Het gaat dus over de nieuwe V8 in de aankomende M3. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een V8 ? Heeft een M3 een V8 nodig ? Waarvoor dan ? Voor meer snelheid voor meer vermogen voor meer status mischien ? Wat maakt een V8 een betere motor dan een 6 in lijn of een V6 ?///M3 schreef: @ Rico.....wat is nou je grootste weerstand tegen V8 motoren. Ik ken de V8 in de e39 redelijk goed...een echt heerlijke motor om mee te rijden...?
Een V8 motor is volgens mij in de basis geen sportieve motor maar een comfortmotor. Audi heeft van de RS4 motor wel een sportieve motor gemaakt, Mercedes heeft een "semi" sportieve V8 in de AMG's hangen. En ik kan niet anders concluderen dat de nieuwe M3 om die redenen ook een V8 krijgt. Om marketingtechnische redenen.
De huidige M3 motor kon men niet verder door ontwikkelen. Maar nog steeds de beste motor in zijn klasse, dus niet echt achterhaald ofzo. Maar de nieuwe M3 met een 6 jaar oude motor uitrusten valt ook niet zo goed te verkopen.
BMW heeft de V10 gekortwiekt, de goedkoopste oplossing om een nieuwe motor te ontwikkelen. En men kan daarmee de nieuwe M3 voorzien.
Maar dat overtuigd mij niet van de voordelen van een 8 cylinder motor. M.I. een overbodige motorconfiguratie en dan helemaal in auto's als de A4, 3 serie of een C klasse. BMW heeft 2 turbootjes op een 6 in lijn geschroefd en de motor is in alles beter dan een V8.
Voor de power hoef je geen V8 te hebben, een 3 liter 3,5 liter 6 cylinder is krachtig genoeg om dikke auto's als een A6/ 5 serie E klasse superprestaties te laten leveren.
Heeft een V8 een mooiere loop dan een V6 of 6 in lijn ? De 6 in lijn in de 325i touring heeft al zo'n mooie uitgebalanceerde loop dat het lijkt alsof het niet beter kan. En hoeveel meer zuipt een V8 wel niet tov een 6 cylinder ?
Iedereen die in een V8 heeft gereden zal roepen oh wat een fantastische motor, loopt erg soepel en mooi rond. Genoeg koppel bij lage toerentallen, (handig bij dikke zware auto's) Maar ook allemaal omdat men weet dat het een V8 is.
Mij doet een V8 weinig. De auto's waar ze in zitten zijn minimaal van 5 serie niveau. En dat zijn sowieso waanzinnige benzineslurpers. Nee een V8 ik word er niet warm van. En ik zal nooit een auto kopen met een V8 motor erin. Ook al heb ik wel eens stiekum zo'n ding overwogen maar elke keer weer verstand erbij getrokken waarom ik het niks vind.
---
typo edit