project e30 S50......
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: project e30 S50......
holy fuck! fapfapfapfap!
- Robertdj
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
- Locatie: NJC
Re: project e30 S50......
Gifgroen 
Goed bezig man!

Goed bezig man!
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: project e30 S50......
Rembekrachtiger blijft lastig inderdaad. Voor onze S50 ombouw zijn we nog aan het twijfelen over een hydraulisch 7serie rem systeem of gewoon losse potjes. Carbon airbox geeft wel iets meer ruimte in jouw geval, eigenlijk zou je even moeten kijken bij Frank M3 hoe hij het gedaan heeft, hij heeft ook die ombouw. Onze eigen S50 motor komt in de E30 met een standaard inlaatspruitstuk, geeft helaas weer minder ruimte.popeyeM3 schreef:Thanks mannen![]()
Een kijken..wat vragen beantwoorden haha...
De pasvorm van de golg GTI 1 rembekrachtiger is bij een S50 niet goed..wel voor een M50.
Dus deze word maandag omgewisseld voor 1 van een normale golf.
Deze van de GTI is 24 cm in diameter...van een normale golf 18cm en iets dikker...en aangezien ik zo'n 2 cm ruimte kort kom bij de airbox..gaat dat wel goedkomen.
De spruitstukken...zonder de kleinere draagarmkogels die er nu zitten..kan je het vergeten...gaat nooit passen...punt.
Verder loopt er 1 spruitstuk net iets aan bij het subframe en stabistang..dat is simpel op te lossen dmv een ring onder de motorsteun te leggen zodat het blok iets kanteld.
Het is iig geen klusje van "effe"
Spruitstukken is inderdaad lastig, wat je wellicht beter kan doen is het subframe iets verlagen. Dit kun je vrij gemakkelijk met lijnen compenseren en geeft je net wat meer ruimte langs de bus.
Klusje is inderdaad niet effe maar ook geen rocketscience door het bouwdoosprincipe van BMW.

- Arthur
- Berichten: 43207
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: project e30 S50......
Geweldig project! En die kleur 

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Ik heb de carbon airbox naast de originele gehouden, maar volgens scheeld het weinig hoor..qua ruimte.
Het voordeel van de carbon doos is dat hij taps afloopt naar beneden toe, maar daar heb je niet zoveel aan voor de rembekrachtiger,
Verder weegt zo'n ding 2x niks dus het is iig makkelijker passen etc.
Welke FrankM3 heeft gebruikt weet ik niet..zal het eens vragen.
Morgen monteer ik de normale golf 1 rembekrachtiger, en dan zie ik wel hoe en wat.
Subframe verlagen zou ook kunnen, maar het gaat om een klein stukje dat hij daar aanloopt, dus ik probeer het eerst met een ring onder de motorsteun...als het goed is moet dat voldoende zijn.
Verder is de kleur een originele Kawasaki kleur..de nieuwste vanaf 2006.
Maar goed...als het goed is en de rembekrachtiger met inlaat gaat passen morgen, dan ga ik de vloeistoffen bijvullen en dan kan er gestart worden...ben benieuwd !
Het voordeel van de carbon doos is dat hij taps afloopt naar beneden toe, maar daar heb je niet zoveel aan voor de rembekrachtiger,
Verder weegt zo'n ding 2x niks dus het is iig makkelijker passen etc.
Welke FrankM3 heeft gebruikt weet ik niet..zal het eens vragen.
Morgen monteer ik de normale golf 1 rembekrachtiger, en dan zie ik wel hoe en wat.
Subframe verlagen zou ook kunnen, maar het gaat om een klein stukje dat hij daar aanloopt, dus ik probeer het eerst met een ring onder de motorsteun...als het goed is moet dat voldoende zijn.
Verder is de kleur een originele Kawasaki kleur..de nieuwste vanaf 2006.
Maar goed...als het goed is en de rembekrachtiger met inlaat gaat passen morgen, dan ga ik de vloeistoffen bijvullen en dan kan er gestart worden...ben benieuwd !
- Olivier Faber
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
- Locatie: Utrecht
Re: project e30 S50......

- Knot
- Berichten: 40265
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: project e30 S50......
Prachtig gedaan hoor, maar wat een werk!!!
Wel ideaal dat eerst alles pas gemaakt is en daarna pas naar de spuiter!
Lekker kleurtje, dat heeft ie zeker!!
Wel ideaal dat eerst alles pas gemaakt is en daarna pas naar de spuiter!
Lekker kleurtje, dat heeft ie zeker!!
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: project e30 S50......
+1 en zo te zien heb je je huiswerk goed gedaan van te voren...Tim R schreef:Super veel respect voor dit project, heerlijk blokje ook. Kleur is mij persoonlijk wat té heftig, maar zit er wel netjes op moet ik zeggen. Filmpje zou leuk zijn als hij af is.


- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: project e30 S50......
Mooi project. Succes
Heeft al iemand iets over de kleur gezegd?
nb Ga je niet meteen de drijfstanglagers vervangen? Volgens mij is dat een zwak punt van het blok. Of heb ik er overheen gelezen?

Heeft al iemand iets over de kleur gezegd?

nb Ga je niet meteen de drijfstanglagers vervangen? Volgens mij is dat een zwak punt van het blok. Of heb ik er overheen gelezen?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Nee hoor, is helemaal geen zwak punt..zolang je maar de juiste olie erin gooit en de boel goed warm rijd...dan kan zo'n blok heel lang mee zonder problemen 

Re: project e30 S50......
Mario, Frank heeft de airbox bij mij gekocht en heeft hem aanlaten passen door iemand die goed is met polyesther/carbon..... heeft alles geprobeerd ,maar hij kreeg niet de verreiste ruimte bij de rembekrachtiger..
als je toch met die airbox bezig moet , tip... vergroot de inlaat even een beetje door er een stuk vanaf te zagen en een stuk pvc in te lijmen, kan super netjes gebeuren zonder dat je het ziet... dan wil je niet weten hoe MEER je die airbox hoort als met de normale inlaatdiameter.
ding wordt super stoer.... tis alleen mijn kleur niet, ben meer de man van de grijze kleuren,dit is me net wat te heftig.
als je toch met die airbox bezig moet , tip... vergroot de inlaat even een beetje door er een stuk vanaf te zagen en een stuk pvc in te lijmen, kan super netjes gebeuren zonder dat je het ziet... dan wil je niet weten hoe MEER je die airbox hoort als met de normale inlaatdiameter.
ding wordt super stoer.... tis alleen mijn kleur niet, ben meer de man van de grijze kleuren,dit is me net wat te heftig.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Oke...maar ik hoop dat een rembekrachtiger van een golf 1 wel gaat passen..liever wil ik niet met de airbox gaan knoeien (1200 euro)Paul schreef:Mario, Frank heeft de airbox bij mij gekocht en heeft hem aanlaten passen door iemand die goed is met polyesther/carbon..... heeft alles geprobeerd ,maar hij kreeg niet de verreiste ruimte bij de rembekrachtiger..
als je toch met die airbox bezig moet , tip... vergroot de inlaat even een beetje door er een stuk vanaf te zagen en een stuk pvc in te lijmen, kan super netjes gebeuren zonder dat je het ziet... dan wil je niet weten hoe MEER je die airbox hoort als met de normale inlaatdiameter.
ding wordt super stoer.... tis alleen mijn kleur niet, ben meer de man van de grijze kleuren,dit is me net wat te heftig.
evt de bekrachtiger een cm of 2 opzij gooien...
Ik zal eens kijken wat betreft het vergroten van de inlaat..
Thanx voor de tip iig

- levi
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 03 feb 2009, 20:54
- Auto: Clio RS 197
- Locatie: ijmuiden
Re: project e30 S50......
WOW
wat een project
gaaf om door zo'n project heen te bladeren met een bord eten op schoot
Erwin




Erwin
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Vandaag heb ik de aangepaste golf 1 rembekrachtiger gepast icm de carbon airbox...helaas gaat het alsnog niet passen
Nu moet ik dus iets anders gaan verzinnen...ik zit te denken om de airbox te vermaken...
Aan de ene kant doodzonde van de box, aan de andere kant heb ik weinig keus op een hydraulisch systeem na.
Nu weet ik weinig af van een hydraulisch remsysteem.
Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werking gaat ? en wat ik daar precies voor nodig heb ?

Nu moet ik dus iets anders gaan verzinnen...ik zit te denken om de airbox te vermaken...
Aan de ene kant doodzonde van de box, aan de andere kant heb ik weinig keus op een hydraulisch systeem na.
Nu weet ik weinig af van een hydraulisch remsysteem.
Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werking gaat ? en wat ik daar precies voor nodig heb ?
-
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: project e30 S50......
Ik heb ín m´n E30 met M52B28 blok een hydraulisch systeem zitten. Ik zit eraan te denken om terug te gaan naar een normale rembekrachtiger.
Maargoed.. het systeem is opzich eenvoudig, alleen krijg je er een aantal olie leidingen bij.
Het systeem zit namelijk aangesloten op de stuurbekrachtiging en er zit tevens een drukbol bij.
De drukbollen gaan best vaak stuk, die kan je beter gelijk nieuw kopen ipv met een 2ehandse te werken.
Hier kan je een hoop info vinden.
http://forum.bmwe23.nl/viewforum.php?f=22" onclick="window.open(this.href);return false;
Maargoed.. het systeem is opzich eenvoudig, alleen krijg je er een aantal olie leidingen bij.
Het systeem zit namelijk aangesloten op de stuurbekrachtiging en er zit tevens een drukbol bij.
De drukbollen gaan best vaak stuk, die kan je beter gelijk nieuw kopen ipv met een 2ehandse te werken.
Hier kan je een hoop info vinden.
http://forum.bmwe23.nl/viewforum.php?f=22" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Heb je misschien een foto hoe het eruit ziet ?JeroenT schreef:Ik heb ín m´n E30 met M52B28 blok een hydraulisch systeem zitten. Ik zit eraan te denken om terug te gaan naar een normale rembekrachtiger.
Maargoed.. het systeem is opzich eenvoudig, alleen krijg je er een aantal olie leidingen bij.
Het systeem zit namelijk aangesloten op de stuurbekrachtiging en er zit tevens een drukbol bij.
De drukbollen gaan best vaak stuk, die kan je beter gelijk nieuw kopen ipv met een 2ehandse te werken.
Hier kan je een hoop info vinden.
http://forum.bmwe23.nl/viewforum.php?f=22" onclick="window.open(this.href);return false;
En waarom wil je terug naar een normale rembekrachtiger ?
Maar je wilt er vanaf iig....ik heb het wellicht nodig...kunnen we iets regelen oid ?
Re: project e30 S50......
Neem evne contact op met Frank, die zijn airbox is ook aangepast en daar zie je niets van!
Of de 6 pijpen voor de ITBS van de airbox zagen, orginele ervoor terugpakken en iets inkorten en met stukjes intercoolerslang bevestigen op de airbox, werkt perfect, staat stoerder en kan je wel een cm of 3 winst geven.
Of de 6 pijpen voor de ITBS van de airbox zagen, orginele ervoor terugpakken en iets inkorten en met stukjes intercoolerslang bevestigen op de airbox, werkt perfect, staat stoerder en kan je wel een cm of 3 winst geven.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: project e30 S50......
Nice nice allemaal.
M-technic stickertjes voor de spoiler set. Details. 8)
M-technic stickertjes voor de spoiler set. Details. 8)
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Ik heb Frank een pb gestuurd....even afwachten.Paul schreef:Neem evne contact op met Frank, die zijn airbox is ook aangepast en daar zie je niets van!
Of de 6 pijpen voor de ITBS van de airbox zagen, orginele ervoor terugpakken en iets inkorten en met stukjes intercoolerslang bevestigen op de airbox, werkt perfect, staat stoerder en kan je wel een cm of 3 winst geven.
Verder denk ik dat ik voor een hydraulisch systeem ga...geen gezaag en geknutsel, en iig een goede remdruk.
Ik kan wel gaan hakken en zagen in de airbox..maar daar veranderd de remdruk niet mee.
Morgen eerst met de uitlaat knutselen..dat is ook nog bergen met werk.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Haha jawel....hoort er ook allemaal bijXave30 schreef:Nice nice allemaal.
M-technic stickertjes voor de spoiler set. Details. 8)

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: project e30 S50......
Hmm, helaas had ik dus toch gelijk. Had stiekem gehoopt dat het toch ging passen met airbox en een andere bekrachtiger. Heb hier voor dezelfde conversie ook een hydraulisch systeem klaar liggen, vrij eenvoudig alleen durf er niets over zeggen wat betreft remgevoel.popeyeM3 schreef:Ik heb Frank een pb gestuurd....even afwachten.Paul schreef:Neem evne contact op met Frank, die zijn airbox is ook aangepast en daar zie je niets van!
Of de 6 pijpen voor de ITBS van de airbox zagen, orginele ervoor terugpakken en iets inkorten en met stukjes intercoolerslang bevestigen op de airbox, werkt perfect, staat stoerder en kan je wel een cm of 3 winst geven.
Verder denk ik dat ik voor een hydraulisch systeem ga...geen gezaag en geknutsel, en iig een goede remdruk.
Ik kan wel gaan hakken en zagen in de airbox..maar daar veranderd de remdruk niet mee.
Morgen eerst met de uitlaat knutselen..dat is ook nog bergen met werk.
Wat je trouwens zei over een ring onder de motorsteun, geeft dat nou niet exact het tegenovergestelde effect van het verlagen van het subframe?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: project e30 S50......
Nee gaat helaas niet passen..ik heb de de kleinste rembekrachtiger die er is zowat, en het past nog niet.
Je kan je subframe verlagen maar een ring tussen steun en rubber is net wat makkelijker en geeft net zoveel effect.
Al vraag ik me af wat er met de stabistang gebeurd als je je subframe laat zakken.
Hydraulisch zal het gaan worden...ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat je daarvoor nodig hebt etc.
Vanavond komt er iemand helpen met een laskar..om de uitlaat goed te krijgen..iig de spruitstukken naar de katvervanger...later doen we de enddemper.
Hieronder kan je het 1 en ander terug vinden
http://www.e30owners.com/forums/showthread.php?t=6808" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan je subframe verlagen maar een ring tussen steun en rubber is net wat makkelijker en geeft net zoveel effect.
Al vraag ik me af wat er met de stabistang gebeurd als je je subframe laat zakken.
Hydraulisch zal het gaan worden...ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat je daarvoor nodig hebt etc.
Vanavond komt er iemand helpen met een laskar..om de uitlaat goed te krijgen..iig de spruitstukken naar de katvervanger...later doen we de enddemper.
Hieronder kan je het 1 en ander terug vinden
http://www.e30owners.com/forums/showthread.php?t=6808" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 20 okt 2009, 17:36
Re: project e30 S50......
popeyeM3 schreef:Nee hoor, is helemaal geen zwak punt..zolang je maar de juiste olie erin gooit en de boel goed warm rijd...dan kan zo'n blok heel lang mee zonder problemen
nou die lagers zou ik voor die paar centen zeker vervangen,

- Jeffer
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:16
Re: project e30 S50......
Mooi project heb je daar zeg. Je pakt het ook goed aan. Ik heb wel een vraag, zit nl niet zo in de bmw's... Waar komt zo'n S50 blok uit?
Keep up the good work!
Keep up the good work!
-
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: project e30 S50......
Ivm de eenvoud van een normaal systeem.popeyeM3 schreef: En waarom wil je terug naar een normale rembekrachtiger ?
Wat er niet opzit kan ook niet stuk gaan. De drukbol is bij mij nu wel nieuw, maar het pedaal gevoel is niet helemaal 100%.
Terwijl ik verder rondom E36 M3 remmen heb.
Zie verder je PB.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten