Bericht
door cooldragon » 14 feb 2010, 09:41
Wow...als ik dit allemaal zo lees begint iedereen toch met een redelijk serieuze auto.
In 1996 toen ik mijn rijbewijs had gehaald, kreeg ik van mijn oom mijn eerste auto, een
Ford Fiesta 1.1L(geen idee waar de L voor stond, iig niet voor Luxe) uit 1985. Hij vond dat hij er bij de inruil veels te weinig voor terugkreeg van de dealer(ik meen iets van 1000 gulden) dus toen gaf hij die veel liever aan mij (als kadootje had mijn pa toen een autoradio voor hem gekocht voor in zijn nieuw gekochte toyota corolla)
Het karretje had op dat moment net 50.000km gereden, maar mijn oom viel onder de categorie rijstijl: oud dametje, dus m'n pa(die hem af en toe ook gebruikte) en ik moesten hem eigenlijk helemaal opnieuw inrijden, wat we blijkbaar goed hadden gedaan, want toen mijn zwager zijn nieuwe polo 1.6 in 1997 had gekocht, had hij tot de 120 km/u toch een flinke kluif aan mijn 50pk gebakkie en dan vooral in de stad. Vond het dan ook niet leuk toen zijn nichtje zei: Hey, Robert's auto is best snel he? Antwoord was: hmprgfff(waarschijnlijk 's avonds in zijn bed:ffffffffffuuuuuuuuuu).
Officiele specs voor de Fiesta als hij nieuw zou zijn zouden zijn: top: 142 km/u, 0-100 in 14,9 seconden (ter vergelijking die Polo top: 170km/u, 0-100 in 12,0 sec ofzo)
Met de wind mee redde ik 170 km/u op de teller, wind tegen 120km/u(dat was dan een vreemd gezicht, was ik iemand aan het inhalen op de snelweg, komt er opeens zo'n flinke tegenwind opzetten en dan komt die auto rechts gewoon weer voorbij, dat weerhield me er dan van om met zware wind in de linkerbaan te gaan rijden) met de stopwatch deed het autootje de 0-100 in zo'n 12,5-13 seconden. Wat een leuke tijden heb ik in dat autootje beleefd, op lege wegen ook gewoon driften met behulp van het handremmetje(wat ik nu echt niet zo snel meer zou doen).
Verdere bijzonderheden:
-Er zat geen rechterbuitenspiegel op(dat was meerprijs) en de linker spiegel moest handmatig(nee geen hendeltje maar echt aan de spiegel trekken) versteld worden
-Er zat geen radio en speakers in en ook niet eens een mogelijkheid om er een radio in te bouwen, wat dus betekende dat ik als muziek een walkman met speakertjes op de achterbank moest zetten
-4 versnellingen
-handmatige choke, die ik bij elke koude start moest gebruiken
-vrijwel geen kunststof onderdelen, bijna alles metaal aan de buitenkant(binnenbekleding was allemaal een soort van dik karton oid) wat ervoor zorgde dat bij kleine aanrijdingen(een 1997 honda civic reed tegen mijn achterkant aan, zijn hele voorbumper lag in elkaar, ik kon mijn metalen achterbumper na de aanrijding met een hamer gewoon wat uitdeuken) ik bijna niks hoefde te vervangen door schade oid. En mocht er ooit iets vervangen moeten worden, koplamp of knipperlicht oid, ging ik gewoon naar de sloop en kocht je zoiets voor 20 gulden(the good old days). Onderhoud was ook goedkoop, voor een grote beurt was ik iets van 200 gulden kwijt bij de plaatselijke garage.
Heb er in 4 jaren zo'n 70.000 probleemloze kilometers op gezet met een gemiddelde van 1 op 17(wel loodhoudende benzine, want dat ding had geen katalysator)
Is een hele goede 'leermobiel' voor mij geweest. Daarna hebben we hem aan een vriendin van mij gegeven die er ook nog eens een jaar of 8 i had gereden voordat ie naar z'n laatste rustplaats ging(daarna was ie echt op)