Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 10:43

Even een nieuwe topic geopend omdat het 335i coupe draadje wel heel erg off topic aan het worden is. En ik het onderwerp wel een nieuwe topic waardig vind. De aanleiding is onderstaande qoute van Niels ///M3.
///M3 schreef: @ Rico.....wat is nou je grootste weerstand tegen V8 motoren. Ik ken de V8 in de e39 redelijk goed...een echt heerlijke motor om mee te rijden...?
Het gaat dus over de nieuwe V8 in de aankomende M3. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een V8 ? Heeft een M3 een V8 nodig ? Waarvoor dan ? Voor meer snelheid voor meer vermogen voor meer status mischien ? Wat maakt een V8 een betere motor dan een 6 in lijn of een V6 ?

Een V8 motor is volgens mij in de basis geen sportieve motor maar een comfortmotor. Audi heeft van de RS4 motor wel een sportieve motor gemaakt, Mercedes heeft een "semi" sportieve V8 in de AMG's hangen. En ik kan niet anders concluderen dat de nieuwe M3 om die redenen ook een V8 krijgt. Om marketingtechnische redenen.

De huidige M3 motor kon men niet verder door ontwikkelen. Maar nog steeds de beste motor in zijn klasse, dus niet echt achterhaald ofzo. Maar de nieuwe M3 met een 6 jaar oude motor uitrusten valt ook niet zo goed te verkopen.

BMW heeft de V10 gekortwiekt, de goedkoopste oplossing om een nieuwe motor te ontwikkelen. En men kan daarmee de nieuwe M3 voorzien.

Maar dat overtuigd mij niet van de voordelen van een 8 cylinder motor. M.I. een overbodige motorconfiguratie en dan helemaal in auto's als de A4, 3 serie of een C klasse. BMW heeft 2 turbootjes op een 6 in lijn geschroefd en de motor is in alles beter dan een V8.

Voor de power hoef je geen V8 te hebben, een 3 liter 3,5 liter 6 cylinder is krachtig genoeg om dikke auto's als een A6/ 5 serie E klasse superprestaties te laten leveren.

Heeft een V8 een mooiere loop dan een V6 of 6 in lijn ? De 6 in lijn in de 325i touring heeft al zo'n mooie uitgebalanceerde loop dat het lijkt alsof het niet beter kan. En hoeveel meer zuipt een V8 wel niet tov een 6 cylinder ?

Iedereen die in een V8 heeft gereden zal roepen oh wat een fantastische motor, loopt erg soepel en mooi rond. Genoeg koppel bij lage toerentallen, (handig bij dikke zware auto's) Maar ook allemaal omdat men weet dat het een V8 is.

Mij doet een V8 weinig. De auto's waar ze in zitten zijn minimaal van 5 serie niveau. En dat zijn sowieso waanzinnige benzineslurpers. Nee een V8 ik word er niet warm van. En ik zal nooit een auto kopen met een V8 motor erin. Ook al heb ik wel eens stiekum zo'n ding overwogen maar elke keer weer verstand erbij getrokken waarom ik het niks vind.

---

typo edit

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 dec 2006, 10:49

Ik denk toch dat het vermogen het probleem is. Als BMW de concurrenten bij kon blijven met een 6-in-lijn dan hadden ze dat gedaan. Maar zoals op een gegeven moment bij de 5 de stap gemaakt moest worden, moet dat nu ook bij de 3. Met meer liters voor de 6-in-lijn wijk je teveel van de (schijnbaar)ideale 0,5l per cilinder af. En natuurlijk telt het licht gestegen gewicht ook mee.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 dec 2006, 10:52

En ik zie een goede V8 niet als een probleem of nadeel. Veel zwaarder is ie niet en met een beetje denkwerk kan je ook meer gewicht achter de vooras houden(2 cilinders korter). Dat tezamen zou het effect op de balans weleens heel klein kunnen maken.

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 15 dec 2006, 10:56

Rico, neem ff een kop koffie man. :P

Jij zegt dat volgens jou een V8 motor geen sportmotor maar een comfortmotor is. Je denk teveel NASCAR.

De M3 GTR 4.0 V8 is een racemotor, de 360 en F430 Ferrari V8en overrulen de 3.2 M3 motor by a margin.

Ik snap je punt en ben Reihen sechser gek, maar val ook op de hedendaagse Duitse Italiaanse V8/V10/V12.
Laatst gewijzigd door Robin op 15 dec 2006, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 10:56

Mari Oh Oh! schreef:Ik denk toch dat het vermogen het probleem is. Als BMW de concurrenten bij kon blijven met een 6-in-lijn dan hadden ze dat gedaan. .
Inderdaad Mario en dat is ook een van mijn weerstanden tov de nieuwe M3, de auto heeft geen V8 gekregen omdat ie het nodig heeft of omdat die daarmee een trendsetter is.

Nee het lijkt uitsluitend uit concurrentie overwegingen te zijn gedaan.

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 15 dec 2006, 11:00

Bij mij maakt 't eigenlijk niet zoveel uit:
T moet hard gaan en lekker klinken. Nou dat doet een moderne V8.

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 15 dec 2006, 11:06

Even de bmw mannen tegengas geven.


Liever de porsche GT3 motor met 415pk dan de nieuwe M3 V8 motor met 415pk.

Tom
Berichten: 22272
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door Tom » 15 dec 2006, 11:07

Rico v Velzen schreef: Het gaat dus over de nieuwe V8 in de aankomende M3. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een V8 ?
Er is (betrouwbaar) meer vermogen uit te halen dan een 6 cilinder.
Een V8 motor is volgens mij in de basis geen sportieve motor maar een comfortmotor.
In de basis? Dat mag je uitleggen :)
Is toch helemaal afhankelijk van gasrespons en hoeveel toeren het ding maakt (en waar de power zit). In een Ferrari 360 Modena zit ook een 8 cilinder (middenmotor) en dat is geweldig, zeker omdat ie hoogtoerig is. Heerlijke gasrespons en het geluid geeft kippenvel. Gewicht is geloof ik amper meer dan een 6 cilinder.
BMW heeft 2 turbootjes op een 6 in lijn geschroefd en de motor is in alles beter dan een V8.
Sorry Rico maar dat vind ik een voorbarige conclusie als je er nog niet mee gereden hebt.

Ik denk dat een V8 een imagoprobleem heeft en veel mensen doet denken aan de oude amerikanen met een groot zwaar blok zonder vermogen. Als ik door dat lijstje met gewichten bekijk dan hoeft een V8 nauwelijks tot niet zwaarder te zijn dan een 6 cilinder.

Tom
Berichten: 22272
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 15 dec 2006, 11:15

Rico v Velzen schreef:interessant lijstje.

--------------------------------------------------------------------------------

Bugatti Veyron: 400kg
Cadillac Sixteen: 316kg
Chrysler Viper GTS: 295kg
Chevrolet Corvette C4: 281kg
McLaren F1: 266kg
Porsche 996 Turbo: 260kg
Porsche 928: 260kg
Mercedes-Benz SL65/CL65 AMG: 253kg
Pagani Zonda F: 250kg - Approx # from Pagani Autmobili
BMW E60 M5: 240kg
Porsche 964C4: 238kg
Ferrari 456GT: 235kg
Maserati MC12: 232kg
Mercedes-Benz SLR McLaren: 232kg
Ferrari Enzo: 225kg
Audi S8 5.2: 220kg
655ci V8 From Indy: 220kg
Koenigsegg CCR: 215kg
Lexus LS400 (94): 210kg
BMW 740i (92): 210kg
Porsche Carrera GT: 205kg
Porsche 996 Carrera: 204kg
Porsche 997 Carrera S: 201kg
Chevrolet Corvette C6: 201kg
Chevrolet Corvette C6 Z06: 200kg
Mercedes-Benz E63 AMG: 199kg
Ferrari F50: 198kg
Audi S4 4.2: 195kg
Jaguar XJ220: 194kg
BMW 335i: 190kg
Ferrari F430: 188kg
Maserati GranSport: 184kg
Ferrari 360 Modena: 184kg
Porsche Boxster MK1: 182kg
Chevrolet Corvette C5: 177kg
Honda S2000: 175kg
Ferrari 360 Challenge Stradale: 173kg
Audi A4 3.2 V6: 170kg
Ferrari F355: 168kg
Mercedes-Benz C55 AMG: 167kg
BMW 330i (03): 162kg
Lotus Exige Sport: 157kg
Audi S3 07: 152kg
TVR Cerbera 4.5: 121kg
Lotus Elise MK2: 115kg
Powertec 2.6 V8, RSR8: 88kg
Supercharged RST V8: 86kg
RST V8 (Catherham: 74kg
Uit dat andere topic.

Opvallend:
BMW 335i: 190kg
Ferrari F430: 188kg
Audi A4 3.2 V6: 170kg
Mercedes-Benz C55 AMG: 167kg
BMW 330i (03): 162kg
maw gewicht is geen issue en de loop/respons van een motor ook niet. Zie Ferrari hoe ze het doen.... dikke porno :lol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 dec 2006, 11:23

Rico v Velzen schreef:
Mari Oh Oh! schreef:Ik denk toch dat het vermogen het probleem is. Als BMW de concurrenten bij kon blijven met een 6-in-lijn dan hadden ze dat gedaan. .
Inderdaad Mario en dat is ook een van mijn weerstanden tov de nieuwe M3, de auto heeft geen V8 gekregen omdat ie het nodig heeft of omdat die daarmee een trendsetter is.

Nee het lijkt uitsluitend uit concurrentie overwegingen te zijn gedaan.
Exact, gaat alleen om en vanwege concurentie overweging........................marktwerking, we ontkomen er niet aan...................

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 11:33

Leuk dat Tom en Robin die V8 van Ferrari aanhalen, maar ik het het even over "real world" auto's.

En dan nog hoe zit het met een beurtje voor zo'n Ferrari blok ? Elke 5000 km nieuwe kleppen en drijfstangen erin :wink:

Zal allemaal porno zijn maar niet de realiteit.

Ik schrijf ook niet dat alle V8'en comfortmotors zijn, maar in de basis gewoon wel. RS4 blok ? is ook gewoon een doorontwikkeling op de oorspronkelijke 4.2 V8 die 6 jaar geleden als in een A6 en A8 werd gelepeld.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 dec 2006, 11:36

So? Alsof de oorsprong van de S54 niet in het begin van de jaren 90 ligt.

:-)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 11:38

Ik omschreef het verkeerd, ik bedoel ermee dat een V8 motor in de basis geen hoogtoerig karakter heeft.

Maar ik zal het andersom stellen, waarin zou een V8 motor kunnen overtuigen ?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 dec 2006, 11:38

Concurentie is natuurlijk wel weer de prikkel tot technologische vernieuwing, in dat licht bezien is het natuurlijk zeer interessant waarmee de heren /dames uit Munchen nu weer op de prop(pen) komen :lol:

Juist vanwege die moordende concurentie kunnen ze zich geen slecht produkt veroorloven lijkt me, dus ik zie het nieuwe M V8 blok wel met vertrouwen tegemoet, en nieuwsgierig ben ik er ook wel naar..............ondanks dat ik ook de 6 in lijn liever zie.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 dec 2006, 11:40

Rico v Velzen schreef:Ik omschreef het verkeerd, ik bedoel ermee dat een V8 motor in de basis geen hoogtoerig karakter heeft.

Maar ik zal het andersom stellen, waarin zou een V8 motor kunnen overtuigen ?
Toeren

Koppel

Zuipen

Onderhoud

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 15 dec 2006, 11:41

Andre schreef:Even de bmw mannen tegengas geven.

Liever de porsche GT3 motor met 415pk dan de nieuwe M3 V8 motor met 415pk.
ROFLOL :lol:

Ik wil die GT3 écht niet alleen liever omdat er een 6 pitter inhangt, GT3 rules vèr over welke BMW dan ook.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 dec 2006, 11:46

Waarom zou een V8 eigenlijk een comfortmotor zijn en een 6-in-lijn niet(trillingsarm is volgens mij ook comfort)? Het enige wat je kan zeggen is dat hij meer cilinders heeft iets minder trillingsvrij is en bij dezelfde materialen iets zwaarder en breder, maar ook korter, dus balanstechnisch beter te plaatsen.

Er zit ook meer potentie in qua vermogen en koppel. De reden dat de compleet legale 6-in-lijn aan de kant werd gegooid bij de GTR en vervangen werd door een motor die nogal wat regelementair gezeik op kon leveren en dat ook deed.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 15 dec 2006, 12:02

En in de racerij is een 6-in-lijn ook niet heilig: bmw kon winnen in toerwagenklasses met de E30M3 (4), met de E36 320STW (6?), de E46 320WTCC (6), maar ook met een E90 320SI WTCC (4)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 12:06

Mooi allemaal maar nog niemand is met overtuigende argumenten gekomen waarom je voor een V8 motor zal kiezen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2006, 12:06

Een V8 is lager, wat het zwaartepunt ten goede komt, de V8 is compacter en heeft minder problemen met het koelen van de achterste cylinders, zoals bij een 6-in lijn soms het geval is/kan zijn.

Gewicht hoeft niet altijd uit te maken bij een V8, dat zal ik zo uitleggen.

Een V8 is alleen van nature geen toerenjanker, maar de Audi V8 is dat op zeker wel. De M5 E39 heeft ook een fijne V8. De M3 GTR heeft ook prachtig raceblok. André en Richard kiezen ook voor de V8. Grote vermogens zijn mogelijk icm een grote cylinder inhoud.

Een 4 liter 6 in lijn is feitelijk te groot denk ik. Wil je een compact en lichtgewicht blok houden, dan krijg je te dunne cylinderwanden, wat de betrouwbaarheid en stijfheid van het blok niet ten goede komt. Om gewicht te besparen en toch grotere vermogens kwijt te kunnen, moet je dan aan compressoren, turbo's of een ander blok type denken. Aangezien de turbo al zijn intrede heeft gedaan als snelle comfortabele 6-in lijn, doet BMW er mijns inziens goed aan om een V8 aan te gaan bieden. Maar het verdwijnen van de huidige ///M 6-in lijn vind ik wel zonde.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 15 dec 2006, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 dec 2006, 12:08

De E36 320STW had volgens mij een 4 cilinder. Bij 2 liter is een 6-cilinder eigenlijk sowieso niet ideaal(afgezien van het geluid).


Bij 4 liter ook niet, daarom V8. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2006, 12:11

@MN: BMW heeft juist heel lang met de 6 in lijn mogen rijden, met 2 liters dus. met de komst van de E90 WTTC komt er een 2 liter 4 cylinder. Daarmee verdwijnt de 6 in lijn uit die klasse.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 dec 2006, 12:20

@Cav: Dat weet ik. Volgens mij zou het nu toch nog steeds mogen als ze maar een 2 liter 6-pitter in het assortiment zouden hebben, maar die is er niet meer(:(). En toch denk ik dat bij die inhoud een 4 cilinder race-technisch beter is en daar hebben ze uiteindelijk ook voor gekozen. Misschien dat E46 4-pitters niet racey genoeg waren. Bij de E36 hebben ze tenslotte wel veel met 318i's geraced in de sub 2 liter klasse.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 15 dec 2006, 12:21

He Rico ! Mooie en erg duidelijk post van jou. Erg goed verwoord vind ik.

Alleen helaas niet zo relevant. Een M3 met 343pk is ook onnodig veel als je kijkt naar de 335i. Power is altijd leuk. Vermogen is altijd leuk. Hoe meer, hoe beter. Concurrentie speelt ook een rol.

Vandaar dat het logisch is dat een 8-cilinder wordt gemonteerd. Het is niet bepaald zonde van het verdwijnen van de //M 6 in lijn, want die kunnen ze gewoon in een 1-serie lepelen :)

Dat het een geweldige motor gaat worden staat wel vast. Let wel, een turbo bij BMW leek ook niets toch?

Maar is er eigenlijk een argument om te zeggen dat een V8 boven een V6 staat ?

There is no substitute for cubic inches. Als je veel vermogen (pk's) wilt creëren, dan heb je een aantal mogelijkheden. De basis van de huidige //M motor is vele jaren terug en kan niet meer worden uitgebreid. Die motor is perfect (kan nog wel beter wellicht, maar dat loont niet). Veel spanruimte is er niet meer natuurlijk.

Een nieuwe basismotor is dan cruciaal, die in de toekomst nog onder handen genomen kan worden, ook in de 5-serie, wellicht andere modellen (er komen nog een aantal BMW coupés en sportmodellen heb ik begrepen, waar een V8 in zou moeten).

Het voordeel is nu dat je dan een basismotor hebt die geen tot weinig moeite heeft om 400pk te genereren en daarvoor minder moeite nodig heeft dan een V6. Je hoeft ook minder van het motorvermogen aan te spreken om vergelijkbare prestaties te krijgen, hetgeen de duurzaamheid van de motor ten goede komt en ook het verbruik zal daarbij zeker meevallen.

Bovendien blijft het inderdaad een ideale waardeverhouding indien je voor 4 liter 8 cilinders gebruikt, in plaats van met 6 cilinders waarbij je dan 0,65 liter per cilinder moet gebruiken. 0,5l is inderdaad ideaal.

Dat zijn zo'n beetje de argumenten.

woka
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:40
Locatie: Rotterdam

Bericht door woka » 15 dec 2006, 12:34

Het is inderdaad vooral marketing. Denk even terug aan Audi in de jaren 80. Lekkere vijfcylinders met turbo's die zeker genoeg vermogen leverden. Later V6-jes met turbo, maar op een verjaardag klinkt het toch beter als je kunt zeggen dat je een V8 hebt.

Aan de andere kant: met een goede V8 is niets mis, hoeft absoluut geen comfortmotor te zijn. De V8 van de RS4 is een heel goed voorbeeld. Heel toerengretig, echt bizar om daar in te rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten