Ik heb de auto gekocht voor een paar knaken en heb dat gedaan omdat hij nog belastingvrij word.
Origineel is het een 320 met een keiharde body....de dorpels en wielkasten zijn nog in perfecte staat.
Helaas was hij aardig mishandeld optisch gezien, en ben hard bezig om hem helemaal naar smaak te maken.
Ik heb gekozen voor een S50b30 motor met carbon airbox + AlphaN software...in combinatie met een 5,5 kilo UUC vliegwiel.
Daar achter een complete drukgroep van de e34 M5
Dat alles in combinatie met 1040 kilo wagengewicht zal dat aardig van zijn plek komen gok ik.
Hieronder een berg foto's van begin af aan tot nu toe.
hieronder hoe de auto eruit zag bij aanschaf
het eerste wat ik gedaan heb is de bumpers eraf gehaald, en de motor eruit
alle loze bedrading eruit gehaald...zo'n 5 kilo aan troep
dashboard eruit gehaald en de kachelradiateur vervangen
de mat eruit gehaald en schoongemaakt
de mat weer terug gelegd
stuurhuis met bekrachtiging gemonteerd
achteras met schijven gehaald bij Remmo
een beetje gefatsoeneerd
gelijk de rubbers vervangen van de as
de boel monteren
ouwe remleidingen verwijderd
en vervangen voor compleet nieuw
de rubberen lagers van de achterdempers waren ook niet helemaal fris meer
dus vervangen voor nieuwe
nieuwe benzinefilter gemonteerd
met een nieuwe 255 l/u Walbro pomp
een rembekrachtiger van een Golf 1 GTI gekocht, deze is een stuk kleiner dan de originele van BMW, dus meer ruimte voor de inlaat straks
kleurtje gegeven
na de duwstang ingekort te hebben de rembekrachtiger gemonteerd
splinternieuwe Mtech 1 bumperset gekocht voor weinig
voor de rest ga ik van de week een S50 blok halen, wat dingen bestellen hier en daar, en dan gaat de auto aan het einde van de week naar de spuiterij
Vandaag wat leuks binnen gekregen vanuit Amerika.
2 draagarm oortjes welke meer ruimte geven voor de spruitstukken straks.
Ook het stuurgedrag word veel beter met dit.
Vandaag de oortjes er maar gelijk onder gemonteerd
en de nieuwe
het verschil tussen beide
Bij de spuiter
Vandaag ben ik vroeg vertrokken richting Holtrop in Oudehaske om een S50 blok en e30 M3 sper op te halen.
Het blok heeft 112.000 km gedraaid volgens de tellerbak, en zo te zien kan dat aardig kloppen.
Ik ben gelijk begonnen met wat er af te slopen...de inlaat is er al af, motorsteunrubbers en de viscofan.
Morgen de boel eens goed schoonmaken en ontvetten.
De sper even opschuren en netjes in de hammerite zetten.
Ook gelijk een hele berg bestelde spullen van de dealer meegenomen die ik nog uit moet zoeken wat wat precies is.
Blok, bak en aanbouwdelen
Doos vol met kolerezooi
e30 M3 sper
Vanmorgen ben ik begonnen met wat schoonmaken hier en daar.
Zometeen weer verder

gelijk de sperdiff in de hammerite gezet
Ik merk aan alles dat dit blok echt weinig gelopen heeft, dus die 112.000 km klopt iig wel.
Morgen de koppeling en vliegwiel eraf halen, dan kan volgende week (als hij binnen is) de Fidanza 5,8 kilo vliegwiel met M5 koppeling gemonteerd worden.
een paar frisse bougies erin draaien
de oxidatie van de letters afgeschuurd
de bak er gelijk afgehaald
het geheim achter het poetswerk

temperatuursensor van een m20 motor erin gedraaid om de temperatuuraanduiding in de tellerbak werkend te krijgen straks
tussenas lager vervangen van e30 324td cardan as
toplager vervangen van de cardanas
drukgroep gedemonteerd
carbon airbox passend gemaakt dmv de aansluitslangen te verlengen
Vandaag nog even de spruitstukken en de luchtpomp gedemonteerd.
Bij de dealer hebben ze een blindplaatje + pakking om het gat af te stoppen waar de luchtpompaansluiting normaal zit.
Verder is er een M50 carterpan, e34 540 remklauwen en een e32 750 hoofdremcilinder gebracht.
carterpan gedemonteerd
de aanzuigbuis gedemonteerd en 1 van een M50b25 gemonteerd aangezien de bult in de carterpan ondersom komt te zitten
helaas was er geen motorbok ter beschikking, dan maar in de takel
Nu nog wachten op het 3,5 kilo vliegwiel van UUC en dan kan de M5 koppeling erin en de bak er weer op.
Vandaag heb ik de laatste dingen gedaan zoals de carterpan gemonteerd, carterontluchting volledig aangesloten, wat slangen vervangen en verlengt ivm de carbon airbox, oliefilter vervangen, gaskleppenhuis ingevet, nieuwe rubbertjes op de inlaat geduwd, multiriem vervangen etc.
carterontluchting
nieuwe multiriem
oliefilter vervangen...ja ja een BMW filter

Vandaag de e34 540 remklauwen een beetje opgefrist en Ferodo blokken gemonteerd
Vandaag zijn ook de remschijven binnengekomen.
312x25mm 4-gaats
Vandaag alvast wat gespoten delen opgehaald bij de spuiter.
De kwaliteit is echt super ! met precies de juiste kleur die ik in mijn hoofd had :pompom:
Hij heeft gespoten met 2 componenten lak omdat lak op waterbasis niet goed dekte.
De wielen, lijsten etc...zijn gespoten in rallyzwart...tussen mat en glans in.
De groene kleur komt niet helemaal tot zijn recht op de foto, maar is een aardige indruk.
De prijs/kwaliteit verhouding is iig super bij deze kerel....echt een aanrader dus.
alvast de M-tech bende gemonteerd op de voorbumper
Vandaag ben ik even langs de spuiter geweest om 2 tochtramen af te leveren.
De auto staat al in kleur...wel moet hij het 1 en ander nalopen dacht ik...maar het is iig een indruk

ophalen bij de spuiter
aangekomen in de garage...ik heb gelijk 2 nieuwe deurruiten en voorruit erin laten zetten
spiegels en deurklinken gemonteerd...ik heb ook nog zwarte klinken liggen, dus even kijken wat beter staat
Mtech 1 klepspoiler gemonteerd
achterlichten erin
zwart front gemonteerd
nieuwe logo's voor en achter
tijd om te remmen te gaan monteren
stofplaat op maat gezaagd
adapter erop
remschijf erop
remklauw erop
wiel erop na een hoop aanpassingen aan de remklauw
Morgen weer verder...ik ben gesloopt

Mtech bumper er los opgezet
stootlijsten en wielen erop
Wat losse tierenlantijntjes zoals deurpanelen..kapjes...prullen en frutsels.
Ook onder de kap heb ik alles zo'n beetje weer in orde gemaakt...ruitenwissers erop..nieuwe sproeikopjes...etc etc.
En...alvast 1 sideskirt geplaatst ! en dat zonder boormal.....en het zit nog helemaal perfect ook

Gelukkig heb ik alle dopjes, klemmen, tules, moertjes en boutjes nieuw liggen...dat werkt toch het prettigst

En niet te vergeten...... :fap:
Sper gemonteerd en wat losse dingen zoals deurstrippen aan de andere kant (ik had te weinig klemmen laatst) kofferbakbekleding, onder de kap nog het 1 en ander.
Verder de kentekenplaathouders erop gemikt met een nieuw setje luxe kentekenplaten.
Morgen even langs de sloop om het 1 en ander weg te halen....dan donderdag een achterbumper ophalen , en dan kan s'avonds de Mtech 1 achterbumper erop.
Eindelijk is na 3 weken mijn UUC 3,5 kilo vliegwiel binnen gekomen vanuit Amerika.
Dus het blok kon er in.
Gelijk een nieuwe e34 M5 drukplaat+koppeling en druklager gemonteerd zodat alles weer lekker fris is.
Verder heb ik alvast de aandrijflijn gemonteerd...dus dat werk nu ook allemaal.
Aan de bak heb ik een Z3M schakelstang gemonteerd, wat resulteerd in superkort schakelen !
Verder heb ik geen problemen ondervonden bij het inleggen van het blok...het past allemaal net..maar met wat beleid gaat het prima.
UUC 3,5 kilo vliegwiel inclusief nieuwe bouten
vliegwiel en bak gemonteerd
hupsake !
ligt mooi op zijn plek
de boel onder aansluiten
Vanavond heb ik wat kabels weggewerkt onder de kap...+ kabels aangesloten, de computers naar binnen gevoerd, diagnosestekker vastgemaakt, koeltankje bevestigd.
Verder de radiator passend gemaakt..oliekoeler opgehangen.
Ook gelijk even gekeken hoe de spruitstukken ongeveer uitkomen..het lijkt zowaar aardig uit te komen.
Verder morgen eens kijken of ik wat vloeistoffen kan bijvullen...dan kan er zowaar gestart worden, maar doe ik niet...ik wacht wel tot dat de inlaat erop zit denk ik.
Verder nog wat losse dingen te doen..zoals de hitteschilden eronder gooien...bumper er weer op...pieletjes en frunnekjes vastmaken hier en daar.