Auto importeren uit de USA

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
FreudeamFahren

Re: Auto importeren uit de USA

Bericht door FreudeamFahren » 28 jan 2010, 21:47

Op die manier aan een loket behandeld worden gaat NERGENS over. Jammer dat daar überhaupt een poging 2 voor nodig is. Mijn ervaringen zijn tot nu toe anders. Die succeswens eerder vanavond, die heb je keihard nodig blijkbaar ;-) Misschien dat voor komen rijden in een Hartge V8 helpt ;-)

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 jan 2010, 23:43

Nutkees schreef:Heel verhaal ... Enige nadeel is dat je dus niet je auto volledig kan verzekeren denk ik.
Zie niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn. Je kan de auto door een gerenomeerd taxateur laten taxeren om de auto daarna voor de taxatiewaarde te verzekeren. Op zich al geen gek idee voor een zeldzame auto (zoals de Viper in jouw geval).

Stephan

Paultje

Bericht door Paultje » 11 feb 2010, 22:01

FreudeamFahren schreef:Tot 30 jaar oud 10% invoerrechten over het hele aankoopbedrag (dus inclusief transport en inclusief transportverzekering) en daaroverheen de BTW; ouder dan 30 jaar betaal je "alleen" 6% BTW and that's it.
Hallo, tot vanochtend dacht ik altijd precies wat je hierboven schrijft. Echter, een telefoontje met de Belastingdienst/Douane heeft mij sterk aan het twijfelen gebracht.

Achtergrond: ik zat met Amerikaanse handelaren te mailen/bellen over de mogelijke koop/import van auto's tussen 1964 en 1971 (dus bijna 40-45 jaar oud). Gisteravond liet er zich een ontvallen dat hij dacht dat 1 april in Europa eea ging wijzigen op het gebied van invoerrechten, met name in de haven van R'dam. Ik geloofde daar geen klap van en heb dus vanochtend maar even gebeld met 0800 - 0143. Alleraardigste meneer gesproken die me echter onprettig verraste met de mededeling dat e.e.a. sinds 1 januari 2010 veranderd is.

Het verhaal is dat tenzij je een auto invoert waarvan je kunt bewijzen dat die van "historische waarde" is (wat dat ook moge betekenen) en louter wordt gebruikt op "incidentele basis" bijv. voor shows/club-meetings (hoe toon je dat aan?), men gewoon 10% invoerrechten en daarbovenop 19% BTW rekent. BPM blijft overigens 0 voor auto's >19,5 jaar. Samen dus 31% ipv 6%... En men schijnt verscherpte controle in R'dam uit te voeren daarop.

Wat dat betekent is dat import van klassiekers uit de US plots 25% duurder is geworden. En dat alles omwille van compliance met Europese regelgeving naar verluidt. Kan dit waar zijn??? Ik kan er nergens iets zinnigs over vinden online en zo precies wist die ambtenaar het ook (nog) niet. Iemand enig idee?

GTRene

Bericht door GTRene » 11 feb 2010, 22:16

Ik snap niet dat ze dat niet precies weten, als je aan het poortje staat moet je wel betalen dus moeten ze het ook weten, echter doen ze vaag over bepaalde auto's/jaren/heffingen...dan blijf je dus afhankelijk van de controleur wat hij/zij vind....belachelijk ipv vaste waarden en eisen....probeer ze maar eens te vinden, ze liggen heel diep ergens in de formules verstopt, je moet dus goed weten wat je kan en niet kan, ronduit belachelijk...immers daar sta je dan, je verwacht 6% maar hun beslissen anders...tja dan stuur je de auto niet terug naar Amerika.

dus der moet eerst duidelijkheid zijn waar je rechten uit kan halen als burger voor je daar een oldtimer auto haalt

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 11 feb 2010, 22:23

Ik herken hier vaag iets in nav een artikel dat ik al eens las over import in GB vanuit de VS. Ik weet te weinig van andere Europese landen om te kunnen zeggen of dit inderdaad harmonisatie betreft. Het wordt er wel prijziger van. Jammer. Ik zal zondag eens graven naar het tijdschrift.

@ Rene: invoerrechten is ook gewoon een belastingsoort. De douanier voert de regels uit et c'est tout. Een gemiddelde medewerker maakt zich zorgen over de smaak cup-a-soup om 4 uur, niet over of de regels die hij uitvoert per 1-4, inclusief nuances, wijzigen, al zou je zeker bij een informatienummer iets anders verwachten.

Paultje

Bericht door Paultje » 11 feb 2010, 22:48

FreudeamFahren schreef:Ik herken hier vaag iets in nav een artikel dat ik al eens las over import in GB vanuit de VS. Ik weet te weinig van andere Europese landen om te kunnen zeggen of dit inderdaad harmonisatie betreft. Het wordt er wel prijziger van. Jammer. Ik zal zondag eens graven naar het tijdschrift.
OK, graag, dank.

Het wordt inderdaad prijzig zo, zeker met € : $ ~ 1,37. Er ontstaat op zo'n koers en met 31% taxatie een akelige nieuwe vuistregel voor auto's rond de $50-60,000 (ca. € 2,000-2,500 aan transport / verzekering / inklaring inrekenend), te weten:

[ prijs in € ] = [ prijs in $ ] + 10%.

Zo gaat de lol er wel af...

GTRene

Bericht door GTRene » 12 feb 2010, 00:22

http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/" onclick="window.open(this.href);return false;

daar kun je meer vinden maar als je voor een auto ouder dan 30 jaar wil kijken moet je diep graven...en dan nog de letterkunde begrijpen :bag:

bpm Co2

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... P359_32045" onclick="window.open(this.href);return false;

hey gevonden...tis zelfs beter zo lijkt het 25 ipv 30 een voorzichtige :banaan: het staat er echt 2010 regels.
Voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder hoeft u ook geen bpm te betalen.
hier te vinden
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1215_75533" onclick="window.open(this.href);return false;

Paultje

Bericht door Paultje » 12 feb 2010, 00:46

GTRene schreef: daar kun je meer vinden maar als je voor een auto ouder dan 30 jaar wil kijken moet je diep graven...en dan nog de letterkunde begrijpen :bag:

hey gevonden...tis zelfs beter zo lijkt het 25 ipv 30 een voorzichtige :banaan: het staat er echt 2010 regels.
Voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder hoeft u ook geen bpm te betalen.

Dat klopt, BPM=0 en blijft 0 zoals ik ook schreef. Alleen is dat niet waarom het hier gaat.

Voor de duidelijkheid:

Wie een auto invoerde betaalde in het algemeen:
invoerrechten 10% + BTW 19% (óók over de invoerrechten!) + BPM = 31% + BPM

Voor klassiekers (>30 jaar) gold t/m 31/12/2009
invoerrechten 0% + BTW 6% + BPM@0 = 6% (geen BPM)

Helaas lijkt het erop dat dat dus niet meer waar is en nu geldt voor klassiekers:
invoerrechten 10% + BPM 19% + BPM@0 = 31% (nog steeds geen BPM)

Het verschil waar het (mij althans) om gaat heeft dus niets met BPM te maken maar met het ineens wél moeten betalen van invoerrechten en het hogere BTW tarief (óók over die invoerrechten).

GTRene

Bericht door GTRene » 12 feb 2010, 00:52

hier BTW moet je alleen nog ff dieper graven

http://gebruikstarief.douane.nl/h87/posten" onclick="window.open(this.href);return false;

het lijkt inderdaad 10% en 19%

http://gebruikstarief.douane.nl/8703249000" onclick="window.open(this.href);return false;

ik kan het verder niet terug vinden van de oude 6% regeling :hmmm: dus weet niet of dat in 2010 ook nog zo is, al staat het nog wel bij die invoer bedrijven.

Plaats reactie