Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 dec 2006, 22:34

Ok,

Dan zal er bij de weging wel e.e.a. aan vloeistoffen in hebben gezeten :wink:

Roger

Bericht door Roger » 17 dec 2006, 22:42

Hahahah wat een geweldig topic weer!! Gaat helemaal nergens over...

Dat er een V8 in een M3 komt is gewoon een logisch gevolg van de zoektocht naar meer vermogen. De 6 lijn is aan het einde van zijn kunnen gekomen, een grotere cylinderinhoud brengt hier alleen maar nadelen. Ik denk dat de 4.2 Jaguar motor zowat de grootste 6 cylinder is wat er gebouwd is. Ook bij Jaguar is men uiteindelijk overgestapt op een V8, een merk dat net als BMW groot is geworden met zijn 6 lijn motoren. Simpelweg omdat men meer vermogen wilde.

Een andere optie was het maken van een biturbo M 6 lijn. Blijkbaar wil men dat niet bij M GMBH. Waarom eigenlijk niet?

Daarnaast is het natuurlijk ook een marketing kwestie!

Persoonlijk ben ik een groot fan van lijn 6 motoren en vindt het ook jammer dat BMW over gaat op de V8. Dat vondt ik bij de M5 al en nu bij de M3 weer. Alhoewel de E39 M5 vast een geweldige motor heeft zou ik hem nooit overwegen. Liever een E34 met 6 lijn.

De nieuwe V8 is uiteraard superieur over de oude 6 lijn. Meer vermogen, lager gewicht (denk ik) , sterker, compacter gebouwd zijn allemaal voordelen. Nadelen?? eigenlijk geen!! Verbruik zal waarschijnlijk nagenoeg gelijk zijn en zuinig was een M3 nooit. Ik geloof ook niet dat dit een aankoopargument is voor de gemiddelde M3 rijder. Tegenover de nieuwe motor is de oude simpelweg niet goed te praten. Zelfs niet door een 6 lijn fan als ik!

Als je persé geen V8 wil zou ik zeggen, gewoon een generatie overslaan en over 8 jaar de nieuwe M3 V10 kopen :D

RVV

Bericht door RVV » 17 dec 2006, 23:52

M3 motor is relatief zuinig hoor. ik heb zo eens naar de verbruikcijfers van de RS4 gekeken. nou dat is pas schrikken. het tegenargument van, als je een M3 V8 kunt kopen dan kun je brandstof ook wel betalen vind ik onzin. extreem brandstof verbruik valt iedereen tegen. de V10 in de M5 is al berucht. ik hoorde laatst een verhaal van 3000 euro benzinekosten in de maand met een M5.

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2006, 00:00

Iedereen heeft het over meer vermogen dat de M3 nodig heeft. met 60 pk erbij word ie niet heel veel sneller hoor. zal naar de 200 km/h een sec of 2 winst opleveren. en daar is die V8 voor nodig? M3 is nu al bloedsnel. meer snelheid is IRL helemaal niet te gebruiken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 00:18

Vind jij niet nodig nee, anderen misschien wel.

Welk punt wil je nu maken? Bang dat volgend jaar de 335i's en M3 V8's je om de ore vliegen? :wink:

3000 euro benzine in een M5 is natuurlijk flauwekul, dat kan je best voor elkaar krijgen als je 20.000 km per maand rijd natuurlijk, maar als je met een M5 hetzelfde kilometrage gaat rijden als met je M3 dan ben je niet heel gek veel duurder uit tenzij je standaard 250 rijd.

Je M3 heeft ook maar 80 Pk meer als je vorige 130i. Waarom heb je dan een M3 gekocht ipv je 130i als die toch lichter was en beter stuurde. Zeker als 80 PK erbij toch niet belangrijk is.

Zelfde verhaal.

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2006, 01:25

Bert valt allemaal mee ;-) de 343 pk is het argument niet geweest voor de keuze van de M3. mijn punt is dat iedereen in koor roept oh wat is het allemaal weer super straks zonder zich te realiseren of het echt wel zo super is. er is ook nog zoiets als overkill. een punt dat gepasseerd word als er feitelijk geen voordeel meer is. het ene is er om het andere te compenseren. dat is de discussie.

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2006, 01:30

Maar mischien ben ik wel een roepende in de woestijn ;-) en voor Robin ik pak op dit tijdstip geen koffie meer hoor ;-)

Thom

Bericht door Thom » 18 dec 2006, 08:54

Audi gaat met zijn RS4 over de 400pk, dan moet BMW ook. Zo simpel is het toch?

kris

Bericht door kris » 18 dec 2006, 09:11

:)

nog meer woestijnsounds...

rico, ik heb de M6 op Spa gereden en heb uiteraard m'n E46 op Spa gereden en ja inderdaad de M6 voelt 'numb' aan in vergelijking met de E46. Stiller, meer geïsoleerd, rustiger etc etc etc...

maar, hij is wel flink sneller dan m'n E46...

dus wat is nou sportief?

ps een knalharde Polo zonder veren met een brulpijp van 20cm doorsnede voelt ook rauw, hard en luid aan :):)

david

Bericht door david » 18 dec 2006, 09:11

jongens. ik rijd al heel wat jaren met een v8 in het vooronder rond (en dan ook nog een die je flink in de toeren kan jagen)
Iedere keer dat ik die auto start verschijnt er een glimlach op mijn gezicht.
Er zijn mooie klinkende 6 cilinders, waarzinnig lekker klinkende 5 cilinders .....maar een v8.........Man als kind was dat al magisch voor me.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 09:15

Rico v Velzen schreef:Bert valt allemaal mee ;-) de 343 pk is het argument niet geweest voor de keuze van de M3. mijn punt is dat iedereen in koor roept oh wat is het allemaal weer super straks zonder zich te realiseren of het echt wel zo super is. er is ook nog zoiets als overkill. een punt dat gepasseerd word als er feitelijk geen voordeel meer is. het ene is er om het andere te compenseren. dat is de discussie.
Nou wat ik bedoel is dat ik van jou 6 pagina's onzin over V8 motoren zie, ik krijg niet echt de indruk dat het allemaal ergens op gebaseerd is zeg maar.

-V8 comfortmotor? Onzin, als je er een scherpere nokkenas & ITB's ala M3 in zet kom je ongeveer op hetzelfde uit. Dan zou een McLaren F1 met zijn V12 zeker de ubercomfortmotor hebben? Dat zijn in essentie gewoon 2 E36 M3 blokken bijvoorbeeld.

-V8 extreem veel meer gebruiken? Ook onzin, tenzij je continu die 400 PK gebruikt, dan natuurlijk wel, moet toch ergens vandaan komen.

-E90 M3 V8 veel zwaarder als E46 M3? Moet je nog maar afwachten. Ze kunnen een V8 lichter maken als de I6 van de E46 M3. Nog wat CF materiaal zoals het dak en dan denk ik dat je er niet ver vanaf zit. Vergeet niet dat een E90 330i nog lichter is als jou M3 met een magnesium blok, een 335i met het extra gewicht van turbo's is net zo zwaar. Bovendien deelt de E46 M3 een hoop driveline delen al met de M5 dus dat hoeft an sich ook niet veel zwaarder doordat het al voor 400 PK geschikt is.

-400 PK in een M3 zie ik niet als nadeel, hoe meer hoe beter. Op mijn eigen 321 PK ben ik wel eens uitgekeken bijvoorbeeld, die kan best wat meer hebben.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 dec 2006, 09:16

Bert ///M3 schreef:Vind jij niet nodig nee, anderen misschien wel.

Welk punt wil je nu maken? Bang dat volgend jaar de 335i's en M3 V8's je om de ore vliegen? :wink:

3000 euro benzine in een M5 is natuurlijk flauwekul, dat kan je best voor elkaar krijgen als je 20.000 km per maand rijd natuurlijk, maar als je met een M5 hetzelfde kilometrage gaat rijden als met je M3 dan ben je niet heel gek veel duurder uit tenzij je standaard 250 rijd.

Je M3 heeft ook maar 80 Pk meer als je vorige 130i. Waarom heb je dan een M3 gekocht ipv je 130i als die toch lichter was en beter stuurde. Zeker als 80 PK erbij toch niet belangrijk is.

Zelfde verhaal.
Helemaal mee eens. 343pk is snel, maar niet bloedsnel naar mijn idee. Het verschil tussen een echt supersnelle(!!!!) auto en een M3/335i is nogal wat(understatement) en de E90 M3 'groeit' daar naartoe :D

Kijk, meer dan 200pk in een E90 oid is ook 'niet nodig' voor 90% op de wereld, een sperdifff niet, 19" niet, dikkere remmen niet, 90% van de wereld is blij dat ie zich mag verplaatsen in Zafiras en Scenics...

MAAR dat willen WIJ weer niet, wij willen als liefhebber, nog 'gekkere' prestaties van het nieuwe model. Het zou toch vreemd zijn als de E90 M3 de 343pk L6 had en dezelfde acc cijfers. Dat valt niet te verkopen. Doe dan idd de 335i maar(waarvan akte)

Tijden veranderen, auto's ook. Dat ze zwaarder worden is idd jammer, maar heeft weinig met de V8 te maken, zoals Daniel al zei geloof ik.

Koffie? :P

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 dec 2006, 09:24

Ik kom dan iets meer uit de motorwereld en daar gaat bij elk nieuw model die discussie ook weer los, of de vermogens nog wel zinvol zijn.

Ik weet nog goed dat de R1 van 1998 een ontstellende 150 pk had bij een kilootje of 180, was onhandelbaar voor de gemiddelde motorrijder volgens de verhalen. Tegenwoordig heeft een Suzuki GSX-R750 (750cc versus de 1000cc van de R1) al een PK'tje of 150 en zitten R1's en GSX-R1000's al tegen de 190 PK, bij 170 KG. De 200 PK grens zal ongetwijfeld ook binnen een paar jaar worden gebroken. De straatmotoren van nu hebben meer vermogen dan de 500cc GP machines van een jaartje of 10 terug!

Rationeel bekeken compleet onzinnig maar oh zo leuk, die toenemende vermogens. En daar gaat het toch om, dat het leuk is? 8)

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2006, 09:51

Wouter mooi voorbeeld wat je aan haalt over de motorwereld. die kiezen er ook voor om de gewichten te laten zakken. dat is pas echte winst. in de auto wereld is het extra vermogen alleen maar nodig om het gewicht te compenseren. En Bert jij als circuitrijder zou toch helemaal door die V8 hype/mythe heen moeten prikken. een M3 V8 gaat echt niet meer plezier bieden op een circuit

Robin

Bericht door Robin » 18 dec 2006, 09:55

Rico v Velzen schreef:Wouter mooi voorbeeld wat je aan haalt over de motorwereld. die kiezen er ook voor om de gewichten te laten zakken. dat is pas echte winst. in de auto wereld is het extra vermogen alleen maar nodig om het gewicht te compenseren. En Bert jij als circuitrijder zou toch helemaal door die V8 hype/mythe heen moeten prikken. een M3 V8 gaat echt niet meer plezier bieden op een circuit
Jij bent nou niet bepaald DE circuitrijder Rico, en de M3 V8 is nog niet eens uit dus waar heb je 't over? :D

Een klok om je pols van ettelijke 1000den of een Casio...Beide geven de tijd aan. Alles is zo relatief...

Robin

Bericht door Robin » 18 dec 2006, 10:00

Zwart/wit Wat biedt plezier op een circuit? Een lichte auto. Donkervoort of gestripte E30 met veel vermogen weetikveel.

Laat dan ALLES wat hier rijdt en wat we hebben, maar thuis.

Laat diegene die iets wil dat gewoon doen! Een M3 V8 kopen.Als ie 't zich in NL kan permitteren want da's vers 2. :P

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 dec 2006, 10:02

Rico v Velzen schreef:Wouter mooi voorbeeld wat je aan haalt over de motorwereld. die kiezen er ook voor om de gewichten te laten zakken. dat is pas echte winst. in de auto wereld is het extra vermogen alleen maar nodig om het gewicht te compenseren. En Bert jij als circuitrijder zou toch helemaal door die V8 hype/mythe heen moeten prikken. een M3 V8 gaat echt niet meer plezier bieden op een circuit
Je hebt wel gelijk Rico. Als (ex) racer heb/had ik liever een lichtere motor dan meer vermogen. Denk dat (in de motorwereld althans) daar de echte winst ligt voor de fabrikanten: minder kilo's. De nieuwe Honda CBR600RR weegt nog slechts 155 kg droog, wederom 8 kg minder dan de voorganger.

Maar wat dat betreft is de motorwereld wel anders, daar hoeven ze zich geen zorgen te maken om voetgangersveiligheid, kreukelzones, extra airbags etc. etc. :wink: Vrees helaas dat auto's nooit meer lichter gaan worden.

Robin

Bericht door Robin » 18 dec 2006, 10:06

Ik zie Rico rond de vorige eeuwwisseling(rond 1900) al in een visueel beeld(tm Rico) met z'n koets en 2 paarden ervoor. Rico kan 2 paarden erbij kopen of een Benz/Daimler 'auto-mobiel' net nieuw zonder paarden met 1,5 pk 'motor'.

De uiteindelijke beslissing weet niemand. LOL

:P :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2006, 10:16

V8 op een circuit met 400 Pk betekend meer snelheid op het rechte stuk.

Ik denk dat het bij motorfietsen precies andersom is, omdat die relatief in bochten veel meer verliezen als auto's, terwijl ze op het rechte stuk al heel veel snelheid hebben.

En wat er dus al eerder gezegd word, als een M3 V8 een lichtere motor krijgt, die lager ligt en verder naar achteren komt dan is het zelfs de betere oplossingen van de I6.

Is ook niet voor niks dat er in de DSC met een V8 in het voorfront gereden word natuurlijk. (behalve dan dat de regels zeggen max 5.0L en 8 cilinders)

Anders kunnen we natuurlijk net zo goed met een 316i op het circuit gaan rijden. Dus ja, ik zie daar de lol wel van. Ik denk dat men ook niet hoeft te twijvelen dat de 8.23 op de ring en 1:16 op HHR van de E46 M3 grandioos aan diggelen gaat.

Kan alleen even geen M3 V8 betalen maar dat is een ander verhaal :lol:

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2006, 10:22

Robin ik heb een hekel aan paarden. ;-) gaat er ook niet om dat een M3 een circuit auto is. maar op een circuit zie je wel wat sneller door de mand valt in het algemeen dan hè. V8 auto's zijn in het algemeen toch ook geen verkoopsuccesen toch? Robin als je kon kiezen, je huidige motor of een V8 met hetzelfde vermogen? en denk nog even terug aan de 545i vs 535d verhouding.

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2006, 10:27

kris schreef::)

nog meer woestijnsounds...

rico, ik heb de M6 op Spa gereden en heb uiteraard m'n E46 op Spa gereden en ja inderdaad de M6 voelt 'numb' aan in vergelijking met de E46. Stiller, meer geïsoleerd, rustiger etc etc etc...

maar, hij is wel flink sneller dan m'n E46...

dus wat is nou sportief?

ps een knalharde Polo zonder veren met een brulpijp van 20cm doorsnede voelt ook rauw, hard en luid aan :):)
Kris overweeg jij de nieuwe M3 straks ?

Robin

Bericht door Robin » 18 dec 2006, 10:35

Rico, als ze even duur zouden zijn, verbruik 't zelfde, power 't zelfde en de V8 tikkie zwaarder? Waarschijnlijk de V8....

Qua techniek, lineairheid(turbogaatje 335i, gasrespons)

Maar ja as is verbrande turf.

545i vs 535d in TG was de 545i sneller en gewoon de echtere auto.

Aub geen diesel erin betrekken, want da's 't nou net ook weer niet :P

Tom

Bericht door Tom » 18 dec 2006, 10:46

Ik gok dat we over een paar jaar dit topic weer omhoog kunnen schoppen met een 'zo dacht je er toen over'-opmerking :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 18 dec 2006, 10:46

Robin schreef:Ik zie Rico rond de vorige eeuwwisseling(rond 1900) al in een visueel beeld(tm Rico) met z'n koets en 2 paarden ervoor. Rico kan 2 paarden erbij kopen of een Benz/Daimler 'auto-mobiel' net nieuw zonder paarden met 1,5 pk 'motor'.
En een paar jaar later zie je 'm weer dubben. Die vette 100-liter 8-cilinder met dat halsbrekende vermogen van 65 pk? Of toch maar die light car met dat tweecilindertje van 24 liter?

kris

Bericht door kris » 18 dec 2006, 11:11

Rico,

Zou best wel kunnen dat ik overstap (ware het niet dat in België er een mega-lange wachtlijst is, m'n dealer zei met dat hun allocatie voor de komende 2 jaar al volzit...)

Vind de huidige als package ideaal, alleen is hij anno 2007 veel te traag... call me rechtuitbrander, I don't care, maar een M "moet" voor mij sneller dan 85 a 90 procent van de andere weggebruikers zijn, en dit is niet meer het geval...

Anderzijds "moet" een sportwagen anno 2007 adaptieve dempers hebben, weet niet of de nieuwe M3 hieraan voldoet...

Maar amai ik zou maar wat graag een V8 hebben... Do I care dat ie zwaarder is dan een E46M3, nee, totaal niet, ik rijd er occasioneel mee op circuit, that's it... zolang hij meer "nimble" aanvoelt, en scherp reageert is alles ok voor mij...

de huidige M3 is nu een gevalletje van een 996C4S, ziet er supper ui, maar is te traag... imho natuurlijk...

Plaats reactie