
Al met al ben ik dik tevreden over de auto (sturen, kwaliteit, remmen etc)
En een bmw diesel is qua loopkultuur en karakteristiek niet te vergelijken met de ietwat rauw lopende en piekerige VAG tdi's. Die hebben ook hun charme maar een bmw diesel vind ik prettiger (vlakkere krommes en geen hinderlijke turbogaten)

Michel P

Bericht door Michel P » 01 feb 2007, 10:41

De vraag van Rebel gaat hier in een eigen draad verder!

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 8386#68386

Collin Bello

Bericht door Collin Bello » 22 mar 2008, 13:02

rijd nu 2,5 jaar in de 120i. Beetje lichte motor, maar overall superfijn. Mn het weggedrag staat me heel erg aan. Vind ook op de NS goed meekunnen, niet qua snelheid, meer dus qua onderstel en remmen, bij de snelheden die ik er haal.

Eigenlijk zou ik wel willen weten hoe hij zou rijden met mijn M3 blok erin (en betere remmen dan)...

Francisco

Bericht door Francisco » 22 mar 2008, 14:47

Collin, wat houd je tegen? Hup naar hartge met dat hok 8)

Andre

Bericht door Andre » 22 mar 2008, 15:19

Niet nodig met een 130i rijdt je de meeste m3 al weg op de ring. Op rechte stukken komen ze iets terug. E46 m3 is een gietijzer motor. En is gewoon zwaar op de neus.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 mar 2008, 18:41

Deze gaat op slot. We hebben een zeer uitgebreide 1-serie draad.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=9285

Gesloten