FreudeamFahren schreef:Tot 30 jaar oud 10% invoerrechten over het hele aankoopbedrag (dus inclusief transport en inclusief transportverzekering) en daaroverheen de BTW; ouder dan 30 jaar betaal je "alleen" 6% BTW and that's it.
Hallo, tot vanochtend dacht ik altijd precies wat je hierboven schrijft. Echter, een telefoontje met de Belastingdienst/Douane heeft mij sterk aan het twijfelen gebracht.
Achtergrond: ik zat met Amerikaanse handelaren te mailen/bellen over de mogelijke koop/import van auto's tussen 1964 en 1971 (dus bijna 40-45 jaar oud). Gisteravond liet er zich een ontvallen dat hij dacht dat 1 april in Europa eea ging wijzigen op het gebied van invoerrechten, met name in de haven van R'dam. Ik geloofde daar geen klap van en heb dus vanochtend maar even gebeld met 0800 - 0143. Alleraardigste meneer gesproken die me echter onprettig verraste met de mededeling dat e.e.a. sinds 1 januari 2010 veranderd is.
Het verhaal is dat tenzij je een auto invoert waarvan je kunt bewijzen dat die van "historische waarde" is (wat dat ook moge betekenen) en louter wordt gebruikt op "incidentele basis" bijv. voor shows/club-meetings (hoe toon je dat aan?), men gewoon 10% invoerrechten en daarbovenop 19% BTW rekent. BPM blijft overigens 0 voor auto's >19,5 jaar. Samen dus 31% ipv 6%... En men schijnt verscherpte controle in R'dam uit te voeren daarop.
Wat dat betekent is dat import van klassiekers uit de US plots 25% duurder is geworden. En dat alles omwille van compliance met Europese regelgeving naar verluidt. Kan dit waar zijn??? Ik kan er nergens iets zinnigs over vinden online en zo precies wist die ambtenaar het ook (nog) niet. Iemand enig idee?