project e30 S50......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Metchu

Re: project e30 S50......

Bericht door Metchu » 07 mar 2010, 00:10

holy fuck! fapfapfapfap!

Robertdj

Bericht door Robertdj » 07 mar 2010, 00:12

Gifgroen :love:

Goed bezig man!

Tom V

Bericht door Tom V » 07 mar 2010, 00:34

popeyeM3 schreef:Thanks mannen :D

Een kijken..wat vragen beantwoorden haha...

De pasvorm van de golg GTI 1 rembekrachtiger is bij een S50 niet goed..wel voor een M50.
Dus deze word maandag omgewisseld voor 1 van een normale golf.

Deze van de GTI is 24 cm in diameter...van een normale golf 18cm en iets dikker...en aangezien ik zo'n 2 cm ruimte kort kom bij de airbox..gaat dat wel goedkomen.

De spruitstukken...zonder de kleinere draagarmkogels die er nu zitten..kan je het vergeten...gaat nooit passen...punt.
Verder loopt er 1 spruitstuk net iets aan bij het subframe en stabistang..dat is simpel op te lossen dmv een ring onder de motorsteun te leggen zodat het blok iets kanteld.

Het is iig geen klusje van "effe"
Rembekrachtiger blijft lastig inderdaad. Voor onze S50 ombouw zijn we nog aan het twijfelen over een hydraulisch 7serie rem systeem of gewoon losse potjes. Carbon airbox geeft wel iets meer ruimte in jouw geval, eigenlijk zou je even moeten kijken bij Frank M3 hoe hij het gedaan heeft, hij heeft ook die ombouw. Onze eigen S50 motor komt in de E30 met een standaard inlaatspruitstuk, geeft helaas weer minder ruimte.

Spruitstukken is inderdaad lastig, wat je wellicht beter kan doen is het subframe iets verlagen. Dit kun je vrij gemakkelijk met lijnen compenseren en geeft je net wat meer ruimte langs de bus.

Klusje is inderdaad niet effe maar ook geen rocketscience door het bouwdoosprincipe van BMW. :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 mar 2010, 01:00

Geweldig project! En die kleur :shock:

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 07 mar 2010, 11:21

Ik heb de carbon airbox naast de originele gehouden, maar volgens scheeld het weinig hoor..qua ruimte.
Het voordeel van de carbon doos is dat hij taps afloopt naar beneden toe, maar daar heb je niet zoveel aan voor de rembekrachtiger,

Verder weegt zo'n ding 2x niks dus het is iig makkelijker passen etc.

Welke FrankM3 heeft gebruikt weet ik niet..zal het eens vragen.

Morgen monteer ik de normale golf 1 rembekrachtiger, en dan zie ik wel hoe en wat.

Subframe verlagen zou ook kunnen, maar het gaat om een klein stukje dat hij daar aanloopt, dus ik probeer het eerst met een ring onder de motorsteun...als het goed is moet dat voldoende zijn.

Verder is de kleur een originele Kawasaki kleur..de nieuwste vanaf 2006.

Maar goed...als het goed is en de rembekrachtiger met inlaat gaat passen morgen, dan ga ik de vloeistoffen bijvullen en dan kan er gestart worden...ben benieuwd !

Olivier Faber

Bericht door Olivier Faber » 07 mar 2010, 11:29

:love: Heerlijk project!

Knot

Bericht door Knot » 07 mar 2010, 11:35

Prachtig gedaan hoor, maar wat een werk!!!

Wel ideaal dat eerst alles pas gemaakt is en daarna pas naar de spuiter!

Lekker kleurtje, dat heeft ie zeker!!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 mar 2010, 12:07

Tim R schreef:Super veel respect voor dit project, heerlijk blokje ook. Kleur is mij persoonlijk wat té heftig, maar zit er wel netjes op moet ik zeggen. Filmpje zou leuk zijn als hij af is.
+1 en zo te zien heb je je huiswerk goed gedaan van te voren... :shock: :thumbup:

@iko

Bericht door @iko » 07 mar 2010, 17:12

Mooi project. Succes :thumbup:

Heeft al iemand iets over de kleur gezegd? :bag:

nb Ga je niet meteen de drijfstanglagers vervangen? Volgens mij is dat een zwak punt van het blok. Of heb ik er overheen gelezen?

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 07 mar 2010, 18:03

Nee hoor, is helemaal geen zwak punt..zolang je maar de juiste olie erin gooit en de boel goed warm rijd...dan kan zo'n blok heel lang mee zonder problemen ;)

Paul

Bericht door Paul » 07 mar 2010, 18:16

Mario, Frank heeft de airbox bij mij gekocht en heeft hem aanlaten passen door iemand die goed is met polyesther/carbon..... heeft alles geprobeerd ,maar hij kreeg niet de verreiste ruimte bij de rembekrachtiger..

als je toch met die airbox bezig moet , tip... vergroot de inlaat even een beetje door er een stuk vanaf te zagen en een stuk pvc in te lijmen, kan super netjes gebeuren zonder dat je het ziet... dan wil je niet weten hoe MEER je die airbox hoort als met de normale inlaatdiameter.

ding wordt super stoer.... tis alleen mijn kleur niet, ben meer de man van de grijze kleuren,dit is me net wat te heftig.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 07 mar 2010, 18:24

Paul schreef:Mario, Frank heeft de airbox bij mij gekocht en heeft hem aanlaten passen door iemand die goed is met polyesther/carbon..... heeft alles geprobeerd ,maar hij kreeg niet de verreiste ruimte bij de rembekrachtiger..

als je toch met die airbox bezig moet , tip... vergroot de inlaat even een beetje door er een stuk vanaf te zagen en een stuk pvc in te lijmen, kan super netjes gebeuren zonder dat je het ziet... dan wil je niet weten hoe MEER je die airbox hoort als met de normale inlaatdiameter.

ding wordt super stoer.... tis alleen mijn kleur niet, ben meer de man van de grijze kleuren,dit is me net wat te heftig.
Oke...maar ik hoop dat een rembekrachtiger van een golf 1 wel gaat passen..liever wil ik niet met de airbox gaan knoeien (1200 euro)
evt de bekrachtiger een cm of 2 opzij gooien...

Ik zal eens kijken wat betreft het vergroten van de inlaat..

Thanx voor de tip iig ;)

levi
Auto: Clio RS 197

Bericht door levi » 07 mar 2010, 19:02

WOW :shocking: wat een project :thumbup: :clap: gaaf om door zo'n project heen te bladeren met een bord eten op schoot :mrgreen:

Erwin

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 08 mar 2010, 20:11

Vandaag heb ik de aangepaste golf 1 rembekrachtiger gepast icm de carbon airbox...helaas gaat het alsnog niet passen :(
Nu moet ik dus iets anders gaan verzinnen...ik zit te denken om de airbox te vermaken...

Aan de ene kant doodzonde van de box, aan de andere kant heb ik weinig keus op een hydraulisch systeem na.
Nu weet ik weinig af van een hydraulisch remsysteem.

Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werking gaat ? en wat ik daar precies voor nodig heb ?

JeroenT

Bericht door JeroenT » 08 mar 2010, 21:27

Ik heb ín m´n E30 met M52B28 blok een hydraulisch systeem zitten. Ik zit eraan te denken om terug te gaan naar een normale rembekrachtiger.

Maargoed.. het systeem is opzich eenvoudig, alleen krijg je er een aantal olie leidingen bij.
Het systeem zit namelijk aangesloten op de stuurbekrachtiging en er zit tevens een drukbol bij.
De drukbollen gaan best vaak stuk, die kan je beter gelijk nieuw kopen ipv met een 2ehandse te werken.

Hier kan je een hoop info vinden.

http://forum.bmwe23.nl/viewforum.php?f=22" onclick="window.open(this.href);return false;

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 08 mar 2010, 22:00

JeroenT schreef:Ik heb ín m´n E30 met M52B28 blok een hydraulisch systeem zitten. Ik zit eraan te denken om terug te gaan naar een normale rembekrachtiger.

Maargoed.. het systeem is opzich eenvoudig, alleen krijg je er een aantal olie leidingen bij.
Het systeem zit namelijk aangesloten op de stuurbekrachtiging en er zit tevens een drukbol bij.
De drukbollen gaan best vaak stuk, die kan je beter gelijk nieuw kopen ipv met een 2ehandse te werken.

Hier kan je een hoop info vinden.

http://forum.bmwe23.nl/viewforum.php?f=22" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je misschien een foto hoe het eruit ziet ?
En waarom wil je terug naar een normale rembekrachtiger ?

Maar je wilt er vanaf iig....ik heb het wellicht nodig...kunnen we iets regelen oid ?

Paul

Bericht door Paul » 08 mar 2010, 23:22

Neem evne contact op met Frank, die zijn airbox is ook aangepast en daar zie je niets van!

Of de 6 pijpen voor de ITBS van de airbox zagen, orginele ervoor terugpakken en iets inkorten en met stukjes intercoolerslang bevestigen op de airbox, werkt perfect, staat stoerder en kan je wel een cm of 3 winst geven.

Xave30

Bericht door Xave30 » 08 mar 2010, 23:35

Nice nice allemaal.

M-technic stickertjes voor de spoiler set. Details. 8)

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 08 mar 2010, 23:56

Paul schreef:Neem evne contact op met Frank, die zijn airbox is ook aangepast en daar zie je niets van!

Of de 6 pijpen voor de ITBS van de airbox zagen, orginele ervoor terugpakken en iets inkorten en met stukjes intercoolerslang bevestigen op de airbox, werkt perfect, staat stoerder en kan je wel een cm of 3 winst geven.
Ik heb Frank een pb gestuurd....even afwachten.

Verder denk ik dat ik voor een hydraulisch systeem ga...geen gezaag en geknutsel, en iig een goede remdruk.
Ik kan wel gaan hakken en zagen in de airbox..maar daar veranderd de remdruk niet mee.

Morgen eerst met de uitlaat knutselen..dat is ook nog bergen met werk.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 08 mar 2010, 23:57

Xave30 schreef:Nice nice allemaal.

M-technic stickertjes voor de spoiler set. Details. 8)
Haha jawel....hoort er ook allemaal bij ;)

Tom V

Bericht door Tom V » 09 mar 2010, 00:18

popeyeM3 schreef:
Paul schreef:Neem evne contact op met Frank, die zijn airbox is ook aangepast en daar zie je niets van!

Ik heb Frank een pb gestuurd....even afwachten.

Verder denk ik dat ik voor een hydraulisch systeem ga...geen gezaag en geknutsel, en iig een goede remdruk.
Ik kan wel gaan hakken en zagen in de airbox..maar daar veranderd de remdruk niet mee.

Morgen eerst met de uitlaat knutselen..dat is ook nog bergen met werk.
Hmm, helaas had ik dus toch gelijk. Had stiekem gehoopt dat het toch ging passen met airbox en een andere bekrachtiger. Heb hier voor dezelfde conversie ook een hydraulisch systeem klaar liggen, vrij eenvoudig alleen durf er niets over zeggen wat betreft remgevoel.

Wat je trouwens zei over een ring onder de motorsteun, geeft dat nou niet exact het tegenovergestelde effect van het verlagen van het subframe?

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 09 mar 2010, 08:12

Nee gaat helaas niet passen..ik heb de de kleinste rembekrachtiger die er is zowat, en het past nog niet.
Je kan je subframe verlagen maar een ring tussen steun en rubber is net wat makkelijker en geeft net zoveel effect.
Al vraag ik me af wat er met de stabistang gebeurd als je je subframe laat zakken.

Hydraulisch zal het gaan worden...ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat je daarvoor nodig hebt etc.

Vanavond komt er iemand helpen met een laskar..om de uitlaat goed te krijgen..iig de spruitstukken naar de katvervanger...later doen we de enddemper.

Hieronder kan je het 1 en ander terug vinden

http://www.e30owners.com/forums/showthread.php?t=6808" onclick="window.open(this.href);return false;

herwinbmw

Bericht door herwinbmw » 09 mar 2010, 08:20

popeyeM3 schreef:Nee hoor, is helemaal geen zwak punt..zolang je maar de juiste olie erin gooit en de boel goed warm rijd...dan kan zo'n blok heel lang mee zonder problemen ;)

nou die lagers zou ik voor die paar centen zeker vervangen, :hammer: heb hier nog 2 krukassen liggen met lagerschaden en die reden beide met castrol !!!!!

Jeffer

Bericht door Jeffer » 09 mar 2010, 08:25

Mooi project heb je daar zeg. Je pakt het ook goed aan. Ik heb wel een vraag, zit nl niet zo in de bmw's... Waar komt zo'n S50 blok uit?

Keep up the good work!

JeroenT

Bericht door JeroenT » 09 mar 2010, 09:08

popeyeM3 schreef: En waarom wil je terug naar een normale rembekrachtiger ?
Ivm de eenvoud van een normaal systeem.
Wat er niet opzit kan ook niet stuk gaan. De drukbol is bij mij nu wel nieuw, maar het pedaal gevoel is niet helemaal 100%.
Terwijl ik verder rondom E36 M3 remmen heb.

Zie verder je PB.

Plaats reactie